Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on tuntemasi asperger?

Vierailija
11.02.2015 |

Mies vai nainen? Minkä ikäinen? Huomaako tuota mitenkään käyttäytymisestä? Tiedätkö asian oikeasti vai onko kyseessä vain vahva epäilys, että kyseisellä henkilöllä voisi olla aspergerin oireyhtymä?

Syke-sarjassa Holopainen on ilmeisesti oikein selkeä asperger, vaikka eivät kai yleensä sentään noin selkeitä tapauksia ole. Siksi alkoi kiinnostamaan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
22/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kertaalleen pätee sanonta: Kun olet tavannut yhden aspergerin, olet tavannut yhden aspergerin.

Eli ei voi yleistää, ja kirjo on suuri.

Harmittaa varsinkin tälläiset nettidiagnoosit. Töissä on joku 'outo' ja kun sitten diagnosoimaan.

Ja mikä on muuten prosessi, mihin ei ainakaan Helsingissä kunnallisella helposti pääse ja on sittenkin aika pitkä ja iso mylly; tyyliin koko historia pitäisi neuvolasta asti selvittää. Aikuisiällä siinä on jo hommaa.

Toivoisin että muistaisitte, että kirjo on todella laaja. Minuakaan ei löydy näistä teidän yleistyksistänne, vaikka assi olenkin.

Helppoa se ei tosin ole ollut opetella 'normikansalaiseksi' ja vaatii toisinaan yhä päivittäistä harjoittelua.

P.s. Vastaan lisäkysymyksiin mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä ettei muka voisi olla hyvät sosiaaliset taidot. Eihän muutkaan niiden kanssa synny vaan ne pitää opetella. Kyllä mun tuntemallani ainakin on hyvä käytös.

Vierailija
24/45 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne aspergeria, mutta tunnen ihmisiä, joilla on aspergerin syndrooma. Oma ihana kymmenvuotiaani on yksi heistä. Mielenkiinnon kohteet vaihtelevat. Tietoteknisesti taitava. Kerää erilaisia laitteita ja mitä vanhempi sen parempi. Kerää tietoa kiinnostavista asioista ja pitää niistä joskus esitelmiä kotona. Kavereita ei juuri ole. Epätasainen kykyprofiili. Luotettava ja huolellinen. Pitää huolta pienemmistä lapsista.

Vierailija
25/45 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni keksii näitä diagnooseja selityksenä huonolle käytökselleen. Oikeasti mitään diagnoosia ei ole.

Vierailija
26/45 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies. 62 vuotias. Käyttäytyy kuin hullu ja on hullu. Hänen nimensä on Vladimir Vladimirovitš Putin. 

whaaat?

Vierailija
27/45 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kouluviisas, mutta sosiaaliset taidot nollassa. Saattaa töksäyttää kelle vaan mitä sattuu, eikä ymmärrä, että voi loukata toista. Muuten mukava, ei varsinaisesti halua pahaa kenellekkään. Mies.

Serkku kenen kanssa olen paljon tekemisissä on tällainen, mutta diagnoosista en tiedä. Siksi on vaikea suhtautua joskus. Saattaa loukata tahtomattaan ja tulee riitaa.

Olen miettinyt paljon, että tuleeko näiden syiden takia aspergerille ihmissuhdeongelmia ja vetäytymistä? Tuleeko katkeraksi ja yksinäiseksi iän myötä helposti? Serkkuni on 45 vuotias..

Onko kokemusta millainen aspergerin sosiaalisen median käyttötottumus on? Häntä ahdistaa viestit ja sosiaalinen media ellei viesti ole sata prosenttisesti oikein ja laajasti kirjoitettu sekä kaikista mahdollisista näkökulmista. Tällaisen ihmisen kanssa on raskasta kirjoittaa, mutta helppo kasvotusten puhua vaikka ei aina ymmärrä ja osaa tulkita eleitä oikein..

Onko asperger sitten epäluuloinen vai osaako olla muita kohtaan? Serkkuni (btw nainen) nimittäin tulee toimeen paremmin vastakkaisen sukupuolen kanssa eikä luota naisiin, koska kuvittelee heidän olevan epäluotettavia.. Ehkä traumoja? Hän on myös hyvin pedantti.

Voihan olla, että hänellä on muitakin mielenterveysongelmia tai lievä asperger? Tai näitä kaikkia.

Hyvin mukava ja hyväntahtoinen muuten sekä ymmärtää huumoria, mutta ei aina ymmärrä mustaa huumoria.. Riideltiin siitäkin. Hän on jotenkin raskaaksi tullut puhelimen/viestien välityksellä.. AINA riitaisaa yms. niin nykyään sitten nähdään kerta viikkoon kasvotusten ilman ongelmaa.

Hän ei varmaan tarkoita loukata.. Vaikea joskus muistaa.

Vierailija
28/45 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni vietän päivittäin aikaa eri -ikäisten autismin kirjolla olevien kanssa. Jokainen heistä on omanlaisensa tyyppi, mutta ehkä semmoinen tietty tunne-älyn poikkeavuus ja sosiaalisten tilanteiden ymmärtämätyömyys on kaikissa yhteistä.

Vierailija
29/45 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rillit huurussa Sheldonille on käsikirjoitettu ihan kaikki aspergerille tyypilliset piirteet, vaikka ohjelmassa ei diagnoosia koskaan mainitakaan. Amy on lievempi versio, varsinkin se alkuaikojen Amy. 

Vierailija
30/45 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni 45 v nainen; kiinnostunut teknisistä asioista ja niiden yksityiskohdista. Jaksaa loputtomasti puhua esim. mukin tai kahvan ominaisuuksista. Ei ole kavereita, on ollut hyljeksitty ryhmissä koko ikänsä ja siksi yksinäinen. Ei empatiakykyä, mutta hyvin rehellinen ja teeskentelemätön, eikä jouruile, koska ihmiset eivät kiinnosta. Kirjallisesti lahjakas, mm. sai yo-aineesta 98 pistettä. Loistava muisti myös.

Vierailija
31/45 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tyyppi

Vierailija
32/45 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisarella (alle 30v) on tuo diagnosoitu. Kyllähän sen huomaa käytöksestä aika monellakin tapaa.

Vierailija
33/45 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 30v. Ei aloita small talkia. Hiljainen. Viihtyy omissa oloissa. Hyvä muistinen. Lahjakas. Taitava työssään. Moni luullut että vain ujo tai arka. As diagnoosi on.

Taisit kirjoittaa minusta... Anoppini vihaa minua ja ei voi käsittää miksi mieheni jaksaa tämmöistä huumorintajutonta + muuttumishalutonta autistia. Ei tajua, että mulle elämä on päivästä toiseen taistelua enkä ole tahallaan tämmöinen ja lisäksi en pysty muuttumaan vaikka haluaisin.

Vierailija
34/45 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppinen mies. Asuu äidin luona ja on aina asunut. Epäsiisti partasuu. Ei peseydy, ei osaa kotitaloustöitä. Pyöräilee pitkiä matkoja ja huutelee ihmisille tappouhkauksia ja solvauksia, jos heissä jotain häntä ärsyttävää (esim. Lastenrattaat, joissa tietynlaiset pyörät.)

Ei nyt aikuisena ole ollut väkivaltainen, hieman pelottava vain, jos seurailee ja tapausta ei tunne. Lapsesta asti klassiset aspergerin oireet ja diagnoosi. Isosetänsä oli aika samanlainen, mutta silloin diagnoosina oli vain kylähullu.

Vierailija
35/45 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme aspergeria (38-51-vuotiaat). Kaikilla lievä puhevika ja ärsyttäviä ja lapsenomaisia ihmisiä loppupeleissä. Kaikki kolme kävelevät pomppimalla tai mitä loikkimista onkaan polvet hassusti koukussa. Sosiaaliset taidot heikot ja jäävät jumittamaan asioihin. Niin ja se ärsyttävä kömpelyys, kun mikään ei pysy käsissä ja kaadutaan tasaisella lattiallakin. Ovat aina omasta mielestään oikeassa ja vinkuna vaan jatkuu loputtomiin. Nämä miehet ja naiset eivät huolehdi hygieniastaan vaan haisevat kuselle ja hielle, mikä on äärimmäisen iljettävää työympäristössä ainakin. Ovat kirjaviisaita, mutta mikään käytännön asia ei onnistu ilman sähläämisiä. Työskentelen siis labrassa ja kolme henkilöä ovat assburgereita ja puhuvat diagnooseistaan ihan jatkuvasti eikä puheenaiheet muutenkaan vaihdu. Olen huomauttanut käsien ja perseenpesusta lähes päivittäin, koska työssä pitää muutenkin olla tarkkana pöpöjen yms yms kanssa. Näkisitte sen jälkeen näiden lapsenomaisen kalantuijotuksen. Koomista näissä on se, että kaikki asuvat vielä äitinsä helmoissa ja senhän näkee jo pukeutumistyylistäkin. Tekevät työnsä kuitenkin hyvin vaikkakin paljon hajoaa tavaraa ja asiat, jotka jo mainitsinkin.

Vierailija
36/45 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotias poikani. Rakkain ihminen maailmassa. Hiljainen pohdiskelija, hyvin omanlaisensa. Koulussa syrjäänvetäytyvä, ja kiusattu - kuinka paljon, en tiedä, mutta sivullisilta olen kuullut tapauksia. Poika itse ei millään tavuttelulla suostu kertomaan.

On matemaattisesti lahjakas, ja omaa ihan hurjan sanavaraston. Kirjoitti omia kirjoja jo ekaluokkalaisena. Toisaalta - kykyprofiilin epätasaisuus on tyypillistä asseille - sosiaalisesti hyvin kömpelö, ei yleensä ota vieraisiin ihmisiin kontaktia, ja vastaa yksisanaisesri kysyttäessä. 

Omistaa lemmikin, joka on hänelle rakas. Ahdistuu nähdessään väkivaltaa. Ei osaa kumminkaan ilmaista empatiaansa samalla lailla kuin me normaalimmar, joten siksi monia asseja luullaan ematiakyvyttömiksi. Eivät ole!

Kipukynnys ihan hurjan korkea, mikä aiheuttaa ongelmia. Esim. hampaan reiän (joka varmasti oli särkenyt ihan kamalasti) havaitsin vasta, kun leuka oli jo turvoksissa kuin mikäkin. Toisaalta aistii äänet poikkeasti, inhoaa kaikuvia ääniä, sai niistä lapsena ihan paniikin. Ei pidä koskettelusta, iltasuukot saan sentään antaa. Mutta viihtyy muuten meidän vanhempien kanssa kyllä.

Koska olemme kovia matkustelemaan, häntä on taaperosta lähtien viety ulkomaille useita kertoja vuodessa, minkä ansiosta tykkää nytkin matkailla. Tämä on vähän poikkeavaa keskivertoasseista, usein assit inhoavat ympäristön vaihdoksia ja rutiinien muutoksia. Muttei meidän vesseli.

Mitään erityistä erityiskiinnostukseb kohdetta ei ole, pelaa tietokoneella kyllä mielellään ja tykkää eläimistä.

Ihana poika teillä. Mulla lähes samanlainen lapsenlapsi.

🥰

Vierailija
37/45 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni. Tunnollinen ja omantunnon tarkka kaikesta. Stressaantuu, koska ei ihan kaikkea voi elämässä tehdä täydellisen tarkasti ja no, täydellisesti.

Haluaa kovasti olla hyvä aviomies ja isä lapsillemme, ja onkin, mutta ei aina pysty vastaamaan toisten tarpeisiin tunteiden tasolla. Tiedän tämän, olemme olleet yhdessä todella pitkään. Mies kertoo rakastavansa minua ja lapsiamme enemmän kuin mitään muuta. Uskon tämän ja luotan tähän. Toisi vaikka kuun taivaalta jos tyttäret tai minä sellaista pyytäisi.

Oma harrastus on tärkeä, ja kuluttaa tähän aikaa ja rahaakin. Ja miksikä ei, työssä käyvä mies saa panna rahaa itseensäkin ja harrastus ei ole koskaan ollut pois perheeltä ajallisesti. Nuorempana on harrastanut tätä mielenkiinnon kohdettaan intohimoisesti, mutta nyt aikuisena miehenä perhe ja työ tulevat ensin.

Tiedän että väsyy työssä, jossa asiakaskontaktia on paljon. Lisäksi minä ja teinimme ovat ulospäin suuntautuneita ja temperamenttisiakin. Joskus mieheni on väsyneenä minulle sanonut todella rumasti, kun tunne-ilmaisuni on ollut liian ylitsevuotavaa hänen sietokyvylleen. Myöhemmin tilanne on selvitetty keskustelemalla, ja molemmat tietävät että tunteiden ja niiden näyttämisen tiimoilta olemme eri maata.

Joskus kaipaisin juuri enemmän tunnetta ja vastakaikua omille tunteilleni, mutta kaikkea ei voi parisuhteessa saada. Mieskin varmaan joskus toivoisi hiljaisempaa vaimoa.

Kaikki AS-henkilöt ovat omanlaisiaan. Kaikista ei syndrooma suuremmin edes ulkopuolisille näy. Luulen että ihmiset, jotka eivät miestäni kovin hyvin tunne pitävät häntä kohteliaana ja hieman etäisenä introverttina. Tätäkin hän on. Ei se AS kerro kaikkea ihmisestä.

Vierailija
38/45 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaa päättömiä juttuja Turun Sanomiin ilman allekirjoitusta.

Vierailija
39/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräilijä

Vierailija
40/45 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies +35v. Heikohko hygienia ja aina samat vaatteet. Ei koskaan ota keneenkää yhteyttä ja käyttäytyy kuin ei tuntisi ketään. Siis erittäin epäsosiaalinen. Ihmiset, jotka hänet ovat tunteneet kauemmin sanovat, että hän on todella fiksu ja ystävällinen. Ainoa mitä olen hänen suustaan kuullut on oudot vitsit ja sen, että ihmisistä on vähemmän hyötyä maailmalle kuin muurahaisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä