Lapseni päiväkodissa aloitti tänään 10kk ikäinen vauva
Kommentit (78)
Täällä on vaan aika ilkeää porukkaa. Itse hoidan kanssa lapsia2 ja 5 vuotiaat kotona ja sääliksi käy just noita pieniä ketkä hoitoon tyrkätään. Joskus tosiaan on pakko mennä töihin,mutta äärimmäisen harvinaista on se että rahat ei muka mitenkään riittäis. Ennemminkin se on monella vaan tekosyy. Meilläkään ei paljoo rahaa oo ja silti pärjätään. Monilla on paljon enemmän rahaa ja silti olevinaan ei oo varaa jäädä kotiin. Ja sit tietty jos on tottunut että rahaa on paljon niin tuntuu ettei rahat vaan riitä.On se niille pienille aikamoista tuo touhu. Aikaseen pitää herättää ja lapsi joutuu suuressa ryhmässä olemaan koko päivän ja saa kaikki flunssat ja mahtaudit hoidosta.
Kerkesitpä tarkkaan seuraamaan tutin etsimistä ja sitä mistä se vihdoin löytyi.
Noiden seikkojen takia en usko, että tämä kirjoitus on edes totta. Ap haluaa vain provosoida täällä väittelyä pienten lasten hoitoonviennistä (taas kerran, näitä väittelyjä on varmaan joka viikko).
Tuhti hymyilevä poika. Koskaan en ole nähnyt hänen itkevän. Hoitajatkin sanoivat, että on lapsella on mennyt hyvin ja ihan intona se pikkuinen siellä konttaili.
Mutta kukahan mahtaa olla ko. lapsen tärkein ja läheisin aikuinen? Se pysyvä, muutumaton tuki ja turva. Voi olla, että jää vähän epäselväksi.
Mun nuorimmaisen (täyttää ens kuussa 3) ryhmässä on yksi 11-kuinen. Vie koko ajan yhden hoitajan huomion kun täytyy olla sisällä ja ulkona sylissä jatkuvasti. On ollut hoidossa kuukauden eikä ole sopeutunut sen paremmin. Tosi kiva muille lapsille...
Jotkut varmasti sopeutuvat, mutta SUURIN OSA ITKEE IKÄVÄÄ PITKÄÄN JA HARTAASTI.
Miettikää sitä, kun otatte jättilainoja jotta voitte ostaa järjettömän kokoiset kämpät ja uudet autot ja itkette sitten kuinka on PAKKO viedä lapset hoitoon kun muuten ei rahat riitä,
Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että vauva tarhassa on usein aika säälittävä näky. Siskoni on lastentarhanopettaja ja ehdottomasti sitä mieltä, että alle 1,5-vuotiaita ei ainakaan pitäisi tarhaan tuoda. Ymmärrän hyvin, että joillakin on tarve laittaa lapsi jo 10 kk vanhana hoitoon ja mennä töihin, mutta näille lapsille pitäisi olla jokin toisenlainen hoitopaikka.
Mun nuorimmaisen (täyttää ens kuussa 3) ryhmässä on yksi 11-kuinen. Vie koko ajan yhden hoitajan huomion kun täytyy olla sisällä ja ulkona sylissä jatkuvasti. On ollut hoidossa kuukauden eikä ole sopeutunut sen paremmin. Tosi kiva muille lapsille...
Miettikää sitä, kun otatte jättilainoja jotta voitte ostaa järjettömän kokoiset kämpät ja uudet autot ja itkette sitten kuinka on PAKKO viedä lapset hoitoon kun muuten ei rahat riitä,
yritin vain vääntää rautalangasta ja hermostuin, kun piti sama asia kirjoittaa moneen kertaan (ketä vein ja kuka lähti mukaani) ja silti asia väänneltiin ihan muunlaiseksi. Ainut "haukkuminen" mitä tein, oli se, että onpa täällä empatiakyvytöntä porukkaa jos ei pientä 10kk vauvaa tai hänen äitiään kohtaan osaa tuntea empatiaa...
Ja osaan keskustella ihmisten kanssa, kuten jo aloituksessani totesin: tunnen pk:n hoitajat hyvin joten juttelin niiden hoitajien kanssa, jotka sitä vauvan tuttia etsivät, kyselin, että onko eka päivä ja minkäikäinen pieni jne. He tuntevat myös minun vauvani tai tämän juuri taaperoksi muuttuneen 1v pienokaiseni, joten ymmärrettävää, että minua kiinnosti samankokoisen vauvan ikä.
ap
Tuttu pph kertoi, että hoitoon sopeutuvat parhaiten vuoden ikäiset. Vanhemmilla kestää aikansa. .
Tunnen monta pph:a jotka ovat tehneet työtä vähintään 20 vuotta. Heille on ihan normaalia, että 10kk ikäinen tulee hoitoon. Ihmettelevät joskus sitä, miten isoja lapsia hoitoon tulee, sillä joskus 20 vuotta sitten hoitoon tuli 3kk:n ikäinen vauvakin. Heidän mukaansa 3-vuotiaat sopeutuu kaikkein huonoiten hoidon aloittamiseen.
Tuo on siis pph:n näkökulma hoidon sujumisesta, ei liity mitenkään sihen että kenen kuuluu olla kotona jne.
ap pääsi tavoitteeseensa! Hurraa, taas tää ikuinen aihe, hei vaan! Siirryn mielummin vaikka kakkakeskusteluun... T. kotiäiti, joka inhoo kiihkoilua
onpa taas av:lle pesiytyny tyhmää ja lukutaidotonta porukkaa :DD
minä ainakin ymmärrän mitä ap tarkoitti.
itse ole äiti joka on kotona 1v7kk ikäisen taaperon kanssa, sydäntä särkisi lapsi tuntikausiksi viedä hoitoon päivittäin. onneksi meillä voidaan tinkiä materiasta niin ei tarvi tinkiä yhteisestä ajasta lapsen kanssa. rahaa ei koskaan ole, mutta mulla onkin jotain niin paljon parampaa
Suomessa vanhempain vapaat loppuvat tuossa lapsen ollessa 10 kk paikkeilla, joten silloinhan sitä töihin aletaan palata. Turha siinä on kenenkään itkeä, etenkään ulkopuolisten.
oman lapseni tutustumisen lomassa ja kyllä mua ihan oikeasti säälittää noi pienet jotka eivät kävele tai ovat juuri oppineet.
En tiedä onko tuossa pk.n henkilökunnassa vikaa koska antavat niiden pienten itkeä kokoajan eivätkä ota niitä ollenkaan syliin. Tänäänkin pihalla yksi lapsi pysyi pystyssä hoitajan jalasta tukea pitäen ja itki kokoajan,tämä hoitsu ei KERTAAKAAN huomioinut sitä lasta millään tavalla (silittänyt päästä,jutellut,kyykistynyt lapsen tasolle tms).
Oma lapseni joka nyt täyttää 3,sanoi lähtiessämme,että piini vauva itkee,voi piini,jopa tuonikäinen tajuaa,että tuo ei ole normaalia
Itse olen töissäkäyvä äiti ja olen aina ollutkin. Koskaan en ole itseäni määritellyt kotiäidiksi. Teen töitä, nyt tosin olen hoitovapaalla töistäni kunnes tämä pienimmäinen menee hoitoon.
Eikö saa kirjoittaa omia tuntemuksiaan, jos näkee sydäntäriipaisevan näyn, ilman että heti aletaan kaivaa jotain "suurta tavoitetta" sieltä takaa?
Kuulkaas, enemmän multa löytyy ymmärrystä työtä tekeville äideille, kuin elämäntapakotiäideille.
ap
Oli iloinen ja tyytyväinen vauva, naureskeli ja jokelteli. Oikeaksi auringoksi kaikki kutsuivat ja oli koko päiväkodin maskotti. Keittäjäkin kävi hakemassa välillä paijattavaksi kuulemma -> oikein haluisivat nauttia tyytyväisestä vauvasta. Oli siis päiväkodin pienin, tietenkin :)
Ja kyllä, tiedän että ei itkenyt ja huutanut perääni ja kyllä varmasti välillä tuli itku ja kitinää, mutta perustyytyväinen ja iloinen lapsi on ollut aina. Kun hänellä on perusluottamus ja turvallisuuden tunne, ei tarvitse hötkyillä. Nyt jo 10 vuotias ja ei mitään havaittavia traumoja.
Ja menin töihin, että saa vähän tienata RAHAA ja hoitaa raha-asioita pulkkaan ennenkö jää taas kotiin kun tulee LISÄÄ lapsia! Olisi sitä voinut jäädä kotiin ja taas lisää vuosia kotona, mutta jokkut tahtoo päästä eroon kasaantuvista talolainoista (kattoremppaa yms kasaantuu 10 vuodessa väkisin).
Ikinä en ole mitään sääliä tarttenut. Lapsi on kävelly sillon ja ollu ilonen ja reipas. Säälittää äidit jokka lähtee säälimään vaikkei mitään huomioo sulta haeta! Eläsit omaa elämääsi ja jättäisit toisten TURHAT säälimiset sikseen.
joku ihan oikeasti täydestä sydämestä väittää että kotihoito ei muka olisi paras ratkaisu alle 3 vuotiaalle?? ei kai siinä mitää vouhotusta tarvita. kotihoito on lapselle turvallisin vaihtoehto piste..
Minulla on neljä lasta. Äitiysloma päättyy lapsen ollessa n. 9-10 kuukauden ikäinen. Ainakin Helsingissä eläminen on melko kallista. Kaikille perheille ei todellakaan ole mikään vaihtoehto jäädä hoitamaan lasta kotiin n. 300-400 eurolla kuukaudessa, etenkään kun perheessä on useampi henkilö.
Minulle ja miehelleni on erittäin tärkeää elättää lapsemme itse tekemällämme työllä. Lasta voi rakastaa ja hoitaa työpäivän jälkeenkin.
Näkemäsi "vauva" saa varmasti "hellää ja hyvää hoitoa" tarhapäivän aikana.
vanhemmalla on oikeus olla tuettuna kotona sinne saakka että lapsi täyttää 3v. jos vaan laittaa lapsen edun niiden muotivaatteiden edelle niin lapsi saa olla äidin kanssa kotona
Suomessa vanhempain vapaat loppuvat tuossa lapsen ollessa 10 kk paikkeilla, joten silloinhan sitä töihin aletaan palata. Turha siinä on kenenkään itkeä, etenkään ulkopuolisten.
ap:han kertoi MENEVÄNSÄ OMAN LAPSENSA KANSSA PUISTOOON!!!!!! Vei ISOMMAN LAPSENSA ESKARIIN, jolloin näki tämnän episodin. Sillä kahdella kuukaudella on MUUTEN SUURI MERKITYS pienen elämässä. vrt. vastasyntynytä kahdekuukauden ikäiseen.