Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi vellejä "ei suositella" enää vauvoille?

Vierailija
14.04.2009 |

Ihme toitotusta koko ajan, mutta kukaan ei osaa oikein perustella, miksei suositella.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma parempaa, koska se on rakenteeltaan parempaa eli ikenille/hampaille enemmän työtä. Velli tuskin haitallista, mutta se on ikään kuin yhtä tyhjän kanssa.

Imetetyille se on tietysti huono, koska turha sitä on lehmänmaitoa antaa vauvalle, jos kerta omaakin löytyy. Puurohan tehdään veteen.

Riittikö perusteluksi?

Vierailija
42/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleisesti nyt SUOSITELLAAN kiinteiden aloittamista 6 kk ikäsenä, niin ei se ole mikään ESTE toimimasta niin että lapsi syö niitä kuukautta tai paria ennen..

Meillä on neuvola nyt 2000 luvulla kolmella lapsella sanonut että SAA ANTAA pikkuhiljaa jos haluaa! Me ollaan annettu 3 kk ikäsistä makupaloja.

Vellit ja puurot on taas viljoja. Niitä ei anneta ekoina: ensin annetaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Sitten viljoja sitten taas vuorossa hapanmaitotuotteita (jog., rahka,raejuusto) ja sitten pikkuhiljaa annetaan maitoa.

Se on ihan ihmisestä kiinni antaako velliä vai puuroa! Vellit menee helpommin alas kun jokkut vauvat kakoo puuronsa.

Mutta kyllä velli sopii ihan kaikille. ;)

En lähde itse vertaamaan velliä korvikkeeseen! Velli on ruokaa, siinä missä hedelmäsose tai kasvissose. Jos ei imetä niin pitää lapselle silti antaa korviketta.

Ruuan ravintoarvo ei muuto jos perunaan lisää nestettä ruokalusikallisen tai kolme. Mutta se määrittelee onko se velliä tai puuroa. Sama juttu onko kiisseliä vai keittoa. Toinen on vaan on suurustettu enempi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ravintoarvoa.

Meidänkin täysimetetylle keskoselle suositeltiin 3 kk:n iästä lähtien, ja siis nimenomaan velliä ei korviketta, koska korvike on velliä köyhempää ravintoa.

Vierailija
44/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan soseena, jos kerran niitä ravintoarvoja haluatte? Lopettakaa koko korvike/imetys ja antakaa pelkkää porkkanaa, niin jopa tulee ravintoarvoa!

Vierailija
45/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kaupan velleistä vai itsetehdyistä?

Ovatko kaikki "ei suositeltavia"?

Missä menee puuron ja vellin ero. Minun iltapuuroni (syön sen siis itse) voi jostakin täyttää ihan vellin kriteerit..

Vierailija
46/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, antaako korviketta + sosetta/puuroa, vai velliä. Mutta jos korvaa korvikkeen vellillä lapselta, joka ei muuten söisi vielä kiinteitä, niin ei ole sama asia. Vai käsketäänkö aikuistenkin ruokaympyrässä/-pyramidissa korvaamaan maitotuotteet kasviksilla tai viljoilla?

Ja jos imettää ja antaa puuroa, vauva saa juuri oikeanlaista maitoa. Jos imettää ja antaa korvikevelliä, vauva saa parhaimman maidon lisäksi toiseksi parasta maitoa (lehmänmaito ei ole samanlaista kuin ihmisen maito, vaikk lehmänmaidolla pysyisikin hengissä). Jos imettää ja antaa vesivelliä, vauva saa liian vähän maitoa, kun se korvataan vedellä.

Vierailija
47/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikeruokittujen kohdalla se ja sama, antaako velliä vai maitoa, mutta ei vellillä kiinteää ateriaa oikein korvata, maitomenekkiinhän se lasketaan.

Ap:lle tiedoksi, usea imettävä äiti EI HALUA lopettaa imetystä ja korvata imetyskertoja vellillä. Silloin vellit sotkisi vain imetysrytmiä, olisi parempi antaa puuro ja imettää päälle/alle.

Mutta jos sinä ap haluat lopettaa imetyksen, niin silloinhan voit antaa vaikka kaiken päivää niitä vellejä. Se on maustettua korviketta lähinnä.

Tietysti haluan lopettaa imetyksen jossain vaiheessa, mutta ei kai sitä tarvitse lopettaa, jos antaa velliä?

ap

Vierailija
48/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan soseena, jos kerran niitä ravintoarvoja haluatte? Lopettakaa koko korvike/imetys ja antakaa pelkkää porkkanaa, niin jopa tulee ravintoarvoa!

Vierailija
49/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, antaako korviketta + sosetta/puuroa, vai velliä. Mutta jos korvaa korvikkeen vellillä lapselta, joka ei muuten söisi vielä kiinteitä, niin ei ole sama asia. Vai käsketäänkö aikuistenkin ruokaympyrässä/-pyramidissa korvaamaan maitotuotteet kasviksilla tai viljoilla?

Ja jos imettää ja antaa puuroa, vauva saa juuri oikeanlaista maitoa. Jos imettää ja antaa korvikevelliä, vauva saa parhaimman maidon lisäksi toiseksi parasta maitoa (lehmänmaito ei ole samanlaista kuin ihmisen maito, vaikk lehmänmaidolla pysyisikin hengissä). Jos imettää ja antaa vesivelliä, vauva saa liian vähän maitoa, kun se korvataan vedellä.

Vierailija
50/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleisesti nyt SUOSITELLAAN kiinteiden aloittamista 6 kk ikäsenä, niin ei se ole mikään ESTE toimimasta niin että lapsi syö niitä kuukautta tai paria ennen..

Meillä on neuvola nyt 2000 luvulla kolmella lapsella sanonut että SAA ANTAA pikkuhiljaa jos haluaa! Me ollaan annettu 3 kk ikäsistä makupaloja.

Vellit ja puurot on taas viljoja. Niitä ei anneta ekoina: ensin annetaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Sitten viljoja sitten taas vuorossa hapanmaitotuotteita (jog., rahka,raejuusto) ja sitten pikkuhiljaa annetaan maitoa.

Se on ihan ihmisestä kiinni antaako velliä vai puuroa! Vellit menee helpommin alas kun jokkut vauvat kakoo puuronsa.

Mutta kyllä velli sopii ihan kaikille. ;)

En lähde itse vertaamaan velliä korvikkeeseen! Velli on ruokaa, siinä missä hedelmäsose tai kasvissose. Jos ei imetä niin pitää lapselle silti antaa korviketta.

Ruuan ravintoarvo ei muuto jos perunaan lisää nestettä ruokalusikallisen tai kolme. Mutta se määrittelee onko se velliä tai puuroa. Sama juttu onko kiisseliä vai keittoa. Toinen on vaan on suurustettu enempi!

Esim. maissivelli ei ole viljasta.

Vierailija
51/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja jos imettää ja antaa puuroa, vauva saa juuri oikeanlaista maitoa.

Jos imettää ja antaa vesivelliä, vauva saa liian vähän maitoa, kun se korvataan vedellä"

Selitä mulle mikä noissa on erona? Mistä oletus että puurolapsi saa oikeanlaista maitoa ja velliressukka ei..

Pitääkö vääntää rautalangasta?

Vierailija
52/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurolapsi saa nesteen maitona, vesivellilapsi vetenä.

Ja velli voidaan tehdä maitoon. Kannattaisiko sun mennä jo nukkumaan?

Vierailija
53/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut kertaakaan velliä. Sai noin 2 tetrallista korviketta yhteensä koko vauva-aikanaan.

Toinen vauvani oli keskonen. Rintamaidolla mentiin, letkun ja pullon kanssa. Jossain vaiheessa alkoi imetys.

Kun vauva oli 4 kk, neuvolassa suositeltiin vellejä. Oli kyllä hyvä juttu. Vauvalla alkoi reidet pyöristymään. Oltiin kaikki tyytyväisiä velliin.

Ihan ei tullut siis mieleen alkaa keittämään neljän kuukauden ikäiselle kaurapuuroa!

Vierailija
54/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurolapsi saa nesteen maitona, vesivellilapsi vetenä.

Vierailija
55/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko kellekään muulle tästä vesivellilapsesta mielikuva sellaisesta surkeesta suurisilmäisestä laihasta rääpäleestä? XD

Vierailija
56/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä muksu saa Muksu-velliä on siis muksuvellilapsi tai jotain...

Vierailija
57/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä on antanu typylle SEKÄ puuroa ETTÄ velliä...kun ihan näin aikuisen aivoilla olen ajatellut että ihan kiva on saada vaihteluakin siihen ruokavalioon :)

4 kk iässä aloin antamaan viimeisen iltaimetyksen sijasta VELLIÄ - ihan kaupan maissivelliä- ja kas kun neiti jaksoi nukkua yön paremmin! Heräsi vasta aamu kuudelta syömään taas tissiä! Että mitähän siinä vellissä on vähemmän kuin rintamaidossa?? Ja fakta on se että kun joissain (teollisissakin) velleissä on viljaa / kasviksia, niin siitä seuraa se, että niissä on kuituja jonkin verran, eli se pitää pidempään kylläisenä. Ja joo, kuituja ei ole paljoa, mutta kun on kyse rintaruokitusta lapsesta, joka ei ole niitä kuituja aiemmin saanut, niin vähäkin riittää pitämään lapsen kauemmin kylläisenä.

Ja sitten kun lapsi kasvoi, niin hän söi normaalisti itse keitetyn puuron (kaura, 4 vilja, manna, vispi tms. ) ja sen lisäksi juuri ennen nukkumaanmenoa hörppäsi tuttipullosta vellin (maidon sijasta) ja kas kun taas nukuttiin makeasti.

Että mitäköhän olen tehnyt väärin??

Vierailija
58/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajatelkaas... mä on antanu typylle SEKÄ puuroa ETTÄ velliä...kun ihan näin aikuisen aivoilla olen ajatellut että ihan kiva on saada vaihteluakin siihen ruokavalioon :)

4 kk iässä aloin antamaan viimeisen iltaimetyksen sijasta VELLIÄ - ihan kaupan maissivelliä- ja kas kun neiti jaksoi nukkua yön paremmin! Heräsi vasta aamu kuudelta syömään taas tissiä! Että mitähän siinä vellissä on vähemmän kuin rintamaidossa?? Ja fakta on se että kun joissain (teollisissakin) velleissä on viljaa / kasviksia, niin siitä seuraa se, että niissä on kuituja jonkin verran, eli se pitää pidempään kylläisenä. Ja joo, kuituja ei ole paljoa, mutta kun on kyse rintaruokitusta lapsesta, joka ei ole niitä kuituja aiemmin saanut, niin vähäkin riittää pitämään lapsen kauemmin kylläisenä.

Ja sitten kun lapsi kasvoi, niin hän söi normaalisti itse keitetyn puuron (kaura, 4 vilja, manna, vispi tms. ) ja sen lisäksi juuri ennen nukkumaanmenoa hörppäsi tuttipullosta vellin (maidon sijasta) ja kas kun taas nukuttiin makeasti.

Että mitäköhän olen tehnyt väärin??

Ei kai täällä mistään väärin tekemisistä ole puhuttukaan, suosituksista lähinnä ja siitä mikä on järkevää / tarpeellista.

Eikä täällä ole rintamaitoa ja kaupan vellejä vertailtukaan, vaan kaupan vellejä ja korviketta, nehän on aika samaa kamaa.

Jos kokee kaupan vellin hyväksi, niin miksipä käyttää sitä silloin. Yleinen suositus kuitenkin on maito maitona ja puuro puurona. Imetyksen oheen voi velli olla vähän riskaabelia, ainakin jos sitä paljon antaa. Ja siis jos tarkoituksena on jatkaa imetystä. Onko kaupan vellit kovin tarpeellisia, siitä voi olla montaa mieltä. Halvemmalla pääsee kun keittää itse omat vellinsä ja puuronsa. :)

Edelleen "vesivellilapsen" mielikuvaa hekotellen..... XD

Vierailija
59/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä maassa tai ainakin av-palstalla että jos ei tee niin kuin suositellaan niin tekee väärin..

Onneksi lapset ovat kasvaneet velli-iästä ohi, paitsi kuopus saa päiväkodissa aamupalalla joskus velliä.. Joka on maitoon keitettyä löysää puuroa mutta listassa lukee velli.

Ei kai täällä mistään väärin tekemisistä ole puhuttukaan, suosituksista lähinnä ja siitä mikä on järkevää / tarpeellista.

Eikä täällä ole rintamaitoa ja kaupan vellejä vertailtukaan, vaan kaupan vellejä ja korviketta, nehän on aika samaa kamaa.

Edelleen "vesivellilapsen" mielikuvaa hekotellen..... XD

Vierailija
60/67 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se ole vähän niin tässä maassa tai ainakin av-palstalla että jos ei tee niin kuin suositellaan niin tekee väärin..

Niin, no, miten sen nyt ottaa... Miksi suositusten "vastaisesti" tekevät älähtävät esim. tästä keskustelusta? Jos haluaa tehdä eri tavalla, niin miksei tehdä sitä pystyssä päin?

Mä arvostan oman tiensä kulkijoita. Ei ole helppoa uida vastavirtaan. Mutta kitinä ja itsesääli ei kyllä vakuuta, oman kannan perustelut vakuuttaisivat enemmän.

Ja itse asiassa kunnollisia faktoihin pohjautuvia perusteluja kaupan vellien tarpeellisuudesta kaipailisin tähän keskusteluun. Onko kellään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme