Työyhteisön ongelmat: auttakaa tässä ongelmassa, mua harmittaa salamyhkäisyys työpaikallani!
Annan esimerkin. Viime viikolla eräällä entisellä työntekijällä oli juhlat kotonaan johon hän kutsui erään osaston työntekijät. Minua ei kutsuttu. Olen ollut äippälomalla usean vuoden enkä varsinaisesti tunne tätä juhlanjärjestäjää. Hän siis työskenteli meillä silloin kun mä olin hoitovapaalla.
Mielestäni on ok, ettei minua kutsuttu. Eniten vituttaa se, että tätä piti salata. Sain selville kun yksi tietämätön nuori työntekijä kysy olenko mäkin tulossa bileisiin. Hän oli yllättynyt kun kerron eete tiedä mistään juhlista mitään. Eräs toinen työntekijä tokaisi sitten tälle möläyttäjälle että "kiitti vaan" ja lähti ruokalasta!
Mä olen ihan hämilläni ja suuttunut!
Vituttaa, että mulle ei haluttu kertoa enkä ymmärrä miksi mua haluttiin jättää ulkopuolelle???
Sanonko noille pettureille, mitä ajattelen vai annanko asian olla? Tuntuu etten luota heihin enää ollenkaan. Ja seuraavan kerran kun kutsu tulee, ihmettelen haluttiinko mua kutsua ollenkaan vai tuliko paineita... huoh!
t. typy78
Kommentit (58)
"ei oteta tota mukaan leikkiin" -juttu sais kyllä jäädä ihan sinne lapsuuteen. Ja se kuka myönsi jättäneensä työkavereiden kanssa sen yhden työkaverin bileistä ulkopuolelle sais hävetä. Itte en ikinä jättäis jotain yhtä kutsumatta ja kutsuis kaikkia muita.
Ja myös sille joka jätti yhden kutsumatta; aika tökeröä. Jos tuo yksi on nyt normaali ihminen (ilmeisesti, kun työpaikan on onnistunut saamaan) eikä humalainen häirikkö, niin häpeä! Ja mieti, miltä susta itsestä tuntuisi? Joo, anna mä arvaan, ei hetkauttaisi... ennenkuin oletkin itse siinä tilanteessa.
tai sitten sulla on vikaa luetun ymmärtämisessä.
en todellakaan tiedä, mitä työkaverini tekevät vapaa-ajallaan, eikä se minua kiinnosta. Jos jälkikäteen saan kuulla, että x ja y ovat olleet kännäämässä keskenään, niin edelleenkään ei heilauta. vaikka kolleegat olisivat baari-iltaa suunnitelleet ilman että olisivat siitä minulle erikseen maininneet niin so what. en pitäisi sitä tiedonpimittämisenä jos vaikka 99% kolleegoistani olisivat menossa minulle tuntemattoman ihmisen luo, eivätkä olisi minulle siitä erikseen kertoneet. en itse asiassa edes tiedä omienkaan ystävieni jokaisen illan suunnitelmia, eikä sekään minua haittaisi vaikka olisivatkin olleet ilman minua jossakin. onneksi ihminen voi vapaa-ajallaan viettää aikaa ihan kenen tahansa kanssa, eikä siitä ole työkavereilleen tilivelvollinen ei etu- eikä jälkikäteen.
ap, kasva aikuiseksi.
Voit sanoa vaikka, että ymmärrät hyvin ettei sinua ole kutsuttu, mutta olisi ollut kiva niistä juhlista tietää.
Niele VITUTUKSES ja katso peiliin...
Miksi jonkun sinulle tuntemattoman ihmisen pitäisi kutsua sinut kotiinsa?
Jos entinen työntekijä pitää juhlat, niin miksi sinut pitäisi kutsua, jos hän ei sinua tunne... Juhlienjärjestäjä (onneksi) saa valita kutsuttavansa. Tämähän ei ole mikää työpaikan järjestämä juttu. Ehkä tosiaan voisit katsoa peiliin... Ja jos joku toinen, joka ei ole ollut samaan aikaan homissa kun kutsuja saakin kutsun, niin sitten katso peiliin vielä toisenkin kerran ja niele se vi...us. Tai vaihda työpaikkaa. Vai pitäskö laittaa tiedote kaikista kutsuista, jotta pysyisit kärryillä, eikä jonkun "tietämättömän nuoren" tarvitsisi sitä sulle kertoa. Oletko Porvoosta vai ihan tosissasi?
SIis, että piti oikein sanoa, että kiitti vaan ja häipyä paikalta..Oikeesti aika kummaa työporukkaa...
vaan ihmettelee, miks piti salata..
Mikä ongelma on työyhteisölssä? Vai oliko tämä joku työpaikan järjestämä juttu, olen ymmärtänyt toisin... En minä ainakaan laula kaikkia bileitäni työpaikalla ja en kutsu sinne meidän "osastolta" kaikkia vaan ne ketkä haluan. Aika outo avaus. Olisi täysin eri asia, jos kyseessä firman juhlat. Ps. Oletko itse järjestänyt bileitä kaikille nykyisille ja entisille...
vaan ihmettelee, miks piti salata..
Siksi ehkä kannataa mennä itseensä.... Tämä ei ole mitään työpaikkakiusausta, kun on yksityiset bileet. Miksi pitäisi kertoa???
ja oliko ap ainoa, jota ei kutsuttu. Oliko kutsuja ap:n äitiyslomatuuraaja? Kutsuttiinko osastolta kaikki muut, paitsi ap? Onko kutsuja entinen työntekijä?
ap ei edes tiennyt kinkereistä. Olisiko ongelma tällä "kiitti vitusti"- tyypillä?
Kiusallinen tilanne. Ehkä arvelivat jotenkin pääsevänsä helpommalla, kun eivät kerro kekkereistä kaikille -tai tässä tapauksessa yhdelle- jota ei ole kutsuttu. Toisaalta kertoo jotain myös kutsujasta, miksi ei pyytänyt mukaan koko osaston henkilökuntaa?
Mutta osataan tätä miestenkin keskuudessa, että eipä silti...
ap ei edes tiennyt kinkereistä. Olisiko ongelma tällä "kiitti vitusti"- tyypillä?
Kiusallinen tilanne. Ehkä arvelivat jotenkin pääsevänsä helpommalla, kun eivät kerro kekkereistä kaikille -tai tässä tapauksessa yhdelle- jota ei ole kutsuttu. Toisaalta kertoo jotain myös kutsujasta, miksi ei pyytänyt mukaan koko osaston henkilökuntaa?
Mutta osataan tätä miestenkin keskuudessa, että eipä silti...
Minusta tämä keroo enemmän ap:stä, jos hän on ainut, jota ei kutsuttu tai hälle asiasta informoitu (kaikki kekkerithän pitää kaikkien tietää,,,). Tämä ei ole kiusausta, mutta voithan sä ap kysyä, jos se noin paljon harmittaa... Kutsujassa en näe kyllä mitään vikaa, jos on entinen työntekijä eikä edes tunne ap:tä.
Sinä itse tiedät aivan varmasti millaiset sosiaaliset suhteet sulla töissä on.
Unohdat koko jutun ja kun kutsutaan niin tietysti menet! Jos ei kutsuta, niin mitä tuosta.
Ja kyllä mun mielestä työpaikan tyyppien vapaa-ajan yhteiset kekkerit koskee työpaikkaa, vaikka oliskin muun kuin työnantajan järjestämät. Eri asia, jos vaan kaksi työntekijää menee tyyliin kaljalle töitten jälkeen. Mutta jos kaikki jostain kutsutaan, kyseessä on työkekkerit kuitenkin.
Meillä on töissä toimiva vuorovaikutussopimus, jonka mukaan kukaan ei saa jäädä purnaamaan selän taa, vaan asiasta saa ja pitääkin sanoa. Toimii, jopa naisvaltaisella alalla, kunhan kaikki sopimuksesta tietää ja muistuttaa siitä myös muita napisijoita.
huonot fiilikset. Ulkopuolelle sulkeminen on henkistä väkivaltaa - tapahtui se sitten missä tahansa tai mistä tahansa syystä. Ihmisellä on luontainen tarve kuulua joukkoon ja eristäminen on julmaa.
Todennäköisesti ap:n työkaverit eivät tehneet tuota ilkeyttään. He eivät oikein varmaan ymmärtäneet tai miettineet miltä ap:sta tuntuu. Heillä oli varmaan outo fiilis siitä, että kaikki muut on kutsuttu eivätkä oikein osanneet hoitaa asiaa asiallisesti.
Ap:lla on oikeus tuntea ne tunteet, mitä tilanteesta syntyi. Ne varmasti menevät ohi. Työkaverit siirtyvät elämässä eteenpäin ja asia unohtuu kaikilta osapuolilta. Vastaavaa tilannetta ei varmaan enää synny, kun ap on kuitenkin nyt työelämässä ja täysvaltainen työyhteisön jäsen.
Tämä huomautus teki tästä asiasta loukkaavan.