Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulttuurit ja perinteet tarvitsevat samanlaisen tekijänoikeuden suojan kuin maalaukset, elokuvat ja kirjat

Vierailija
01.12.2023 |

Maalaukset, elokuvat ja kirjat on suojeltu tekijänoikeuksilla, mutta kulttuurit ja perinteet eivät kuitenkaan nauti samanlaista suojaa. Nyt saamelaiskäräjät vetoavat Unescoon asian suhteen ja toivovat että tulevaisuudessa kulttuurit voitaisiin suojata omimiselta kollektiivisin tekijänoikeuksin joka kuuluu sille yhteisölle joka omistaa kyseisen kulttuurin ja perinteen eikä näitä saisi käyttää muiden yhteisöjen toimesta ilman kaikilta omistajilta pyydettyä erityislupaa käytölle.

https://yle.fi/a/74-20063201

 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmiskunta kehittyi juurikin sen omimisen eli vaikutteiden kautta. Ei ole tarvinnut jokaisen yhteisön keksiä itse tulentekoa, pyörää, antibioottia tai älypuhelinta, hopeakäsitöistä puhumattakaan. Tämä on palvellut myös saamelaisia. 

Vierailija
2/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiskunta kehittyi juurikin sen omimisen eli vaikutteiden kautta. Ei ole tarvinnut jokaisen yhteisön keksiä itse tulentekoa, pyörää, antibioottia tai älypuhelinta, hopeakäsitöistä puhumattakaan. Tämä on palvellut myös saamelaisia. 

Sitten tuli juutalaiset ja tekijänoikeudet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat VAELTANEET. On täysin mahdotonta kieltää asioita, jotka ovat kulkeutuneet vaelluksen mukana.

Vierailija
4/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat VAELTANEET. On täysin mahdotonta kieltää asioita, jotka ovat kulkeutuneet vaelluksen mukana.

Toisaalta voitaisiin kieltää esim. kristinusko Suomesta, koska se on tuontitavaraa. Pakanuus kunniaan!

Vierailija
5/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat VAELTANEET. On täysin mahdotonta kieltää asioita, jotka ovat kulkeutuneet vaelluksen mukana.

Joissain tapauksissa on kuitenkin helppoa katsoa mikä on varastettu toisesta kulttuurissa, esimerkiksi Suomen tapauksessa on tunnistettavissa edelleen mikä osa on alunperin saamelaista, mikä karjalaista, mikä virolaista, liiviläistä, mordvalaista ja maria. Muistaakseni joskus oli tiedelehdessä artikkeli jossa puhuttiin siitä kuinka jopa suomalainen sauna kulttuuri on oikeasti omittu Amerikan alkuperäiskansoilta.

Vierailija
6/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan tekijänoukseus kielille ja joku vero tai maksu lainasanoille jotka on noukittu kieleen muista kielistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mikä ylipäätään on tämä juttu että jos Souri on maalannut taulun Lapissa asuvasta saamelaisystävästään, jolla on porotila, niin muut saamelaiset eivät pidä siitä koska se ei edusta häidän kuvaansa ja näkemystään saamelaisista ja sytyttävät Souri kulttuurin omimisesta koska maalaaja ei ole itse ollut saamelainen vaikka maalauksen henkilö on? Vai onko kyse siitä että Helsingin kaupunkilaistuneet saamelaiset inhoavat ja häpeävät lapsissa asuvia sukulaisiaan, jotka vaivalla pitävät poronkasvatuksen ja saamelaispuvun perinteitä yllä?

Vierailija
8/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munsalanpuvussa on lainattu vaikutteita saamelaispukujen kuoseista ja koristeluista. Sama taitaa olla kaikissa muissakin suomalaisissa kansallispuvuissa. Näissä on myös karjalaista ja virolaista lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat VAELTANEET. On täysin mahdotonta kieltää asioita, jotka ovat kulkeutuneet vaelluksen mukana.

Joissain tapauksissa on kuitenkin helppoa katsoa mikä on varastettu toisesta kulttuurissa, esimerkiksi Suomen tapauksessa on tunnistettavissa edelleen mikä osa on alunperin saamelaista, mikä karjalaista, mikä virolaista, liiviläistä, mordvalaista ja maria. Muistaakseni joskus oli tiedelehdessä artikkeli jossa puhuttiin siitä kuinka jopa suomalainen sauna kulttuuri on oikeasti omittu Amerikan alkuperäiskansoilta.

En muista, että olisin lapsenakaan kantanut oman kiven tiipiihin "kiukaaksi". Tiesithän, että pyöräkin on keksitty useammassa paikassa maapalloa irrallaan toisistaan? Amerikan alkuperäiskansat ovat vain aasialaisia ja aasialaisilla on saunat, joten intiaanit varastivat saunat aasialaisilta, eivätkä saa käyttää niitä? Aivan älytöntä sekoilua tuollainen. Historiaa tutkitaan löytöjen perusteella ja löydöt ovat sattumia. Sattumien perusteellako haluaisit jakaa käyttöoikeuksia?

2013: Muinaiselle Siperiasta löydetylle nykyihmisen luulle tehty tutkimus paljastaa, että Amerikan alkuperäiskansojen genomista jopa 38 prosenttia on peräisin Siperian Baikal-järven ja Keski-Euroopan välisellä alueella eläneeltä ihmisryhmältä.

2023: Tutkimustulokset viittaavat myös siihen, että intiaanien esivanhemmat eivät tulleet Beringinsalmen yli vaan vaelsivat Kiinasta pohjoiseen Tyynenmeren rannikkoa pitkin.

Vierailija
10/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munsalanpuvussa on lainattu vaikutteita saamelaispukujen kuoseista ja koristeluista. Sama taitaa olla kaikissa muissakin suomalaisissa kansallispuvuissa. Näissä on myös karjalaista ja virolaista lainaa.

Miesten kansallispuvut on puolestaan johdettu romanimiesten perinne asuista ja velkaa heidän kulttuurilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi saamelaisille itku kun heiltä kiellettäisiin puhelin, radio, tv- nehän meidän valkoisten keksintöä!

Jännä että kyllä otetaan käyttöön muiden keksinnöt ja omitaan muilta tavat mutta omia tapoja pidetään vain heille itselleen kuuluvina.

Sama ruskeilla ja mustilla, mitään eivät ole koskaan itse keksineet ja ilman valkoisia eläisivät täysin kivikaudella.

Vierailija
12/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaiset joutuvat siis jatkossa eroamaan kirkoista ym. Hehän viettävät esim. tavallisia kirkkohäitä. Vai toimiiko taas niin, että saamelaiset voivat lainata muilta? Tähän mennessä solmitut kristilliset liitot pitää purkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tuo ensimmäinen neula? Oliko luuta? Ja muut eivät saa enää ommella ompeluneulalla kun se on selvitetty.

Vanhimmat tunnetut ompeluneulat on löydetty Etelä-Ranskasta ja ne ovat peräsiin paleoliittiselta ajalta noin 25 000 vuotta sitten.

Siperian eteläosassa sijaitsevasta niin sanotusta Denisovan luolasta on löydetty luinen neula, jonka iäksi arvioidaan 50 000 vuotta.

Löytyykö muuta vai lyödäänkö tällä lukkoon?

Saamenkäsitöitä ei saa tehdä ompelemalla!!!

Vierailija
14/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munsalanpuvussa on lainattu vaikutteita saamelaispukujen kuoseista ja koristeluista. Sama taitaa olla kaikissa muissakin suomalaisissa kansallispuvuissa. Näissä on myös karjalaista ja virolaista lainaa.

Miesten kansallispuvut on puolestaan johdettu romanimiesten perinne asuista ja velkaa heidän kulttuurilleen.

Ne ovat kylläkin kirkollista röhnää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan näitä saamelaisten keskeisiä ja sisäisiä kiistoja. X:ssä on jo huudeltu että Souri omii saamelaista kulttuuria pelkästään jo saamelaisperäisessä sukunimellään ja on pyydetty että Souri vaihtaisi sukunimeään suomalaiseen kuten vaikka Virtaseksi tai Korhoseksi. Toivottavasti ei kuitenkaan lähde vaihtamaan tämän takia vaan pitää puolensa ja lisäksi tuon taulun mallina olleen saamelaisen kaverinsakin puolta.

Vierailija
16/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä ylipäätään on tämä juttu että jos Souri on maalannut taulun Lapissa asuvasta saamelaisystävästään, jolla on porotila, niin muut saamelaiset eivät pidä siitä koska se ei edusta häidän kuvaansa ja näkemystään saamelaisista ja sytyttävät Souri kulttuurin omimisesta koska maalaaja ei ole itse ollut saamelainen vaikka maalauksen henkilö on? Vai onko kyse siitä että Helsingin kaupunkilaistuneet saamelaiset inhoavat ja häpeävät lapsissa asuvia sukulaisiaan, jotka vaivalla pitävät poronkasvatuksen ja saamelaispuvun perinteitä yllä?

No Helsingin saamelaiset nyt muutenkin väittää että tätä nykyään kaikki Suomen saamelaiset asuvat Helsingissä ja lappiin jääneet eivät ole oikeita saamelaisia vaan pelkästään huijareita ja valehtelijoita jotka väittää olevansa saamelaisia ja pukeutuvat stereotyyppisesti pilkatakseen kulttuuria. Moinen väite varmasti satuttaa lapissa asuvia sukulaisia ja muita sinne jääneitä saamelaisia. Se olisi kuin väittäisi että ainoastaan Helsingissä asuu oikeita suomalaisia ja kaikki muut olisivat vain suomalaisia teeskenteleviä ja leikkiviä huijareita eikä sellainen todellakaan tuntuisi mukavalta.

Vierailija
17/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on ihan näitä saamelaisten keskeisiä ja sisäisiä kiistoja. X:ssä on jo huudeltu että Souri omii saamelaista kulttuuria pelkästään jo saamelaisperäisessä sukunimellään ja on pyydetty että Souri vaihtaisi sukunimeään suomalaiseen kuten vaikka Virtaseksi tai Korhoseksi. Toivottavasti ei kuitenkaan lähde vaihtamaan tämän takia vaan pitää puolensa ja lisäksi tuon taulun mallina olleen saamelaisen kaverinsakin puolta.

Souri on Kata Kärkkäisen äidin tyttönimi.

18/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisa näkemys. Siinä vaikuttaisi olevan niin paljon ongelmia, että on hieman vaikea valita, mikä niistä olisi se olennaisin tai painokkain, joten tässä muutama mieleeni tullut asia:



- Tekijänoikeusjärjestelmän tuskin on tarkoituskaan ensisijaisesti turvata vanhoja saavutettuja etuja, vaan rohkaista sijoituksiin ja tutkimustyöhön. Tekijänoikeusjärjestelmän soveltaminen kulttuurillisiin asioihin kulttuurillisen tutkimuksen tai kokeilullisuuden rohkaisemiseksi olisi kiintoisampi ehdotus, kuin vanhojen kulttuurillisten saavutusten käytön rajoittamiseksi. 



- Kulttuurillisilla asioilla ei yleensä ole mitään selkeää luojaa tai luontihetkeä, joten lienee mahdotonta määritellä, kenelle mikäkin kulttuurillinen "omaisuus" kuuluisi, ja kuinka pitkään tekijänoikeudet olisivat voimassa. Kuka keksi koirien kesyttämisen, ja milloin?



- Ylempään ongelmaan liittyy se, ettei kulttuuriin kuuluminen määrity minkään biologisen tai muutenkaan selkeän aineellisen seikan perusteella, vaan kyseessä on enemmänkin sosiaalinen ja aineeton yhteys. Mitään "kulttuuriinkuulumisasiakirjoja" ei historiallisesti, eikä nykyäänkään, ole.



- Kulttuurit ovat ottaneet toisiltaan vaikutteita, eikä varmaankaan useinkaan voida sanoa, milloin kyseessä on todellakin uusi kulttuurituote, ja milloin jonkun toisen kulttuurituotteen muunnelma. Onko Väinämöinen uusi hahmo, vai Orfeuksen muunnelma?



Vaikka jotkin noista ongelmista liittyvät myös nykyiseen tekijänoikeusjärjestelmään, kuten rajanvedot kopioitujen ja uusien samankaltaisten tekeleiden kohdalla, niin tekijänoikeusperiaatteen soveltaminen kulttuuriin ylipäätänsä turboahtaisi nuo uusiin sfääreihin.

Vierailija
19/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko enää älyttömämpää hömppää keksiä. Ei missään nimessä pidä suostua tuollaiseen.

Vierailija
20/28 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malinen on alunperin saamelainen sukunimi Malafei, jonka suomalaiset ovat sittemmin varastaneet ja vääntäneet omaan -nen päätteiseen muotoonsa. Siinä on enemmän kulttuurista omimasta kuin jonkun saamelaistyttelin käyttämisestä taulun mallina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi