Minulla olisi 4000 euroa ylimääräistä rahaa ja haluaisin sen sijoittaa.
Nyt mietin, että sijoitanko kaiken kerralla johonkin indeksirahastoon vai jaanko sen esimerkiksi neljälle eri kerralle kun sijoitan. Kuinka sinä tekisit?
Kommentit (33)
Eli laittaisit kerralla 600 euroa 2-3 eri rahastoon? Miksi näin?
Ostaisin lisää Nvidiaa. Eihän tuo ole edes kovin iso summa. Mutta riippuu, mitä muuta sinulla on sijoitettuna.
Osta QRL:ää. Se on kovassa nosteessa.
Säästän kuukausittain 100 euroa pankin rahastoon. Nyt sain 4000 euroa säästöön ja ajattelin sijoittaa sen myös.
Koska merkintäarvot vaihtelevat. Jos merkitset kaikki 4000 kerralla, niin hinta voi olla korkea tai sitten matala. Ajallisella hajautuksella pienennät riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lisää Nvidiaa. Eihän tuo ole edes kovin iso summa. Mutta riippuu, mitä muuta sinulla on sijoitettuna.
Oletkos miettinyt mitä nvidialle käy kun AMD tai joku muu kilpailija julkaisee tekoälysirunsa?
Useampi rahasto on myös hajautusta. Esim Amerikka Ja Eurooppa. Jos toinen kyykkää, niin toinen voi olla hyvässä nosteessa. Ennustaminen vaikeaa, mutta tämäkin riskien hallintaa...
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa. Miten, mistä noita kryptoja voi ostaa? Kiinnostaa. Vastatkaa tumpelolle asiallisesti ja kiltisti.
Sekoita rahat nordnet indeksirahastoihin melkein kulutta onnnistuu
osta yksi osake jokaista eri firmaa niin, että huomenna ostat yhden, sitten seuraavana päivänä toisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos miettinyt mitä nvidialle käy kun AMD tai joku muu kilpailija julkaisee tekoälysirunsa?
Tottakai olen. Mutta ei kai se nyt ihan heti tapahdu. Uskon, että Nvidia nousee vielä vähän aikaa. Mihin sinä laittaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa. Miten, mistä noita kryptoja voi ostaa? Kiinnostaa. Vastatkaa tumpelolle asiallisesti ja kiltisti.
Seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa jokin sellainen tili, ikään kuin kryptopörssi, jossa voit tallettaa rahaa omalta tililtäsi ja ostaa sillä kryptoja. Esim Coinmotion. Siirrä sinne rahaa j valitse mitä ostat. Sitten etsi sellainen kylmälompakko jossa säilytät varojasi. Vaikkapa Xumm on sovelluksena toimiva, Ledger on ihan fyysinen. Siirrä rahat sinne kasvamaan säilöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälysiruja ON JO niin AMD:llä kuin Intelilläkin. Kummasti vaan Nvidia silti porskuttaa.
sijoita siihen arvotaloon jossa mummu paleltuu, jospa ne saisi lämmityksen kuntoon
Sijoita minuun. Vannon että raha menee hyvään käyttöön.
En mä ainakaan indeksirahastoon laittaisi. Ostaisin jotain osinko-osakkeita, vaikka Nestettä.
Mikä vimma ihmisillä on sijoittaa koska menee pitkään jopa vuosikymmeniä kun voi tienata jotain. Minulla on 300000 euroa mutta en halua sijoittaa euroakaan.
Hajauttaisin ajallisesti esim 6 kuukaudelle tuon. Samoin hajauttaisin 2-3 eri rahastoon.