Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?

Vierailija
07.04.2009 |

Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.

Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.

Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?

Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?

Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.

Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.

Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan mies edustamaan perhettä ja mietitte etukäteen, millä tavoin myös äidin ja vauvan viikonlopusta saisi oikein mukavan. Ehkä isovanhemmat voisivat tulla kotiin jäävän äidin seuraksi (samalla ehkä pyykkäämää, silittämään ja siivoamaan) Tai joku hyvä ystävä - mielellään ei kuitenkaan miespuoliinen - joka tulisi seuraksi sillä periaatteella, ettei palvelu pelaa vaan ruokaa saa, jos itse laittaa.

Ihan turha vatvoa sitä, ettei niin pienestä vauvasta olisi mitään haittaa ja häiriötä. Kukaan aikuinenkaan ei voi mennä tuolla perusteella häihin, jos ei ole kutsuttu. Ihan sama, onko tai olisiko haittaa vai ei; kun ei kerran ole kutsuttu, niin ei siinä tarvitse miettiä, olisiko vauva edukseen vai ei.

En ymmärrä sitäkään, miten yksinkertaisesta asiasta tehdään liian monimutkainen ja selitetään asia itselle toisin kuin on tarkoitettu tyyliin, että meisin vauvan kanssa, koska kutsu on tullut raskausaikana, jolloin vauva on ollut osa minua ja saanut sitä kautta kutsun mukaansa, kun on tullut masusta pois. Älä vaan tuollaista soopaa mene kertomaan, jos kaikesta huolimatta menet häihin vauva kainalossa.

Tämä on koko ketjun järkevin mielipide. Aamen!

Vierailija
22/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pieni ihmistaimi on ollut perheessä vasta muutaman viikon, hänellä on oikeus olla keskipisteenä ja myös vanhemmilla on oikeus keskittyä häneen ja uudenlaisen yhteisen arjen opettelemiseen.

sitä juhliin menemistä? Jos se tutustuminen ja keskittyminen on se ykkösasia, niin miksi ihmeessä lähteä tekemään sitä HÄIHIN? Minä ainakin pysyisin kotona, enkä ainakaan vatkaisi tällaisia asioita kun vauvakin on vielä mahassa. On taas ihmisillä liikaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi voinut paremmin sanoa!!

HEIDÄN SUUNNITELMIEN MUKAAN MENNÄÄN:

EI LAPSIA= EI LAPSIA, EI DES SINUN RÄÄPÄLETTÄ,ap.

teissä kutsun saaneissa on aina noita,jotka kuvittelee, että maailma pyörii oman navan ympärillä, muista viis.

jää kotiin, ja miehesi menee.

jäät kasvamaan lapsesi kanssa....

Vierailija
24/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä jäisin vauvan kanssa. itse en uskaltaisi niin pinetä vauvaa jättää niin kaus niin pienenä hoitoon.

Vierailija
25/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän näyttää olevan yleistyvä trendi todella lapsiystävällisessä suomessa, ei lapsia häihin, ei hautajaisiin, ei tärkeille syntymäpäiville jne. Nehän saattaa viedä vaikka huomion päivän prinsessalta !

No toisaalta, kertoohan se minusta siitä todellisesta lapsien arvostuksesta toisessa kotimaassani ei tulisi edes kuuloonkaan tälläinen, eikä monessa muussakaan paikassa.

Vierailija
26/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvemmin ehkä saman henkilön kanssa uudestaan, mutta onhan niitäkin.

Eihän vauva tuossa iässä vielä edes vierasta. Minusta voisit hyvin jättää hoitoon, kuitenkin ainutkertainen juhla ystäviesi elämässä.

Vierailija
27/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kun ei saa vauvaa ottaa mukaan. Minun mielestäni mies saisi lähteä, mutta epäilen vahvasti, että siippaani ei pahemmin kiinnostaisi ajaa 1000 km yksien häitten takia (vaikka bm olisikin), kun minä jäisin lasten (varsinkin vastasyntyneen) kanssa kotiin.

Minä en henk.koht. ymmärrä koko lapsettomien häiden kuviota ollenkaan. Mun puolesta jokainen saa järjestää minkälaiset häät haluaa, lapsilla tai ilman, mutta häät ovat kuitenkin perinteisesti perheen ja suvun juhla - ja kyllä perheeseen ja sukuun yleensä lapsiakin kuuluu. Minusta on jotenkin surullista, että häiden perinteinen luonne on yhtäkkiä muuttunut näin rajusti. Ollaan niin "individual" ja järjestetään "hienot juhlat parhaille ystäville" - ja valitettavan usein ryypätään porukalla. Onko siellä enää tilaa esim. hääparin isovanhemmille (jotka nykypäivän naimisiinmenijöillä on usein melko vanhoja, kun naimisiinkin mennään tolkuttoman myöhään), hehän tuskin ovat bestiksiä hääparille? Onko perhe ja suku unohdettu?

Ja jos häät ovat suht lähipiirissä (eli tulevista häistä on tiedetty jo ennen kutsun saapumista), on niistä kenties voitu iloita koko perheen voimin jo etukäteen. Esim. omalle, prinsessavaihetta voimakkaasti elävälle 5-vuotiaalle tyttärelleni olisi karvas pettymys yhtäkkiä kuulla, ettei häntä olekaan kutsuttu häihin. Hän olisi jo ehtinyt kuvitella morsiammen prinsessana jne. Toki tämä olisi aikuisten moka, mutta pitäisikö lapsille sitten valehdella, etteivät lapset (varsinkin prinsessatytöt) pety, kun eivät pääsekään mukaan? Kyllä minä ainakin muistan, kuinka hienoa oli päästä lapsena häihin ja ihastelin suuresti kauniita morsiammia hienoisas hörhelöissään. Veikkaisin jopa, että lapselle häät ovat hienompi elämys kuin meille aikuisille - meistä useimmat ovat jo melko monissa olleetkin.

Eli en ymmärrä, mutta onneksi mun ei tarvitsekaan.

Vierailija
28/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiselle puolelle Suomea. En ymmärtänyt sitä ketjun ekalla sivulla enkä ymmärrä vieläkään.

Vierailija
29/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiselle puolelle Suomea. En ymmärtänyt sitä ketjun ekalla sivulla enkä ymmärrä vieläkään.

Vierailija
30/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 1kk ikäisen vauvan paikka ei ole häissä tai muissa suurissa juhlissa - liian levotonta lapselle ja bakteerien vaara liian suuri. Ihmettelen lähinnä siis SINUA, että miksi haluat lähteä noin pienen vauvan kanssa noin suuriin juhliin noin kauas? Tuskin on vauvan etu.

Vierailija
31/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen itku on tutkimuksissa todettu ihmisillä eniten stressihormoneja vapauttavaksi ääneksi. Ja kuukauden ikäinen itkee aivan varmasti, eikä kukaan lähistöllä oleva nauti tuosta äänestä.

Vierailija
32/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sama pitäisi olla tarjolla itselle ja nyt siihen kaikkeen aikuiselämään pitäisi toisten sovittaa vauva. Näinhän se ei mene. Vauvan kanssa ei voi mennä jokapaikkaan ja asioista täytyy itse luopua. Se on sitä vanhemmuutta, ja tosiasiassa vasta sitten, kun on itse vailla katkeruutta siitä, että toiset pääsee ja itse ei.

Vierailija
33/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyy niin selväsi se, ettei olla valmiita luopumaan mistään, kun vauva tulee perheeseen kaikki sama pitäisi olla tarjolla itselle ja nyt siihen kaikkeen aikuiselämään pitäisi toisten sovittaa vauva. Näinhän se ei mene. Vauvan kanssa ei voi mennä jokapaikkaan ja asioista täytyy itse luopua. Se on sitä vanhemmuutta, ja tosiasiassa vasta sitten, kun on itse vailla katkeruutta siitä, että toiset pääsee ja itse ei.

Piste.

Vierailija
34/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sama pitäisi olla tarjolla itselle ja nyt siihen kaikkeen aikuiselämään pitäisi toisten sovittaa vauva. Näinhän se ei mene. Vauvan kanssa ei voi mennä jokapaikkaan ja asioista täytyy itse luopua. Se on sitä vanhemmuutta, ja tosiasiassa vasta sitten, kun on itse vailla katkeruutta siitä, että toiset pääsee ja itse ei.

Jatkossa voi käydä myös vaikka niin että koko perhe on kutsuttu mutta lapsi harmillisesti sairastuu juuri juhlien alla ja jomman kumman vanhemman pitäisi jäädä sen vuoksi kotiin koska lasta vielä imetetään.

No eihän se näin voi mennä tietenkään! Tottahan nyt hääparin on tässä tilanteessa hankittava juhlapaikalle hoitajat sairaalle lapselle että vanhemmat saavat silti juhlia!

Vierailija
35/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen nyt on vaan sopeuduttava. Tulevaisuus tuo tullessaan paljon suurempiakin valintatilanteita ja niiden mukaan on vaan elettävä. Yhdet häät on niihin verrattuna lähinnä pieru Saharassa.

Vierailija
36/152 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tilannetta, että olisin itse aikanaan lähtenyt parikuisen esikoisemme kanssa häihin... Ei puhettakaan. Voi elämä, että olisi ollut rankkaa! Meillä kun vesseli oli sellainen, että ITKI käytännössä koko päivän, (yöt kyllä nukkui hyvin), päivisin otti parinkymmenen minuutin tirsoja kerrallaan niin että jaksoi taas rääkyä... :) Olisin kyllä ollut lapseni kanssa tosi liemessä ja juhlatunnelma itseltä ja muilta häävierailta varmasti tosi kadoksissa.

Ja tosiaan, kuten ylläolevasta voitte arvata, jäisin varmasti vastaavassa tilanteessa kotiin, vaikka lapseni olisi ollut kuinka hiljaista laatua tahansa. Itseäni (puhumattakaan lapsesta) stressaa sylivauvan hoito vieraassa paikassa, parhaiten viihdyin tuona aikana kotosalla. Ja mies voisi mennä ihan hyvin juhliin itsekseen.

Mutta, mikäs siinä, jos tietää oman vielä syntymättömän lapsen olevan "häiriötöntä" sorttia, niin voihan sinne juhliin tietysti tunkea väkisin. Ja onhan se perhe tietysti pakko pitää kasassa, keinolla millä hyvänsä, etteivät vaan isä ja vauva unhoita toisiaan!

Lapsen itku on tutkimuksissa todettu ihmisillä eniten stressihormoneja vapauttavaksi ääneksi. Ja kuukauden ikäinen itkee aivan varmasti, eikä kukaan lähistöllä oleva nauti tuosta äänestä.

Vierailija
37/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin loukkaantuisin!

Vierailija
38/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
39/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa vauvaani en kyllä olisi kk vanhana jättänyt 500km päähän hoitoon ja vielä jollekin muulle kuin isälle/äidille. Eli en kyllä jättäisi noin pientä hoitoon (noin kauas varsinkaan) ja "ystävä" pariskuntanne toiminta kyllä on mielestäni outoa. Luulisi heidän tietävän paremmin, jos heillä itselläänkin kerta on lapsia.

Vierailija
40/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse asiassa näin olemme kerran tehneetkin - tilanne oli lähes sama. Vähän ja aikasta paljon harmitti. Myös miestä. Mutta ajateltiin, että tehdään nyt näin, kun kutsujat pyysivät. Tylsä juhannus oli molemmilla.. Vauvaa en tietenkään jättäisi tuossa iässä.