Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?

Vierailija
07.04.2009 |

Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.

Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.

Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?

Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?

Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.

Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.

Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on sellasiakin, jotka jättää vauvan kelle vaan minkä ikäisenä vaan, kun pitää saada omaa aikaa=päästä ryyppäämään, kun ei kestä pää edes paria viikkoa vauvan kanssa.

Nämä vanhemmat ovat itse varmaan sellaisia, eivätkä näe siinä mitään outoa, että vauva jätetään kotiin. Itsellänikin ollut ystävä, jonka kanssa piti aina mennä hänen ehdoillaan, vaikka mulla oli vauvakin. Yhteydenpito on sitten lopahtanut, mutta tosi ystävät kyllä ymmärtävät, että minä joudun ajattelemaan lapsianikin.

Vierailija
42/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lapsettomissa häissä parin kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Kun kutsu tuli, ajattelimme automaattisesti, että mies menee yksin. Ilmoittautuessaan hääpari oli kuitenkin sitä mieltä, että vauva voi tietysti tulla mukaan. Itse en loukkaantuisi jos juhlapaikalla olisi vauvoja, vaikka minun lapseni olisivat "joutuneet" hoitoon. Sinun tapauksessasi en edes harkitsisi hoitoon jättämistä eli en lähtisi häihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kans aikoinaan ystävien häät jotka siis lapsivapaat mutta meidän ystävät onneksi olettivat itse että nuorimmainen tulee mukaan häihin. Tosi itsekästä hääparilta kun kerran välimatka on noinkin pitkä . Outoja ihmisiä

Vierailija
44/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mies saisi kyllä mennä.

Vierailija
45/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsussa ei lapsikieltoa olisikaan!

Vierailija
46/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.., jopa ravintolaan

Vierailija
47/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muissa juhlissa kyllä vauvat ovat saaneet aina tulla mukaan, jopa ravintolaan vaikka juhlan ajatus onkin olla ilman lapsia.

Vierailija
48/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todennäköisesti muutenkaan viihtyisi kuukausi sitten synnyttäneenä häissä kuukauden ikäisen vauvan kanssa.

Vierailija
49/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itsellä taapero (kuten onkin) jota ei kutsuttu, jollain muulla sylivauva mukana. Ymmärrettäväähän se on. On ne eri asia.

Luulisi että nyt yksi vauva saa tulla itse vihkimiseen, jos hääparin omatkin lapset tulevat. Onhan sekin jo epäreilua muita lapsia kohtaan, tavallaan..

Mutta sitten on vaihtoehtona.

a. Vain miehesi lähtee reissuun toimimaan bestmanina

b. lähdette kaikki reissuun ja kysytte saako vauva olla vaikka edes vihkimisen ajan, sitten sinä menet vauvan kanssa vaikka hotelliin (yöpaikka teillä täytynee olla jokatapauksessa..)

c. Joku esim isovanhempi lähtee mukaan reissuun ja on hotellissa vauvan kanssa sen pari tuntia mitä te miehesi kanssa olette vihkimisessä ja juhlassa. (jos juhliin pääsy on teille tärkeää niin ei tuo järjestely ole järjetön. Riippuu tietysti huoliiko vauva vaikka pumpattua maitoa pullosta sillä aikaa..)

Vierailija
50/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vauva tuossa iässä vielä edes vierasta. Minusta voisit hyvin jättää hoitoon, kuitenkin ainutkertainen juhla ystäviesi elämässä.

Vierailija
51/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskien vauvaa - eihän noin pientä voi mitenkään jättää! Leikki-ikäiset ovat kyllä mielestäni eri asia - siis vertaus tästä tasapuolisuudesta on jotenkin hassu.

Vierailija
52/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän tarvitse juuri synnyttäneenä lähteä toiselle puolelle Suomea häihin. Jos vauvanne menee yliaikaiseksi, niin hänhän on vasta pariviikkoinen tuolloin? Vaikka vauva saisi tulla häihin, en siltikään lähtisi. Mieti noin pitkää automatkaa mahdollisesti helteessä vastasyntyneen kanssa, sulla ehkä alapää kokoonkursittuna ja rinnoista suihkuaa maitoa kaaressa... Ei kiitos.

Vierailija
53/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tialnteessa ei vaihtoehtoja, että paikalla olisi vain mies... kaikki tai ei ketään.

ja en loukkaantuisi, jos leikki-ikäinen olisi kotona, mutta vauva paikalla

Suora loukkaus!

Vierailija
54/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni "ei lapsia" ei voi koskea "vastasyntynyttä" Itse en ainakaan menisi ilman vauvaa, erittäin tyhmää hääparilta olla noin joustamattomia. En kyllä menisi bestmaniksikaan tuossa tilanteessa. Tai siis meiltä ei varmasti mentäisi. Itse ehkä ottaisin asian vielä kerran suoraan puheeksi.

Kyllä on itsekeskeinen morsiuspari, jos ei ajattele teidän tilannetta. Bestman vielä kyseessä.

Vierailija
55/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti menis edes vauvan kanssa. Minusta ennen ristiäisiä ei ole kiirettä niin mihinkään kemuihin tauteja bongailemaan pikkuiselle, mutta kukin tyylillään. En paheksu niitä, jotka menevät, mutta itse en käynyt. mies saisi mennä tietty jos haluaisi.

Vierailija
56/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi pumpata maitoa?

vauva tuossa iässä vielä edes vierasta. Minusta voisit hyvin jättää hoitoon, kuitenkin ainutkertainen juhla ystäviesi elämässä.

etenkin, kun vauva noin pieni.

Vierailija
57/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai minkälainen vauva on - juoko maitoa muuten kuin rinnasta (tai syökö edes rintaa, tarkoitus olisi), siis voisimmeko edes lähteä.

Lähinnä mietinkin sitä, voisiko joku muka loukkaantua siitä, että sylivauva olisi alkujuhlan mukana - minusta kun ei oikein voisi.

Ap

Vierailija
58/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaikka saisin maitoa pumpattuakin.meidän lapset ovat ainakin olleet tuon ikäisinä ihan tissitakiaisia, rinnalla on vietetty pitkät tovit. En edes tahtoisi jättää vauvaa mihinkään. Sinuna menisin paikkakunnalle miehen mukana mutta en osallistuisi häihin kuin sen vihkimisen verran vauvan kanssa jos se juhliin tulo vauvan kanssa ei kerta parille käy vaan tekisin oloni mukavaksi vaikka hotellissa ym. Missä yövyttekin.

Vierailija
59/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mukaan kun minut on kutsuttu, ja ottaisin vauvan kopassa mukaan, pitäisin tarkkaan huolta siitä että vauva ei ole kenellekään häiriöksi ja imettäisin syrjässä piilossa katseilta. Ja jos tulisi sanomista, niin sanoisin että halusimme suoda ystävillenne häät siten että bestman on paikalla, mutta toki lähdemme kaikki kolme kotiin jos ystävänne niin toivovat.

Ja, en loukkaantuisi jos leikki-ikäiset joutuvat jäämään hoitoon ja juhlissa olisi jonkun vastasyntynyt.

Vierailija
60/152 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisen vaan kuuluu seurata "maitobaaria" mihin se baari sitten ikinä meneekin. Hääpari on ilmiselvästi lapseton, kukaan "lapsellinen" ei kehtaisi moista vaatia.