Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Baari-illan päätös: Pikkuvauva kuoli humalaisen äitinsä viereen Tampereella

Vierailija
17.03.2009 |

Lainaus Ssmulehden nettisivuilta. Voi poloista pientä. Harmi ettei vanhempiaan voi valita. Viddu mitä ääliöitä nuokin vanhemmat. Itkettää pienen elämän päättyminen noin kamalalla tavalla.

17.03. - 12:41 (Luotu: 12:16)

31-vuotiasta äitiä syytetään 7-viikkoisen vauvansa kuolemantuottamuksesta. Vauvan isää syytetään heitteillepanosta.

Tapaus sattui viime toukokuussa Tampereella. Lapsen äiti oli ollut ravintolassa ja palannut humalassa kotiin illalla. Kotona hän oli mennyt sängylle lepäämään ja ottanut pikkulapsen viereensä.

Tällöin lapsen isä oli lähtenyt puolestaan ravintolaan.

Kun isä palasi kotiin ennen puoltayötä, hän huomasi lapsen olevan eloton. Äiti nukkui lapsen vieressä.

Isä heti soitti hätänumeroon, mutta lasta ei voitu enää pelastaa.

Tapaturma?

Molemmat vanhemmat olivat humalassa. Isällä oli 1,15 promillea, äidillä 1,5.

Kuolinsyyselvityksen tehnyt professori Pekka Karhunen määritteli vauvan kuolinsyyksi hengityksen mekaanisen estymisen. Karjusen käsityksen mukaan kyseessä on tapaturma. Äiti ei ole ilmeisesti maannut lapsensa päällä, mutta sen verran lähellä, ettei lapsi ole päässyt hengittämään.

Isä ja äiti olivat kauhuissaan ja järkyttyneitä. Äidillä oli ollut tapana nukkua sängyllä päiväunia lapsensa kanssa.

Tampereen käräjäoikeus antaa tapauksessa tuomion vielä tänään iltapäivällä.

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin kävisi selvinpäin,en vanhempia syyllistäisi, mutta tässä tapauksessa kyllä.. Tästä syystä mun mies ei nuku vauvan vieressä,koska tietää että saattaisi kierähtää päälle,eikä huomaisi...

Vierailija
2/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on aina noita äitejä, jotka kehuvat, miten yöimetykset on helppoja kun ottaa vaan vauvan viereen ja jatkaa unia. Se on oikeasti vaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläkin palstalla pörrää porukkaa joille omat ravintolaillat on ok

pikkulapsiaikaan - surullista.

Todennäköisesti tuokin äiti on pyörinyt täälläkin ja kertonut tarvitsevansa omaa aikaa, pitää päästä kaverien kanssa baariin sillä onhan lapsella isäkin joka sitä voi katsoa. Käydään eriaikaan kumpikin tahoillaan pitämässä hauskaa.

Hauskaa oli niin kauan kuin sitä kesti tässä tapauksessa.

Mitä pyörii vanhempien mielessä nyt olisi mukava tietää. Jos saisivat valita niin jättäisivätkö baarireissut tekemättä ja keskittyisivät omaan perheeseen.

Jos lapsen hankkii on siihen sitouduttava ja hänet hoidettava.

Vierailija
4/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vauvan viereen mennä nukkumaan kun on ottanut alkoholia, ei vaikka kuinka mieli tekisi.

Vierailija
5/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut kännissä kotiin, jonka jälkeen isä on lähtenyt ravintolaan ja ehtinyt vetää 1,15 promillen kännit puoleen yöhön mennessä.

Silloin äidillä ollut vielä 1,5 promillee eli varmaan yli 2 kun on tullut kotiin.

Miten parin promillen humalassa oleva luulee voivansa jäädä 7 viikkoissen vauvan kanssa kahdestaan kotiin! Miten tuollainen känniläinen olisi muka voinut hoitaa lasta. Ei mitenkään. Ihan absurdi ajatuskin. No lopputulos on kaikkien luettavissa. Toivottavasti saa pitkän vankilatuomion.

Joo mut se oma aika on niiiiiin saatanan tärkeetä! Selvinpäinhän omaa aikaa ei tietenkään voi viettää. 15 vuotta linnaa tollaselle.

Vierailija
6/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ollessa en oikeasti usko että äiti pyörähtää lapsensa päälle. Kyllä se vaisto sanoo että lapsi on vieressä ja sen kyllä muistaa vaikka nukkuu kuin sikeästi. Kyllä se vaan on kätevää imettää öisin kun lapsi on vieressä. Onkohan yksikään vauva oikeasti koskaan kuollut selvinpäin olevien vanhenpien vieressä? EN usko, enkä ole lukenut koskaan moisesta. Humalassa ei kenenkään eikä koskaan pitäisi mennä lähellekään vauvaa.

Vierailija
7/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen juttu, vanhemmat varmaan saivat pahimman mahdollisen rangaistuksen kun menettivät vauvansa.

Vierailija
8/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri pelännyt sitä, että vanhingossa kääntyisin lapsen päälle tai vetäisin peiton hänen naaman päälle tms.

MInun ystäväpiirissä on katsottu minua suurinpiirtein kieroon, kun olen sanonut, ettei lapsi ole koskaan nukkunut minun vierellä. Toki siis olen imettänyt sängyssä vierelläni kaikki 3 lasta, mutta heti kun on syöty, niin samantien olen nostnut omaan sänkyyn nukkumaan, joka on aina ollut ihan minun sängyn vieressä.

Minä sekä mies nukutaan todella sikeästi ja etenkin kun oli vauva-aikana todella väsynyt, niin nukuin kuin tukki kunnes vauva taas herätti minut ääntelyllään.

Todella surullinen tapaus, joka voisi kait tapahtua vaikka vanhempi olisi ollut selvinpäinkin. Toki alkoholilla on sen veraan osuutta asiaan, ettei harkintakyky ole ollut mitä parhain. Eli ei olla osattu ottaa huomioon mahdollisia riskejä ja huomioida sitä, että miten erilainen nukkuja on kun on humalassa ja kun taas ei ole.

Täälläkin on aina noita äitejä, jotka kehuvat, miten yöimetykset on helppoja kun ottaa vaan vauvan viereen ja jatkaa unia. Se on oikeasti vaarallista.

Vierailija
9/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne, joiden mielestä äidilläkin pitää olla oikeus pitää silloin tällöin vähän hauskaa ja ei saa syyllistää ja kenelle tahansa voisi joskus käydä noin?

Vierailija
10/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä omaa aikaa hakemaan baariin..?!

Vierailija
11/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi ei jäänyt alle, onneksi heräsin just ajoissa! Meillä ei lapsi tarkoituksella nukkunut vauvana vieressä, tämä oli niin että olin yöimetyksellä nukahtanut ja lapsi myös. Sekä minä että mies ollaan levottomia nukkujia ja huidotaan ja kieputaan paljon unissaan, ei siihen oikein vauvaa viitsi ottaa viereen ettei unissaan mottaa kyynärpäällä tjsp.

..ollessa en oikeasti usko että äiti pyörähtää lapsensa päälle. Kyllä se vaisto sanoo että lapsi on vieressä ja sen kyllä muistaa vaikka nukkuu kuin sikeästi. Kyllä se vaan on kätevää imettää öisin kun lapsi on vieressä. Onkohan yksikään vauva oikeasti koskaan kuollut selvinpäin olevien vanhenpien vieressä? EN usko, enkä ole lukenut koskaan moisesta. Humalassa ei kenenkään eikä koskaan pitäisi mennä lähellekään vauvaa.

Vierailija
12/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ymmärtäis että peräkkäisinä iltoina, mutta samana iltana on molempien päästävä....mitä se isäkin on ajatellut, kun on melko varmaan ollut selvä lähtiessään? jättää nyt vastasyntynyt känniläisen kainaloon....no, sitähän heillä on loppuelämänsä aikaa miettiä nyt.

Vierailija
13/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakkosterilointi siihen päälle.

Vierailija
14/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tilastojenkin valossa olisi epätödennäköistä, että selvä äiti nukkuisi niin sikeästi, että pystyisi huomaamattaan kierähtämään lapsensa päälle. Eli mielestäni ei voi verrata tähän tapaukseen, jossa äiti selkeästi humalassa. Tässä kuitenkin lapsen kuoleman syynä äidin humalatila ja isä, joka jätti vauvan humalaisen äidin seuraan.

Mutta täytyy myöntää, että itse en ole mielelläni ihan vastasyntynyttä viereeni ottanut koska on tuntunut "liian pieneltä"... Parin kuukauden iästä sitten kylläkin, sitten meillä lapset olleet jo niin isoja, ettei niiden päälle ole mitenkään voinut huomaamatta kierähtää... :) Ja lapsikin olisi jo pontevammin protestoinut liiallista läheisyyttä.

Vierailija
15/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki voi käydä kenelle tahansa noin,MUTTA kun esim.minä tulen kapakasta tai muusta illanvietosta ei tulisi mieleenikään mennä humalassa vauvan tai muidenkaan lapsien viereen TAI että mies lähtisi vuorostaan kapakkaan ja minä jäisin kännissä hoitamaan lapsia, JO tässä on tehty väärin.. En edes ota vauvaa syliini,jos en ole 100%varma, että kykenen vauvan hoitamaan.. Kyllä meillä on aina selvä vanhempi lapsia hoitamassa...

2

Vierailija
16/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännejä, vauvan ollessa vasta 7 viikkoa. Kyllä mä viinistä ja siideristä tykkään ja baarissakin tulee joskus käytyä, mutta tuollaista en käsitä yhtään. No, joillakin on kiire päästä vetämään pää täyteen.

Vierailija
17/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo äiti on ollut humalassa...

Itse pidin vieressä, koska oli helppoa olla ravaamatta ensimmäisinä viikkoina vauvan luokse useaan otteeseen yöllä (tapahtui esikoisen kanssa)..

Mutta nukuin ns. koiran unta...jaksoin siitä huolimatta paremmin, kuin esikoisen kanssa, kun yöt meni ravaamiseen...

Vierailija
18/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään hirveä nipo sen suhteen, etteikö vauvankin äiti voisi olla VÄHÄN humalassa, siis käydä muutamalla juomalla, mutta silloinkaan hänen ei kuulu olla vauvan lähellä saati sitten hoitovastuussa. Kaikista ei ole vanhemmiksi.

Vierailija
19/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan, jos vielä isän ryyppyreissun jälkeenkin puhaltaa 1,5. Se on oikasti jo niin kova känni, ettei sitä ihan muutamasta viinilasista saa aikaiseksi. Paitsi jos on ollut ½ litran tuoppi mistä on viiniä kiskonut.

Vierailija
20/174 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen järkevän vastuullisen isän olisi pitänyt tajuta, ettei ympäripäissään olevaa äitiä voi jättää huolehtimaan pienestä vauvasta. Siis herran jumala sentään, tuon äidin on täytynyt olla aivan näkyvästi kännissä jos on puhaltanut 1,5 promilea vielä puolen yön aikaan. Ja tuo äiti...parempi etten sano mitään. Suututtaa suorastaan tuollainen vastuuttomuus. Jos lähdetään kännäämään (siitäkin voidaan olla montaa eri mieltä miten suositeltavaa sellainen on aivan pienen vauvan vanhemmille), huolehditaan siitä, että vauvalla on hyvä selväpäinen hoitaja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi