Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnat! Oletteko laskeneet kuinka pitkään toinen teistä olisi yksinään eläkkeellä ennen kuin toinenkin pääsee, mikäli tämä uusi ehdotus

Vierailija
08.10.2026 |

menee läpi? 

Mun mies (-71) pääsisi eläkkeelle iässä 67v7kk

Minä (-75) n. 70 v. 

Tämä tarkoittaa että mies olisi yksikseen eläkkeellä yli 6 vuotta ja olisi jo 74-vuotias kun meidän yhteiset eläkevuodet alkaa. Käytännössä kaikki suunnitelmat eläkeiän mökkeilystä ja mukavista yhteisistä matkoista ym. tuskin toteutuu tai se aika jää hyvin lyhyeksi.

Meidän molempien vanhemmat viettivät yhteisiä eläkevuosia jo alle 65-vuotiaina. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 56v.

Mies 67v.

Minä olen monisairas. Olen työtön koska en voi enää tehdä fyysistä työtä mitä tein lähes 30 vuotta. Pelkästään kotityöt aiheuttavat kipuja. Krooniset kivut olleet jo 20 vuotta. Viiskymppisenä tuli chonin tauti ja siitä johtuvat kivut. Syöpä leikattu ja vielä hengissä.

Kyllä vitut..taa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi ehdotus tosiaan riistää pariskunnilta yhteiset eläkevuodet. Etenkin jos ovat syntyneet tuossa kohtaa jossa muutaman vuoden ikäerolla on iso ero eläkkeellä jäämisessä.

Esimerkiksi tutuillani olisi miehellä eläkeikä 66 v ja vaimolla 70 v. Mies on liki 80 v kun vaimo viimein pääsee eläkkeelle.

Vierailija
4/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja olen jo 10 vuotta sitten päättänyt milloin jää ”eläkkeelle” eli en tee enää töitä. Ja samaan aikaan mahdollistan sen myös miehelleni, hän olisi nyt jo 67-vuotiaaksi töissä, uudistuksen jälkeen 71-vuotiaaksi. Jäädään kuitenkin 60- ja 61-vuotiaina. 

Vierailija
5/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kai "portaittain" vaikka jotkut askelmat ovat sata kertaa pidempiä kuin toiset..

Vierailija
6/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään miettimistä kun ollaan saman ikäisiä.

Vierailija
7/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut eläkkeellä ja useamman vuoden, mutta minun pitäisi jatkaa töissä vielä vähän yli kymmenen vuotta.

Vierailija
8/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kai "portaittain" vaikka jotkut askelmat ovat sata kertaa pidempiä kuin toiset..

Onko sattumaa että eniten sorsitaan työikäisistä kaikkein pienimpiä ikäluokkia eli 70-luvulla syntyneitä? Ajatellaan ettei heidän äänillään ole väliä. Ovat kuitenkin hyviä työntekijöitä ja veronmaksajia.

Vierailija
9/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 56v.

Mies 67v.

Minä olen monisairas. Olen työtön koska en voi enää tehdä fyysistä työtä mitä tein lähes 30 vuotta. Pelkästään kotityöt aiheuttavat kipuja. Krooniset kivut olleet jo 20 vuotta. Viiskymppisenä tuli chonin tauti ja siitä johtuvat kivut. Syöpä leikattu ja vielä hengissä.

Kyllä vitut..taa.

Sinä olet jo työtön ja kotona, edelleen vielä siinäkin vaiheessa kun mies pääsee eläkkeelle. Sen odottaminenko sinua siinä vituttaa, olla yksin kotona siihen asti?

Vierailija
10/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täällähän ihannoidaan yli  20 vuodenkin ikäeroja. Tosi upeeta, kun mies on 57 ja vaimo 35. 

Kun vaimo jää eläkkeelle 70-vuotiaana, mies on 92 ja ollut eläkkeellä yli 25 vuotta. 

Vierailija
11/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä unohdetaan sekin että eläköityneet isovanhemmat ovat usein tärkeitä lastenlasten hoitajina ja hyvin moni vaimo on iäkkäämmän miehensä omaishoitaja jo tuossa 70 vuoden iässä. 

Vierailija
12/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta täällähän ihannoidaan yli  20 vuodenkin ikäeroja. Tosi upeeta, kun mies on 57 ja vaimo 35. 

Kun vaimo jää eläkkeelle 70-vuotiaana, mies on 92 ja ollut eläkkeellä yli 25 vuotta. 

Kuka ihannoi? Ei ainakaan naiset. 

Vierailija
13/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap huomioon että esim. puolustusvoimissa alin eläkeikä voi olla 47 v. (lentäjät), sotilailla 57 v.

Vierailija
14/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 56v.

Mies 67v.

Kyllä vitut..taa.

Sinä olet jo työtön ja kotona, edelleen vielä siinäkin vaiheessa kun mies pääsee eläkkeelle. Sen odottaminenko sinua siinä vituttaa, olla yksin kotona siihen asti?

En ole tuo mutta samassa tilanteessa. Uskoisin että vituttaa se työttömänä rokottaminen. Yritäpä elää sillä 595 € aina 70-vuotiaaksi asti. Takuueläkettä saisi sentään tonnin. 

Vierailija
15/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ap huomioon että esim. puolustusvoimissa alin eläkeikä voi olla 47 v. (lentäjät), sotilailla 57 v.

Täällä lisää.

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/ammattiryhmien…

Vierailija
16/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki mutta heitä on sentään aika vähän. Ja nekin iät on jo nyt korkeammat kuin nuo. 

Vierailija
17/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 56v.

Mies 67v.

Kyllä vitut..taa.

En ole tuo mutta samassa tilanteessa. Uskoisin että vituttaa se työttömänä rokottaminen. Yritäpä elää sillä 595 € aina 70-vuotiaaksi asti. Takuueläkettä saisi sentään tonnin. 

Aloituksessa ei puhuttu sanaakaan rahasta, vaan kyse oli aikamääreestä kauanko joutuisi olemaan yksin ennen toisen eläkettä. Varmasti kotona oleminen persaukisena vituttaa ketä tahansa mutta se ei liity nyt asiaan.

sama

Vierailija
18/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotilaslentäjiä on vain n. 200. Ja ne pari jotka itse tiedän, työskentelevät yrittäjinä nyt kun ovat n. 55-60 v ja armeijauralta eläkkeellä. 

Vierailija
19/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on erityisen tärkeää jäädä eläkkeelle samaan aikaan niin voihan toinen tehdä töitä yli alimman eläkeiän ja toinen jäädä pois työelämästä aikaisemmin.

Vierailija
20/24 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 56v.

Mies 67v.

Kyllä vitut..taa.

Aloituksessa ei puhuttu sanaakaan rahasta, vaan kyse oli aikamääreestä kauanko joutuisi olemaan yksin ennen toisen eläkettä. Varmasti kotona oleminen persaukisena vituttaa ketä tahansa mutta se ei liity nyt asiaan.

sama

Tietenkin liittyy asiaan. Etkö ymmärrä että samalla tapaa työttömänä olevan eläkeikä siirtyy ja se tarkoittaa useampaa vuotta pelkällä yleistuella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi