Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Baari-illan päätös: Pikkuvauva kuoli humalaisen äitinsä viereen Tampereella

Vierailija
17.03.2009 |

Lainaus Ssmulehden nettisivuilta. Voi poloista pientä. Harmi ettei vanhempiaan voi valita. Viddu mitä ääliöitä nuokin vanhemmat. Itkettää pienen elämän päättyminen noin kamalalla tavalla.

17.03. - 12:41 (Luotu: 12:16)

31-vuotiasta äitiä syytetään 7-viikkoisen vauvansa kuolemantuottamuksesta. Vauvan isää syytetään heitteillepanosta.

Tapaus sattui viime toukokuussa Tampereella. Lapsen äiti oli ollut ravintolassa ja palannut humalassa kotiin illalla. Kotona hän oli mennyt sängylle lepäämään ja ottanut pikkulapsen viereensä.

Tällöin lapsen isä oli lähtenyt puolestaan ravintolaan.

Kun isä palasi kotiin ennen puoltayötä, hän huomasi lapsen olevan eloton. Äiti nukkui lapsen vieressä.

Isä heti soitti hätänumeroon, mutta lasta ei voitu enää pelastaa.

Tapaturma?

Molemmat vanhemmat olivat humalassa. Isällä oli 1,15 promillea, äidillä 1,5.

Kuolinsyyselvityksen tehnyt professori Pekka Karhunen määritteli vauvan kuolinsyyksi hengityksen mekaanisen estymisen. Karjusen käsityksen mukaan kyseessä on tapaturma. Äiti ei ole ilmeisesti maannut lapsensa päällä, mutta sen verran lähellä, ettei lapsi ole päässyt hengittämään.

Isä ja äiti olivat kauhuissaan ja järkyttyneitä. Äidillä oli ollut tapana nukkua sängyllä päiväunia lapsensa kanssa.

Tampereen käräjäoikeus antaa tapauksessa tuomion vielä tänään iltapäivällä.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännejä, vauvan ollessa vasta 7 viikkoa. Kyllä mä viinistä ja siideristä tykkään ja baarissakin tulee joskus käytyä, mutta tuollaista en käsitä yhtään. No, joillakin on kiire päästä vetämään pää täyteen.

Mikä helvatan kiire pienien lapsien vanhemmilla on päästä sinne baariin juomaan pää täyteen??? Tiedän itsekin näitä lapsi jätetään hoitajalle kun vanhemmat lähtee ristiäisistä (8-12vk) baariin juhlistamaan lapsensa nimen saantia???? Siis tä, se ei ole itsensä hoitamista eikä laatuaikaa eikä auta jaksamaan vanhempana paremmin, se on juopottelua!!! Enkä tuomitse etteikö äidit koskaan saisi ja voisi enään käydä baarissa mutta mikä ihmeen kiire sinne on??? Ei nykyään osata sitoutua lapseen niin kuin pitäisi, tärkeätä on vain se ettei oma baarielämä häiriintyisi!!!

Vierailija
62/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä saattaa välissä torkahtaa hetkeksi ja taas tulee herätys.

Eikö sinulla ole kokemusta tällaisesta?

Minulla on. Kolme lasta ja täytyy sanoa, että joskus olen ollut niin väsynyt aamulla, että olo on tuntunut todella humalaiselta.

Kuinka moni äiti jotuu valvomaan vuorokauden putkeen? Sitäpaitsi tuo vertaus tarkoittaa lähinnä havainnointikyvyn esim. liikenteessä huononemista valvoneena, ei sitä, että valvoneena sammuisi kuin känniläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuatko puhuvasi ihan höpönlöpönlöllöä?

Tuolle tyhmälle joka ei ymmärtänyt

Niin suomennetaan: Lapsi ei ole koskaan kuollut äidin, joka on selvinpäin viereen..ymmärsitkö?

Vierailija
64/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvullakin kuoli 2 kk vanha tyttövauva kun selvinpäin ollut isä nukkuessa oli kierähtänyt vauvan päälle.

"Lapsi ei ole koskaan kuollut SELVINPÄIN olleen äidin viereen"

Vierailija
65/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tai toisaalta, missä nyt ovat ankarat tuomitsijat, joiden mielestä pientä vauvaa ei missään tapauksessa voi antaa yöksi hoitoon esim isovanhemmille.

kun on kotona kaksi vauvan kanssa. "Kun en saanut hoitajaa." Mutta puolustelijoita näköjään löytyy.

Vierailija
66/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kantavat syyllisyyttä lopun ikäänsä, siihen päälle tämä koko suomen mittaisen yhteisön tuomitseminen, tampereesta puhumattakaan.

En ala spekuloimaan miksi ja miksi ei ja mitä tapahtui "oikeasti", tai äidin ja isin pitä päästä bilettämään vaikka heidän vauvansa on vain 2 kk vanha..

Voisin kuitenkin kuvitella että heidän mielestään ajatus on ollut hyvä, eli isä hoitaa vauvan iltapuuhat, laittaa nukkumaan, äiti ottaa muutaman viinilasillisen kavereiden kanssa ja tulee sitten kotiin nukkumaan vauvan kanssa. EHkä hän on jo ikävöinytkin vauvaansa ja ottanut siksi viereen, suloisen pienen tuhisijansa, ollut onnellinen ja iloinen vauvastaan.

JOS vauva olisi ollut omassa vuoteessaan ja kuollut kätkytkuoleman siihen, syyllisyys olisi vähäisempi.

Se, että he ovat kuitenkin tavallisia vanhempia, lastaan hyvin hotiavia ja rakastavia, viittaa sekin, miten järkyttyneitä he ovat olleet kun ovat huomanneet että vauva on eloton.

Toivon, etteivät vanhemmat saisi kovin kovaa rangaistusta, enintään sakkoja. Toivon, että he saavat terapiaa ja apua asiaansa, jostakin jonkun joka kuuntelee ja ymmärtää eikä tuomitse heitä.

Toivon, että kun he joskus uskaltavat tehdä uuden lapsen, heille se sallitaan ilman että lastensuojelukoneisto jyrähtää käyntiin ja ruttaa ihmiset alleen.

Toivon, että rike ja tuomio olisi myös yhteiskunnan silmissä joskus loppuun käyty, eikä seuraisi heitä lopun ikäänsä, vaan he voisivat elää - syyllisyys ja suru lapsen menetyksestä on mukana kuitenkin lopun ikää ja minusta siinä on jo sellainen taakka kenelle tahansa kannettavaksi, etten ymmärrä miksi pitää kivittää lisää.

Ja EI, en itse toimisi noin, en puolustele, mutta en minä ala heitä kivittämäänkään, tilanne on heille varmasti aivan kamala.

Jos me tuomitaan tällainen, ehkä ihmiset uskoo ja lasten kärsiminen/kuolemat vanhempien kännäämisen vuoksi vähenee. Nykyisellään linja on ollut se, että vanhemmat ovat jo kärsineet "tuomionsa" menetettyään lapsensa. Tää viestittää mun mielestäni sitä, ettei teko ole rangaistava. Lapsi raukat ovat aina uhrina, kärsivät, kuolevat - ja vanhemmille vaan annetaan anteeksi ja taputellaan päähän :(

Ehkä on aika sanoa: EI!

Vanhemmat ovat tässä vastuussa vauvansa kuolemasta. Kyse ei ole huolimattomuudesta. Kyse on siitä, että pitää vetää viinaa. Molempien. Jättäisitkö sinä on 7 viikkoisesi humalaiselle hoidettavaksi. Hoidatko omaa vauvaasi kännissä? Onko se sinusta oikein?

Mistä sinä tiedät, että kyseessä on "kunnollinen" perhe? i kunnollisessa perheessä vedä molemmat vanhemmat kännejä, kun vauvastakin pitää huolehtia. Oliko edes ekat kännit? Ja jos vauva ei olisi kuollut, niin tuskin olisi olleet viimeiset kännit.

Kuinka moni vauva/lapsi elää ja kärsii tälläkin hetkellä Suomessa vanhempien vuoksi? Oletko lukenut sitä IS:n raporttia. Ehkä kannattaisi. Eikö meidän pitäisi kantaa huolta enemmän näistä uhreista, kuin vanhemmista, jotka lapsistaan uhreja tekevät?

Mä voin sääliä vanhempia, jotka onnettomuuden tai tapaturman vuoksi lapsensa menettävat. En voi sääliä vanhempia, jotka omilla toimillaan aiheuttavat vauvansa kuoleman :(

Vierailija
67/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltikään se ei ole sama kuin hoitaa vauvaa kännissä saati ottaa pieni vauva nukkumaan viereen humalapäissään. Ja todellakin tuo valvominen vrt humala koskee mitä suurimmassa määrin havainnointikykyä ja myös koordinaatiota. Itsellä on kokemusta sekä usesta yövuorosta putkeen että lasten kanssa valvomisesta.

Vierailija
68/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tunne siitä pätkääkään syyllisyyttä, varsinkin kun isä hoisi lasta eikä häntä viety pois kotoa vieraalle hoitoon.

Mikä ihmeen karanteeniaika äidillä muka pitää olla lapsen synnyttä kun kaikki normaaliin elämään kuuluvat asiat pitää sulkea pois mielestä vähintäänkin koko vauvavuodeksi? Jos vauvan kanssa on 364 vuorokautta vuodesta, niin yksi ilta sinne tai tänne.

Ja vauva oli 8 päivän ikäinen kun otin hänet mukaani ja lähdin kirpputorille

Vierailija
69/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta toiseen...

Ikävä tosiasia on, että suomalaisista naisistakin osa on alkoholin suurkuluttajia, osa "normaaleistakin" naisista ottaa kerralla liikaa eikä pysty pitämään rajoista kiinni. Suomalaiset ovat päihdehakuista kansaa, monet eivät osaa juoda kohtuudella - pysytellä siinä 1-2 annoksessa. Jotkut juovat jopa koko raskausajan!

Vierailija
70/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin mielestä se on tässä se kauhein asia, ja ihan oikein heille kun vauva on kuollut.

Ei se lapsi siihen baarissa käymiseen ja viinan juomiseen kuollut. Vaan siihen, että vanhempien varsinkin äiti teki virheen ottaessaa vauvan viereensä kun oli humalassa.

Jos äiti olisi nukkunut humalansa pois ja isä olisi hoitanut lasta, tai molemmat vanhemmat olisivat käyneet viihteellä ja lapsi olisi ollut esim. mummolassa ei tätä olisi tapahtunut.

Niin ja tietenkin jos kukaan ei olisi juonut mitään.

Mutta mistä sitä tietää millainen alkoholisti pariskunta tämä oli.

Vierailija
71/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinansietokyvystä sen verran, että mä painan 100 kg ja jo puol annosta tuntuu selkeästi. Muutama annos ja olen humalassa. Johtuu varmaan siitä, että otan hyvin harvoin ja silloinkin vain vähän. Jos ottaa useasti/paljon, niin varmaan vaikuttaa eri tavalla ja onhan meitä erilaisia. Toisilla alkoholi varmaan vaikuttaa eri lailla kuin toisilla.

Itse asiaan: mun mielestä suomalaisten alkoholinkäyttö on tosi outoa ja väitän, että alkoholisteja on enemmän kuin myönnetään. Esim. mun tuttujen mielestä on normaalia, että otetaan kännit joka viikonloppu. :( ja monille se alkoholi tosiaan on ainoa rentoutumiskeino ja vain silloin uskalletaan olla ystävien kanssa. Monet eivät edes tunnu enää ymmärtävän, että ystävien seurassa voi olla selvin päin, viikonlopun voi viettää selvin päin, tai että alkoholia ei tarvitse ottaa joka juhlissa ja kissanristiäisissä. Alkoholista on tullut itsestäänselvyys, heti ekana vedetään se pullo esiin melkein joka tilanteessa. Juodaan "sivistyneeti" muutama lasi viiniä, eikä nähdä kuinka typeräksi ja kovaääniseksi muututaan.

Aivan kamala tämä tapaus. Mä kans veikkaan, että kyseessä jonkin asteen alkoholisti-äiti.

Kerran täällä oli muuten juttua, että vauva oli tukehtunut tissille, kun äiti oli (selvinpäin) höpötellyt puhelimessa, eikä vahtinut tissillä olevaa vastasyntynyttä vauvaa. Tässäkään tapauksessa ei tosin ollut kyse päälle kierähtämisestä nukkuessa.

Vierailija
72/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tukehduttamisesta, joten siinäkin mielessä tuo valvominen, joka toistaakseni itseäni vaikuttaa havainnointiin ja koordinaatioon, on TODELLA ontuva vertaus.

Vierailija
73/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja tässä onkin nyt hyvä muistutus kaikille niille perheille joissa on pieniä tai suuria lapsia ja tärkeätä perheelle on vanhempien baariin pääseminen heti kun lapset ovat syntyneet ja ne joiden on päästävä sinne baariin rentoutumaan usein ja niille jotka rentoutuakseen ottavat kotona lasten aikana enemmän kuin 1-2 lasia siitä että se ei ole oikea tie! Se ei ole hyväksyttävää eikä tee teistä parempaa vanhempaa kun olette päässeet vähän tuulettumaan, keinoja on niin paljon muitakin!

Tehdään kaikki yhdessä stoppi tälle, lapset ja alkoholin kyttö eivät kuulu yhteen!!

terv.alkoholistin tytär

Vierailija
74/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh enkä ollut tottunut yövalvomisiin (kuvitelkaa, en juossut baareissa) ja pienen vauvan mukanaan tuomat yöheräilyt johtivat niin rankkaan väsymiseen että muutamia kertoja nukahdin vauvaa syöttäessä ja vauva tipahti pää tai joku muu paikka edellä lattialle sohvalta jossa istuin.

Itse heräsin vasta siihen kun pieni, muutaman kuukauden ikäinen lapsi alkoi itkeä mätkähtäessään lattialle. Jos olis huonosti käynyt olisi vauvalta voineet niskat taittua, yms.

Eikä pisaraakaan alkoholia ollut veressä yhtenäkään kertana.

Vierailija
75/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kukkahattutädit tuomitsee pari viinilasillistakin ruuan kanssa tai saunaoluen kännäämiseksi?

kohtuukäyttöä kun ei ole olemassa, pitää kaikki tuomita, kaikki alkoholin käyttö on vain erittäin humalahakuista tietenkin?

tämä tapaus on kovin surullinen, ja kunnon kännejä vauvojen kanssa en todellakaan ymmärrä.

Mutta ei tässä nyt tartte heti olla teloittamassa kaikkia äitejä joilla ei selkeästikään ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja osaavat sitä vastuullisesti käyttää tarpeen tullen.

Vierailija
76/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh enkä ollut tottunut yövalvomisiin (kuvitelkaa, en juossut baareissa) ja pienen vauvan mukanaan tuomat yöheräilyt johtivat niin rankkaan väsymiseen että muutamia kertoja nukahdin vauvaa syöttäessä ja vauva tipahti pää tai joku muu paikka edellä lattialle sohvalta jossa istuin.

Itse heräsin vasta siihen kun pieni, muutaman kuukauden ikäinen lapsi alkoi itkeä mätkähtäessään lattialle. Jos olis huonosti käynyt olisi vauvalta voineet niskat taittua, yms.

Eikä pisaraakaan alkoholia ollut veressä yhtenäkään kertana.

Vierailija
77/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvullakin kuoli 2 kk vanha tyttövauva kun selvinpäin ollut isä nukkuessa oli kierähtänyt vauvan päälle.

"Lapsi ei ole koskaan kuollut SELVINPÄIN olleen äidin viereen"

Siis isäthän voivat kierähtää, eihän tässä siitä ole ollutkaan kysymys vaan äideistä. Isillä ei äitien vaistoja.

Vierailija
78/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille syntyi keskosvauva ja kävimme hänen luonaan joka päivä myös viikonloppuisin ja hoitaja tätä "ihmetteli" kuinka me lauantainakin olimme sairaalassa vielä klo19 aikoihin, kun kuulemma nykyään vanhemmilla (varsinkin nuorilla sanoi hoitaja ja itsekin siis lukeudumme tuohon joukkoon) on kiire viikonloppuisin bilettämään kun kerran vauva on keskolassa niin on kuulemma hyvää aikaa...

itse ihmettelen tuota kiirettä baariin vaikka tykkään itsekin edelleen 1-2krt vuodessa käydä mutta suuremmalla osalle ei nykyään riitä edes 1krt/kk?

Vierailija
79/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuitenkin kuvitella että heidän mielestään ajatus on ollut hyvä, eli isä hoitaa vauvan iltapuuhat, laittaa nukkumaan, äiti ottaa muutaman viinilasillisen kavereiden kanssa ja tulee sitten kotiin nukkumaan vauvan kanssa. EHkä hän on jo ikävöinytkin vauvaansa ja ottanut siksi viereen, suloisen pienen tuhisijansa, ollut onnellinen ja iloinen vauvastaan.

Lehden mukaan äiti on ollut vielä puolen yön maissa 1,5 promillen humalassa eli hän on ollut vielä enemmän humalassa tullessaan kotiin ja ottaessaan vauvan viereensä. Miksi puolustelet äitiä? Hän on yksinkertaisesti vetänyt perskännit ja ottanut sen jälkeen vielä hoitovastuun.

Vierailija
80/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla riittää empatiakykyä vanhempa kohtaan. Palstan ämmät eivät yksikään vastanneet kysymykseen että paljonkohan äiti on mahtanut juoda... mietin paljonko tarvitaan että tulee 1,5 promillen humalaan.

Ja kyllä, juon melko usein joten toleranssini on hyvä enkä aina ole juurikaan päihtynyt pullollisesta viiniä.

Vauvastani huolehtii silti aina selvä aikuinen. Mutta eihän se teitä kiinnosta. Pakko päästä kauhistelee, selvähän se että vauvan syntymästä asti olen käynyt baarissa ja se on tietysti ainoa keinoni rentoutua, koska jos kerrankin rentoutuu juomalla, ei osaa muulla tavalla relata...

Edelleenkin olen tosi pahoillani perheen puolesta, toivon etteivät vanhemmat ikinä lue tätä paskaa tällä palstalla ja kestävät tuon yli jotenkin. Hirveämpää en osaa kuvitella kuin vauvan menettäminen =((.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi