Hei te poikalapsien äidit; milloin tämä meno rauhoittuu?
Mulla 2 tosi ihanaa, mutta ah niin villiä poikaa, iältään 5 ja 3-vuotiaat.
Mietin vaan että kuinka kauan tämä meno on näin rajua ja äänekästä kuin nyt just tällä hetkellä? Päivät ovat päiväkodissa ja iltaisin yritän mahdollisuuksien mukaan antaa heille huomiota ja leikkiä heidän kans ja vapaapäivinä ulkoillaan ja touhutaan kaikenlaista jotta sitä energiaa saadaan puretuksi, mutta useimmiten meno on vaan yksinkertaisesti kuin jossain hullujenhuoneella.
Kertokaa rauhoittuuko se sitten vasta kun muuttavat pois kotoa? =)
Kommentit (22)
meillä 9v ja 3,5v pojat eivätkä ole rauhoittuneet vieläkään!joku kertoi että 12v sitten.mahdanko kestää sinne.muut lapset tytöt 7v ja 6v aivan samanlaisia.juostaan,huudetaan tapellaan ja hajotetaan paikkoja.muualla kiipeillään ym menevät monta kertaa sanomisella nukkumaan 22-00 ja heräävät ark 07 vkl 09-12 mesomaan.sama meno jatkuu.
ja välillä meno on todella kuin eläintarhassa. Tälläkin viikolla ovat pitäneet omaa tanssiesitystään 3 tuntia useimpina iltoina. Tuon tanssin pitäisi tosin olla lainausmerkeissä, koska ohjelmaan kuuluu lähinnä hullua juoksua ympäri asuntoa vaihtuvissa vaatteissa ja kauhean kiljunnan säestämänä, mutta en ole viitsinyt hirveästi muuten rajoittaa kuin niin että heti jos jompaankumpaan sattuu, siirtyvät riehumaan kukin omiin huoneisiinsa. Pliis, kertokaa ettei tämä jatku enää pitkään!
Hoitopaikasta suositeltiin giniä jos eivät ala muuten rauhoittua ;-)
Ja kun saivat omia kavereita, niin ole aina tarvinnut itse roikkua vahtimassa ja valvomassa ulkona, varsinkin kun järkeäkin tulee pikkuhiljaa lisää ja lisää. Musta siis ennen kouluikää oli huomattavasti levottomampaa.
Mutta osaa ne pojat vieläkin, esim. keskenään kyllä viihtyvät (sama ikäero kuin teillä ap), mutta kumpikin nyt lähes murkkuiässä niin yhteenotot vaan jatkuu ja ajoittain jopa lisääntyy...
Meillä kyllä on auttanut reippaat urheiluharrastukset ,joissa saa sitä energiaa purettua.
Yksi hyvä konsti on ollut sekunttikello, pojat juoksemaan ympäri taloa kilpaa ja otetaan aikaa, sarjat joka ikäluokalle niin kaikki voittaa ja juostaan niin kauan että väsyvät. Taitaa olla eläinrääkkäystä, mutta välillä ei voi muuta.;)
Meillä samanikäiset ja olen itse vielä kotona noiden sekopäiden kanssa :) Onneksi käyvät muutaman kerran viikossa kerhoissa...
tuo oo enemmän yksilöllinen luonnekysymys, ku sukupuoli tai ikä kysymys.. Meillä on pojat 1v10kk ja 10kk ja 10kk on kyllä ihan selvästi paljon herkempi riehumaan, isompi saattaa istua vaikka kuinka pitkään lukemassa, rakentamassa legoilla, piirtämässä tms...
Ei kai meillä ikinä mitenkään tajuttoman villiä meno ole ollu. Ihan normaalia elämää, sellaista kuin se lasten kanssa kuuluu ollakin :)
En ole viitsinyt hirveästi rajoittaa tuota riehumista, koska pojilla on tosi hauskaa ja kiljuvat ihan riemusta riehuessaan, joten koetan suhtautua huumorilla minäkin. On se ihanaa kun talossa on ääntä ja vauhtia.
Olen poikien sekä tyttöjen äiti, ja ei ole mitään havaintoa missä vaiheessa rauhoittuvat. Taitaa olla luonnekysymys.
Kyllä tuon pienten (lue alakoululaisten ja sitä nuorempien) riehumisen jotenkin jaksaa, mut kun isot kollit alkaa tappeleen, siitä on leikki kaukana. Ja kun noilla pojilla tuntuu olevan jonkinlainen ihmeellinen vietti käydä toistensa kimppuun mitä eriskummallisimmista syistä. Tämän tästä ottavat paini- ym. matseja ja juoksevat ympäri taloa. Välillä meno yltyy hengenvaaralliseksi. En odotakaan, et tilanne rauhoittuu ennen kuin nuorimmainen lähestyy aikuisuutta. Tällä hetkellä 3 yläkoululaista poikaa sekä yksi kotoa pois asuva, alakoululaisia poikia 3. Lisäksi 3 puurokoululaista äidin kaverina päivisin. Eli luulisin, et tiedän mistä puhun. Ja luulisin, et vielä kauan saan yrittää sietää menoa ja meininkiä...
Meillä tähän asti ollut tosi raisu ja äänekäs poika. Nyt ihan viime kuukausina on oikeasti usein huomannut jäävänsä miettimään että talostahan on äänet loppuneet. Poika nyt neljännellä luokalla ja muutos tapahtunut selkeästi nyt joulun jälkeen. Kavereidenkin kanssa saattavat lojua sohvalla ja vain jutustella jostain, todella outoa ;) Nuoremmat tyttöjä ja olleet aina paljon rauhallisempia ja hiljaisempia.
Tottakai välillä kinaavat tai käyttäytyvät huonosti, silloin ojennetaan.
Muuten leikkivät hyviä leikkejä, katselevat telkkaria ja rakastavat rakennelle legoilla. Yksi tyttökin löytyy, mutta siitä vasta ääntä lähtee. toivottavasti 3v uhma menee pian ohi..
3 poikaa, vanhin 7v, menossa kouluun syksyllä. Alan olla jo epätoivoinen.
tai ennemminkin yhden rauhallisen tytön.
t. kolmen pojan äiti =D
laskinko et sulla on 10 lasta?taitaa tällä menolla meille jäädä haaveex.nyt 4 villiä.
Olen raskaana ja tavallaan harmittaa kun toinen on jsut rauhottunut niin saan toisen rämäpään täältä. No ehkä mä tän toisen vielä jaksan :) . Poika siis jaksaa istua esim sen melkein 2 tuntia katellen hyvää leffaa. Jaksaa leikkiä rauhassa. Ei koko ajan juoksentele kuin sekopää kotona jne
Eikä mitenkään erityisen rauhatonta. Toki ovat eläväisiä poikia ja aivan tauotta pitää olla jotain aktiviteettiä, mutta riehuvaisia ovat vain lähinnä väsyneenä.
Nyt kun nuorempi jo osaa leikkiä niin kyllä on hurjaa riehumista. Tosin varmaan johtuu siitäkin että kotihoidossa ovat molemmat. Esikoinen siis hieman turhautunut välillä ja nuorempi seuraa perässä.Kyllä muutenkin varmasti riehuisivat kun lapsia ovat.Olen huomannut että joku 7 vuotias alkaa jo rauhoittumaan. Kun lähipiirinlapsia olen katsonut niin ekaluokkalaiset ovat hieman jo rauhallisempia. Eiköhän se päätön meno oo just alle kouluikäsillä suurimmillaan.