Äitiysmekkoballadi, vl-runo??? Tietääkö joku?
Voisko sen kirjoittaa tänne?
t. eräs suurperheen äiti jonka kiinnostus heräsi kun luin toisesta ketjusta että tuollainen on olemassa... muutkin vastaavat kiinnostaa =)
Kommentit (92)
Noita äitiysmekkoballadin äitejä on vanhoillislestadiolaisuudessa paljon. Ei heitä tämä ehkäisykeskustelu kosketa sen enempää kuin balladin äitiä kuninkaan puheet. Ei kuningas kaikkea tiedä.
Niiaan syvään näille äideille; oma äitini on yksi heistä.
Minä taas en.
En ole varmaankaan uskon ydinryhmää. Näinhän Olavi Voittonen meidät jakoi tämän aamun Kalevassa...
Keskustelevat ovat niitä reuna-alueilla kulkevia, ydinryhmää ei paljon keskustelut hätkäytä.
t. neljän lapsen vl-äiti
En ole varmaankaan uskon ydinryhmää. Näinhän Olavi Voittonen meidät jakoi tämän aamun Kalevassa...
Keskustelevat ovat niitä reuna-alueilla kulkevia, ydinryhmää ei paljon keskustelut hätkäytä.
t. neljän lapsen vl-äiti
Mitä niistä laitimmaisentuntoisista puhutaan...? :)
Voittonenkaan ei tiedä kaikkea, puhuu tietenkin vain omasta käsityksestään. Eikä päällepäin ihmisestä näe onko "ytimessä" vai "laiteilla", jos nyt uskon suhteen tuollaisesta voi muutenkaan puhua. Voiko olla uskomassa jotenkin enemmän tai vähemmän? Kyllä minä olen aina ymmärtänyt että se on joko kaikki synnit anteeksi, tai sitten ei mitään.
Ei voi mitään mutta alkaa ottaa pattiin tuo Voittonen. Lakkaisi jo puhumasta kaikkien puolesta.
t. laitimmaisen tuntoinen 26
ei-niin-hyvät-uskovaiset. Oikealla tavalla uskomassa oleva, sieluntilaltaan puhtaat eivät kyseenalaista tai epäile. Ja minä kun luulin, että epäilykset kuuluvat uskovaisen ihmisen elämään..? En jotenkin tiedä enää, mihin uskoa ja mihin olen tätä ennen uskonut.
t. 27
Moni ei voine taakkaansa jakaa ja kärsii kestävyytensä äärirajoilla, surullista niin kovin surullista on äidin sekä lasten osa.
Pitäisi voida puuttua tähän pakkosynnyttämiseen.
Suurpereheestä olleessa jutussa josta täälläkin on keskusteltu oli 13 lasta joista vanhin iältään 14. Todennäköisesti tuon perheen lapsiluku tullee ylittämään 20 rajapyykin 7-8 vuoden kuluttua jos sama tahti pysyy.
Toki voihan se äiti kuolla ennen kuin tuo mainitsemani määrä ylittyy.
Missä on näiden lestaäijien järki, eikö voisi olla seksittä vaikka muutamia vuosia että äideillä ei olisi noin rankkaa.
Lestatytöt kasvatetaan kiltteyteen ja kuuliaisuuteen ja eivät kovin helposti uskalla kapinoida tätä asiaa vastaan.
Järjen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
En usko että jättisuuressa perheessä kaikilla olisi hyvä olla, osa lapsista jää väistämättä liian vähälle huomiolle. Ajattelen sen sitä kautta mitä olen nähnyt ja kuullut päiväkotiryhmistä ja koululuokista. Päsmärit ja itsensä esille tuovat saavat huomion ja osa jää täysin paitsioon. Kaikki ei voi tehdä itseään tykö tai se olisi kaaos.
Tyttäreni luokalla on muutama vilkas oppilas ja ne vie liian suuren osan ajasta ja huomiosta.
Päiväkodissa oli sama juttu että kiltit ja hiljaiset eli yleensä tytöt saa vähemmän huomiota kuin ne häiriökäyttäytyvät jotka syö valtaosan hoitajien ajasta.
On joskus maininnut, että aika vapaata elämää nämä suurperheen lapset saa viettää kun kukaan ei niiden perään huutele kun ei jakseta. Vauva vie ajan ja muut 10 lasta saa olla aika hunningolla.
En epäile, etteikö heitä rakastettaisi, mutta käytännössä heille ei jää aikaa. Ei aikuisen huomiota, ei aikaa. Rajat asetetaan sillä, että pelotellaan helvetillä, mutta muuta huomiota ei oikein ole. Aika sarjatuotantona heitä hoidetaan. Kunnan kotiapu menee lestaperheille ja muut perheet saavat pärjätä ilman.
Mutta naiset jaksavat kärsiä taivaskuva silmissään. Mitä enemmän kärsit, sen kirkkaamman kruunun saat.
Meillä on 7 lasta tullut aika tiuhaan tahtiin, eikä meillä ole KOSKAAN käynyt minkään sortin sosiaalityöntekijää, kodinhoitajaa tms. Ulkopuolista apua emme ole edes kysyneet kuin yhden ainoan kerran. Minulla olisi ollut tärkeä, jopa pakollinen meno ja mies ei päässyt töistä tulemaan kun oli paljon porukkaa pois justiin sinä päivänä(teemme siis aina niin, että mies tulee töistä kotiin siksi aikaa että minä voin käydä lääkärineuvolassa tms). Kaksi edellistä päivää soittelin naapurit, tutut, asukastuvat ja MLL:n läpi, mutta mistään en saanut hoitajaa. Lopulta soitin neuvolan perhetyöntekijälle neuvolantädin kehoituksesta ja selitin asiani. Hän naurahti hyvin epäystävällisesti ja sanoi ettei apua todellakaan ole mistä antaa normaaliin perheeseen. Kun kysyin, millaisissa tilanteissa voi perhetyöntekijään olla yhteydessä, hän vastasi että päihde- ja mielenterveysongelmaiset vievät kaiken ajan. Muita ei voida auttaa.
Käsittääkseni vl:t eivät ole suurin riskiryhmä noihin ongelmiin.
Jos ajattelen tässä lähiseudulla, meitä on reilu 20 perhettä ja heistä yksi on saanut hoitajan kaupungin kautta. Heillä tilanne on todella se, että apua tarvitaan. Ongelmia en ala sen kummemmin erittelemään. Hekin hommasivat tuon hoitajan itse ja päiväkodinjohtaja sitten vain palkkasi hänet tuohon perheeseen.
Minä koen nuo runot tunteeni jakavana voimana. Ihanaa kun joku osaa muotoilla tunteita ja tilanteita noin osuvasti sanalliseen muotoon.
Kyllä elämäni perustuu juuri tuohon tyytyväisyyteen ja onneen, ei kärsimiseen tai ahdistukseen. Toisaalta on käsittämätöntä, miten joku voi nähdä niin ihanan asian kuin raskaana olemisen ja lapsen syntymän niin negatiivisena. Minulle se ei sitä ole.
Kyllä minä tiedän mitä on kasvaa isossa perheessä kun siitä on omatkin lapsuuden kokemukseni. Juuri sitä haluan lapsillenikin! Oma sisko kipuilee ainokaisensa kanssa, kun hänellä ei ole samanlaista sisaruslaumaa ympärillään kuin itsellä on aina ollut. He kadehtivat avoimesti meidän perheen elämää.
Meillä lapset ovat saaneet koulussa ja naapureiden vanhemmilta(eivät ole vl:iä) runsaasti positiivista palautetta juuri sosiaalisuudestaan ja siitä että uskaltavat sanoa mielipiteensä.
Ja nuista "lestaäijistä", otappa huomioon että tilanne voi olla niinkin päin ettei vaimo anna miehelle rauhaa. ; ) Kyllä meillä petipuuhia harrastetaan ihan yhteisestä halusta. En koskaan anna säälistä, eikä mieheni sitä haluakkaan. Tästä on ollut puhetta useaan otteeseen parisuhteessamme.
Minusta on surullista ettei meille anneta rauhaa, eikä suvaitsevaisuudesta ole tietoakaan silloin kun puidaan vl:ien elämää. Minä en kaipaa kenekään sääliä. Elämäni on hyvin onnellista ja tasapainoista. Eskarin täti, joka on useamman lapsemme opettaja ollut, on myös kehunut useaan otteeseen ja tyrmää aina näitä yleisiä väitteitä. Vastakin hän sanoi, että arvostaa vl-perheitä suuresti ja kaikesta näkee että näissä perheissä asiat on kunnossa.
Lapseni, lapseni
saitko tarpeeksi evästä
maailma on niin autio taival
pitkät peninkulmat,
vähän majataloja.
Saitko, saitko yösijaa
tuikkiko tähti tiellesi
ethän eksynyt?
Äiti täällä tyhjässä huoneessa
kaikki kivet sileiksi siunaan
enkeleitä edellesi
lapsi, lapseni
kun yö on mustin,
tähdet tietymättömissä
sudet saartavat sinua, muista
äiti täällä.
-Kerttu Kastelli-
Kyseinen runo löytyy siis kirjasta "Tänään ei vielä tuule", Kirjoittaja: Pirkko Liisa Linjama. Muita runoilijoita mm Niilo Rauhala, Teuvo Aho. Saattapa hyvinkin löytyä kirjastosta
Kyllä se sattui kokemuksiin...Suuren perheen äitinä voin sanoa että pahin onglma ja voimien syöjä ei todellakaan ole ne lapset ja työt vaan se kamala paine mitä tulee ympäristöstä.
Ei saisi saada liikaa lapsia, pakostakin menee huonosti kun on iso perhe, mikään ei voi mennä hyvin suuressa perheessä yms yms.
Nuorimpia katsoessa ahdistaa jo ihan sekin ajatus, että näitä minun suloisia lapsiani ei saisi ympäristön mielestä olla olemassakaan.
Kun on iso perhe niin lapset on pakko pukea vähän paremmin kuin mihin rahat riittäis.. väsymystä ei saa näyttää kuin 'omille ihmisille' muille hymyillään vaikka hampaat irvessä... ison perheen äidin väsymys voi johtua ihan muista asioista kuin lapsimäärästä, mutta suuri lapsiluku vie naiselta väsymisluvan.
JA se kaikkein halventavin ja alentavin. Minä joka olen mieheni kanssa rakkaudella halunnut ja odottanut jokaisen lapsemme olenkin vain halpa SYNNYTYSKONE, ala-arvoinen olento jolla ei ole aivoja.
Täytyis varmaan asettaa ihmisoikeusliitto tutkimaan tätä lestadiolaisäitien (olen itse el mutta muiden silmissä menen samaan vl kastiin) haukkumista ja aliarvioimista.
JA sinä numero 30, etkoö sinä osaa lukea.
Tuon runon äitihän oli onnellinen vauvastaan, vain ympäristön haukut olivat hankalat kantaa. Siis juuri sinä olet se joka teet lestadiolaisäidin elämän raskaaksi, ei se 'lestaäijä' tai ne tusina lapsia . KAtso peiliin ja HÄPEÄ!
haukkujen puolelle. Toivottavasti kaikilla, ketkä tulivat pilaamaan runoketjun on nyt todella hyvä mieli. Kiitos vaan!
ainakin hammashoitoa kuluttavat meidän kunnassa ihan liikaa! Ei harjata lasten hampaita edes kerran päivässä, joten sopii sitten miettiä, miten on sitten lapsen muiden tarpeiden laita - tärkeämpien kuin hampaiden.
Meidän naapurissa asui lestaperheen tytär jolla itsellään oli vasta kaksi lasta. Äidin nuorempi sisarus kävi hoitamassa heitä kun lasten äiti oli työelämässä.
Tyttö sanoi tuolloin oli 16-v ettei hän halua koskaan lapsia eikä mene naimisiin. Heillä oli lapsuudenkodissaan todella iso perhe. (kaikki sisarukset poltti tupakkaa odotti tai ei)
Vuosia myöhemmin näin tämän samaisen tytön aikuseksi varttuneena, odottamassa neljättään ja aviossa lestan kanssa tietty. Pirttiviljelystä on jatkettu edelleen.
Tuo tyttö kipuili asian kanssa teini-ikäisenä kun tiesi mikä kohtalo häntä odottaa jos avioituu.
Vaikka te lestat mitä sanoisitte että teillä on aivot ja itse päätätte ei se asia niin ole vaan johtuu kasvatuksesta ja siitä ainoaksi oikeaksi uskoksi julistautumisesta ja vain teillä on pelastus - harva sitä vastaan tohtii kapinoida.
Jos koko ikänsä on kasvettu asian sisään ei voi nähdä asiaa niin kuin me järjestöänne ulkopuolelta tarkkailevat teemme.
Elätte kahleissa ja orjuutettuina. On valtava työ erottautua yhteisöstä ja psyykkisesti erityisen koettelevaa. Jos vaikka olisi kapinallisia ajatuksia pyritään ne työntämään syrjään. Jos yhteisöstä poikkeaa tipahtaa tyhjän päälle.
Tiiviissä uskonyhteisössä eläneenä ja siitä erottautuneena tiedän mistä puhun.
Ystävyyssuhteisiin tulee muutos kun ei jaa enää samaa uskonkäsitystä. Elämä on rakennettava uudelleen ja kaikista ei siihen ole. Helpompi ratkaisu on mennä sen uskonvirran mukana ja pysyä suojatussa yhteisössä.
Toki niistä lapsista on onnellinen ja kaikki rakkaita sitä en epäile mutta tapa millä suurperhe hankitaan ei ole oma valinta ja se on minusta väärin.
Olemme saaneet lukea monen lestaäidin avautumisesta aiheesta joten ongelma on todellinen ja kipu kova jotka asian kanssa kamppailevat. Heille toivotan voimia ja jaksamista sekä rohkeutta valita toisin, ehkäistä ettei voimavarat lopu. Kenenkään ei tule lisääntyä oman fyysisen ja henkisen terveyden kustannuksella.
Lisäksi sanon ettei lestadiolaisten oppikysymykset tule esiin vaan jäävät tämän ehkäisykiellon vuoksi varjoon ja ehkäisemättömyys on nossut ykkösasiaksi näin ulkopuolelta katsoen.
minkä ihmeen takia muita ihmisiä tuntuu niin vaivaavan vl:n elämäntavat.
Joka haluaa olla vl, on itse onnellinen uskossaan ja elämässään lapsineen kaikkineen. Ei kenenkään ole pakko niin elää. Jokaisella on valinnan vapaus. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Muille asia tuntuu olevan suurikin ongelma, mutta ei itse niin uskoville!
tehdä joka vuosi lasta tänä aikana jolloin ehkäisy on keksitty ja sitä käytetty jo 60-luvulta alkaen.
Mahdollsuus perhesuunnitteluun on olemassa ja kaikkien ulottuvilla.
Luoja ei kysy montako lasta sinulla on, usko on muuta kuin suuri lapsilauma.
Todellista valinnanvapautta teillä ei ole, johtomiehenne (MIEHET) ovat näin päättäneet ja te alistutte.
Paras tapa pitää muija kotona siittää iso määrä lapsia ja sitoa nainen kotiin, hellaan ja pyykkikoneeseen.
Onko normaalia vain keskiverto? Minkävertainen poikkeama sallitaan suuntaan tai toiseen? Pitäisikö jokaisessa perheessä olla 1,8 lasta?
Kuka sinä olet sanomaan mikä on normaalia jollekin toiselle? Tässä maassa on oikeus tehdä lapsia vaikka joka vuosi jos siihen tuntee pystyvänsä. Tässä maassa on myös oikeus olla tekemättä lapsia lainkaan. Mahdollisuus perhesuunnitteluun on, mutta on mahdollisuus myös olla suunnittelematta liikaa.
Tyttö sanoi tuolloin oli 16-v ettei hän halua koskaan lapsia eikä mene naimisiin. Heillä oli lapsuudenkodissaan todella iso perhe. (kaikki sisarukset poltti tupakkaa odotti tai ei)
Paitsi että on tietysti todella vastuutonta polttaa tupakkaa, odotti tai ei.
Meidän 9-lapsisessa perheessä ei polta muut tupakkaa kuin yksi veljeni. Hän ei ole enää vl.
raskausaikoinaan ja niitä vieraita riitti, iso suku nääs.
Ollaan niin uskovaista mutta viis veisataan tulevan lapsen terveydestä. Lestat saa polttaa mikä on mielestäni outoa sillä kyse on riippuvuudesta siinä missä viinan juonnissakin.
Olisi pitänyt ottaa kuva niistä naisista tupakilla, harmittaa etten ottanut.
talo tulvi kirjoja ja oppaita
lapsista, kasvatuksesta. Sinusta erikseen
ei mitään mainittu.
Nyt teoriat lepattavat kuin pyykit tuulessa
kuin isoäitien nypläykset,
turhat pitsit,
ja paras perusta sinulle
on oma kehitykseni, kehtosi varmin
on käsien tuhatvuotinen vaisto.
Liisa Laukkarinen