Matkusteletkö paljon taksilla?
Mulle opetettiin pienenä, että taksin voi ottaa vain hädän hetkellä. Itse asiassa jos luopuisin omasta autosta ja ne harvat matkat, jonka teen, tekisin taksilla, niin tulisi kaikenkaikkiaan halvemmaksi. Ei vaan kasvatus anna periksi. :)
Kommentit (14)
Aina vähän tilanteesta.
Mulla oli yhteen aikaan paljon työmatkoja, jolloin lentokenttämatkat meni taksilla. Tosin ei tietenkään omalla rahalla. Mutta siis on aikoja, jolloin mä istun taksissa 3-4 kertaa joka päivä.
Meillä on myöskin yhden auton periaate omassa perheessä ja välillä jos on aikataulut tiukat, niin toinen meistä menee töihin taksilla. Ja jos esimerkiksi lapsi kipeänä hoidossa ja pitää hakea kesken päivän. Jos mulla ei olisi autoa, niin kyllä mä taksin otan.
Meillä ainakin tulee niin paljon säästöä siitä, että ei ole kahta autoa, että taksin voi ottaa melkein aina kun kiire.
Ennen kuin meillä ei ollut edes tuota yhtäkään autoa, niin välillä tehtiin valtavat ruokaostokset ja tultiin taksilla kotiin.
Kantsii kasvattaa ne omat lapset siihen, että tehkää sen mukaan mikä on järkevintä. Ja sitten sen henkisen napanuoran voi aikuisena katkaista. Ajat ja tilanteet on kuitenkin erilaisia.
enkä pidä sitä todellakaan minään hienona. Mulla ei ole autoa, vaan vain miehellä ja aina tarvittaessa auto ei ole käytössä, joten käytän kumijalkaa arastelematta tilanteessa. Taksin käyttökynnystä madaltaa varmasti sekin, että olen tottunut työssäni käyttämään paljon taksia. Se jää jotenkin päälle silloinkin, kun maksuvälineenä ei ole firman luottokortti. Taksin käyttö silloin tällöin tulee huomattavasti edullisemmaksi ja huolettomammaksi kuin toinen auto.
mutta omalla rahalla ylen harvoin.
Taksi on kuitenkin ekologisempi kuin oma auto.
muuten kuljen julkisilla, autoa ei ole.
tulen monesti taksilla kotiin. Yöllä sitä aina tuntee olevansa niin rahoissaan, että velatkin tuntuu saatavilta ja taksilla sitten tulee ajettua kotiin. Junallakin pääsisi, mutta vika juna kestää tunnin verran ja on täynnä kaikennäköistä hullua. Ja sit pitäis vielä kotikaupungissa jonottaa taksia, jotta pääsee asemalta kotiin.
Lähinnä baarista muutaman kerran vuodessa kotiin, ja sillon ku tuun junalla sukuloimasta jos on paljon tavaraa tai myöhänen juna.
Mulleki opetettiin pienenä että taksin voi tilata vasta sitten kun tosi iso hätätapaus ja ambulanssin sitten ku joku tekee kuolemaa.
Ennen jouduin työssäni ajamaan taksilla usein, aamuvuoroihin ja iltavuoroista kotiin, ja välillä työpäivän aikana. Tilaan kyllä helposti ta´ksin matkoille lähtiessä, juna-asemille ja lentokentälle. Viimekssi vein lapsen hammaslääkäriin taksilla, kun julkisilla olis mennyt tuhottomasti aikaa, Ja ostoksilta tullessa olen ottanut taksin usein.
Enimmäkseen työasioissa, mutta silloin tällöin myös omissa. Emme ole pitäneet omaa autoa tarpeellisena - tulee huomattavasti halvemmaksi ajaa silloin tällöin taksilla. Asumme keskustassa, joten yleensä kävelemme joka paikkaan.
Ja jos muutamalla taksi kyydillä voi välttää omistamasta autoa, on paljon järkevämpää ajaa taksilla. Jos laskee, mitä auto maksaa, mitä maksaa vakuutuksen, bensat, huollot... ja jos sitten pari kertaa kuussa ajaa vaikka 50 euroa maksavan kyydin, on varmasti vielä voiton puolella.
Itse ajan joskus työmatkoilla taksilla + kun menen lentokentälle ja joskus illalla kotiin tullessa, vaikka bussillakin pääsisi, mutta taksilla pääsee helpommin ja nopeammin.
Omalla rahalla käytän taksia lähinnä vain (nykyään harvinaisilla) baarireissuilla, kun omasta mielestäni mun ei enää 3-kymppisenä todellakaan tarvitse istua illan vikassa "juoppobussissa"... :-)
Esim tänään olen lähdössä kaupungille hoitamaan asioita ja sain lapsenvahdin vauvalle (9kk) vain 3 tunniksi. En halua käyttää matkoihin 45min suuntaansa kun taksilla se menee 20 minuutissa. Näin saan lähes tunnin ylimääräistä tehokasta aikaa hoitaa omia juttuja kaupungilla.
vaikka ajasit 4 kert viikossa 15 euron ajon. Se olisi vasta 3120 euroa. Tuo raha menee herkästi auton polttoaineisiin, vakuutuksiin.
Taksi on vaan Suomessa älyttömästi hinnoiteltu. Hinnoittelu lähtee siitä että taksi seisoo pääosin tolpalla; yö ja viikonlopun aikaan känniläiset ajaa.
Aloitusmaksu on käsittämätön?? onko siinä tarkoitus estää ajot lyhyelle matkalle?
en kylla asu Suomessa, ja taksi on taalla kohtuuhintainen