¤¤ ^^¤¤^^¤¤ HAAHUJEN HUHTIKUU ¤¤^^¤¤^^¤¤
*Tässä maaliskuun höpinät*:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p…
Kommentit (74)
Nyt on loma pidetty, ja huomenna koittaa paluu arkeen. Ensinnä onnittelut *Hermionelle* plussasta, niin toivon että kaikki menee nyt hyvin, sinä jos kuka olet sen ansainnut! Myös *sinisinillä* on hyvän kuuloisia oireita, pidän peukkuja pystyssä! :) Ja onnea myös *Naulle* hyvistä ultrakuulumisista!
Pahoittelut uusille, että olette tähän pinoon joutuneet, mutta tervetuloa, tämä pino on kyllä erittäin ihana :)
On. täällä mennään hyvin ristiriitaisissa oireissa, joten en yhtään pysty sanomaan mitä tästä tulee. ihan perus menkkaolo ei ole, mikä on jo sinänsä ihan positiivista. rintoja on ruvennut aristamaan, mutta tuhruilua tulee, vaikkakaan se ei ole mitenkään pahimmasta päästä. nippailuja ja yms. on, mutta toisaalta on niitä näppyjäkin. menkkojen pitäisi alkaa tiistaina, joten ehkä sitten on viisaampi, jos sinne asti jaksaa odottaa ;) Tämä on vain tosi pelottava kierto, sillä meidän km:n la olisi ensi viikon torstaina. jos on vielä menkat samaan aikaan, niin se on ehkä vähän turhan rankkaa... mutta odotellaan ja kattellaan...
Mukavaa viikoa kaikille!
marjapensas, kp23/24-26, dpo10
Tulipa viesti monta kertaa... Aina kun tallensin sen, palsta herjasi, että keskustelut ei käytössä. Yritin sitten pari kertaa, mutta näköjään ne tallentui kuitenkin...
Höh.
marjapensas
kun kyselin km:oon ja loppuun asti menneeseen raskauteen johtaneista oireista.
Mulla loppui vuoto eilen, tai oikeastaan jo toissa päivänä, joten loppujen lopuksi vuoto kesti vain 5 päivää. Olen siitä kyllä todella helpottunut!!!
Nyt sitten alan illalla tikuttelemaan sitä ovulaatiota ja luultavasti tulen tooooodella monta kertaa kysymään teiltä neuvoja, sillä musta tuntuu, etten ymmärrä siitä hommasta mitään :) Toisaalta en haluaisi ottaa yhtään paineita koko asiasta, mutta toisaalta sitä pelkää, että jos tulevaisuudessa tämä vauva-asia on yhtä kivinen tie kun tähän asti, niin ei haluaisi heittää yhtään kuukautta hukkaan...
terkuin 8/28, tästä se taas alkaa!
Viestejä lueskellessa tuli mieleen kysäistä, että onko tämmöinen normaalia: mulla oli siis km vähän vajaa 2 vk sitten rv 5+, oli kunnon vuotoa ja sen jälkeen on tullu ihan pikkiriikkisen ruskeaa tuhrua. Eilen sitten jo innostuttiin miehen kanssa petileikkeihin, kun luulin että vuoto alkaa olla lopuillaan. Mut ei... sen pelehdinnän jälkeen tuli oikein kunnolla tuhrua (lakanatkin meni vaihtoon, likainen yksityiskohta) ja tänään ihan reilua vertakin ja jotain klönttiä että pönttö meni punaseksi!
Voiko vuoto tolleen melkein loppua ja sitten tulee taas enemmän? Ei mulla vielä menkatkaan ole, tiistaina gyne sanoi että kohdussa ei ole mitään jämiä ja menkat alkais ehkä n. 3 vkn päästä limakalvosta päätellen.
Jaa, oonkohan mä edes kunnolla esitelly täällä itteeni:
minä 34 v ja mies 35 v (JO!)
lapsia ennestään tyttö -98 ja poika -01
keskenmenoja 08/08 ja 04/09
kolmannen yritystä 04/08 alkaen
Ihanaa kevättä kaikille!
eewokki ihmeissään
eewokille sanoisin, että mulla se vuoto välillä loppui ja sitten jatkui taas. Ja seksi erityisesti voi "pumpata" ne vikat veret sieltä liikkeelle. Ja jotenkin ymmärtäisin, että vaikkei raskausmateriaa enää oliskaan, voi kuitenkin jotain puhdistettavaa vielä olla.. mutta en ole tietty varma. Ja limakalvot on km jälkeen kovilla, että osa verestä voi tulla limakalvoilta, joista verisuonia halkeilee herkästi. Mutta jos vuoto kovin pitkään jatkuu, niin sitten tarkistuttaisin.
Eipä muuta, tulin vaan vaklaan teitä. :) Itte tunnelmoin eilen sitä, että jos km-lapsi olis syntynyt, niin nyt se olis viimeistään jo sylissä. Mutta toisaalta, sitten en olisi voinut olla nyt raskaana. Rakenneultra reilun kahden viikon päästä, huih!
virva, 17+1
olisi viisainta odottaa muutama kuukausi, ennen uutta yritystä?
Olen viettänyt iltani netissä lukien km:sta ja todella moni on kertonut, että keskenmenon jälkeen on tullut helposti uusi keskenmeno.
Toisaalta, minun km tuli onneksi niin varhaisilla viikoilla, etten usko sen aiheuttaneen mitään kovinkaan suurta harmia limakalvoille, mutta jotenkin on alkanut pelottamaan. Mietin jopa, että jos tästä raskaaksi tulen, niin soitan heti yksityiselle gynelle, että saa tutkia heti kaikki mahdolliset. Eikös ne saa ultrattua kohdun limakalvon paksuuden? Jos se on ollutkin ongelmana, niin löytyykö siihen ratkaisua niin, että se vaikuttaisi heti? On ihan kauheaa ajatella,että jos raskaaksi tulisin ja se menisi taas kesken...
Pitäisi varmasti olla miettimättä tätä asiaa näin paljon, en olisi ikinä uskonut, että tämä vauva-asia voi olla näin kokopäiväistä aivoriiheä :)
Kuinka monella teistä on tullut peräkkäisiä keskenmenoja ja millä viikoilla?
Miten muuten olette ajatelleet asiaa, miten ehkäistä, voiko sitä edes ehkäistä? Uskaltaako sitä edes liikkua normaalisti. Mulla vaan oli viime raskaudessa ihan alusta asti sellainen olo, ettei kaikki ole kunnossa. Tavallaan tuntui siltä, etten voisi esim. nostella tavaroita, vaikka normaalisti töissä touhuan siinä missä miehetkin:)
Itse ajattelin, että jos vielä raskaaksi tulen, niin en oikeasti nostele alussa mitään raskasta ja kovan salitreenin jätän kokonaan (treenaan ihan kunnolla ja kovilla painoilla).
Tahdon vain niin olla jälleen raskaana!
Palstailin viimevuoden puolella täällä.. Vieläkin paljon tuttuja nimiä mukana! Moni plussannutkin!!
Minä ryömin tänne jälleen keskenmenon jälkeen, 7kuukauteen keskenmenosta ei tapahtunut mitään, viimein tärppäsi ja sekin meni kesken 5viikolla.. Alkaa todella olla toiveikkuus kateissa! Nyt ei oikeastaan tunnu miltään, tyhjältä.. On toki totta että raskaaksi tulon mahdollisuus näkyy olevan olemassa, mutta ei sekään juuri nyt paljon lohduta..
Toivon edelleen kovasti saavani pikkukolmosen perheeseemme, yrirystä takana jo 3vuotta ja 3kuukautta. Siinä ennättää tulla kroonisesti surulliseksi. Vauvakuume tuntuu lähinnä sairaudelta - minäkin tahdon kovasti olla jälleen raskaana ja saada viimein oman nyytin kotiin. TAHDON!!
Niin ja en ajatellut odottaa yhtään kuukautta seuraavaan yritykseen, ei odotettu viimeksikään..
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille! Onneksi metsässä käveleminen ja ulkona oleminen puhdistaa päätä ja elämä ei tunnu niin pahalta kuin tuntuu!!
=) Mami
MAMI79 Voi surkeus että jouduit tänne takaisin. Nyt joku plussa-aalto tarrasukilla tänne meidän palstalle tarvittaisiin. Ja ykssuuntainen liikenne ainoastaan sallittu odotuspalstoille.
Mä olen täällä uusia, vasta joulukuussa ansainnut kyseenalaisen kunnian palstautua täällä... Nyt on yritystä keskenmenon jälkeen menossa viides kierto, jos en ihan väärin laske. Just eilen alkoi menkat ja nyt on niinsanotusti aallonpohjan aika ja itsesurkuttelua ja itsesäälissä piehtarointia mulla riittää tällä hetkellä oikein olan takaa.
Miks ei niitä lapsia saa tuosta vain tehdä????????? Tämä on EPÄREILUA. Meitä on täällä monta, jotka tehtäis melkein mitä vain, että sais lapsen. EPÄREILUA, että joillekin tulee vahinkoja samaan aikaan kun muut eivät onnistu vaikka kuinka yrittävät.
MARIAHIA
mä en kanskaan jäänyt kyllä odottelemaan keskenmenon jälkeen, lääkärikään ei muuta kuin kehotti odottamaan kunnes oma vointi muuten on riittävä mahdollista raskautta varten - mulla kun keskenmeno oli sen verran raju, että tuli sitä verenhukkaa kolmen litran verran ja leikkaus jne, joten halusi että yleiskunto olisi parempi ennen raskautta ja sitten vain yritykseen. Eipä me kyllä lähdetty mitään ehkäisyä käyttämään missään vaiheessa, kun ei tämä nyt niin valtavan kipinäaltista ole meillä näkynyt olevan.
En sitten noista limakalvoista tiedä, mutta jotenkin minustakin kuulostaisi siltä, että olisko ne vielä alkuvaiheesta ehtinyt niin hirveesti kärsiä? Vaihtuuhan ne joka kuukautistenkin yhteydessä?
sinisini, kp 2/24-29, yk 5 km:n jälkeen
Pahoittelut *mamille* pinoon palaamisesta. Ja *sinisinille* tädistä.
Myös täällä kp2, ja edellisen km:n laskettu aika. Kuvittelin että olisi tuntunut paljon pahemmalta, mutta onkin vain sellainen olo, että se on vain elämää. Kevät, matkasuuunnitelmat ja muu puuhailu tietty auttaa asiaan ;)
t. marjapensas, kp2, yk 9
Muutaman kerran vierailin alkuvuodesta seurassanne kun sain km:n viikoilla 5+5 pitkän yrityksen jälkeen. Silloin olo oli helpottunut, että voin edes tulla raskaaksi! Nyt sitten plussasin uudelleen ja viikkoja olis kasassa tasan 5. Välissä ehti olla 2 kiertoa, jotka venyi pitkiksi (38 ja 34). Pitkää kiertoa odottelin nytkin, mutta tissejä ja vatsaa jomotteli samalla lailla kuin edellisessä raskaudessa, niin päätin testata.
Täällä onkin monta plussannut viime aikoina. Olen käynyt viestejänne lukemassa, mutta jaksaminen ei ole riittänyt kirjoittamiseen. Toivotaan, että meillä kaikilla pysyy nyt pienokaiset turvassa loppuun saakka! Meillä kolmatta lasta on nyt toivottu ja yritetty 1v7kk. Onnesta soikeana olen, mutta ihan eri tavalla pelottaa ja jännittää kuin ennen keskenmenoa, niin se vaan on...
tai ainakin melkein. Ovis-oireita on ollut nyt lauantaista asti ja on edelleen. Sitä on nyt pariin otteeseen hyödynnetty, että onpahan taas jotain piinailtavaa. Mulla tuntuu koko ajan ovispäivät pidentyneen tän vuoden puolella, ei mulla mielestäni ennen ollut niitä kuin parina päivänä, en tosin nyt ole tikuttamalla katsonut. Silloin kerranhan olin ihan ihmeissäni kun tikutin oviksen viitenä päivänä, mutta eipä se sitten tainnutkaan niin poikkeuksellisen pitkä olla. Minkä pituisia teillä muilla on?
*marjapensas*: jee, hyvä asenne! Joskus on hyvä pitää itsensä kiireisenä. Kai muuten muistat sen hyvän konstin raskautumiseen: varaa matka niin, että jos nyt rauskaudut niin olisit matkan aikaan viimeisillään raskaana. Ja mitä kalliimpi matka, sen paremmat mahdollisuudet :)
*sinisini*: Olen ihan samoja pohdiskellut toisten vahingoista ja toisten epätoivoisesta yrittämisestä. Olen tullut siihen tulokseen että se on yksi niistä asioista joita ihmiset emme voi valita. Tätä on ollut vaikea hyväksyä katkeroitumatta, varsinkin kun en ole uskonnollinen ihminen ja usko mihinkään johdatukseen. Ottaa aikansa prosessoida tätä eikä se joiltain onnistu ikinä, sullakin on takana sen verran hurjia juttuja että pohdinta ei varmasti ole sieltä kevyimmästä päästä. Toisaalta ajattelen, että olen elämässäni päässyt tähän asti kohtuullisen helpolla, varsinkin kun vertaan kokemuksiani nyt töissä kohtaamieni ressukoiden elämän alkumetreihin. Koita jaksaa pääsi kanssa, tsemppihali!
*Mariahia*: mulla ei ole (vasta...) kuin yksi km takana, mutta tunnistan hyvin tuon ylivarovaisen ajattelun. Mulla vielä sattui niin, että ennen keskenmenoa jouduin töissä kiinnipitotilanteeseen, jossa oppilas sai potkaistua mua pari kertaa mahaan, ei kovaa mutta kumminkin. Mulla oli mahakivut alkaneet jo sitä ennenkin, eli järkevästi voisi ajatella ettei se liity asiaan millään tavalla, mutta kieltämättä mua mietityttää miten toimin jos ja kun tässä jossain vaiheessa taas onnistaa. Varsinkin kun en varmaan ihan alussa kerro asiasta kaikille ja kun tilanne iskee niin siinä ei voi oikeen tyylikkäästi kieltäytyäkään... No, eipä ole vielä ajankohtainen ongelma.
*HuldaTilda*: Olipa hienoja uutisia, muistan sut kyllä! Onnea ja tarrasukkia!
Jennuli-81 yk8 kp17/29-32
Ovis oli suurinpiirtein kaks viikkoa sitten. Sunnuntaina tulis pupuilusta tasan 14pv. Ehkä jo pitäisi jokin testi viikonlopuksi hankkia. Jotenkin vaan kammottaa ja masentaa. Olen tämän vuoden aikana saanut kahdesta kierrosta selkeät plussat ja parin viikon sisällä siitä ovat alkaneet vuodot. Tuntuu siltä, etten millään haluaisi edes sitä plussaa, jos heti sen jälkeen taas käy huonosti. Älkää ymmärtäkö väärin - ehdottomasti haluaisin vauvan. En vain kestä sitä toivoa ja sitten taas pettymystä. Tämän piti olla yritysvapaakierto, mutta näinhän siinä taas kävi...
Sekavissa tunnelmissa viikonloppuun
Mairanne
38pv edellisestä vuodosta
Ymmärrän täysin tunteesi, itse ajattelen juuri samalla tavalla. Jotenkin sitä vaan haluaa uskoa, että loppujen lopuksi kaikki kääntyy vielä hyväksi. Testaa toki ja tulethan sitten kertomaan kuinka kävi? Onko sinulla muuten nyt ensimmäinen yk km:n jälkeen?
Itsellä kp 13 eikä mammaksin ovisliuskoissa näy vielä mitään. Aiemmilla kerroilla kp 14 on tullut selkeät oviskivut, joten nyt mietityttää, että ovuloinko lainkaan tässä kierrossa??? Jos esim huomena olisi ovis, niin pitäisikö sen näkyä jo nyt testeissä? Ja onko kellään hajuakaan siitä, että kuinka tarkkoja nuo mammaksin testit ovat?
Mitenkäs muilla??? Onko mitään uutta kerrottavaa kellään?
*Mariahia*: Mammaksin ovis-testeillä oon kyllä aina saanut näkymään, joissain kierroissa on tullut vaan himmeät, mutta positiiviset kuitenkin. Toisinaan on tullut monena päivänä vahvat viivat. Jos ovis on tänään, niin ei se välttämättä vielä eilen näkynytkään, miltäs tänään näyttää? Joko olet testannut? Minkä pituinen sun kierto on? Mulla kun on kierto 29-32pvää, niin oon aikaisemmin ovuloinut mutun mukaan kp 18 ja tikuilla näyttää plussaa usein kp18-20. Nyt mulla on jostain syystä ovikset vahvistunut ja pidentynyt, oireita ja plussaa näyttää melkein viikon verran. Se tietää aika rankkaa peittojen heilutusta...
Tsempittelyt *Mairannelle*, täällä tiedetään hyvin miten vähän omilla tiedoilla ja järkevillä ajatuksilla on tekoa piinaviikon kolkutellessa...
(kopio tammikuisista, EI HERKKÄMAHAISILLE)
Sitten omaa napaa: olen nyt jostain syystä sitä mieltä että nyt on tärppi käynyt. Mähän olen täällä vannonut että uskon vain puhtaaseen purjoon raskausoireista, vaan kuinkas kävikään... Tissit ja maha tuntuu oudoilta, mahassa välillä kiristää samalla tavalla kuin olisi joku lihas tosi kiree, eilen illalla tuli pissassa jotain outoa vähän kudoksen tapaista (ei veristä), huomasin sattumalta kun olin vetämässä vessaa. Tänä aamuna tuli ihan vähän oranssia tuhrua. Toi pissassa tullut "kudos" tai lima mua eniten ihmetytti, onko kellään kokemuksia tällaisesta? No, sen tietää että piinaviikosta on tulossa tooodella pitkä... oon jo nyt aika tavalla hermona. Voi kunpa tää nyt onnais!!
Ja muuten, juuri kun ehdin tänne laittaa sinisinille tuosta pohdinnasta mahan suojelun ja riehuvien oppilaiden suhteen, niin enkös eilen joutunut kantamaan yhtä pikku-sankaria joka potki ja rimpuili minkä pystyi :( Onneksi sain osumaa lähinnä jalkoihin, joissa onkin komeat mustelmat...
Jennuli yk8 kp19/29-32
Jennuli: tein tänään päivällä ovistestin ja yksi viiva vain :( Kierto on ollut aika lailla tarkalleen 28 pv, mieluummin päivän pidempi kuin lyhyempi. Normaalisti mulla on ollut kovat oviskivut kp 14-15, tänään se 14, joten katsotaan mitä huomenna on tiedossa. Enpä olisi uskonut niitä kipuja kaipaavani :)
Peittoja on kyllä heiluteltu, vaikkei oviksesta ole tietoakaan. Ja hyvä niin, mä en halua (ainakaan vielä) alkaa säännöstelemään / ohjailemaan pupuilua vain sen perusteella, milloin on hedelmällistä.
Huomista odotellessa siis, mutta miten JENNULI sinä? Vieläkö oireilet??? Kuulostaisi kyllä siltä, että sulla olisi kiinnittyminen tapahtuminen, jännättää sun puolesta!!!
Niinhän siinä sitten kävi, että aamun testissä oli kaksi viivaa. Ensi silmäyksellä ei mitään näkynyt, vartin päästä vein pyykit pesuhuoneeseen ja tajusin, että onhan niitä kaksi viivaa siinä. Viiva oli heleän lila, ei siis mikään harmaa viivanpaikka tai roskishaamu.
Nyt sitten kaikki mahdolliset vinkit pinoon, jotka auttaisivat pienenpientä pysymään kyydissä! Joku puhui tyrnin limakalvoja vahvistavasta vaikutuksesta. Onko muuta? Mä en millään haluaisi kahden viikon päästä taas vuotaa. Tämä siis on jo kolmas raskaus tämän vuoden puolella. Ollaan noiden alkuraskauden km:n jälkeen jatkettu elämää ilman suojausta.
hyvin sekaisin ajatuksin, mutta tosi onnellisena
*M*
Ihana uutinen! Foolihappo ja greippimehu ovat varmaan jo vanhoja tuttujasi, muuta mulle ei tule mieleen, sori vaan. Ehkä niitä tarrasukkia vois imeskellä, auttaisko se ;)
Jennuli
Aivan mahtava uutinen!!!Itse olen ajatellut, että jos sen plussan vielä saa, niin varaan ensinnäkin heti välittömästi yksityiselle ajan. Saa katsoa, että miltä ne kohdun limakalvot näyttää. Olen ymmärtänyt, että jos ne ovat liian ohuet ylläpitääkseen raskautta, on siihen mahdollista saada jotain lääketieteellistä apua.
Suosittelen siis sinuakin soittamaan ja ainakin kysyä asiaa joltain, joka näistä oikeasti tietää :)
Milloin muuten sinulla oli viimeksi km, oliko peräti viime kierrossa? Jos oli, niin tuliko sinulle ovulaatio normaaliin ajankohtaan?
lueskelin tätä ketjua taaksepäin ja huomasin vanhat kirjoituksesi, että sinulla oli keskenmeno maaliskuun lopulla. Minulla oli kaksi viikkoa sitten ja kanssa viikolla 5 (plus jotain mahdollisesti). Itse tosiaan täällä odottelen kuumeisesti ovulaatio-oireita, mutta toistaiseksi ei mitään. Ja tikuttanutkin olen, eikä niissäkään mitään. Joten milloin sinulla oli ovulaatio km:n jälkeen?
Onnea vielä todella paljon :)
Nyt on loma pidetty, ja huomenna koittaa paluu arkeen. Ensinnä onnittelut *Hermionelle* plussasta, niin toivon että kaikki menee nyt hyvin, sinä jos kuka olet sen ansainnut! Myös *sinisinillä* on hyvän kuuloisia oireita, pidän peukkuja pystyssä! :) Ja onnea myös *Naulle* hyvistä ultrakuulumisista!
Pahoittelut uusille, että olette tähän pinoon joutuneet, mutta tervetuloa, tämä pino on kyllä erittäin ihana :)
On. täällä mennään hyvin ristiriitaisissa oireissa, joten en yhtään pysty sanomaan mitä tästä tulee. ihan perus menkkaolo ei ole, mikä on jo sinänsä ihan positiivista. rintoja on ruvennut aristamaan, mutta tuhruilua tulee, vaikkakaan se ei ole mitenkään pahimmasta päästä. nippailuja ja yms. on, mutta toisaalta on niitä näppyjäkin. menkkojen pitäisi alkaa tiistaina, joten ehkä sitten on viisaampi, jos sinne asti jaksaa odottaa ;) Tämä on vain tosi pelottava kierto, sillä meidän km:n la olisi ensi viikon torstaina. jos on vielä menkat samaan aikaan, niin se on ehkä vähän turhan rankkaa... mutta odotellaan ja kattellaan...
Mukavaa viikoa kaikille!
marjapensas, kp23/24-26, dpo10