Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?
Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.
Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.
Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?
Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?
Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.
Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.
Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?
Kommentit (152)
Kutsujahan oikeastaan tarkoittaa, että älkää tulko, kutsumme nyt kuitenkin mutta emme odota teidän olevan paikalla.
Ei kukaan järkevä lähde n. 2-3 viikon ikäisen vauvan kanssa 500 km päähän eikä sinne lähde perheen mieskään. Varsinkaan kun on esikoinen eikä voi yhtään tietää kuinka se lähtee menemään.
- En uskaltaisi lähteä 500 km pääähän noin pienen lapsen kanssa.
Meillä olisi ollut häät 300 km päässä 3 viikkoa lapsen syntymän jälkeen, talvella. Ei lähdetty. Talvi oli yksi syy ja lapsi oli silloin ensimmäinen. Ei ole yhtään kaduttanut jälkeenpäin. Oltiin molemmat vielä sen verran epävarmoja lapsen hoidon suhteen, että ei olisi nautittu yhtään. Plus, että lapsi valvotti ja itki tosi paljon.
- Voit olla huonossa kunnossa (tai sitten et).
- Ei ole hyväksi viedä noin pientä lasta suureen väkijoukkoon.
- Lapsi voi olla vain pari viikkoa vanha...
- Liian pitkä automatkam noin pienelle. Ei saisi vielä 'istua' kaukalossa 6-7 tuntia, mitä matka vaatii.
- Eikä välttämättä omalle kehollekaan tee hyvää. Jos on esim. ollut suolen kanssa ongelmia synnytyksen jälkeen.
- Haluaakohan mies lähteä vasta syntyneen lapset + mahdollisesti vielä apua tarvitsevan äidin luota viikonlopuksi kauas pois? Meillä ei haluaisi. Voihan olla, että synnytyksestä tulee esim. sektio synnytys, jolloin ei saisi kantaa etc.
- Kertoisin hääparille, että vain mies tulee, jos pääsee. Ja se katsotaan sitten sen jälkeen kun vauva on syntynyt ja nähdään mikä tilanne on kotona. Jos kaikki hyvin, niin tulee mielellään. Mutta jos apua tarvitaan kotona (eikä sitä muualta ole tulossa), niin pysyy kotona. Hääparilla olisi aikaa miettiä varasuunnitelmaa, jos bestman ei pääsekään paikalle.
- Ja jos käykin niin, että vauva syntyy hyvissä ajoin etukäteen, olet loistokunnossa, saatte isovanhemmat hoitajaksi mukaan. Niin voihan suunnitelmaa aina muuttaa. (Jos se vaan hääparille sopii..)
Ja kyllä siellä oli just noita rintavauvoja useampi. Vauva ei tarvitse istumapaikkaa eikä juokse villinä ympäri juhlatilaa jos siitä joku häiriintyis. Oma taapero jäi tietysti kotiin mutta en mä siitä loukkaantunut, itse olen imettänyt molempia lapsia pitkään ja ymmärrän ettei sitä niin vaan lähdetä pienen vauvan luota muutenkaan. Ehkä hääpari joskus tajuaa miten tyhmä juttu se oli kun saavat omia vauvoja...Mutta mä tekisin niin että mies menis yksin ja mä jäisin kotiin vauvan kanssa.
koko perhe kotiin, siis myös mies. Jotakin tolkkua morsmaikun tahtoon. Meillä tiedossa lapsen papan häät, kun pikkukakkonen on arviolta 3vkoa vanha ja kyllä vaan molemmat lapset otetaan mukaan. Tosin emme pitkään juhlissa viivy, mutta kuitenkin.
Meitäkin on kutsuttu häihin, jolloin vauvamme (nyt siis vielä syntymätön) silloin n. 2kk. Kutsussa lukee selvästi meidän molempien nimet + pikkuinen. Itse kyllä lähinnä pähkäilen sitä, että viitsisiko sitä noin pientä mennä rääkkäämään jonnekin häihin.. eli siis ajattelen, ettei se ole mikään huono vaihtoehto, että jäisin vauvan kanssa kotiin. Ymmärrän toki hääpariakin, jos on kutsuttu jo valmiiks kauhee joukko, niin johonkin se raja on vaan vedettävä, ja sen on koskettava kaikkia, myös bestmanin perhettä. Mutta sinä äitinä tietenkin päätät, menetkö itse häihin vai tuletko vaan kirkkoon vauvasi kanssa.
ja aikuiset juhlivat keskenään. Moni ei tunnu ymmärtävän, että aikuisen käytös muuttuu jo parin viinilasillisen jälkeen. Ja vaikka omat vanhemmat eivät joisikaan mitään, on porukassa aina ainakin yksi, joka on kännissä jo vihkimisen jälkeen. Ei todellakaan lasten juhlat.
että n. alle puolivuotiaat, rintaruokittavat vauvat saa tulla mihin vaan :-)
Olenkin ollut vastasyntyneen kanssa useissa häissä, tupareissa, syntymäpäivillä, polttareissa.. (Meillä on siis useita lapsia) Vauva ei estä elämästä, mutta tottakai juhlijen järjestäjä on se,joka asian viime kädessä päättää. Jos he eivät halua lasta juhliin, en sinne myöskään menisi.
Matkustaminen vastasyntyneen kanssa ei ole mikään ongelma, vuoden ikäinen on jo paljon haastavampi tapaus. Näin ainakin meidän kokemuksemme mukaan :)
Saatika sitten, että ison määrän sais ekstraa talteen, ei millään. Ja ihan ykskantaan, äiti jää vauvan kanssa kotiin tai hotelliin juhlien ajaksi jos todella ei ole tervetullut. En vaan tajua tätä ajattelemattomuutta hääparilta, bestman on kuitenkin kunniavieras, miksi bestmanin perhe pitää "pilkkoa"?
Meidän häissä aikoinaan oli yksi äiti 3 viikkoisen vauvan kanssa ja kyllä heillä meni tosi kauan aikaa imettämiseen päivän aikana. Onneksi juhlat oli vanhassa maatalossa, jossa oli tusinoittain rauhallisia soppia heidän käyttöönsä. Mutta vauva ei häirinnyt ketään ja olihan meillä muutenkin kaikkien vieraiden lapset mukana (jotka ei myöskään häirinneet ketään).
[
- Voit olla huonossa kunnossa (tai sitten et).
- Ei ole hyväksi viedä noin pientä lasta suureen väkijoukkoon.
- Lapsi voi olla vain pari viikkoa vanha...
- Liian pitkä automatkam noin pienelle. Ei saisi vielä 'istua' kaukalossa 6-7 tuntia, mitä matka vaatii.
- Eikä välttämättä omalle kehollekaan tee hyvää. Jos on esim. ollut suolen kanssa ongelmia synnytyksen jälkeen.
- Haluaakohan mies lähteä vasta syntyneen lapset + mahdollisesti vielä apua tarvitsevan äidin luota viikonlopuksi kauas pois? Meillä ei haluaisi. Voihan olla, että synnytyksestä tulee esim. sektio synnytys, jolloin ei saisi kantaa etc.
- Kertoisin hääparille, että vain mies tulee, jos pääsee. Ja se katsotaan sitten sen jälkeen kun vauva on syntynyt ja nähdään mikä tilanne on kotona. Jos kaikki hyvin, niin tulee mielellään. Mutta jos apua tarvitaan kotona (eikä sitä muualta ole tulossa), niin pysyy kotona. Hääparilla olisi aikaa miettiä varasuunnitelmaa, jos bestman ei pääsekään paikalle.
AMEN tälle! Asiaa! Minä en muuten vastasynnyttäneenä rättiväsyneenä päästäisi miestä minnekään 1000 kilometrin reissulle, enemmän häntä tarvitaan kotona.
niin, että jos minut on kutsuttu raskaana/juuri synnyttäneenä, niin kutsu koskee myös sitä lisäosaa (=vauva) joka on mahassa/juuri maailmaan putkahtanut. Oli erikseen lapsettomuus kutsussa mainittu tai ei. Jos mahaani/vastasyntynyttä ei haluta juhliin, niin ei minullekkaan mitään kutsua laiteta.
En loukkaantuisi, jos taaperot ja leikki-ikäiset jättäisin kotiin. Sehän olisi vain ihanaa ja rentouttavaa juhlimista.
Omista vastasyntyneistä on jo vähän aikaa, mutta ei pariviikkoiset vielä kovin kovalla äänellä huuda. Muistaakseni. Nehän vain tuhisee ja ynisee.
Olen ollut 5 viikkoisen kanssa häissä. Nukkui kantokopassa pöydän alla suurimman osan ajasta. Välillä kävin sivussa imettämässä. Ei häirinnyt tilaisuutta. Ja oli juhlissa vielä nuorempikin vauva.
Toivottavasti miehelläsi ei ole ennen häitä hirveästi annettu tehtäviä, joita bestmanin odotetaan hoitavan. Ja ettei polttarit ja synnytys sattuisi samaan aikaan? Kannattaisi selvittää mitä hääpari bestmaniltä haluaa, ettei tule yllätyksiä. Tuoretta isää saattaa enemmän kiinnostaa vauvanhoito, kun hääauton pesu ja koristelu.
Matka on liian pitkä sekä sinulle, että vauvalle l. jättäisin jo siitäkin syystä menemättä. Koska sulhanen on alunperin miehesi ystävä ja on pyytänyt miestäsi bestmaniksi jää miehesi harkintaan haluaako ottaa tehtävän vastaan ja lähteä yksin häihin - moni mies kieltäytyisi perhesyihin vedoten.
Juu kaikki vaan ostamaan uudet punaiset kuteet, kun hääparin päähän on niin pälkähtänyt!
Ei todellakaan hääparilla ole oikeutta pompottaa vieraita mielin määrin. Itse he saavat pukeutua omana päivänään niin kuin haluavat ja hoidattaa lapsensakin, kuten parhaaksi näkevät. Mutta hääpari ei päätä vieraiden rahankäytöstä vaatteisiin eikä myöskään vauvanhoidosta.