Lapseni päiväkodissa aloitti tänään 10kk ikäinen vauva
Kommentit (78)
ei osannut kävellä vaan piti siitä hoitajasta kiinni,ehkä 3-5 lasta itki maassa,pari seisoi portilla. ja olen nyt seurannut tätä kaksi viikkoa ja on ihan jokapäiväistä
Nyt saatiin ne muotivaatteetkin mukaan peliin. Lisää odotellessa.
oman lapseni tutustumisen lomassa ja kyllä mua ihan oikeasti säälittää noi pienet jotka eivät kävele tai ovat juuri oppineet.
En tiedä onko tuossa pk.n henkilökunnassa vikaa koska antavat niiden pienten itkeä kokoajan eivätkä ota niitä ollenkaan syliin. Tänäänkin pihalla yksi lapsi pysyi pystyssä hoitajan jalasta tukea pitäen ja itki kokoajan,tämä hoitsu ei KERTAAKAAN huomioinut sitä lasta millään tavalla (silittänyt päästä,jutellut,kyykistynyt lapsen tasolle tms).
Oma lapseni joka nyt täyttää 3,sanoi lähtiessämme,että piini vauva itkee,voi piini,jopa tuonikäinen tajuaa,että tuo ei ole normaalia
meillä naapurissa kunnallinen pk, jossa meininki vähän tuollaista, sain sieltä paikan mutta mieluummin kuljetan kolmen km:n päähän yksityiseen, jossa lapset ovat toiminnan keskipisteenä ja henkilökunnalla lämpöä sydämissä.
niin helpollapa sen täydellisyyden olen tavoittanut ja ihan huomaamattani. olen varmaan sitten vain niin upea ja täydellinen ihminen ;)
Myös meillä 4 lasta, asumme Helsingissä omistusasunnossa. Kuten todettua, olen itsekin työssäkäyvä äiti, nyt hoitovapaalla. Elätämme perheemme omilla töillämme ja tuloillamme, mun saama kelan hoitaraha ei tosiaan tätä perhettä elätä... Onneksi olen osannut säästää palkkatuloista äitiysvapaan ajalle, että saan oman osuuteni asuntolainasta maksettua.
Tosin en ihan ymmärrä, miten tämä tähän edes kuuluu. Hoitoon jääneen vauvan vanhemmilla on ihan varmasti hyvä syy tuohon tilanteeseen, en sitä ollenkaan epäile. Mutta tilanne, jota todistin aamulla, oli sydäntä riipaiseva. Aika kovasydäminen ihminen (ja äiti) olisi pitänyt olla, jos se ei olisi riipaissut.
ap
Varmaan ihana tunne ap:lle paistatella omassa täydellisyydessään...
Minulla on neljä lasta. Äitiysloma päättyy lapsen ollessa n. 9-10 kuukauden ikäinen. Ainakin Helsingissä eläminen on melko kallista. Kaikille perheille ei todellakaan ole mikään vaihtoehto jäädä hoitamaan lasta kotiin n. 300-400 eurolla kuukaudessa, etenkään kun perheessä on useampi henkilö.Minulle ja miehelleni on erittäin tärkeää elättää lapsemme itse tekemällämme työllä. Lasta voi rakastaa ja hoitaa työpäivän jälkeenkin.
Näkemäsi "vauva" saa varmasti "hellää ja hyvää hoitoa" tarhapäivän aikana.
pihalla,ei tulisi mieleenkään laittaa tuohon ryhmään. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja yksikään lapsi ei itkenyt itsekseen,pienempiä pidettin paljon sylissä tai sitten istuivat rattaissa.
Varmasti löytyy todella monia kanssasi samoin ajattelevia ja sinun kirjoituksesi tarkoituksen ymmärtäviä, mutta nämä ihmiset eivät halua useinkaan lähteä tälläisiin "keskusteluihin" mukaan juuri siksi, että aina löytyy niitä, jotka eivät edes halua ymmärtää, mutta on vaan pakko päästä ilmaisemaan omia mietteitään jne.
Kirjoituksesi oli täysin ymmärrettävää, joten ei kannata vääntää rautalangasta niille, jotka eivät vaivaudu edes lukemaan kunnolla!
Itsekin olisin voinut kertoa samanlaisesta tapauksesta ILMAN, että tarkoituksena olisi lietsoa keskustelua kotiäidin paremmuudesta! Se, että itsellä (myös minulla) on samanikäinen lapsi, jota hoidetaan kotona, ei tarkoita automaattisesti vastakkainasettelua työssäkäyvän äidin kanssa! Meidänlaiset äidit vaan ajattelevat niin tunteella näissä tilanteissa, joissa itse ei voisi kuvitellakaan oman lapsen hoitoonviemistä niin pienenä ellei olisi aivan pakko. Toisilla ei välttämättä ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan, puhumattakaan uraihmisistä... AP kuten monet muutkin toivoisivat varmasti monien hoitavan noin pieniä lapsia vielä kotona, mutta ei se tarkoita samaa kuin näiden vanhempien syyllistäminen. Sääli lasta kohtaan tulee juuri omista voimakkaista tunnekokemuksista ja oman lapsen kasvun seuraamisesta. Sitä toivoisi, että toisetkin voisivat kokea lapsen ensimmäiset askeleet, sanat ym. yhdessä...
Viestissä nimenomaan mainitsin kuinka kallista elämä Helsingissä on. Oletko miettinyt, että perheillä voi olla erilaisia tilanteita. Jospa ap:n surkuttelema "vauva" käykin tarhassa esim. 2 pv viikossa esim 5-6 tunnin ajan.
Surullisia ovat ne kotiäidit joiden mielestä tukien varassa kotona oleminen on jotenkin hienompaa, parempaa äitiyttä. Minä ja muut työssäkäyvät äidit maksamme palkastamme veroa josta myös kotihoidontuki kustannetaan.
terv. onnellinen äiti Helsingistä
9 kk vanha vauva; kertaakaan ei ole itkenyt, jää iloisena hoitoon ja viihtyy koko päivän! t.pph
"paistatella omassa täydellisyydessään" ei tarkoittanut täydellistä äitiyttä.
Tarkastipa tuntui tietävän vauvan iänkin...
Ap halusi ilmeisesti vain tuoda esille omaa erinomaisuuttaan, kun itse on kotona 1-vuotiaan kanssa ja haki tällä avauksellaan muilta mammoilta päänsilityksiä ja kehumista.
HYVÄ HYVÄ AP!!! OLET TODELLA HYVÄ ÄITI! Riittikö vai pitäiskö vielä jonkun toisenkin kehua sinua?
mä kirjoitinkin että onneksi me ollaan kaukana pk-seudulta :) koska täälä meillä on varaa asua isossa kolmiossa vuokralla vaikken töissä olekaan. meillä on tässä ihan vieressä avoin päiväkoti jossa saamme käydä ilmaiseksi leikkimässä. on puistoja ja kaikki terveydenhoitopalvelut, kaupat, yms.. ihan kivenheiton päässä, joten pärjäämme ilman autoakin.
Viestissä nimenomaan mainitsin kuinka kallista elämä Helsingissä on. Oletko miettinyt, että perheillä voi olla erilaisia tilanteita. Jospa ap:n surkuttelema "vauva" käykin tarhassa esim. 2 pv viikossa esim 5-6 tunnin ajan.
Surullisia ovat ne kotiäidit joiden mielestä tukien varassa kotona oleminen on jotenkin hienompaa, parempaa äitiyttä. Minä ja muut työssäkäyvät äidit maksamme palkastamme veroa josta myös kotihoidontuki kustannetaan.
terv. onnellinen äiti Helsingistä
alle 1v= vauva
1v ja yli= taapero
:D
Kyllä se on aika helppoa arvioida onko kyseessä 10kk vai 1v tai reilu on niissä jo sellainen ero että osaa sen silmin nähden arvioida.
Ja minä ainakin ymmärsin täysin tuon ap:n tekstin KUN LUIN sen!! Mutta senkin ymmärsin näistä joidenkin kommenteista ettei olleet lukenet alkuperäistä tekstiä vaan luulivat että ap oli vienyt sen 1v lapsen sinne ja nyt paheksui kun joku oli vienyt 10kk.. -huoh!
Meillä on esikoinen mennyt 10kk iässä päiväkotiin ja hänen kohdallaan kaikki meni loistavasti. Sopeutuminen meni hienosti ja päiväkodin hlökunta oli tosi mukavaa ja tunnelma siellä oli kodinomainen, ryhmä pieni. Siellä oli melkein aina noin 1hoitaja per lapsi koska ryhmä oli niin pieni, johtuen vuoro hoidosta ja kaikki oli harvoin yhtä aikaa paikalla mutta varaus oli oltava. He olivat sitä mieltä, että tuon ikäisellä sopeutuminen tapahtuu parhaiten, tutkimukset osoittavat näin JOS ryhmäkoko säilyy pienenä ja lapsi saa olla saman hoitajan kanssa.
Tänä päivänä ajattelen kuitenkin aivan toisin. Nyt ollaan kotona kolmen lapsemme kanssa ja tuo esikoinen on 6v ja nuorin meillä on 2v eikä ole koskaan ollut päiväkodissa. Pidänkin heidät vielä vuoden tässä kotosalla vain kerhoissa käydään, isommat lapset joka päivä ja pienin 2x vkossa.
Enää en veisi noin pientä.
On päiväkotien tilanteetkin muuttuneet, ryhmät on isot.
Perhepäivähoitajatkin ovat kovilla nykyään, sinnekään en veisi.
Jos se ois kirjoittanut ite vieneensä alle 1v hoitoon, niin johan se olis täällä lynkattu ja kieritelty tervassa ja höyhenissä...
Mutta av:lla nyt voi odottaakin ihan mitä tahansa :(
Kyllä mun on vaan ihan pakko mennä töihin edes kolmeksi päiväksi ja viedä 1,5 vuotias ( toivottavasti) perhepäivähoitajalle, koska yhden ihmisen palkalla ei elä! Ja meillä ei todellakaan laiteta rahaa muotivaatteisiin, uusiin autoihin, lomiin jne. Ihme mussutusta taas. Kuka muka menee huvikseen töihin, jos saisi kotonakin olla. Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä.
vanhemmalla on oikeus olla tuettuna kotona sinne saakka että lapsi täyttää 3v. jos vaan laittaa lapsen edun niiden muotivaatteiden edelle niin lapsi saa olla äidin kanssa kotona
[
Noita kun saattaa olla niin monta jossain päiväkodeissa ettei hoitajien sylit riitä.
Viime syksynä oli useampi alle vuoden vanha lapsemme päiväkodissa ja voi sitä itkun määrää aamuisin ja iltaisin.
Nyt ovat kasvaneet ja eivät enää itke.
Minusta pitää lapsen ainakin kävellä osata ennenkuin päiväkotiin joutuu. Ja mielellään niin hyvin, että ei koko ajan pyllähtele ja jää isompien jalkoihin.
jonka ehtisin lapseni kanssa olla jos kävisin töissä ja lapsi olisi hoidossa. siis kun lapsi on pieni, sitten myöhemmin tietysti lapsi hoitoon ja eskariin ja totutellaan olemaan erillään päivät. sitten pian alkaa koulut jne..
onneksi ei olla lähelläkään pk seutua :)
t. onnellinen 1 vuotiaan kotiäiti pohjanmaalta