Lapseni päiväkodissa aloitti tänään 10kk ikäinen vauva
Kommentit (78)
vielä ulkosuomalaisen kommentti. Matkailkaa joskus sieltä Stadista ja Pohjanmaalta merien yli, niin saatte vähän avarampaa perspektiiviä asioihin. En lakkaa ihmettelemästä, miten se VOI olla niin, että suomalainen duunarin vauva menee lopullisesti pilalle siitä, että pannaan hoitoon yksivuotiaana rääpäleenä ja amerikkalainen tai italialainen lastenlääkärin nelikuinen baby selviää siitä ihan kunnon ihmiseksi.
Kiitos vauvapalstalle ja kaikille av:laisille! Viihdearvonne on satabiljoonaa!
Kaikki muut ryhmässä olivat menneet 4-7 kk iässä. Ystävät ja tuttavat huokailivat kateellisina, kun olin voinut pitää lapsen kotona niin pitkään. Tarhassa kyllä vähän oltiin sitä mieltä, että lapseni olisi sopeutunut hoitoon paremmin, jos olisi aloittanut aiemmin.
(Emme asu Suomessa.)
Kaikki on suhteellista.
Eka sivu osoitti jo mallikelpoisesti av-palstalaisten älykkyyden puutteen.
Ap, ymmärsin pointtisi hyvin! Itse kävelen päivittäin aamulenkillä lastentarhan ohi ja siellä niitä vauvoja nököttää maassa istumassa ja itkemässä pudonnutta tuttia hoitajien juorutessa omiaan. Muutaman kerran olen asiasta sanonut jo.
PS Kyllä ootte dorkaa porukkaa, en voi muuta sanoa.
vielä ulkosuomalaisen kommentti. Matkailkaa joskus sieltä Stadista ja Pohjanmaalta merien yli, niin saatte vähän avarampaa perspektiiviä asioihin. En lakkaa ihmettelemästä, miten se VOI olla niin, että suomalainen duunarin vauva menee lopullisesti pilalle siitä, että pannaan hoitoon yksivuotiaana rääpäleenä ja amerikkalainen tai italialainen lastenlääkärin nelikuinen baby selviää siitä ihan kunnon ihmiseksi.
Kiitos vauvapalstalle ja kaikille av:laisille! Viihdearvonne on satabiljoonaa!
työpaikan äitiysloman jälkeen. Ja ihan täyspäisiä teinejä on kasvanut.
Perheen ulkopuoliset ihmiset ovat vain rikkaus: vanhempien lisäksi isovanhemmat, muut sukulaiset ja hoitopaikan ihmiset. Lapsikin on laumaeläin. Kyllä hän pärjää ja sopeutuu.
Kaikilla ei ole superrikasta elättäjämiestä, jonka tilipussin turvin voi jäädä kotiin lepäilemään vuosikausiksi.
Sori vaan. Varmasti toikin vauva selviää tosi hyvin. Mukavempaa lapsiperheelläkin, kun on tulot kunnossa.
Ottamatta kantaa siihen, minkä ikäisen lapsen sitten voisi viedä hoitoon, sanoisin vaan että ainakin oman ikäpolveni (n 30 v) lapset minut mukaanlukien on viety yleisesti hoitoon alle vuoden vanhana.
a vääntöön, niin täytyy lisätä, että Helsingistä mekin, eikä muita tukia nostella kuin kotihoidontuki ja omakotitalossa asutaan. Nämä asiat ovat nimenomaan valinnoista kiinni. Toki on olemassa poikkeuksia (puoliso kuolee, tulee ero tms).
Eka sivu osoitti jo mallikelpoisesti av-palstalaisten älykkyyden puutteen.
Ap, ymmärsin pointtisi hyvin! Itse kävelen päivittäin aamulenkillä lastentarhan ohi ja siellä niitä vauvoja nököttää maassa istumassa ja itkemässä pudonnutta tuttia hoitajien juorutessa omiaan. Muutaman kerran olen asiasta sanonut jo.
PS Kyllä ootte dorkaa porukkaa, en voi muuta sanoa.
"Amerikkalaiset" vauvat hoidetaan suurimmaksi osaksi kotona, miehen tuloilla.
Juu, kaikilla amerikkalaisillahan on niin hyvät tulot, että miehen palkalla voivat kaikki naiset elellä kotirouvina...
kun tuntuu taas kaikki fiksuimmat olevan liikkeellä. Mutta ihan oikeesti. Eikö kukaan äiti tunne myötätuntoa kun kuulee pienen vieraan lapsen itkevän?
Esikoiseni ollessa 2-v samaan päiväkotiryhmään tuli uusi lähes samanikäinen lapsi, joka istui joka päivä yhdessä nurkassa ja huusi äitiä. Ja sitä kesti pitkään. Ei varmaan huutanut koko päivää, mutta kyllä se minusta tuntu pahalta.
että äiti oli jo äitiyslomalla toista lasta odottamassa. äkkiä vain jaloista pois, jääpäähän mammalle aikaa levätä ja juosta ostamassa jätesäkillinen uusia riepuja kirpputorilta..
tunnetko tapauksen?
Mutta sellaista se on nykyään, kun raha ohittaa tärkeysjärjestyksessä lapsen parhaan. Useimmitenhan se iso asuntolaina on se pakottava syy laittaa vauva päiväkotiin.
aihetta sivuava juttu. Siitä kukkapuska hänelle!
Nuo kauheat syyttelyt itsekkäitä ja ahneita vanhempia kohtaan jotka eivät välitä lapsistaan jne saavat ihokarvat nousemaan pystyyn. Samoin nuo itsensä kotiäitinä jalustalle nostamiset, mutta eihän ap:n teksteissä sellaista ollut. Ihan vain toteamus siitä että tekee pahaa nähdä niin pienen lapsen joutuvan päiväkotiin, sekä lapsen että vanhempien vuoksi. koska niitä pakottavia (tai ainakin lähes) syitä kuitenkin löytyy eikä kaikille äideille ole helppoa palata töihin jättäen oma vauvansa vieraiden hoitoon.
Olisi mullekin ollut kamala paikka, mutta onneksi sain mahdollisuuden hoitaa omani kotona liki 2v asti. Mielelläni olisin hoitanut pidempäänkin mutta se olisi tullut jo taloudellisesti vaikeaksi.
Vai ihan itkuinen vauva ja tuttia etsittiin...
Vein aamulla poikaani eskarin puolelle, kun näin pienten puolella hoitajan sylissä vauvan. Ikää 10kk, hoitajat etsivät itkuisen vauvan tuttia joka onneksi vihdoin löytyikin reissukassista.
Lähdin siitä puistoa kohti oman yksivuotiaani kanssa ja pakko sanoa, kyllä riipi sydämestä tämän vauvan ja myös vanhempiensa vuoksi... Ymmärrän, että on syitä laittaa noin pieni päiväkotiin ja olen varma että hoito alkaa luistamaan, onneksi tiedän ja tunnen oman lapseni päiväkodin hoitajat, ihania ihmisiä kaikki ja taatusti vauva pääsee syliin aina halutessaan.
Mutta kyllä riipi sydämestä, ja kun katselin omaa taaperoani, niin ihan itketti sen vauvan äidin puolesta.
Itse olen sitä mieltä, että olisi hyvä kun lapsi osaisi hoitouran alkaessa kävellä ja ilmaista itseään ymmärrettävästi. Mutta ainahan se ei toki ole mahdollista.
että ero 10kk ja 1v välillä ei ole mitään.... Sehän mua siinä riipikin kun lähdin päiväkodilta oman yksivuotiaani kanssa puistoon.
Sisälukutaito??
ja kyllä, tuttia etsivät, siksi asiaan kiinnitinkin hu8omiota kun kuulin vauvan itkua pienten puolelta. Voi pientä.
ap
ja ei kannata alkaa muille perustelemaan, miten tekee. Lapset kyllä sopeutuvat olemaan kotona äidin tai isän kanssa, päiväkodissa, perhepäivähoitajalla, ryhmiksessä, kotona olevalla hoitajalla jne, jos heillä on turvallinen olo, heidät huomioidaan, saavat hoitoa, lepoa, ruokaa, virikkeitä tarpeensa mukaan. Eiväthän he tiedä vaihtoehdoista, vaan ovat tyytyväisiä siihen, mitä saavat, kunhan perusturvallisuus on kunnossa ja heitä rakastetaan. Itse olen vienyt hyvällä mielellä äitiyslomien jälkeen lapset päiväkotiin ja mitään ongelmia ei ole ollut lapsilla tai perheellämme. Tärkeintä on rakkaus ja perusturva, ei se, onko kotona siihen asti, että lapset ovat tietyn ikäisiä tai viekö hoitoon tietyn ikäisenä, kukin tavallaan. Ihanaa, aurinkoista päivää kaikille äideille ja isille koteihin ja töihin! :)