Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?

Vierailija
07.04.2009 |

Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.

Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.

Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?

Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?

Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.

Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.

Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpata maitoa???? Joo, voi totta kait pumpata maitoa vauvalle varastoon. Mutta miten kuvittelet selviäväsi itse täysien rintojen kanssa. Joo, edelleen voi pumpata tyhjäksi, mutta kun ei ole kyse mistään parin tunnin reissusta. 500 kilometriä, sitä reissua ei ajeta päiväseltään. Siinä menee helpostikin kaksi yötä reissun päällä. Siinä saat aika monta kertaaa olla pumppaamassa.

Ai niin, mutta eihän tutteli äidit tätä ymmärrä.

Vierailija
82/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavassa tilanteessa olisin paikalla sen vihkimisen ajan vauvan kanssa ja lähtisin sitten pois,mies jääköön pippaloihin (riippuen tietenkin mahdollisista hoitajista voisin ehkä tunniksi/pariksi jättää vauvan hoitoon)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ei vaikka ap sen jo kerran korjasikin.

Eli kysymykseesi vastaus:

en todella loukkaantuisi jos juhlissa olisi aivan pieni rintaruokinnassa oleva vauva, kun olisin joutunut jättämään oman taaperoni hoitoon.

Vierailija
84/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnioittaa. Vieraat eivät päätä "sääntöjä" vaan juhlan järjestäjät.

Me pidimme viime vuonna juhlat, joiden kutsussa oli lapsikielto. Todellakin tarkoitimme, että ei lapsia, koska emme halunneet lapsia, minkään ikäisiä, paikalle.

Vierailija
85/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEIDÄN SUUNNITELMIEN MUKAAN MENNÄÄN:

EI LAPSIA= EI LAPSIA, EI DES SINUN RÄÄPÄLETTÄ,ap.

teissä kutsun saaneissa on aina noita,jotka kuvittelee, että maailma pyörii oman navan ympärillä, muista viis.

jää kotiin, ja miehesi menee.

jäät kasvamaan lapsesi kanssa....

Vierailija
86/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes lapsensa ovat hyväkäytöksisiä

Vierailija
87/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli loistat sitten poissaolollasi.

Vierailija
88/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja, riippuen siitä miten "ehto" häihin osallistumiselle esitetty, pyytäisin miestä jäämään myös. Ymmärtäähän tämän toiveen isompien lasten kesken, mutta eihän esim. leikki-ikäinen ole millään tasolla samassa asemassa kuin pikkuvauva, joka tarvitsee äitiä/isää 24/7 ja jolla on herkin vaihe menossa imetyksen suhteen. Että korvikkeiden voimalla isovanhempien hoitoon vaan? Sekö on sitten sitä reiluutta?

Vierailija
89/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehkä olekaan niin pöhkö, kun ensin luulin.

Parille kommentoijalle: hääpari saa toki pitää juhlansa sellaisina kuin haluaa, en vain itse ensin osannut ajatella, että "lapsikielto" voisi koskea sylivauvaa (jonka voi viedä pois, jos alkaa itkemään häiritsevästi) ja ihmettelin, voisiko joku loukkaantua siitä, että sylivauva olisi häissä vaikka omat taaperot olisi pitänyt jättää kotiin.

Uskon, että jään vauvan kanssa kotiin ja mies edustaa meidän perhettämme juhlissa, sillä ilman vauvaa en juhliin noin kauas lähde.

Vierailija
90/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat jättäneet omat lapsensa hoitoon ja paikalla on vauva, vaan siitä että hääpari ei halua lapsia juhliin. Ei minkään ikäisiä. Heidän toivettaan (älytöntäkin) tulee mielestäni kunnioittaa, häät ovat heidän juhlansa. Jos he eivät halua että vastasyntynyt vauva vie vieraiden huomion, hyvässä tai pahassa, tai häiritsee juhlan kulkua esim. itkemällä, niin asia sitten on niin.

Itse olen ollut 4 viikon ikäisen vauvan kanssa häissä, isommat laspet jätettiin hoitoon vaikka olisivat hääparin puolesta juhliin saaneet tullakin. Enkä noista häistä kyllä nauttinut. Vaikka vauva paljon nukkuikin, vaati hän ruokaa (=imetystä eteisaulassa) juuri ruuan ja häävalssin aikaan. Oma syöminen oli muutenkin hankalaa kun juhlapaikassa oli pitkät pöydät vieri vieressä eikä sinne vaunuja mahtunut. Miehen kanssa syötiin vuorotellen ja välissä tosiaan imetin. Tanssimaankaan ei päästy kun ei sinne orkesterin meluun voinut vauvaa viedä. Nyt jos olisi sama tilanne, mies menisi häihin ja itse jäisin vauvan kanssa kotiin. Vaikka olisivatkin todella hyvät ystävät.

Vierailija
91/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteetonta, laskelmoivaa, kylmää. Hrrrrrr... tuli vilu kotikoneelle saakka.

teissä kutsun saaneissa on aina noita,jotka kuvittelee, että maailma pyörii oman navan ympärillä, muista viis.

Vierailija
92/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hankala hommahan tuossa on se, että miestäsi on pyydetty bestmaniksi. Meinaan hankalaa on se, että hän joutuu kieltäytymään kunniasta. Ilman tätä bestman-juttua olisi helppoa vain ilmoittaa, että teille on hiljattain syntynyt vauva ja ette voi ikävä kyllä millään lähteä satojen kilometrien päähän juhliin.

Vierailija
93/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään antaa niin pientä vauvaa hoitoon. Pieni vauva on maailman tärkein asia ja luulen että säkin olet mielummin vauvan kanssa kuin häissä. Ajattele että ehkä on hyväkin ettei vauvaa voi ottaa häihin, ties vaikka saisi jonkun pöpön sieltä..

Mä olin muuten just häissä jossa kutsussa luki että toivomme ettei lapsia oteta mukaan, sylivauvat ovat toki eri asia. Ja joissain kutsuissa on ollut että vain ihan lähisuvun lapset on kutsuttu häihin. Tällä tarkoitan siis ettei se tosiaan ole mikään joko tai juttu, että joko lapsia on kutsuttu tai sitten ei.

Vierailija
94/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaiken huippu oli että ystäväni (morsian) loukkaantui kun valitsin vauvan kanssa kotiin jäämisen enkä hänen häitänsä. Vauva oli jo 7kk silloin, mutta hoitoon en halunnut häntä antaa, vaikka periaatteessa mies olisi voinut jäädä kotiin. Vauvalla oli kuitenkin allergioita ja äidinmaito edelleen pääravintoa ja kyllä se vaan tärkeämpää oli minulle olla vauvani kanssa 24/7 kuin nähdä ystäväni naimisiin meno. Olisin kyllä mennyt jos vauvan olisi voinut ottaa mukaan. Niin ja ei olla enää erityisen hyviä ystäviä...

Vierailija
95/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma pyörii vain hääparin ympärillä, muista viis.

Jos joku pari järjestää juhlat, niin silloin heidän on tehtävä se niin, että vieraat viihtyvät, eivätkä niin, että käyttävät mielivaltaista valtaa settamalla perheet hankaliin tilanteisiin ja valintoihin.

HEIDÄN SUUNNITELMIEN MUKAAN MENNÄÄN:

Vierailija
96/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on vielä niin pieni, ettei sitä haittaa, jos joutuu olemaan hoidossa. Se,että äidille on vaikeaa jättää vauva, on aivan äidin pään sisäinen pulma. Siksi ymmärrän hyvinkin, miksi hääpari "uskaltaa" odottaa, että vauva jätettäisiin hoitoon

Vierailija
97/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hääparin valinta haluaako häistään täysin lapsettomat, mutta heidän on myös ymmärrettävä että se voi karsia juhlaväkeä. Hääapari ei ehkä kestä kakaroita ja kakaroiden vanhemmat ei hääparia. Valinnoista on siis vain kyse.

Vierailija
98/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aika lapsellista vaatia miestäkin jäämään kotiin kun ei se lapsonen nyt voikaan tulla. Jos he eivät halua sinne lapsia, niin sitten sinne ei viedä lapsia. Turha siitä on vetää hernettä nenään, vaikka kaikki eivät näekään omaa napaansa pidemmälle. Eri asia, jos lapsikielto on esitetty jotenkin "emme halua sun karseaa rääkyvää ipanaa sinne meidän juhlia pilaamaan", mutta näin tuskin oli.

Vierailija
99/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ottaisin paljon mielummin meidän häihin ystävien lapset joiden kasvamista on seurannut synnytyslaitokselta lähtien, kenen mukana omat lapsen on kasvanut, kuin omat 12 serkkua joihin en ole missään tekemisissä ja ei niin juuri kiinnostakaan. Me karsitaan sitten aikuisista eikä lapsista :)

Vierailija
100/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkaan ei ole kivaa jos kummit asuu kaukana.

Hyvä kun sinä ap välität tulevasta vauvastasi ja jäät kotiin, noin pientä ei voi vielä hoitoon jättää ja imetyskin menisi poskelleen.

Luulen ettei minun mies vastaavassa tilanteessa suostuisi bestmaniksi.