Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?
Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.
Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.
Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?
Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?
Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.
Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.
Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?
Kommentit (152)
Tai sitten soitat morsmaikulle ja sanot, ettei vauvaa voi jättää yksin, eikö sovi tosiaankaan, ettei tule, koska siinä tapauksessa sinäkään et voi tulla.
Toinen juttu on se, että vauva ei ole edes syntynyt, eli voi olla, että on vaikka vasta kahden viikon ikäinen, kun häät ovat.
Muutenkaan ette vielä edes tiedä, millainen ihmisentaimi sieltä on tulossa. Ehkei lasta todellakaan voi jättää isovanhemmille.
Itse en viitsisi mennä, kun vauva on vielä noin pieni, ja kutsujat ovatkin jo antaneet hyvän syyn pysyä kotona.
niin eikö se silloin tarkoita, että vauva on häiden aikaan isompi? Eikös hääkutsut ole tapana lähettää suhteellisen ajoissa?
juhlapaikalla esim. puheen aikana, niin reisille menee eikä kukaan kuule sanakaan. Tästä syystä vauvojen paikka ei ole juhlissa.
ei mielestäni tietenkään mikään vaihtoehto!!! Kuten täällä monet vastaavat. Hei haoo, nyt on kysymys n.2-6vkon vauvasta! Ei kai kukaan täysjärkinen lähde juhliin 500km päähän vauvastaan koska kyseessä "ainutkertainen tilaisuus elämässä". Noita juhlia nyt tulee ja menee, ihan varmasti! Suurempi juttu se elämässä on viettää ainutkertaisia hetkiä pienen nyytin kanssa. Eihän ole varmaa että saisit edes pumpattua!
Ja morsiusparilta tökeröä ehdottaa vauvan hoitoon jättämistä, varsinkin kun heillä on omia lapsia, niin luulisi ymmärtävän! Mutta toisaalta ymmärrän sen etteivät ymmärrä, koska omat lapsensakaan ei saa tulla juhlimaan omien vanhempiensa häitä!
Kaikissa lapsettomissa juhlissa missä olen ollut, on aina ollut vauvoja. Tietenkin! Ja jos morsiusparilla on ollut omia lapsia, ne ovat saaneet juhlia mukana nukkumaanmenoon saakka. Ja taas, tietenkin!
vauvahan saattaisi tuolloin olla vasta 2 viikon ikäinen? Pikkuinen kaipaa kodin rauhaa eikä mitään häähumua.
Vauva on vielä niin pieni, ettei sitä haittaa, jos joutuu olemaan hoidossa. Se,että äidille on vaikeaa jättää vauva, on aivan äidin pään sisäinen pulma. Siksi ymmärrän hyvinkin, miksi hääpari "uskaltaa" odottaa, että vauva jätettäisiin hoitoon
Tuskinpa edes haluaisit loppujan lopuksi lähteä kuukauden ikäisen kanssa toiselle puolelle Suomea...
Vaikka rakastankin juhlia, muistan kyllä, millaista elämä on vastasyntyneen kanssa... Olen kyllä itse ainakin ollut niin paskana, ettei mikään 500 km reissu TODELLAKAAN olisi maistunut.
Eri asia esim. 4 kk ikäisen kanssa. Silloin jaksaisi jo pysyä hereilläkin ja juoda vähän vinkkua, syödä ja nauttia aikuisseurasta. Itsellakin häät tiedossa, kun nykyinen masuvauva on 5 kk ja aion todellakin mennä sine ja nauttia hyvistä bileistä. Mutta silloinhan maidon pumppaus ja hoitojärjestelytkin ovat jo eri asia kuin 1 kk ikäisen kanssa, varsinkin kun kyseiset häät ovat ihan samalla paikkakunnalla.
Mutta noin pienen kanssa elämä pyörii tissin ympärillä... Alapääkin voi olla tosiaan ihan palasina ja hormonit pistää vielä pään sekaisin tuossa vaiheessa. Mieti vielä, mitä teet.
lopettaisi hyvin alkanutta imetystä yksien häiden takia. Jos he eivät sitä ymmärrä, niin et voi sille mitään! Kuukauden ikäinen vauva on niin kiinni äidissä, että en lähtisi ja jättäisi isovanhemmille noin pitkäksi aikaa, jo sen takia, että minä haluaisin imetyksen onnistuvan. Ja ennenkaikkea haluaisin, että vauvalla on turvallinen olla vanhempiensa kanssa, niiden kanssa jotka se parhaiten tuntee.
haluavat. Jos he haluavat lapsettoman hääjuhlan, niin sellainen heille myös annettakoon vaikka Nico-Petteri ihan välttis haluaakin mukaan....
Jos hääpari on ehdoton (mikä olisi todella loukkaavaa), meillä mieskään ei menisi. Outoja nämä "lapset eivät kuulu juhliin" kommentit. Miksi juhlat järjestetään sellaisiksi, että lapset eivät voi olla niissä syystä tai toisesta? Hääthän ovat mitä parhain perhejuhla.
Eri asia on stten mikä ap:n tilanne on elokuussa, mutta sitähän ei voi tietää. Kyseessä onkin periaatteellinen hypoteesi.
Ja häitä tulee ja menee. Harva pari on yhdessä kymmentä vuotta.
ovat välinpitämättömyydellään aiheuttaneet niin monelle hankaluuksia. Eli
näitä vanhempia aina ilmaantuu jostain, joiden mielestä lapset ovat lapsia ja voi miten ihanan suloinen se meidän mukula onkaan pyöriessään tuolla hääparin ja papin jaloissa, voih näkeehän kaikki... ja oi, miten komea ääni sillä on kun se suuttuu tuolle miehelle, joka ei anna kameraansa leluksi. Mutta olkoon siellä kun viihtyy, täytyy tässä ensin reväyttää koko rintavarustus esiin ja paljaaksi kun tämä vauva huutaa tässä nälkäänsä.
Puolet naimattomista vieraista päättävät siltä istuimelta, etteivät ikimaailmassa päästä ainuttakaan lasta omiin häihinsä.
juhlapaikalla esim. puheen aikana, niin reisille menee eikä kukaan kuule sanakaan. Tästä syystä vauvojen paikka ei ole juhlissa.
Vaikka joutuisin/saisin jättää isommat lapseni kotiin juhlien ajaksi en ihmettelisi jos joku pikkuvauva juhliin saisikin osallistua.
Itse todennäköisesti jäisin suosiolla kotiin. En erityisesti nauti pienen vauvan kanssa juhlimisesta. Ravintolassakin pienen hyssyttely ja jatkuva imetys voi olla rankkaa. Missään nimessä en riskeeraisi imetyksen onnistumista jättämällä vauvaa jonkun toisen hoitoon koko reissun ajaksi. (Minun vauvani ja rintani ovat vaatineet säännöllistä imetystä maidon tulon ja rinnan kelpaamisen turvaamiseksi. Kaikilla ei tietenkään näin ole.)
vaikka omani (3 ja 6v) eivät olisi saaneet tulla. Onhan tuo nyt täysin eri asia.
haluavat. Jos he haluavat lapsettoman hääjuhlan, niin sellainen heille myös annettakoon vaikka Nico-Petteri ihan välttis haluaakin mukaan....
tonttu olet.
He haluavat hääjuhlan ilman lapsia ja heidän toivettaan tulisi kunnioittaa. Minä ehdottaisin, että ap:n mies menee yksin tai sitten jäätte kaikki kotiin, ellette saa hoitajaa joka voi hoitaa lasta muutaman tunnin ajan häiden pitopaikkakunnalla.
Vauva on vielä niin pieni, ettei sitä haittaa, jos joutuu olemaan hoidossa. Se,että äidille on vaikeaa jättää vauva, on aivan äidin pään sisäinen pulma. Siksi ymmärrän hyvinkin, miksi hääpari "uskaltaa" odottaa, että vauva jätettäisiin hoitoon
Minä en jättäisi kauaa noin pientä lasta hoitoon. Kyllä vauva tarvitsee sitä hoitajaa johon hän on tottunut syntymästään asti, oli se sitten äiti tai isä tai molemmat...
Tuskinpa edes haluaisit loppujan lopuksi lähteä kuukauden ikäisen kanssa toiselle puolelle Suomea...