Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paksusuolen tähystys ihan kauhea toimenpide ?

Vierailija
10.04.2009 |

.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Peijaksessa kyseisessä toimenpiteessä. Tyhjennyksissä ei ollut ongelmaa, Moviprep maistuu ehkä joltain urheilujuomalta. En ottanut lääkitystä, ja töihinkin menin operaation jälkeen. Toimenpiteen aikana välillä tuntui painetta ympäri vatsaa ilman pumppaamisen yhteydessä, mutta kipuasteikolla 1-10 (10 pahin) ehkä 1 -1.5. Vähän puhaltelin ja hieroin ylävatsaa itse. Aika yksilökohtaista tuntuu olevan. Ehkä noin 20 minuuttia meni koko touhuun. Gastroskopia oli minusta ikävämpi näistä kahdesta.

Vierailija
2/87 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun suoliston anatomiasta. Joillain suoli on kuin oppikirjoissa ja hyvin menee, toisilla mutkat on liian tiukkia ja vaikeaa päästä eteenpäin. Jälkimmäisessä sitten sattuu, kun skooppia yritetään saada pidemmälle. Pyydä esilääkitys ennen tähystystä, jos pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paksusuolen tähystyksessä. Sain esilääkityksenä rauhoittavan ja kipulääkkeen. Tähystys kesti noin 45 min. Ei ollut niin paha kuin pelkäsin. Vaakatasossa mennessä tuntui nipristävää kipua jonkinsekunnin muutaman kerran, mutta painoin kädellä päältä. Turhaan pelkäsin etukäteen.

Vierailija
4/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille tehty kymmeniä kertoja viimeisen 40 vuoden aikana, ja yhdessä vaiheessa kieltäytyi menemästä paikalliseen kyseistä toimitusta varten, TYKS:issä osasivat tehdä kivuttomasti.

Eli riippuu tutkimuksen tekijästä, ja jos ei tekijä osaa / hätäilee, niin kuulemma erittäin kivulias ja kun tuo tulee äitini suusta, niin sen täytyy olla tuskallinen kokemus väärin tehtynä.

Vierailija
5/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aivan karmea kokemus, mutta minulla oli paljon endokiinnikkeitä ja pari kystaakin. Huusin kivusta melkein koko tutkimuksen ajan ja olo oli niin epämukava, ettei milloinkaan muulloin ole ollut, vaikka on tehty vaikka mitä leikkauksia ja toimenpiteitä. Tutkimuksen jälkeen koin oloni ihan hyväksi ja söin kunnolla, mutta kotona, kun lääkkeet lakkasivat vaikuttamasta, aloin oksennella ja muistan, kun kävelin seinistä kiinni pitäen, en muuten pysynyt huonolta ololta pystyssä! Karmea kokemus minulle, mutta tiedän muita, joilla ei ole tuntunut missään.

Vierailija
6/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon lääkäristä kiinni. Siis eihän siinä tunnu mikään muu kuin se ilman pumppaus. Eli kuinka paljon lääkäri pumppaa ilmaa suolistoon. Pahimmillaanhan se tuntuu siltä, kuin vatsa räjähtää ihan just.  Minulle Kolonoskopia on tehty muutamaan kertaan ja kahden eri lääkärin toimesta. Toisen tekemänä se oli todella vastenmielinen kokemus, kun taas toisen kanssa homma meni yllättävän sutjakasti. Toinen siis pumppasi huomattavasti enemmän ilmaa kuin toinen.

Melekein vastenmielisimpänä koko operaatiossa pidin kuitenkin sitä hemmetin pahanmakuisen litkun litkimistä edellisenä iltana. Ne viimiset litrat oli kyllä tuskan takana, kun meinas väkisin yrjö lentää.

Mutta noin muuten, kyllä siitä operaatiosta kaikkineen ihan hengissä selviää ;)

Vierailija
7/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se litkun juominen oli aivan karseeta, varaa siihen operaatioon kunnolla aikaa! Istuin itte vielä aamuneljältä vessan lattialla movipreppiä lasissa kun se lipitystahti oli maun takia niin h i d a s. Itse tähystys oli aluksi kivuliainta mitä oon kokenu, kesken toimenpiteen iskettiin suoneen lääkkeet kun ei siitä ois mitään tullu kun vaan kouristelin ja huusin. Pyydä siis lääkkeet!

Vierailija
8/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut esilääkitystä, vaikka kivun takia epäonnistunut yritys oli taustalla... Kiva tk:n täti vaan nauroi lähetettä kirjoittaessa että jos tätä ei kestä niin pasko housuusi. No, menin silti kolonoskopiaan ja kävihän se kipeää! Itkin ja tärisin siellä, vaikkei mitään löytynyt suolesta. Lääkäri totesi että rasvakerrokseni on liian ohut kun noin tuntuu, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan... Ja en todellakaan ole laiheliini!

Vierailija
9/87 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono tekijä, sattuu paljon ja hyvä tekijä, niin ihan vähän.
Kun mieheni oli umpparileikkauksessa, viereiseen petiin tuotiin potilas, jolla oli suoli puhjennut pelkässä tähystyksessä. Oli hyvin kivulias ja sairas.

Vierailija
10/87 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin juuri pari tuntia sitten paksusuolen tähystyksestä. Toimenpide oli omalla kohdalla huomattavasti helpompi kuin osasin odottaakaan. Pahinta oli suolen tyhjentämisen vuoksi juotavan Moviprepin maku.  Onnistui saamaan sitä alas vain reilun litran, kun ohjeistus oli kaksi litraa, mutta suoli tyhjeni hyvin silläkin määrällä. Pillillä join litkua ja mehua ja muuta juomaa aina päälle. 

Itse toimenpiteeseen sain Diapamia sekä jotakin vahvempaa kipulääkettä, pyysin hoitajaa antamaan vähän lievemmän annoksen, ettei tarvitsisi loppupäivää olla kanttuvei. Puoli tuntia odoteltiin lääkkeiden vaikutusta ja sitte itse toimenpiteeseen joka kesti omalla kohdallani n. 20min. Parissa kohtaa suolen tehdessä jyrkemmän mutkan tuntui kipua parin sekunnin ajan, mutta muuten ei tutunut edes kovin epämukavalta. Kipua helpotti, kun paineli vatsaa kohdasta, jossa letkun pää oli menossa. Koepalojen ottoa en tuntenut laisinkaan ja takastulo oli täysin kivuton. 

Lievemmän lääkityksen ansiosta oloni oli toimepiteen jälkee täysin normaali. Söin sairaalalla vähän itse mukaan ottamaani evästä ja pääsin sen jälkeen heti kotiin.  Tarjosivat myös mehua, mutta olin varautunut omin eväin.

Tyhjennysvaiheessa kannattaa tyhjennysanieen salliessa juoda mahdollisimman paljon, ettei pääse kuivumaan eikä tule nälän tunnetta. Itselleni apteekkari suositteli myös Nutridrink-juomaa, jota saa juoda tyhjennyksen aikana. Siitä saa energiaa, niin ei ala heikottamaan. Juomassa oli mm. vanilja, mansikka ja kaakao makuvaihtoehtoina ja kaakao oli ainakin hyvän makuista.

Vierailija
11/87 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin juttu tähystyksessä on se tyhjennys. Dormicum auttaa kipuun joka oli ainakin aktiivisen suolitulehduksen kanssa kamala mutta sain hirveän "krapulan" siitä.

Vierailija
12/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös lääkäristä

Vierailija
13/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytää reseptiä esilääkkeeseen. Diapan tai dormicum rauhoittaa kummasti.

Vierailija
14/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ollut. Oikein mukava toimenpide. Sain itse katsoakin ;-)

Exän mielestä taas oli ihan kauhea ja tarvitsi rauhoittavia.

Meitä taitaa olla moneksi. Minulle vaikeinta oli se hirveän määrän litkua juominen, itse tähystys oli tosi hauskaa.

Vierailija
15/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen vuotta sitten kävin vantaan peijaksella kyseiseen operaatioon ja ei se ollut sen kummoinen toimenpide. Tunti ennen tähystystä sain hoitajalta rauhoittava tabletin ja jäin sinne istumaan odottaen vuoroani. Vähän "nipisti" kun lääkäri työnsi sitä letkua syvälle. Muutama päivän ei saanut syödä mitään ennen toimenpidettä ja juomaksi kelpasi vain vesi, kirkas mehu ja vastaavat. Ja suolistojen täys tyhjennys/puhdistus oli myös loppujen lopuksi aika virkistävä kokemus näin jälkeenpäin.

Vierailija
16/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippua ihmisestä. mulle oli.

Vierailija
17/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ollut. Oikein mukava toimenpide. Sain itse katsoakin ;-)

Exän mielestä taas oli ihan kauhea ja tarvitsi rauhoittavia.

Meitä taitaa olla moneksi. Minulle vaikeinta oli se hirveän määrän litkua juominen, itse tähystys oli tosi hauskaa.

Vai että ihan hauskaa:( Jotenkin ei tunnu todelta ?

Vierailija
18/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on aika ikävän tuntuinen toimenpide.

Vierailija
19/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oli _todella_ kamala kokemus. Mummoni joka on käynyt molemmat sanoi, että peräsuolen tähystys on vielä kamalampaa. Sinuna ottaisin kaiken troopin, mikä tarjolla on!

Vierailija
20/87 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse paastosin 24 h ennen tyhjennystä, joten ei hirveästi haitannut se. Itse operaatio sai jalat lyömään loukkua, joten minulla oli tippa kädessä ja hoitajalla rauhoittavat valmiina ruiskussa, mutta niitä ei sitten tarvittu (tai myönnetty). Jonkin verran kivulias - käytännössä elämäni pahimmat ilmavaivat....Mutta ei siis mikään ylitsepääsemätön asia.