Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työyhteisön ongelmat: auttakaa tässä ongelmassa, mua harmittaa salamyhkäisyys työpaikallani!

Vierailija
14.03.2009 |

Annan esimerkin. Viime viikolla eräällä entisellä työntekijällä oli juhlat kotonaan johon hän kutsui erään osaston työntekijät. Minua ei kutsuttu. Olen ollut äippälomalla usean vuoden enkä varsinaisesti tunne tätä juhlanjärjestäjää. Hän siis työskenteli meillä silloin kun mä olin hoitovapaalla.

Mielestäni on ok, ettei minua kutsuttu. Eniten vituttaa se, että tätä piti salata. Sain selville kun yksi tietämätön nuori työntekijä kysy olenko mäkin tulossa bileisiin. Hän oli yllättynyt kun kerron eete tiedä mistään juhlista mitään. Eräs toinen työntekijä tokaisi sitten tälle möläyttäjälle että "kiitti vaan" ja lähti ruokalasta!

Mä olen ihan hämilläni ja suuttunut!

Vituttaa, että mulle ei haluttu kertoa enkä ymmärrä miksi mua haluttiin jättää ulkopuolelle???

Sanonko noille pettureille, mitä ajattelen vai annanko asian olla? Tuntuu etten luota heihin enää ollenkaan. Ja seuraavan kerran kun kutsu tulee, ihmettelen haluttiinko mua kutsua ollenkaan vai tuliko paineita... huoh!

t. typy78

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis se, että äitiyslomasijainen jättää ap:n kutsumatta.

Minusta se kertoo enemmän työyhteisöstä kuin ap:sta. Jos olisin ap, nostaisin kissan pöydälle julkisesti, esim yksikön kokouksessa. Sanoisin, että antakaa olla viimeinen kerta kun salailette.

Vierailija
2/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis se, että äitiyslomasijainen jättää ap:n kutsumatta.

Minusta se kertoo enemmän työyhteisöstä kuin ap:sta. Jos olisin ap, nostaisin kissan pöydälle julkisesti, esim yksikön kokouksessa. Sanoisin, että antakaa olla viimeinen kerta kun salailette.

Joo, tämäkö työyhteisöongelma... Hohhoijjaa...Minä en kutsu omiin bileisiini KAIKKIA työkavereita, niin se vaan on. Nämähän ei olleet työpaikkakemut. Vai löytyykö "lakisääteiset" säännöt, että jos kutsut kemuihisi 80% työkavereista (ei muita kuin työkavereita), niin 20%:lle on kerrottava niiistä. Ja varsinkin, jos ei edes tunne kutsuttavaa... Hih. Ilmeisesti palaverin paikka!!! Plääh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vitsaillen. Että "hupsut, luulitteko että pahastuisin? Tottakai ymmärrän, että sijaiseni kutsui teidät eikä minua, eihän me edes tunneta!" Mutta avoin keskustelu ei ole minusta haitaksi.

Vierailija
4/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mene jakoon miksi KAIKKI työkaverit pitäisi kutsua OMIIN bileisiin... Valottakaa. Ei ole todellakaan työpaikan tai työyhteisön ongelma. Ja mä ainakin haluan OMIIN juhliini ihmisiä, jotka tunnen, joista pidän ja on jonkinlaista henkilökemiaa. Ja jees, minutkin on jätetty kutsumatta, mutta eipä ole haitannut, ai niin ja olen kieltäytynytkin, kun en kysesisestä ihmisestä pidä (kohteliaasti toki), työkaverina ok, mutta onneksi VAPAA-AJALLA saa valita seuransa. Outo ketju...

Vierailija
5/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä salailusta. Asia on täällä sanottu monesti.

Mutta kyllä mun mielestä olis kurjaa jättää jostain tiimistä vaan yksi kutsumatta, paitsi ehkä juuri tuommoisessa tilanteessa jossa ap on. Mutta siis jos mun työ-yhteisöstä kaikki muut kuin minä kutsuttais johonkin juhliin, niin kyllä tuntisin itteni ulkopuoliseksi.

Mutta siis tästä ei ap:lle tullut harmistusta.

Vierailija
6/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun järjestää OMAT pippalot, joihin kutsuu työkavereita, niin sitä ei saa salata jos jonkun/jotkut jattää kutsumatta. Pitäisikö pitää palaveri tai laatia tiedote... En vaan ymmärrä...

Vierailija
7/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se viimeistään tois mulle ainakin ulos jätetyn olon. Tulee semmoinen yläasteen supisupi-seura mieleen. Musta on ihan ok jos kutsuu vaan osan työkavereista ja sit reilusti siitä puhuu, kyllä kaikki tajuaa, ettei kaikkien kanssa oo yhtä hyvä kaveri. Mut sitten jos yksi jätetään kutsumatta ja supisten järjestellään, niin eikö se teistä muka itsestä tuntuisi kurjalta?

Vaikka mitä _saa_ tehdä, mutta kannattaa miettiä miltä se toisesta tuntuu.

Vierailija
8/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saa salata ja itse päättää mitä työpaikallaan puhuu. Joo toisten huomioonottaminen on tosi tärkeää, mutta ei kai se liity vapaa-ajan viettoon? Ei mua ainakaan pätkääkään harmita, että osa työkavereista hengailee ja pippaloi keskenään, niiinkuin minäkin omien kamujeni kanssa. Täytyy kyllä olla aika heikko itsetunto, jos sellaisesta vetää herneet nenään. Sorry vaan ap, ehkä sun kannattaisi hakea apua ammattiauttajalta tai YSTÄVILTÄSI!, jos se aiheuttaa sulle suurta ahdistusta ja pahaa mieltä. Tämä EI ole työyhteisöongelma, se kai oli se alkuperäinen kysymys...

Vierailija
9/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jokainen saa kutsua bileisiinsä kenet haluaa. Mutta tottakai se vaikuttaa työilmapiiriin, jos bileet pidetään työpaikalla salassa - ja huono työilmapiiri on työyhteisöongelma, vai mitä?

.

Joo, tämäkö työyhteisöongelma... Hohhoijjaa...Minä en kutsu omiin bileisiini KAIKKIA työkavereita, niin se vaan on. Nämähän ei olleet työpaikkakemut. Vai löytyykö "lakisääteiset" säännöt, että jos kutsut kemuihisi 80% työkavereista (ei muita kuin työkavereita), niin 20%:lle on kerrottava niiistä. Ja varsinkin, jos ei edes tunne kutsuttavaa... Hih. Ilmeisesti palaverin paikka!!! Plääh...

Vierailija
10/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ymmärsin oikein, tämä kutsuja on ollut ap:n työpaikalla töissä silloin, kun ap oli äitiyslomalla ja kutsuja on lopettanut työt siellä ennen ap:n paluuta. Eli eivät ole tavanneet lainkaan tai eivät ainakaan tunne lainkaan, eivät ole työskennelleet koskaan yhdessä. Ja juhlat ilmeisesti pidetään kutsujan kotona.

Käsi sydämelle nyt kaikki: jos järjestäisitte tapaamisen tai juhlat vanhoille työkavereillenne, kuinka moni teistä ottaisi selvää, keitä kaikkia uusia on tullut vanhaan työpaikkaan oman lähdön jälkeen, jotta voisi kutsua heidät kotiinsa???? En minä ainakaan. Ja ap:n tilanteessa en olisi edes kiinnostunut menemään jonkun tuntemattoman luo vain siksi, että työkaverit menevät. Nämä jutut eivät ole työpaikan juttuja vaan kaikkien vapaa-aikaa, joten ei voi mitenkään puhua mistään syrjinnästä. Mahdollisesta salailusta en tiedä, mutta ehkä kukaan ei vain sattunut ottamaan asiaa puheeksi. En minä ainakaan kaikkia vapaa-ajan kutsuja kerro kaikille työkavereille. Ja ei kai voi olettaa, että työkaverit olisivat sanoneet kutsujalle, että meillä olisi täällä yksi, jota et tunne lainkaan, kutsu hänetkin...

Vierailija
11/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap, yskän. Itselläni on vastaava tilanne pienessä työyhteisössä, jossa ns. salailu ja salamyhkäisyys on arkipäivää - työasioissa! Toden totta, ei tunnu mukavalle, kun usein asioita ei kerrota, mm. työmatkoista ulkomaille saatetaan mainita lähtöä edeltävänä iltapäivänä tai ei ollenkaan.. En itse ole lähtenyt kostolinjalle, vaan ilmoitan kaikista työmenoistani tasapuolisesti kaikille. Tiedän, että näin ei voi jatkua loputtomiin. Vaikka pystyn asettumaan asian yläpuolelle nyt, se ei tarkoita ikuisesti. Mitään ratkaisuahan tähän ei ole, sillä toisia ihmisiä ei voi muuttaa.

Vierailija
12/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut osallisena tällaisissa juhlissa, joissa oli mukana osaston porukka yhtä lukuunottamatta. Juhlat eivät tässäkään tapauksessa olleet mitkään työporukan juhlat, vaan ihan muusta syystä järkätyt bileet. Työkaverit olivat mukana ystävinä, eivät työkavereina.

Syitä, joiden takia yksi jätettiin kutsumatta; henkilökemiat eivät kohtaa, tiedämme hänen olevan kova juoruamaan asioita eteenpäin, ei osaa oikein puhua muusta kuin työasioista/omista asioistaan.

Emme myöskään kertoneet hänelle juhlista mitään. koska

-ne olivat yksityiset juhlat,

-juoru "syrjinnästä" olisi levinnyt eteenpäin

-jos henkilö olisi tiennyt niistä, hän ei olisi kutsua tarvinnut, vaan todennäköisesti ilmestynyt paikalle automaattisesti ( *olisiko näin oletettu ap:n tilanteessa???* )

-olisi ollut hölmöä sanoa, joo on bileet, mutta sua ei ole kutsuttu.

Tässä siis tieto olisi lisännyt tuskaa, ja onneksi bileet eivät koskaan paljastuneet hänelle.

En ihmettele, että ap tuntee itsensä ulkopuoliseksi tilanteessa, mutta miten sitten olisi pitänyt toimia?

Vierailija
13/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on äärettömän tökeröä käytöstä, kuulostaa ihan joltain 10-vuotiaiden jutulta, jossa porukalla päätetään jättää joku ulos.

Aikuisten ihmisten pitää osata käyttäytyä niin, että kiinteästä porukasta joko kutsutaan kaikki tai sitten vain tarkasti rajattu joukko (siis tyyliin 2/10). Se, että jättää yhden pois vaikka hän ei niin mukava olisikaan, kertoo kyllä enemmän kutsujasta kuin poisjätetystä.

Jos sitten ei kykene tekemään tuollaista rajausta eikä halua kaikkia kutsua, niin sitten ei pidä kutsua ketään.

Mitä sinä opetat lapsillesi: jos lapsesi luokalla on yksi lapsi, josta muut eivät pidä, niin on ihan ok ottamatta häntä huomioon? Hyvä juttu lapset, jatketaan vain syrjimistä.

Tsiisus sanon minä.

Vierailija
14/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko talon kevät- ja joulujuhlliin on sinunkin korrekia mennä/ilman kutsuakin

Vierailija
15/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

26: on kai ihan eri asia salailla TYÖasioita kuin jotain vapaa-ajan kutsua ihmiseltä, joka on työyhteisön ulkopuolelta ja jota kaikki eivät tunne! TYÖasioiden salailua ei tietenkään pidä hyväksyä, mutta tässä oli kyse jostain ihan muusta...

Vierailija
16/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä sanoisi niin.

Ja edelleenkin,olen sitä mieltä, että vapaa-ajallaan saa kutsua ne ystävät juhliinsa, jotka haluaa. Työkavereita ei ole pakko kutsua, eikä juhlista ole mitään velvollisuutta kertoa työpaikalla.

Miten nuo lapset luokalla tähän liittyivät? Ehkä liittyisivät, jos olisi ollut joku osaston oma tapahtuma.

Että tsiisus vain itsellesi.

Vierailija
17/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on vain erittäin huonoa käytöstä kutsua jostain porukasta kaikki paitsi yksi ja sitten vielä tarkoituksella salataan se.

Tuo kouluesimerkki oli siitä, että minä ainakin toivoisin, että me vanhemmat yhdessä kitkisimme tuollaista kiusaamista lasten leikeistä pois. Vaan taitaa olla turha toivo, jos aikuistenkaan kohdalla ei ole mitään ongelmaa käyttäytyä noin.

28

Vierailija
18/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hanna" järjestää juhlat ja osa kutsutuista on samassa työpaikassa hänen kanssaan.

Hänen olisi siis kutsuttava yksi ei-toivottu henkilö mukaan vain siksi, että hänkin on siellä työpaikassa. tai vaihtoehtoisesti jätettävä kourallinen hyviä ystäviään kutsumatta?

Kyllä olisi mukavat juhlat kaikilla osapuolilla.

Eikä meidän tapauksessamme tämä henkilö ole ollenkaan kiusaantunut, koska työpaikalla juhlista ei tiedä kuin mukana olleet. Asiaa ei ole tarvinnut sen kummemmin salailla, koska muutenkaan ei ole paljoa puhetta yksityiselämästä.

Vierailija
19/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin tähän aiemman viestini. Toki on ikävää, jos porukasta, jossa kaikki tuntevat toisensa, jättää yhden kutsumatta, mutta tässä ei ollut kyse siitä.

jos ymmärsin oikein, tämä kutsuja on ollut ap:n työpaikalla töissä silloin, kun ap oli äitiyslomalla ja kutsuja on lopettanut työt siellä ennen ap:n paluuta. Eli eivät ole tavanneet lainkaan tai eivät ainakaan tunne lainkaan, eivät ole työskennelleet koskaan yhdessä. Ja juhlat ilmeisesti pidetään kutsujan kotona.

Käsi sydämelle nyt kaikki: jos järjestäisitte tapaamisen tai juhlat vanhoille työkavereillenne, kuinka moni teistä ottaisi selvää, keitä kaikkia uusia on tullut vanhaan työpaikkaan oman lähdön jälkeen, jotta voisi kutsua heidät kotiinsa???? En minä ainakaan. Ja ap:n tilanteessa en olisi edes kiinnostunut menemään jonkun tuntemattoman luo vain siksi, että työkaverit menevät. Nämä jutut eivät ole työpaikan juttuja vaan kaikkien vapaa-aikaa, joten ei voi mitenkään puhua mistään syrjinnästä. Mahdollisesta salailusta en tiedä, mutta ehkä kukaan ei vain sattunut ottamaan asiaa puheeksi. En minä ainakaan kaikkia vapaa-ajan kutsuja kerro kaikille työkavereille. Ja ei kai voi olettaa, että työkaverit olisivat sanoneet kutsujalle, että meillä olisi täällä yksi, jota et tunne lainkaan, kutsu hänetkin

Siis olisiko sun 28 mielestä kutsujan pitänyt selvittää, keitä sinne työpaikalle on tullut hänen lähdön jälkeen vai olisiko jonkun työkaverin pitänyt sanoa kutsujalle, että täällä on yksi, jota et tunne, kutsu sekin, ettei se jää yksin?

Vierailija
20/58 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mä jatkoin ketjua hiukan OT. Viestissä 27 joku kirjoitti, että heillä oli ollut töissä sellainen tilanne, että porukassa oli yksi tyyppi, jota ei kutsuttu joihinkin vapaa-ajan juhliin sen takia, että henkilökemiat eivät kohtaa. Ja sitten oltiin, jos ymmärsin oikein, vielä tehty niin, että töissä ei asiasta puhuttu. Ja siis kaikki muut siitä joukosta oli kutsuttu. Minusta vain se on vähän huonoa käytöstä. Muiden mielestä ilmeisesti ei.

Yritin siihen kommentoida, että minusta on huonoa käytöstä jättää aikuistenkin porukassa joku joukon ulkopuolelle ja sitten vielä salata se. Ymmärrän siis ap:ta ihan hyvin. Mielestäni (niin kuin ap:kin ymmärtääkseni oli sitä mieltä), hänen tilanteessaaan oli luontevaa, että häntä ei kutsuttu. Hän ei edes tuntenut koko ihmistä, mutta se mikä oli outoa, että asia pidettiin salaisuutena.

Ap:n ja 27 tilanne oli erilainen. Ap ei tuntenut kutsujaa, joten oli ehkä luontevaa olla kutsumatta. 27:n kuvaamassa tilanteessa oli tehty niin, että porukasta yksi kaikkien tuntema oli jätetty kutsumatta.

Terveessä työyhteisöissä ei ole tuollaista kyräilyä eikä tule tilanteita eteen, jossa joudutaan pitämään kyläkutsuja salaisuuksina.

28

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän