Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi Elina :/

Vierailija
16.04.2009 |

.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä toivot mielummin, että et olisi koskaan saanut syntyä!!?

Silti minä kaksisuuntaista sairastavan lapsena sanoisin, että älä tee lisää lapsia. Sairautesi kytee sinussa aina ja joku päivä tasapaino voi järkkyä. On ihan hirveää katsoa oman vanhemman tempoilua laidasta laitaan. Välillä täyttä vauhtia vaikka tiiliseinää päin, samalla kaikki raha ja ihmissuhde -asiat solmuun sotkien, välillä taas niin synkkää, ettei sängystä jaksa nousta.

No haloo, enhän mä niin sanonut! :D Mun isä sairastui aika tarkalleen juuri syntymän jälkeen, n. 30 vuotiaana. Meitä on monta lasta, minä viimeinen. Mun eliniän ajan isä on ollut sairas koko ajan, sisaruksillani on muistoja isästä ajalta ennenkuin sairaus puhkesi.

Vierailija
62/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä toivot mielummin, että et olisi koskaan saanut syntyä!!

ja todellakin toivon etten olisi koskaan saanut syntyä. Mitään muuta en ole elämässäni toivonut niin hartaasti ja jos nyt saisin ihan mitä vaan, niin tuo olisi ykköstoiveeni.

En silti ole sitä mieltä etteikö masennukseen tai muihin mielen ongelmiin taipuvainen voisi tehdä lapsia. Oleellista on että äiti tiedostaa pahimmat sudenkuopat lapsen kannalta, ottaa selvää, näkee vaivaa lapsen tunne-elämän eteen sen verran kuin pystyy ja on valmis hankkimaan lapselle tarvittaessa apua ja niin edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta että en voi enää saada lapsia. Luopumisen tuska on ollut kova ja on edelleen. Minulla kaksisuuntainen puhkesi toisen lapsen syntymän jälkeen ja tilanne paheni psykoosiin saakka. Olen todella onnellinen siitä että pystyn olemaan taas täysi äiti lapsilleni. En kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä että lapsen syntymä aiheuttaisi taas sairausjakson minussa, enkä pystyisi hoitamaan lapsiani. Enkä tiedä voiko lääkityksellä edes ajatella raskaaksi tuloa, ei kai. Lääkkeistä en voi luopua.

Vierailija
64/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianne ovat varmaan oikein hyvin. Tämä Elina kaikesta huolimatta, eli lääkityksestä, mahdollisesta uudesta psykoosista yms. suunnittelee lisää lapsia. Se on minusta väärin kaikkia asianosaisia kohtaan ainakin tässä vaiheessa. Jos hän täydellisesti parantuisi, asia olisi toinen.

Tuntuu pahalta että en voi enää saada lapsia. Luopumisen tuska on ollut kova ja on edelleen. Minulla kaksisuuntainen puhkesi toisen lapsen syntymän jälkeen ja tilanne paheni psykoosiin saakka. Olen todella onnellinen siitä että pystyn olemaan taas täysi äiti lapsilleni. En kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä että lapsen syntymä aiheuttaisi taas sairausjakson minussa, enkä pystyisi hoitamaan lapsiani. Enkä tiedä voiko lääkityksellä edes ajatella raskaaksi tuloa, ei kai. Lääkkeistä en voi luopua.

Vierailija
65/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelman uusintana ja minulle jäi jotenkin rauhaton kuva koko naisesta! Joko hän ei osannut käyttäytyä tai sitten on lääkityksessä vielä viilaamista. Normaalin ihmisen käytöstä tuo ei kyllä ollut!!

Vierailija
66/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianne ovat varmaan oikein hyvin. Tämä Elina kaikesta huolimatta, eli lääkityksestä, mahdollisesta uudesta psykoosista yms. suunnittelee lisää lapsia. Se on minusta väärin kaikkia asianosaisia kohtaan ainakin tässä vaiheessa. Jos hän täydellisesti parantuisi, asia olisi toinen.

Vierailija
67/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän hän tällä hetkellä ollutkaan lasta tekemässä!

Kaksisuuntainen mielialahäiriö on parantumaton sairaus. Ikävä kyllä.

Vierailija
68/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi luopua kokonaan haaveesta saada lapsi, vain sen takia, että olen bipo? Kyllä muutkin sairaudet haittaavat lapsen hoitoa ihan yhtä lailla. Mutta ei kukaan niistä koskaan puhu.

Kukaan ei voi tuomita ihmistä pelkän sairauden perusteella. Kyllä ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa.

T. 2 vuotta oireettomana ja terveenä elänyt bipo

Onneksi tässä maassa ei ole kielletty lasten hankkimista, vaikka adoptio onkin (ja vaikka joskus terveydenhoitohenkilökunnan asenne on jotain ihan muuta).

Vierailija
69/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on lapsi. minulla on myös kaksisuuntainen. lapseni ei minua sairastuttanut. raskausjana voin paremmin kuin koskaan. sairaus puhkesi vasta kun lapsi oli jo vanhempi.

sain hoitoa ja sopivat lääkkeet. elämä on tasaista. saamme pian toisen lapsen. koko raskausaika on mennyt esimerkillisen hyvin.

äitini oli myös sairas. ja kyllä, kärsin siitä lapsena. mutta äitini oli minulle ja sisaruksilleni maailman paras äiti. en todellakaan toivo että hän olisi jättänyt minut tai kenetkään sisaruksistani "tekemättä".

ei se että on mahdollisuus sairastua tarkoita sitä ettei lapsia saa tehdä. ette kai te diabeetikoiltakaan lapsia kiellä? kyllä se äidin diabeteskin vaikuttaa lapseen, ihan fyysisestikin.

Vierailija
70/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minunko.. pitäisi luopua kokonaan haaveesta saada lapsi, vain sen takia, että olen bipo? Kyllä muutkin sairaudet haittaavat lapsen hoitoa ihan yhtä lailla. Mutta ei kukaan niistä koskaan puhu.

Kukaan ei voi tuomita ihmistä pelkän sairauden perusteella. Kyllä ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa.

T. 2 vuotta oireettomana ja terveenä elänyt bipo

Onneksi tässä maassa ei ole kielletty lasten hankkimista, vaikka adoptio onkin (ja vaikka joskus terveydenhoitohenkilökunnan asenne on jotain ihan muuta).

Toivotaan että kaikki menee hyvin ja sinun lapsesi ei ole täällä parinkymmenen vuoden päästä tilittämässä sitä, että lapsuus oli yhtä helvettiä kun äiti oli niin sairas. Bipolaarisuus on myös vahvasti perinnöllistä. Se kannattaa muistaa.

Vierailija
71/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta tähän tulee joku vänkyttämään, että entäs jos sulle käy niin että masennut tai että eikö sitten syöpäpotilas saa lisääntyä...

Olen itse ollut masentunut, ja pystyn näkemään miten paskaa seuraa masentunut ihminen on. On kuvottavaa, että mt-ongelmainen tekee lapsen, vaikka tietää, ettei tod. näk ole kykenevä sitä hoitamaan. ON ihan turha selittää, että masentunut voisi olla hyvä äiti, ja rakakus riittäisi, EI RIITÄ! MAsentuneen lapset masentuvat aikuisena ja jäävtä todella herkästi vailla riittävää tunnesidettä vanhempaansa.

Joskus elämä heittää, ja sitä masentuu tms kun niitä lapsia jo on, mutta multa ei löydy minkäänlaista myötätuntoa yhdellekään mt-ongelmaiselle, joka tekee lapsia ehdoin tahdoin, vaikka tietää ongelmansa. Mitkään bipot ei todellakaan ole hyviä vanhempia, eikä heidän sellaisiksi pidä ryhtyä.

Mun mielestä taas on kuvottavaa, että ihmiset jotka eivät kykyene huolehtimaan lapsistaan, niitä tekevät. Mutta tällä palstallahan ei ikinä puolustella niitä viattomia lapsia vaan milloin minkäkin ongelman kanssa painiskelevia vanhempia. Mutta sehän on jo huomattu kuinka itsekkäitä nykyvanhemmat ovat.

Vierailija
72/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään bipot ei todellakaan ole hyviä vanhempia, eikä heidän sellaisiksi pidä ryhtyä.

Hänellä on tämä kaksisuuntainen, ja on todellakin hyvä äiti. Onhan se paljon vaatinut perheeltä, mutta kun muuten on älykäs ja puhetta ymmärtävä ihminen niin arki sujuu heillä hyvin. Sairaus siis puhkesi vasta lasten saamisen jälkeen, joten ehdoin tahdoin hän ei ole tuohon tilanteeseensa hakeutunut.

Biponkin kannattaa miettiä että mihin pystyy, mihin riittää rahkeet että perhe ei kärsi. Ystäväni ei pysty "normaaliin" työelämään, mutta hän on hakeutunut alalle jossa voi tehdä töitä omaan tahtiin. On siis kouluttautunut uudelleen sairastumisen jälkeen. Ei tuo kaksisuuntainen näy ulospäin niin, että puolituntemattomatkin huomaa että tuossa tuo bipo nyt menee, huono äiti. He elävät koko perhe ihan normaalia elämää.

Vierailija
74/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omskakas

Väitinkö muuta?

omskakas:

No eihän hän tällä hetkellä ollutkaan lasta tekemässä!

Et kai, mutta tuosta taudista ei parannuta täydellisesti tai lopullisesti koskaan.

Vierailija
75/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun sairaus on hoidossa. olen erinomainen äiti. lapseni voi hyvin. raskauteni on sujunut todella hyvin.

äitini oli bipo, joten TIEDÄN mitä se elämä voi bipon lapsena pahimmillaan olla. ja TIEDÄN todella että tämä voi periytyä. mutta ei todellakaan ole mikään maailman loppu!

oletteko te jotkut ihmiset todella noin empatiakyvyttömiä ja kovasydämisiä? ei todellakaan ole totta se ettäkö bipo olisi kategorisesti huono vanhempi!

t. se bipoäiti aiemmasta viestistä.

Vierailija
76/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kuvottavaa siinä on että mulla on lapsi, ja kohta toinenkin? mun sairaus on hoidossa. olen erinomainen äiti. lapseni voi hyvin. raskauteni on sujunut todella hyvin.

äitini oli bipo, joten TIEDÄN mitä se elämä voi bipon lapsena pahimmillaan olla. ja TIEDÄN todella että tämä voi periytyä. mutta ei todellakaan ole mikään maailman loppu!

oletteko te jotkut ihmiset todella noin empatiakyvyttömiä ja kovasydämisiä? ei todellakaan ole totta se ettäkö bipo olisi kategorisesti huono vanhempi!

t. se bipoäiti aiemmasta viestistä.

Ei siinä mun mielestä ole mitään kuvottavaa että sulla on lapsi. Se että teet lisää lapsia on vaan riski sun jaksamiselle. Bipo menee herkästi pahaksi stressaavissa tilanteissa. Toivottavasti kaikki menee hienosti!

Mä en ole kovasydäminen tai empatiakyvytön. Mä olen bipo-isän tytär ja lapsuuteni oli sen vuoksi rankka. On karmeeta kun oma isä oli kuin yksi perheen lapsista, häneen ei voi luottaa.

Vierailija
77/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Ei siinä mun mielestä ole mitään kuvottavaa että sulla on lapsi. Se että teet lisää lapsia on vaan riski sun jaksamiselle. Bipo menee herkästi pahaksi stressaavissa tilanteissa. Toivottavasti kaikki menee hienosti!

Mä en ole kovasydäminen tai empatiakyvytön. Mä olen bipo-isän tytär ja lapsuuteni oli sen vuoksi rankka. On karmeeta kun oma isä oli kuin yksi perheen lapsista, häneen ei voi luottaa.

[/quote]

tottakai se on riski tehdä toinen lapsi. ja tottakai se stressaa. ihan trvettäkin ihmistä. tiedän olemattoman stressinsietokykyni. samoin sen tuntee mieheni, hoitava lääkärini, psykologinen sekä neuvolan täti. minulla on tukiverkko kunnossa. olen valmistautunut tähän. vaikka olen bipo, en ole täysi typerys.

lapsuus oli rankaa minullakin, ikävää että sinulla selvästikin lapsuuden traumat vaikuttavat sinun elämääsi. oletko ajatellut käydä juttelemassa asioista jonkun ammattihenkilön kanssa? voisi helpottaa oloasi.

t. bipoäiti

Vierailija
78/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä ipoäidin tytär. en silti mene muita neuvomaan internetissä saako hän tehdä lapsia vai ei.

tottakai se on riski tehdä toinen lapsi. ja tottakai se stressaa. ihan trvettäkin ihmistä. tiedän olemattoman stressinsietokykyni. samoin sen tuntee mieheni, hoitava lääkärini, psykologinen sekä neuvolan täti. minulla on tukiverkko kunnossa. olen valmistautunut tähän. vaikka olen bipo, en ole täysi typerys.

lapsuus oli rankaa minullakin, ikävää että sinulla selvästikin lapsuuden traumat vaikuttavat sinun elämääsi. oletko ajatellut käydä juttelemassa asioista jonkun ammattihenkilön kanssa? voisi helpottaa oloasi.

t. bipoäiti

Tosi hyvä juttu että sulla on tukiverkot kunnossa. Toivon kaikesta sydämestäni, että kaikki menee hienosti ja perheessänne eletään ihan tavallista arkea.

Minä en ole ketään kieltänyt tekemästä lapsia. Kerron vain omista kokemuksistani ja omien kokemusteni perusteella en suosittele lapsiluvun kasvattamista bipo-diagnoosin jälkeen. Se on riski. Vanhemman bipo epätasapainossa on kauhea kokemus perheen lapsille.

Miksi hyökkäät mua vastaan? Kalahtiko kalikka jotenkin?

Vierailija
79/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusia vieraita haastatellaan ? Eipä silti, ei ne kaikki Reinon heitot ihan fiksuja ollut.

Vierailija
80/93 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pysyis nyt poissa seiskasta ja muusta mediasta. Lehti ja telkkari esiintymiset saa aina keskustelupalstat kuumiksi.