Mikä niissä lapsettomissa häissä oikein hiertää?
Eikä se ole hääparin asia ketä kutsuvat ja millaiset juhlat järjestävät?
Eikö se ole kutsun saaneen asia päättää meneekö juhliin vai ei?
Kommentit (263)
Köyhää.
Helposti, jos valinta on tehtävä minulle läheisen ihmisen ja minulle läheisen ihmisen läheisen ihmisen (eli tässä tapauksessa lapsen) välillä.
Jos vaihtoehtoina on kutsua 50 ihmistä jotka ovat
a)kaikki sukulaiset lapsineen mutta en kavereita (jotka taatusti ovat läheisempia kuin sukulaisten lapset)
b)kaikki kaverit lapsineen mutta en sukulaisia (jotka taatusti ovat läheisempiä kuin kevreiden lapset)
c)sukulaiset ja kaverit ilman lapsiaanniin anteeksi vaan, mutta valitsen vaihtoehdon c. Sukulaiset ovat minulle tärkeitä, mutta näen heitä harvoin (suurin osa asuu ja on aina asunut 400-800 km päässä,), mutta niin ovat ne kaveritkin joiden kanssa olen tekemisissä päivittäin tai ainakin kuukausittain. Onneksi en tällaiseen tilanteeseen joutunut, mutta ymmärrän kyllä että karsintaa voidaan joutua tekemään rankallakin kädellä.
170 miten voit erotella pois sulle tärkeiden ihmisten lapsia?
Mitä niin kamalaa on rakkaan ihmisen lapsessa, ettei sitä siedä silmissään edes yhtenä ainoana päivänä?
Kun netistä googlettaa sanalla "perhejuhla", sama käsitys on aika monella muullakin.
Häät ovat sitä jopa korostetun paljon, kun kaksi sukua tavallaan yhdistyy.
Siinä valossa tuntuu oudolta, etteivät lapset pääsisi mukaan.
Ilmeisesti samoilla kriteereillä karsitaan joukosta suulaat vanhat tädit, viinaanmenevät sedät ja jalkoihin jäävät kehari-monivammaiset.
Meidän häät onnistui varmasti siksi hyvin, että huomioitiin lapset todella hyvin. Muistan kuitenkin aina kommentin ystävältäni: Emme voi nauttia häistä, ruokailusta tai yhtään mistään lasten takia. Ja se sanottiin minua syyllistäen. Olisi tehnyt mieli sanoa, että kerropa tuo lapsillesi, sillä se ei ole minun ongelmani että olette menneet lisääntymään.
Muut perheet pärjäsivät kivasti, mutta tämä yksi pariskunta teki jonkin ihme ongelman siitä, kuinka näitä lapsia pitää jomman kumman kokoajan vahtia...Veljentytöltä kysyttiin "missä sun isä tai äiti on" kun lapsi leikki leikkitilassa ilman vanhempiaan (hoitaja oli kyllä paikalla). Ja nimenomaan syyllistäen, että täällä ei nyt kyllä muut vanhemmat ole yhtä hyviä ja tarkkoja ja huolehtivaisia kuin meidän perhe.
Ihan järkyttävää.
Jos ei kutsu miellytä, voi jäädä kotiin, mutta ketjusta päätellen liian vaikeata noin niin kuin käytännössä toteutettavaksi monelle. Näitähän piisaa maailman tappiin asti: asiat on vain liian vaikeita.
toivottavasti kaikki normaalit ihmiset alkavat vaikuttaa näiden narsistien vallankäyttöön ja jättävät menemstä niihin häihin. Juhlikoon juuri niinkuin itse haluavat, toisiaan määräillen..
niiden kullannuppujen ympärillä. Mua kans ärsyttää sellaiset jotka ärsyyntyvät lapsettomista pileistä. :D
Hääpari, joka haluaa järjestää mieluisensa häät vai sinä, joka haluat että hääpari järjestää sinun mieluisesi häät...?
toivottavasti kaikki normaalit ihmiset alkavat vaikuttaa näiden narsistien vallankäyttöön ja jättävät menemstä niihin häihin.
mä olisin ikionnellinen jos saisin sellaiseen kutsun, pääsisi kerrankin juhlimaan kunnolla ilman lapsia!
Ei siitä ennenkään mitään numeroa tehty, että lapset osallistui elämään. Ainahan lapset voi toki heittää HopLopiin leikkimään toisten lasten kanssa sillä aikaa kun aikuiset käväisee häissä ja mummun 70-kymppisillä.
- tuntuu että joka paikassa aina joku jaksaa valittaa tai näyttää nyrpeää naamaa, jos paikalla on lapsia. Oli sitten kyseessä julkinen kulkuväline, kauppa tai piha. (Ja jos joku lapsi joskus vaikka itkee tai huutaa, niin hän ei automaattisesti ole"huonosti kasvatettu" vaan ehkä nälkäinen/väsynyt/ tms jolloin pienikin vastoinkäyminen saa aikaan ison reaktion - lapsilla ei yksinkertaisesti vielä ole kykyä hallita tunteitaan kuten aikuisilla, he vasta opettelvat sitä).
Eivätkös lapset ole osa tätä ihmisyhteisömme, jossa me kaikki elämme.
Pitäisikö lapset sulkea pois silmistä ja korvista johonkin reservaattiin kasvamaan kunnes ovat täysi-ikäisiä?
taas en pidä häitä ollenkaan minään perhe- tai sukujuhlana.
- paitsi että eikös avioliitto tavallaan sido yhteen kaksi sukua, taloudellisesti (jos ei tehdä avioehtoa) ja biologisesti, jos tulee yhteisiä lapsia.
Häät ovat mielestäni mitä suurimmassa määrin perhejuhla.
jos avioparilla ei itsellään ole lapsia, ovat vielä aika nuoria ja monella ystävälläkään ei niitä lapsia ole, että vietetään lapsettomat häät. Mutta itse en ikimaailmassa voisi jättää lapsiani hääjuhlan ulkopuolelle. Lapseni ja mieheni ovat minulle kaikkein tärkeimmät ja juuri heidän kanssaan haluaisin jakaa sen päivän. Ryyppyjuhlia ja hienoja päivällisiä voi niin halutessaan järjestää koska vain, mutta niin tärkeänä päivänä haluaisin kaikkein tärkeimmät ihmiset lähelleni.
....ilman lasten kitinää ja mekastusta, niin suotakoon se heille. Jääkää te loukkaantujat pois vaan suosiolla, pilaisitte vaan tunnelman siellä myrttynaamallanne.
Miksi oletus on että lapset ovat aina ja kokoajan kitiseviä häiriköitä?
Tuntemani ja näkemäni lapset ovat suurimman osan ajasta valloittavia, elämäniloisia ja hauskoja persoonia.
Väsyneenä ja nälkäisenä ja pettyneenä he ovat ärtyisiä ja kiukkuisia.
Vai monellako häät olivat samanlaiset kun esim. omilla vanhemmilla isovanhemmista puhumattakaan...?!
Ennen mentiin jossain seurauntalolla tai ladossa naimisiin, nykyään yleensä ravintolassa. Ja kun kyseessä ravintola, niin ei saa itse hoitaa tarjoilua vaan se pitää olla raflan kautta.
Eli jokaisesta vieraasta joutuu maksamaan, mikä rajaa vierasjoukon juuri niihin TÄRKEIMPIIN, harvalla on varaa kutsua koko suku juhliin...
Vanhemmillani oli ison isot iltahäät - frakkeja, pitkiä iltapukuja jne. Ravintolassa.
Itselläni ja miehellä pienet häät :), ei frakkeja, ei iltapukuja, juhlat kotona pienimuotoisesti (ihan lähisuku, pari parasta kaveria). Lisäksi sitten vähän myöhemmin bileet kavereille.
Ei nykyäänkään ole pakko mennä ravintolassa naimisiin - serkun häät olivat miehensä kotitilalla, valssia tanssittiin navetan ylisillä :-). Oli muuten todella idyllistä.
Häistä on tosiaan tullut nykyään järjetön spektaakkeli, johon upotetaan aivan idioottimaisia summia rahaa.
Alkuperäiseen keskusteluun: minä ymmärrän kyllä täysin myös niitäkin pariskuntia, jotka haluavat häänsä malliin "ei leikki-ikäisiä". Tosin en ymmärrä vaatimusta jättää vastasyntynyt hoitajalle.
Paljon on puhetta piisannut, vaikka kaksi kaikkein olennaisinta asiaa tulee esille jo tämän ketjun aloittajan kommentissa (tämä ei ole se ketju, joka alkoi siitä, kun miestä on pyydetty bestmaniksi ja morsian on suoraselkäisesti ilmoittanut, että lapsikielto tarkoittaa myös rintaruokinnassa olevia - välillä kyllä puurot ja vellit ovat menneet iloisesti sekaisin, eli kummassakin ketjussa vaahdotaan samasta asiasta). Mutta niihin perusasioihin, jotka jo alussa on mainittu:
Yksi: On hääparin asia ketä he kutsuvat ja millaiset juhlat järjestävät. Jotenkin tuntuu kummalliselta se, että suurin osa tälle palstalle kirjoittavista ei osaa erottaa sitä, että hääparilla saattaa olla omia ajatuksia, jotka ovat toisenlaisia kuin mihin minä olen tottunut ja mitä minä haluan. Moni on kitissyt, ettei voi ymmärtää lapsettomia häitä, koska häät ovat yksi tapa siirtää tapakulttuuria sukupolvelta toiselle. Tämä vain esimerkkinä, mutta tässä kiihkossa jää helposti huomaamatta, etteivät kaikki ajattele samalla tavalla eikä kyse ole asiasta, jonka osalta tarvitsee- tai edes voi - miettiä, mikä on oikein ja mikä väärin. Asioita voi tehdä monella tavalla ja häissä mennään sen mukaan, miten hääpari haluaa. Siitä ei tule kertakaikkiaan mitään, jos hääpari alkaa toteuttaa muiden toiveita niin, että ovat tavallaan itse vieraina omissa häissään, kun pitää huolehtia siitä, ettei kenellekään tule paha mieli. Jos he haluavat järjestää häänsä ilman lapsia niin se heille suotakoon, eikä välttämättä kyse ole siitä, että he millään tavalla vihaisivat lapsia.
Kaksi: Kutsun saaja päättää, meneekö häihin vai ei. Kuitenkin niin, että kannattaa mennä vain, jos kuvittelee osaavansa noudattaa niitä toiveita mitä esim. lasten osalta on etukäteen ilmoitettu ja osaa mennä iloisella mielellä siitä huolimatta, vaikka olisi joutunut jättämään ne viisi hienosti käyttäytyvää lastaan hoitoon. Joskus vain asiat eivät järjesty ja silloin on syytä ilmoittaa suoraan, että valitettavasti me emme pääse, kun emme saa lastenhoitoa järjestettyä. Oli niin tai näin, niin kaikkein moukkamaisinta on syyllistää hääparia siitä, jos itse ei saa järjestettyä lapsilleen hoitoa ikään kuin tämä olisi jonkinlainen "ekscuse" saada lapset mukaan. Niin se vain on, että lasten kanssa kaikki tilaisuudet eivät ole samalla tavalla mahdollisia kuin ennen lapsia, mutta tarvitseeko sittenkään molenpien vanhempien jäädä lasta hoitamaan; voisiko tilaisuuteen mennä ainakin se, jolle hääpari on läheisempi?
PS. kukaan ei ole vielä tuonut esille, että on "eppaa" kun linnan kutsuillekaan ei saa ottaa lapsia mukaan, ei edes rintaruokinnassa olevaa - pitäisihän ainakin nätistä käyttäytyvien lasten saada tulla mukaan, kun presidentin oma tytärkin on aina mukana. Toisivat elävyyttä muuten niin kankeaan ja kaavamaisesti etenevään tilaisuuteen.
Paljon on puhetta piisannut, vaikka kaksi kaikkein olennaisinta asiaa tulee esille jo tämän ketjun aloittajan kommentissa (tämä ei ole se ketju, joka alkoi siitä, kun miestä on pyydetty bestmaniksi ja morsian on suoraselkäisesti ilmoittanut, että lapsikielto tarkoittaa myös rintaruokinnassa olevia - välillä kyllä puurot ja vellit ovat menneet iloisesti sekaisin, eli kummassakin ketjussa vaahdotaan samasta asiasta). Mutta niihin perusasioihin, jotka jo alussa on mainittu:
Yksi: On hääparin asia ketä he kutsuvat ja millaiset juhlat järjestävät. Jotenkin tuntuu kummalliselta se, että suurin osa tälle palstalle kirjoittavista ei osaa erottaa sitä, että hääparilla saattaa olla omia ajatuksia, jotka ovat toisenlaisia kuin mihin minä olen tottunut ja mitä minä haluan. Moni on kitissyt, ettei voi ymmärtää lapsettomia häitä, koska häät ovat yksi tapa siirtää tapakulttuuria sukupolvelta toiselle. Tämä vain esimerkkinä, mutta tässä kiihkossa jää helposti huomaamatta, etteivät kaikki ajattele samalla tavalla eikä kyse ole asiasta, jonka osalta tarvitsee- tai edes voi - miettiä, mikä on oikein ja mikä väärin. Asioita voi tehdä monella tavalla ja häissä mennään sen mukaan, miten hääpari haluaa. Siitä ei tule kertakaikkiaan mitään, jos hääpari alkaa toteuttaa muiden toiveita niin, että ovat tavallaan itse vieraina omissa häissään, kun pitää huolehtia siitä, ettei kenellekään tule paha mieli. Jos he haluavat järjestää häänsä ilman lapsia niin se heille suotakoon, eikä välttämättä kyse ole siitä, että he millään tavalla vihaisivat lapsia.
Kaksi: Kutsun saaja päättää, meneekö häihin vai ei. Kuitenkin niin, että kannattaa mennä vain, jos kuvittelee osaavansa noudattaa niitä toiveita mitä esim. lasten osalta on etukäteen ilmoitettu ja osaa mennä iloisella mielellä siitä huolimatta, vaikka olisi joutunut jättämään ne viisi hienosti käyttäytyvää lastaan hoitoon. Joskus vain asiat eivät järjesty ja silloin on syytä ilmoittaa suoraan, että valitettavasti me emme pääse, kun emme saa lastenhoitoa järjestettyä. Oli niin tai näin, niin kaikkein moukkamaisinta on syyllistää hääparia siitä, jos itse ei saa järjestettyä lapsilleen hoitoa ikään kuin tämä olisi jonkinlainen "ekscuse" saada lapset mukaan. Niin se vain on, että lasten kanssa kaikki tilaisuudet eivät ole samalla tavalla mahdollisia kuin ennen lapsia, mutta tarvitseeko sittenkään molenpien vanhempien jäädä lasta hoitamaan; voisiko tilaisuuteen mennä ainakin se, jolle hääpari on läheisempi?
PS. kukaan ei ole vielä tuonut esille, että on "eppaa" kun linnan kutsuillekaan ei saa ottaa lapsia mukaan, ei edes rintaruokinnassa olevaa - pitäisihän ainakin nätistä käyttäytyvien lasten saada tulla mukaan, kun presidentin oma tytärkin on aina mukana. Toisivat elävyyttä muuten niin kankeaan ja kaavamaisesti etenevään tilaisuuteen.
On ihan yleisesti tiedossa oleva fakta, että monelle lapselle ensimmäinen auktoriteetti on POLIISI ja heitäkään eivät kaikki "kunnioita"...!:(
Eli omia vanhempia, sukulaisia, naapureita, opettajia, rehtoria jne. ei uskota vaan päin naamaa haukutaan jne. ---> koska tiedetään ettei kukaan voi puuttua.
Vert. ennen koko kylä kasvatti, ja naapuri saattoi antaa sapiskaa esim. omenavarkaissa oleville lapsille ilman syytettä pahoinpitelystä...!
Nykyään ollaan niin curlingia, ettei lapsilla ole käytöstapoja eikä kunnioitusta muita kohtaan:(
Ja kun noita "huonoja vanhempia" lähipiirissä muutamia on, ei haluta pilata omia häitä heidän lapsiensa voksi ---> kielletään kaikkien lasten läsnäolo.
Tälläkin palstalla on jatkuvasti juttuja miten naapurin muksu on hiekkalaatikolla lyönyt toista lasta lapiolla päähän tmv. ja naapuri ei ole asialle mitään tehnyt/hyökännyt sitä vanhempaa kohtaan (omaa lastaan puolustaen) joka pikkukullanmurulle koitti hieman kuria pitää...!
JOKAINEN _varmasti_ tietää lähipiiristään em. kaltaisen vanhemman...! Joten onko kumma jos joku haluaa pitää lapsettomat häät... Sillä joidenkin sukuun/ystäviin kuritta kasvaneita kakaroita on "siunaantunut" useampia...
Hääpari, joka haluaa järjestää mieluisensa häät vai sinä, joka haluat että hääpari järjestää sinun mieluisesi häät...?
toivottavasti kaikki normaalit ihmiset alkavat vaikuttaa näiden narsistien vallankäyttöön ja jättävät menemstä niihin häihin.
Erittain hyvin sanottu!! Joskus olisi kiva tietaa, minka ikaiset taalla valittavat etta "lapset kuuluvat joka paikkaan..." ;-)
ettei pidä lapsista eikä halua niitä lähelleen eikä varsinkaan omiin juhliinsa. Tällaisiahan nämä nykyajan "aikuiset" ovat.
Ulkomailla asuessani näitä "aikuisten" häitä ei järjestänyt kukaan.
Ja missahan asuit ja kuinka kauan ja miten voit tietaa edes Euroopassa muiden maiden ihmiset tapoja....? Ihanaa yleistysta.... tyyliin "kaikki suomalaiset on tuppisuita" ;-)
Meillä on ruukattu kutsua aina koko suku häihin mummuine ja muksuineen ja avecit ollunna mukana siskon poijalla jne... Meidän omissa häissämme vain oli kehotus että lapsien olisi hyvä poistua juhlista ennenkuin porukka alkaa päihtymään liikaa. Sillä aina jokunen on senverran huppelissa ettei se sovi mielestäni lasten katsottavaksi ja meillä sitä juominkia oli vaikka minkälaista sorttia. Lapsiin panostettiin kyllä ruokailussa ja paikalla oli lastenkaitsia ja jopa dj soitti muutaman mukeloiden piisinkin illalla. Kaikkea viihdykettä oli. Klo 19 loppu lastenkaitsian huki ja alkoi "aikuisten bileet".
Itse henkilökohtaisesti vieraana jättäisin mukelot kotiin ja nauttisin vapaa illasta jotka ovat harvassa. Olisi mahtava pukeutua hienosti ja päästä ihaniin rakkauden juhliin :)
Jokainen tyylillään ja sitä kunnioittaen.