Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäitiys niin helppoa verrattuna oikeeseen työhön!

Vierailija
15.03.2009 |

Tätä mieltä olen, tällä hetkellä kotona kahden lapsen kanssa eikä mun mielestäni kotiäitiyttä voi verrata mihinkään työhön (niin kuin jotkut tekevät). Saa olla kotona, tehdä mitä lystää (lasten aikataululla tietty) eikä stressistä voi puhuakaan. Joo, tietysti joskus voi olla rasittavaa kun lapsi kipeenä jne, mutta oikeesti on tämä kotiäitys todella paljon helpompaa kun työelämässä oleminen. Toisaalta, vaikka nautinkin kotiäitiydestä todella paljon, en voisi kuvitellakaan jääväni kotiin moneksi vuodeksi. Nyt olen ollut kotona 1.5 vuotta, mutta kesän jälkeen varmasti menen takaisin töihin. Vaikka kotona on kivaa ja leppoisaa, niin tarvitsen jotain tekmistä johon ikeasti tarvitsee myös aivoja(kuten työni). Aivoja ei hirveästi kotona tarvitse kun lasten kanssa leikkii...tekee ruokaa, pesee pyykkiä...

Halusin tuoda esiin tämän mielipiteeni siksi, että niin monta kertaa olen saanut kuulla miten raskasta kotona oleminen on, se on oikea "työ" jne. Noh, mun mielestä tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Ainoa asia mikä varmasti voi olla haastavaa, on yhdistää työelämä niin, että perheelle jää riittävästi aikaa.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vasyttaa ja v*tuttaa joskus tietenkin ihan alyttomasti, mutta ei tarvi kuitenkaan raahautua kylmassa ja pimeassa kahdella bussilla kotiin kirkuvia lasten kanssa henkisesti raskaan duunipaivan jalkeen... Ihanaa!.

Aivan kuin kotiäidin ei ikinä tarvitsisi mennä mihinkään lasten kanssa, ja aivan kuin kotiäidin lapset olisivat aina hyväntuulisia, eivätkä koskaan laittaisi vastaan, kun on jokin pakollinen meno.

Vierailija
42/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan mahtavat penskat ja kiva mies, mutta kotona olo ei ollut mua varten. Melkein 5 vuotta olin kotona ja ai miten ihanaa oli päästä taas töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, kun joku kommentoi, että ei kotona ole työssäkäyvällä juuri mitään hommaa, kun KUKAAN ei ole päivällä kotona. Eikö teillä kenelläkään ole koululaisia?

Kyllä se painotus on todellakin niin, että valtaosa kotiäideistä on pienten lasten äitejä. Toki suuressa sisarusparvessa voi jo olla suuria ikäerojakin, mutta kun se keskimääräinen lapsiluku kuitenkin on kaksi, niin ei niistä riitä yhtään kouluikäistä perheeseen, kun se äiti hoitaa niitä alle kouluikäisiä lapsia kotona.

Vierailija
44/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta siitä minkäikäisiä lapset ovat ja luontoisia kuinka raskasta tai helppoa se kotiäitinä olo on.

Itselläni on 9kk ja 2,5v vuotiaat ja ei kyllä nykyään ole tauon paikkaa kun torkutkin lapset ottavat eri aikoihin. Töissä sai sentään kaydä kahvilla ja syömässä rauhassa. Ja oli joskus rauhallisempiakin aikoja, jolloin pystyi "levähtää". Kotona ei ole hetken rauhaa.

En ole sankariäiti, mutta toisaalta vaikka rankaa tämä on ollut ja tulee olemaankin niin pois en vaihtaisi. Vuosi vielä kotona ja sitten töihin lomalle.

Vierailija
45/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaittoon monta tuntia päivässä?!

Syödäänkö teillä joka päivä burgundinpataa tai jotain?[]

Vai miten ihmeessä taiot kymmenelle hengelle päivän ruuat muutamassa minuutissa? Lämmin ruoka ei tuollaiselle porukalle synny alle tunnissa. Kaksi lämmintä ruokaa tekee kaksi tuntia. Aamupuuron teko puoli tuntia ja välipala ja iltapala siihen päälle. Eli alle kolmen tunnin ei selviä mitenkään. Jos selviää, niin kerro ihmeessä, että minäkin voin tehostaa työtäni.

Vierailija
46/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan pajon tappeluita, vaikka saahan jokaisella oma mielipiteensä tähänkin asiaan... Mä sanon sen verran,että se ero tässä on "oikeaan" työhön että tästä ei saa palkkaa... Tää on kutsumusammatti =D

Minäkin voisin tässä tokaista, kaupankassalla on niiiiiiiiiin helppoo olla, ei tarvi ku hymyillä asiakkaille, se taas ei ole mitään verrattuna työhön jota minä kotona teen... Ihan kiva jos jotkut voi vain makailla kotona ja kaikki on niin ihanaa... Jotkut oikeasti tekee siellä jotain..

Yli kahdeksan vuotta kotiäitinä ja päivääkään en ole saanut vaan olla, "oikeista" töistähän voi ottaa aina saikkua halutessaan, tästä ei,tätä on tehtävä vaikka pää kainalossa... Tukka putkella on mentävä oli sitten oksennustauti, migreenikohtaus tai yli 40 astetta kuumetta..

Sovitaan vaikka niin,että tämä ei virallisesti ole "oikeaa" työtä, mutta ainakin tämä on kaikista ARVOKKAIN ammatti jonka minä tiedän..

Hyvää keväänodotusta vaan kaikille, niin "oikeita" töitä tekeville,kuin sitä arvokkainta työtä tekeville! =DD

Vierailija
47/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minkä puuron tekoon menee puoli tuntia??? (siis jos nyt ei riisipuuroa lasketa...)

Vierailija
48/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsen vuoksi jäin kotiäidiksi pidemmäksi aikaa. Ehkä se menee monella muullakin niin, että kun lapsella on erityisvaatimuksia tai on vain huonouninen lapsi, niin siitä ei lähdetäkään työelämään, sillä siitä ei vain tulisi yhtään mitään.

Eli voi olla niinkin, että kotiäitiyden rankkuudesta puhuvat ovat oikeasti niitä äitejä, joiden lapset ovat rankempia kuin työäitien lapset. Jos minullakin olisi nukkuvaiset ja sopeutuvat lapset, niin olisin iloisesti työelämässä, ja varmasti täällä hehkuttaisin, kuinka helppoa lasten kanssa onkaan.

ikävää, että teillä on rankkaa.

Mutta ei ne lapsien yöunet varmaan olisi yhtään pidemmät, vaikka olisit töissä, ei se työssäkään helppoa ole 4-6 tunnin yöunilla.

Vierailija
49/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minkä puuron tekoon menee puoli tuntia??? (siis jos nyt ei riisipuuroa lasketa...)

Meillä ainakin on tietyt levyt tuskallisen hitaita ja jos halun olla tuhlaamatta energiaa, niin kattilahan laitetaan silloin sopivan kokoiselle levylle. Joo, sitten odottelen kun se rupeaa kiehumaan ja siinä tosiaan saattaa mennä monta minuuttia. Kun puuro ei ole pikahiutaleista, niin johan sitä silloin joutuu ihan mukavasti haudutella, ei mikään pari minuuttia riitä. Eli en oikeastaan ihmettele vaikka siinä meniskin lähemmäksi puolituntia. Tästä syystä me käytetäänkin pelkkiä pikahiutaleita :)

Vierailija
50/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kahdeksan vuotta kotiäitinä ja päivääkään en ole saanut vaan olla, "oikeista" töistähän voi ottaa aina saikkua halutessaan, tästä ei,tätä on tehtävä vaikka pää kainalossa... Tukka putkella on mentävä oli sitten oksennustauti, migreenikohtaus tai yli 40 astetta kuumetta..

Niin, ja mitä sitten jos työäiti "ottaa saikkua halutessaan"? Sittenhän hän on kotona ja ihan samalla tavalla siellä ne velvollisuudet odottavat kuin sinullakin. Ok, ehkä työpäivän ajan lapset on päiväkodissa, mutta jos sairastun esim. viikonloppuna (kuten usein käy) tai olen iltaisin puolikuollut, sama pakko se koskee meitäkin, tietyt asiat on hoidettava. Ja onko tosiaan pakko mennä tukka putkella 40 asteen kuumeessa? Kuolevatko lapsesi tai saavat traumoja, jos sanot heille että nyt ei pariin päivään riehuta pulkkamäessä koska äiti on vähän kipeä? Järkeä saa käyttää!

Vierailija
51/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide tässä asiassa muuttuis. Eihän se pyykinpesu ja ruuanlaitto vuosien kuluessa raskaammaksi muutu? :)

Päivät menee liikaa samaa rataa, eikä oikeestaan mitään erilaista tapahdu. Mä olen ollut työelämässä ja kotona - ja musta työssäkäyntiaika on helpompaa. Jotenkin päivissä on parempi rytmi. Tapahtuu enemmän ja on aina jotain uutta. Kotona on jotenkin pysähtyneempää ja se alkaa nakertaa ajan kanssa.

Mulle työssäkäynti on jotenkin helpompaa ja energiaakin on enemmän, kun on pakko mennä sitä tiettyä rytmiä. Kotona voi liian helposti luistaa ja sitten tulee niitä päiviä, ettei saa mitään tehtyä. Kotiäitinä on jollain hassulla tapaa väsyneempi. Kai se on liian pienet ympyrät :(

Vierailija
52/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide tässä asiassa muuttuis. Eihän se pyykinpesu ja ruuanlaitto vuosien kuluessa raskaammaksi muutu? :)

Päivät menee liikaa samaa rataa, eikä oikeestaan mitään erilaista tapahdu. Mä olen ollut työelämässä ja kotona - ja musta työssäkäyntiaika on helpompaa. Jotenkin päivissä on parempi rytmi. Tapahtuu enemmän ja on aina jotain uutta. Kotona on jotenkin pysähtyneempää ja se alkaa nakertaa ajan kanssa.

Mulle työssäkäynti on jotenkin helpompaa ja energiaakin on enemmän, kun on pakko mennä sitä tiettyä rytmiä. Kotona voi liian helposti luistaa ja sitten tulee niitä päiviä, ettei saa mitään tehtyä. Kotiäitinä on jollain hassulla tapaa väsyneempi. Kai se on liian pienet ympyrät :(

Vierailija
53/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan se on asia, mitä pitäisi arvostaa!

Mielestäni tämä nykyinen maailmanmeno ei ole lapsille tervettä ja tuo vielä monenmoisia ongelmia nyt ja tulevaisuudessa. Pienen lapsen paras paikka on, oikeasti, kotona äidin (tai isän) kanssa. Niin se vaan on.

Itse olen ollut nyt 6v putkeen kotiäitinä. Lapset 6v, 4v, 2v ja heinäkuussa syntyy seuraava. Välillä olen ollut väsynyt ja kerran viikossa oleva kahden tunnin harrastuskeni on aivan olennainen henkireikä. Sitä tuskin tarvitisisin, jos olisin töissä, koska kaipaan nimenomaan sitä hetkeä, ettei mistään kuulu äitiiiii ja saan keskittyä rauhassa yhteen asiaan :)

Vierailija
54/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ainakaan passaa valittaa, miten TYÖLÄSTÄ ja AIKAAVIEVÄÄ on tehdä ISOLLE perheelle ruokaa ALUSTA PITÄEN ITSE. Tehkää kymmenen lasta, käyttäkää muinaismuistohellaa, jonka levyt lämpiää kynttilöillä, kuorikaa niitä peukalonpään kokoisia pottuja ämpärillinen joka aterialle, mutta älkää yrittäkö vääntää niistä potunkuorista työn sankarin kruunua itsellenne. Jos itse haluatte noin tehdä, niin pulinat pois.

Meillä ainakin on tietyt levyt tuskallisen hitaita ja jos halun olla tuhlaamatta energiaa, niin kattilahan laitetaan silloin sopivan kokoiselle levylle. Joo, sitten odottelen kun se rupeaa kiehumaan ja siinä tosiaan saattaa mennä monta minuuttia. Kun puuro ei ole pikahiutaleista, niin johan sitä silloin joutuu ihan mukavasti haudutella, ei mikään pari minuuttia riitä. Eli en oikeastaan ihmettele vaikka siinä meniskin lähemmäksi puolituntia. Tästä syystä me käytetäänkin pelkkiä pikahiutaleita :)

Vierailija
55/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ainakaan passaa valittaa, miten TYÖLÄSTÄ ja AIKAAVIEVÄÄ on tehdä ISOLLE perheelle ruokaa ALUSTA PITÄEN ITSE. Tehkää kymmenen lasta, käyttäkää muinaismuistohellaa, jonka levyt lämpiää kynttilöillä, kuorikaa niitä peukalonpään kokoisia pottuja ämpärillinen joka aterialle, mutta älkää yrittäkö vääntää niistä potunkuorista työn sankarin kruunua itsellenne. Jos itse haluatte noin tehdä, niin pulinat pois.

Vierailija
56/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä rupea tästä tappelemaan, muru! Jokaisella on oma nähökulma tähän ja mulla se on näin, ihan kun sullakin saa olla.. =)

Mutta jos on erityislapsi joka tarttee 24/7 semmosen viiden minuutin tarkkuudella olevan aikataulun niin kyllä tää ihan "oikeasta" työstä käy... Se ei lopu mihkään... saat sä olla erimieltä,nutta minä olen tätä mieltä...

ja kyllä,itseasiassa, tämä saa laakin jokaisesta muutoksesta aikataulussa,joten painettava on oli olo mikä hyvänsä.. =(

162

Niin, ja mitä sitten jos työäiti "ottaa saikkua halutessaan"? Sittenhän hän on kotona ja ihan samalla tavalla siellä ne velvollisuudet odottavat kuin sinullakin. Ok, ehkä työpäivän ajan lapset on päiväkodissa, mutta jos sairastun esim. viikonloppuna (kuten usein käy) tai olen iltaisin puolikuollut, sama pakko se koskee meitäkin, tietyt asiat on hoidettava. Ja onko tosiaan pakko mennä tukka putkella 40 asteen kuumeessa? Kuolevatko lapsesi tai saavat traumoja, jos sanot heille että nyt ei pariin päivään riehuta pulkkamäessä koska äiti on vähän kipeä? Järkeä saa käyttää!

[/quote]

Vierailija
57/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin ero "oikean" työn ja kotona tehtävän työn välillä työtahti. Näin siis useinmiten. Turha kinastella siitä mikä on työtä ja mikä ei, se on niin kovin yksilöllistä.

Vierailija
58/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin ero "oikean" työn ja kotona tehtävän työn välillä työtahti. Näin siis useinmiten. Turha kinastella siitä mikä on työtä ja mikä ei, se on niin kovin yksilöllistä.

AAMEN

Ihan ihmisestä kiinni,miten itse kokee asiat... Ni mä en tajuu miksi tästä viitsii kukaan väitellä...

162 kai..

Vierailija
59/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan pajon tappeluita, vaikka saahan jokaisella oma mielipiteensä tähänkin asiaan... Mä sanon sen verran,että se ero tässä on "oikeaan" työhön että tästä ei saa palkkaa... Tää on kutsumusammatti =D

Minäkin voisin tässä tokaista, kaupankassalla on niiiiiiiiiin helppoo olla, ei tarvi ku hymyillä asiakkaille, se taas ei ole mitään verrattuna työhön jota minä kotona teen... Ihan kiva jos jotkut voi vain makailla kotona ja kaikki on niin ihanaa... Jotkut oikeasti tekee siellä jotain..

Sovitaan vaikka niin,että tämä ei virallisesti ole "oikeaa" työtä, mutta ainakin tämä on kaikista ARVOKKAIN ammatti jonka minä tiedän..

Hyvää keväänodotusta vaan kaikille, niin "oikeita" töitä tekeville,kuin sitä arvokkainta työtä tekeville! =DD

Vierailija
60/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tietysti voi kotona ollessakin olla sellaisia hetkiä, että EI JAKSA ja ihan oikeasti väsyttää, mutta ei tätä minunkaan mielestäni voi oikeaan työhön verrata. Jos tulee sellaisia päiviä, että väsyttää, niin silloin voi jättää ne pyykit pesemättä ja tiskikoneen tyhjentämättä, ei se maailma siihen kaadu. Töissä ei oikein voi jättää jotain tekemättä sen takia, ettei jaksa ;)

Tästä kyllä varmasti joku seitsemän lapsen kotiäiti provosoituu :D