~~SYYSKUUN SYDÄMET VKO 15~~
Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
Täällä ei mitään kummempaa. Huomenna neuvolalääkäriin.
Pääsiäistä odotellessa!
Pola 15+3
Kommentit (34)
Inhottavaa kuulua näihin ensisynnyttäjiin kun en vieläkään (ehkä) ole tuntenut vauvan liikkeitä :( enkä jaksaisi enää odottaa! Tuntuu että kaikki muut täällä tuntevat jo liikkeet ja olen ainut joka ei...
Olen ainoastaan välillä tuntenut sellaista "elohiiren" tunnetta vatsan eri kohdassa mutta enpä tiedä tarkoittaneeko nuo mitään :/
Olen liian kärsimätön!!
Nii ja siitä minun ultrasta! Juuri aamulla muistin että neuvolatätihän oli minulle ekalla käynnillä sanonut että täällä lahdessa ei vielä ole otettu käytäntöön rakenneultraa, ainoastaan on alkuraskauden ultra! Ihme meininkiä ja toisaalta tosi outoa. Täytyy kai siis varata se aika sieltä yksityiseltä että saamme tietää kumpi sieltä tulee :)
Rockprincess + Pikku Möykky 17+5
Harakkahuttu: mulla on sama fiilis töitten suhteen, ei enää jaksa kiinnostaa samalla tavalla. Vaikka pidänkin työstäni erittäin paljon, ei se vaan tällä hetkellä tunnu oikeen miltään... odotan jo todella innolla kotiin jäämistä!
Rockprincess: osasit pukea hienosti sanoiksi sen mitä mahassa on vähän tuntunut! Mullakin on siis tuntunut samanlaista elohiirimäistä "nykimistä" mahasta silloin tällöin, en vaan oo osannut sitä määritellä. Ehkä ne vois olla niitä hentoja liikkeitä!? Mää oon toki vielä melkeen 2 viikkoa sua jäljessä, ja myös ensisynnyttäjä, etten sitte tiiä..
Tässä saa tosiaan tulla ite ns. jälkijunassa, niinkuin Polakin totesi. Tuntuu, että valtaosa täällä on alkukuun porukkaa ja meitä loppukuulla LA olevia on muutamia. Erot tilanteissa on välillä huimia, kun lukee semmosen kirjotuksia, joka voi olla jopa kuukauden itseä pidemmällä! Mutta siis se on vaan mukavaa, ja ekakertalaisena tietää sitte vähän mitä tuleman pitää, kun lukee muitten kokemuksia! :) Ainut huono puoli on vaan oma kärsimättömyys, kun odottaa aina sitä seuraavaa etappia..
No, eipä tässä sitten kummempia. Nyt töihin. Rauhallista ja rentouttavaa pääsiäistä! :)
myym 15+4
Ensikertalaiset: tiiän teän olevan aivan hirveän malttamattomia liikkeiden suhteen, mutta kyllä ne sieltä tulee ja voin vaikkapa taata, että loppuajasta ne liikkeet tuottaa suorastaan tuskaa ;) Ja mulla on kans istukka edessä, joka vaimentaa liikkeitä eli mulla tuntuu kuplintaa syvällä sisälläni, ei mitään monotuksia ja ovat vielä harvassa. Kyllä ne sieltä vielä voimistuvat ja kun istukka alkaa nousemaan mahan kasvaessa ylemmäs :) Yleensä ensiodottaja alkaa tuntemaan liikkeitä vasta n. 20 viikolla.
Nyt aamuhommiin! Jahas, mulla poksahtaa tänään 16 rikki =)
Olenkohan ainut porukasta, jolla on jo sukupuoli selvillä, joku sitä jo kyselikin eli POIKA sieltä tulee. Mies veikkasi tyttöä ja minä poikaa ;)
Mulla on ennestään 4v. poika ja miehellä 2 tyttöä.
Eilinen neuvolakäynti oli yhtä tuskaa;
Hemoglobiini oli noussut ja oli 133, mikä on hyvä mutta sydänääniä kuunnellessa terveydenhoitaja ei meinannut löytää aluksi niitä ollenkaan. Etsittiin ääniä 30minuuttia! Eli todella pitkä ja tuskallinen aika (varsinkin mulle, jolla esikoinen kuoli kohtuun). Viimein ja vihdoin äänet kuuluivat aivan alhaalta ja siellä se helpotti oloani kummasti. Ehdin jo heittää "kirveen kaivoon" ikuisena pessimistinä, ja pelko jäi silti kalvamaan taas mieltäni onkohan kaikki ok.
Angelmom:
Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa pelkojeni kanssa. Luulisin että helpottaisi hieman jos liikkeet tuntuisivat voimakkaampina, mutta nyt vauvan vaihtaessa paikkaa tuonne alemmaksi en tunne liikkeitä laisinkaan. :(
Odottavan aika on niin pitkä, mutta onneksi puolivälissä jo mennään!
Enkä usko että luoja suo noin suurta surua ja tuskaa meille toistamiseen, yksi enkelivauvakin on sydämelle jo raskas taakka kantaa.
Mulla myös istukka etuseinässä, ja vaimentaa ilmeisesti noita vauvan liikkeitä ja pari hipaisua vaan tuntuu vuorokaudessa..
Niitä voimakkaampia odotellessa :)
Jaahas, koira pyytää sisälle -pitääpä mennä laskemaan, mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Chokolade 17+6
Olenkohan ainut porukasta, jolla on jo sukupuoli selvillä, joku sitä jo kyselikin eli POIKA sieltä tulee. Mies veikkasi tyttöä ja minä poikaa ;)
Mulla on ennestään 4v. poika ja miehellä 2 tyttöä.
Eilinen neuvolakäynti oli yhtä tuskaa;
Hemoglobiini oli noussut ja oli 133, mikä on hyvä mutta sydänääniä kuunnellessa terveydenhoitaja ei meinannut löytää aluksi niitä ollenkaan. Etsittiin ääniä 30minuuttia! Eli todella pitkä ja tuskallinen aika (varsinkin mulle, jolla esikoinen kuoli kohtuun). Viimein ja vihdoin äänet kuuluivat aivan alhaalta ja siellä se helpotti oloani kummasti. Ehdin jo heittää "kirveen kaivoon" ikuisena pessimistinä, ja pelko jäi silti kalvamaan taas mieltäni onkohan kaikki ok.
Angelmom:
Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa pelkojeni kanssa. Luulisin että helpottaisi hieman jos liikkeet tuntuisivat voimakkaampina, mutta nyt vauvan vaihtaessa paikkaa tuonne alemmaksi en tunne liikkeitä laisinkaan. :(
Odottavan aika on niin pitkä, mutta onneksi puolivälissä jo mennään!
Enkä usko että luoja suo noin suurta surua ja tuskaa meille toistamiseen, yksi enkelivauvakin on sydämelle jo raskas taakka kantaa.
Mulla myös istukka etuseinässä, ja vaimentaa ilmeisesti noita vauvan liikkeitä ja pari hipaisua vaan tuntuu vuorokaudessa..
Niitä voimakkaampia odotellessa :)
Jaahas, koira pyytää sisälle -pitääpä mennä laskemaan, mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Chokolade 17+6
Choko: Näin on, en voi uskoa, että jotkut perheet saavat vain surua osakseen. Joten toivoa on!
Mulla oli kyllä äärimmäisen helppo esikoistytön odotus. Vaikka viikkoja tosiaan kerty 43, en sillonkaan tuntenu oloa tukalaksi. Eikä valitettavasti yhtään ainoaa supistusta tullu luonnostaan. Sekin voi aikalailla huolettaa. Rv 42 kävin jokapäivä kävelyllä ja nautin elämästä. Terkka sano aikanaan, että isolla äidillä on helpompaa. Oon pitkä (176) ja lanteita löytyy!
Aikanaan synnytystapa-arviossa lääkäri sano, että mulla on niin leveet lanteet, että suurperhe tulee. (Muuten voisin olla pienenpi ihminen...)
Onks muilla verenpaineet laskenu näille viikoille? Mulla 116/68 viimeks. Kuulemma aika tyypillistä raskaana olevilla?
Rv 19 menossa, -3kg äitillä puntarissa.
(Eli nyt se painokin rupiaa nouseen)
Jipikajee, just mittasin nuorimmalta tytöltä kuumeen, 38 astetta tällä hetkellä ja on aikasta sippi. Seuraavalla rohisee kans ja yks pojista valittaa käheää ääntänsä eli taitaa mennä pääsiäinen sairastaessa. Ei meillä kyllä mitään suunnitelmia olekkaan, joten sinällänsä ei hidasta.
*Choko* Me tiedetään kuka masussani asustaa, mutta haluan vielä varmistaa sen rakenteessa.
*Angelmom* Mulla on aina ollu ihannepaineet, mutta nyt on enemmän matalammalla mitä aikasemmissa raskauksissa - nyt paineet olleet 108-114/66/79.
Ja täällä tänää "vasta" 16+0 =)
Joo itselläkin istukka on kuulemma edessä joten nuo liikkeet on entistä vaikeampi tunnistaa :/ Itsellä painoa tullut jo 10 kg lähtöpainosta joten on tässä tupakoinnin lopettamisessa huonojakin puolia! Ahdistaa tämä hirveä painonnousu...
Rockprincess ja Pikku Möykky 18+0
Musta tuntuu, että nyt alkaa ruoka taas maistumaan :)
Rockprincess: Älä huoli, toisilla niitä kiloja on ihan muutenkin :)
Meillä on todella pehmonen jenkkisänky jossa toisinaan vielä makoilen mahallaan. Toisinaan vauvan liikkeet tuntuu masullaan maaten todella selvästi!
Ehkä johtuu siitä, että kohtu painuu vatsan hermoja vasten paremmin!
En oo seisoen tuntenu vielä yhtään potkua. Mutta iltasin ja öisin siellä rymytään oikeen kunnolla :)
Tämä kun on toinen raskaus, niin huomaan, että suppareita on tullu paljon aikasemmin. Eka harjotussupistus tuli viikko sitten ja nyt niitä tulee päivittäin.
No, ei niistä vaaraa ole, mutta kunnon kouraisut tuntuu ikäviltä. Saa nähä tuleeko tästä hiuka vaikeampi raskaus. Tai sitähän se tietysti on jo..
Toivo 18+6
Ajattelin liittyä seuraanne nyt viikolla 17+1, vaikka olenkin jo muutamia viikkoja lueskellut viestejä, en ole vielä itse kirjoitellut. Tuntuu tämä raskaus liian helpolta ollakseen totta... Vanhemmat lapset ovat jo kohta 9v (kaksoset), joten ihan ensisynnyttäjän fiiliksellä mennään : ) Pieniä liikkeitä tuntuu jo ja kumpu kohonnut mukavasti. Painoa ei onneksi ole vasta kuin alle 1 kg tullut, sitä on jo omasta takaa muutenkin muutama liikaa : / Ja lieneekö sitten supistuksia vai mitä, mutta pitkät kävelylenkit on saanut lopettaa ja nykyään täytyykin vaan laahustaa lyhyempiä lenkkejä hitaammalla tempolla. Uiminen ei myöskään tunnu masussa mukavalta. Mitä liikuntaa suosittelisitte? Leppoisaa pääsiäisen jatkoa!
Tervetuloa sims, ja kiva kun liityit joukkoomme!
Mulla tuo käveleminen tekee myös supistuksia, ja siksi koiran kanssa lenkkeily on jäänyt vähemmälle ja olen käynyt uimassa. Uiminen on minulle osoittautunut hyväksi liikuntamuodoksi raskausaikana, ja yritän sitä nyt jatkaa niin pitkälle kuin mahdollista.
Angelmom kirjoitteli masullaan makaamisesta, minä myös makailen pehmeässä sängyssä joskus masullaan, tosin pitkään ei pysty kunnes täytyy kääntyä jo selälleen tai kyljelleen.
Rockprincess:
Minä myös lopetin tupakanpolton viime kesänä, ja siitä tärähti 10kg, jotka on nyt jo valmiina alla ja raskauskilot tulee siihen päälle. Mutta olen aika terveellisesti syönyt ja se mielestäni riittää, on mahdollista enempi sitten liikkua kun vauva syntyy nyt se on hankalampaa. Lenkkeily tms.
Amalia-Joelilal näyttää olevan melko samat verenpaineet ku meikäläiselläkin :)
Terkuin Choko 18+1 (vasta)
Tai olen kyllä tuonne esittelypinoon kirjautunut ja ehkä kerran johonkin pinoon kirjoittanutkin, mutta muuten kyllä juttujanne ahkerasti (viikottain) lukenut. Viidettä lasta odotellaan meille, neljän pojan jatkeeksi. :9
Mulla oli pahoinvointia (ei oksentelua, mutta etovaa, kuvottavaa oloa ja melkein oksentamista) enemmän ja vähemmän viikolle 15-16 saakka. Olen normitilassa ahkera liikunnanharrastaja (juoksu ja salilla ryhmäliikuntatunnit), mutta huonovointisuuden vuoksi olin pari kuukautta lähes täysin liikunnatta. Nyt on menossa neljäs viikko, että jaksan taas lenkkeillä - tällä kertaa kyllä ihan vain kävellen, ei kykene juoksemaan enää! Olen käynyt 4-5 vähintään tunnin kävelylenkkiä viikossa. Yleensä yksi lenkki viikossa on pidempi, vähintään 1.5h. Saan liikunnasta kyllä hurjasti virtaa tähän odottamiseen ja arjen pyörittämiseen! Tuntuu, että oikein ahmin liikuntaa nyt, kun pitkästä aikaa taas jaksan ja kykenen. :) Mikäs siinä - halpa huvihan se on! Verrattuna ainakin salijäsenyyteen ja 50 euron kuukausimaksuun. :D No, sen harrastuksen aika on taas sitteen ensi talvena. Nyt on jäsenyys tauolla.
Paino on täälläkin noussut lähtölukemista lähes 10kg - alun kuvotukseen ei auttanut mikään muu kuin jatkuva puputtaminen, ja kun siihen yhdistää täydellisen liikkumattomuuden, ei ole ihme. Mulla on kyllä aiemminkin paino noussut raskausaikana vähimmilläänkin 15kg, ja enimmillään liki 30kg. Kaksi viimeisintä raskautta on osunut kesäkuumille (l.a. elokuussa), ja turvotus on ollut jotain ihan kamalaa. Olen kuitenkin kolmesta viimeisestä raskaudesta palautunut joka kerta normaalipainoon ja bmi on normaali. Ekan ja tokan raskauden välissä ehti olla vain 5kk, joten siinä välissä ei ehditty juuri edes laihduttamista miettimään. :D Lapsille tuli ikäeroa 1v. 2kk. Seuraavien ikäerot ovat 2v. 2kk, tasan 3v. ja nyt tullenee noin 3v. 1kk.
Mulla ei ole ruukannut olla raskauksissa alkupahoinvointia lukuunottamatta suurempia vaivoja. Ei ennakoivia supistuksia eikä pahemmin kolotuksiakaan. Vauvat ovat olleet isokokoisia (3850g-4300g), mutta synnytykset ovat sujuneet ekaa lukuunottamatta hyvin ja normaalisti. Eka päättyi 25 tunnin uuvutustaistelun jälkeen imukuppiin, mutta terve poika siltäkin reissulta saatiin. :) Ja vasta neljättä opin kunnolla imettämään! :) Toisia olen imettänyt vain jokusen kuukauden, mutta nelonen viihtyi rinnalla 1v. 5kk. :) Jospa nyt sujuisi yhtä hyvin tämän masukkaan kanssa...toivoa sopii!
Ensi viikolla olisi neuvola, suunnilleen kuukauden välit täälläkin on. Täällä Lahden naapurikunnassa ei myöskään ole tarjolla lainkaan rakenneultraa. :( Sukupuoli voisi hiukan kiinnostaa. ;)
Aurinkoisia pääsiäisajan päiviä itse kullekin! Ja nauttikaa kasvavista muodoistanne! Näin minäkin yritän tehdä, vaikka painonnousu näytteleekin liian suurta roolia elämässäni. Siis stressaan siitä ihan liikaa. Oikeesti mulla on taas loppuelämä aikaa pienentyä takaisin s-koon vaatteisiini. :)
unnika 17+4
Taitaa olla luonto järjestäny niin, että hoikille naisille niitä kiloja tulee enemmän :)
Ja turvotuskin näkyy paremmin? Tai ero on niin suuri alkutilanteeseen.
Ite tosiaan olen se pyöreämpi nainen. Synnytin 7kk sitte ja painan vähemmän nyt, kuin ennen esikoisen odotusta!
Mun päänsärky jatkuu vaan. Nyt 2vko jokaikinen päivä. Vai oisko jo 3vko menny..
Sain fys lähetteen hierontaan, mutta pääsen vasta viikon päästä ensimmäisen kerran. Pahinta on, kun päänsärky aiheuttaa oksettavaa oloa.
Verenpaineista tää ei johu, enemmän hormooneista. Tästä kärsin jo meidän enkelivauvaa odottaessani.
Joten, tää on vaikeampi raskaus kun ensimmäinen juu. (Päänsärky, supparit, huoli vauvasta... jne) Ja vielä puolet jäljellä!!!!!!!!
Toivo 19+0
mulla on doppler, ja musta se on ihana. En oo mitenkään huolestunut, jos ne kuulostaa erilaiselta, oo vaan aatellu, että hän on eri kohdassa kuin aiemmalla kerralla. Musta on ihana saada aina joskus kuulostella vähän mitä sinne mahaan kuuluu, jos on vaikka ollut raskas päivä ja kohtukin tuntuu väsyneeltä. Mutta toisaalta sen saaminen kestää tovinsa, mulla noin kuukauden, että ennen sen saapumista ehdit jo tuntea ne potkut. :) Mutta siis ylipäätään mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa dopplerista. En ehkä silti myöntäis neuvolassa että semmonen on, etteivät piä ihan kauhuilijana. :D
virva, 15+2