Tapaus Bertta ja lisäsiipi...
Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?
Kommentit (1124)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:30"]
2 tai 3 lapsinen perhe ei varmaankaan kohtaisi tällaista paskamyrskyä, kansan reaktiot tähän uutiseen kun kumpuavat nähdäkseni raivosta tämän perheen lapsilukua kohtaan.
[/quote]
Kuka tämän asian nosti julkisuuteen? Viranomaisetko? Vai ihan itsestäänkö nousi?
Oletteko te kommentoijat sitä mieltä, että tässä tapauksessa on toimittu noiden linjauksien mukaisesti? Onko perhettä pyritty tukemaan lapsen etu huomioon ottaen? Minun mielestäni ei.
Mitä ihmettä!! Eihän nuo vie paljonkaan enempää tilaa kuin lapsen oma sänky!
Mitä tämä on kun äiti julistaa facebookissa että hänen tyttärensä EI ole vammainen, vaan sairas, ja silti vaatii vammaislakiin vedoten ilmaista siipeä..
Ja asuvathan monet parakeissa, tunnetaan myös nimellä Älvsbyhus
Facebookissa äiti vetoaa vammaispalvelulakiin mutta samalla raivoaa kun jossain lääkärin lausunnossa lapsesta puhutaan vaikeasti vammaisena - hänhän on vain sairas.
Ja valitetaan että kotona ei ole tilaa lapsen hoitoon. Olisikohan aika hankkia isompi koti eikä vaatia lisäsiipeä kunnalta...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:08"]
Mitä tämä on kun äiti julistaa facebookissa että hänen tyttärensä EI ole vammainen, vaan sairas, ja silti vaatii vammaislakiin vedoten ilmaista siipeä.. Ja asuvathan monet parakeissa, tunnetaan myös nimellä Älvsbyhus
[/quote]
Siis vammaiset lapset asuvat Älvsbyhuusseissa, eristyksissä perheestään? Ja vaikeavammaisuutta eivät äidit määrittele, vaan lääkärit.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:04"]
2 tai 3 lapsinen perhe ei varmaankaan kohtaisi tällaista paskamyrskyä, kansan reaktiot tähän uutiseen kun kumpuavat nähdäkseni raivosta tämän perheen lapsilukua kohtaan.
[/quote]
Kuka tämän asian nosti julkisuuteen? Viranomaisetko? Vai ihan itsestäänkö nousi?
[/quote]
Mitä väliä tällä on, idiootti? Perhe tämän nosti esille ja hyvä, että nosti! Surullista vaan on se, että he joutuvat tällaisia asiattomuuksia kuulemaan ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä itse asiasta mitään eivätkä ole edes kiinnostuneita tutustumaan aiheeseen, vaan kommentoivat ainoastaan raivoonsa ja katkeruuteensa perustuen.
[/quote]
Miksi olen idiootti?
Eikö olisi saanut kysyä?
Perhe nosti niin, tarkoituksena varmaan kerätä sympatioita ja siten painostaa viranomaisia haluamaansa päätökseen. Jos itse on asian julkisuuteen vienyt, on mielestäni turha valittaa jos yleisön reaktio onkin erilainen mitä itse toivoi tai odotti.
[/quote]
[/quote]
Mitä väliä tällä on, idiootti? Perhe tämän nosti esille ja hyvä, että nosti! Surullista vaan on se, että he joutuvat tällaisia asiattomuuksia kuulemaan ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä itse asiasta mitään eivätkä ole edes kiinnostuneita tutustumaan aiheeseen, vaan kommentoivat ainoastaan raivoonsa ja katkeruuteensa perustuen.
[/quote]
Onko pakko nimitellä? Kysyjä ei ymmärtääkseni nimitellyt.
Nyt näyttää siltä, että vanhemmat taistelee kuntaa vastaan ja tuhlaa energiaansa siihen kun taas pikku-Bertta sai sen aikaan yksin olla sairaalassa. Nyt kun kunta on tukenut perhettä ja pikku potilas on saatu kotiin, mikä on erittäin ihana asia, niin sepä ei riitä äidille. Nyt Berttaa käytetään ahneuden pelinappulana kun oikeasti perheen kannattaa voimavarat kohdistaa Berttaan ja SAIRAUDEN vastaiseen taisteluun, eikä kunnan.
Jostain viestistä luin, että parakki kelpaa korkeintaan hoitajan sosiaalisiksi tiloiksi!?!? Siis ihan käsittämätöntä, yleensä sairaus perheessä tekee ihmisistä nöyriä ja kiitollisia mutta tässä tapauksessa.......
Äiti kirjoittaa facebookissa näin;
"Eli bertan varhaislapsuus menee täysin tässä kun taistellaan että hän sais asua muiden perheen jäsenten kanssa kotona eikä jossain hirveässä parakissa"
JOs itse olisin nuo vanhemmat niin repisin rahat kyllä ihan mistä vaan ja rakennuttaisin itse.
Sen sijaan, että vinkuisin mediassa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi olen idiootti?
Eikö olisi saanut kysyä?
Perhe nosti niin, tarkoituksena varmaan kerätä sympatioita ja siten painostaa viranomaisia haluamaansa päätökseen. Jos itse on asian julkisuuteen vienyt, on mielestäni turha valittaa jos yleisön reaktio onkin erilainen mitä itse toivoi tai odotti.
[/quote]
Eli sinun mielestä paskamyrsky on oikeutettu? Yhtä oikeutettu kuin kaupungin lain vastaiset päätökset? Jos vastaus näihin kysymyksiin on mielestäsi kyllä, niin siksi olet mielestäni idiootti. Sen kummemmin en jaksa edes perustella, kun et selvästikään mitään ymmärrä siitä miksi on olemassa lakeja, jopa lakeja yhdenvertaisuudesta ja syrjimättömyydestä, oikeudesta valita uskontonsa jne. Mutta nämä asiat on selvästi sinulle liian korkealentoisia, kun sinun mielestä on vain oikein, että ihmiselle, jonka elämäntapa ei sinua miellytä, ja vieläpä hänen lapselleen, tehdään lainvastaisia päätöksiä, joista he joutuvat vuosia kärsimään. Miettikää kuinka kallisarvoista tuo aika olisi ollut, jos lapsi sattuisikin menehtymään? Mutta sekin olisi teistä tietenkin ihan oikein ja harmittaisi vain, jos perhettä olisi sitä ennen satuttu jotenkin tukemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:16"]Kotisairaanhoito parakissa. Ei huono.
[/quote]
Oma pikku sairaala omassa kiinteistössä.
Lauma kilpauimareita on nakupelleinä parakissa, kun käyvät suihkussa. Ei ole kuulemma kylmä ja näin menty jo kaksi vuotta, kun uimahalli on remontissa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi olen idiootti?
Eikö olisi saanut kysyä?
[/quote]
Niin ajatella, jos yrittävät ihan painostaa viranomaisraukkoja toimimaan lain mukaan. :(
Onhan siellä parakissa lämmitys ja sähköt, älkää nyt höpiskö kylmyydestä. Parempi ratkaisu tämä, kuin rakentaa lisäsiipi, jonka rakennuskustannukset lankeaisivat perheelle, mikäli hoidon tarve loppuu määrätyn ajan kuluessa. Meidän kunnassa 10 vuotta.
Muutostyöt ei tarkoita asunnon laajennusta tai auton ostoa. Vaan sitä että asuntoon tehdään muutostyö ja autoon tehdään muutostyöt.
Niin ja meillä on vammainen lapsi ja tuolla julkisuudella akka haluaa saada tahtonsa lävitse. En tunne sympatiaa, kun pullat on aina uunissa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:16"]
Kotisairaanhoito parakissa. Ei huono.
[/quote]
Lapsen kannalta huomattavasti huonompi kuin se lisärakentaminen ja sen myötä mahdollistuva kotona asuminen. Miten sinä itse lapsellesi selittäisit sen, että hän joutuu nukkumaan yönsä pihan perällä parakissa, kun muut nukkuvat kotona? 2-vuotiaalle? 12-vuotiaalle? Rahastahan tässä ei todellakaan ole ollut kyse, vaan juuri tuosta mikä teitäkin vaivaa: entä jos perhe hyötyisi lisärakentamisesta, ja me itse emme ole vastaavaa hyötyä oikeutettuja saamaan, kun meillä ei niitä vaikeavammaisia lapsia ole. Sehän se harmittaa niin kovasti, että täytyy tehdä lainvastaiset päätökset ja tapella vuosia oikeudessa ja sen jälkeen hankkia vuokraparakki, senkin uhalla, että kuntakin olisi päässyt halvemmalla tukemalla siinä lisärakentamisessa. Jos homma olisi hoidettu asianmukaisesti, olisi summasta vähennetty jokin laskennallinen hyöty, joka olisi jäänyt perheen maksettavaksi. Mutta ei pystynyt.
Miten kaupunki voi toimia hallinto-oikeuden päätöksen vastaisesti? Tuleeko kaupungille nyt seuraamuksia?
Lapsen oikeuksien sopimus sekä sopimusta valvova komitea korostavat lapsen omaa perheympäristöä parhaana kasvuympäristönä vammaiselle lapselle. Komitean mukaan tämän toteutumiseksi vammaisten lasten perheet tarvitsevat yhteiskunnalta riittävästi tukea ja apua.
YK:n vammaissopimuksen mukaan vammaisilla henkilöillä on oikeus elää osana yhteisöä. Sopimuksen johdannossa todetaan lisäksi, että perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja keskeinen perusyksikkö ja se on oikeutettu yhteiskunnan ja valtion antamaan suojaan.
Vammaisten henkilöiden ja heidän perheenjäsentensä on saatava tarvittavaa suojelua ja tukea, jotta perheet voisivat osaltaan parantaa vammaisten henkilöiden mahdollisuutta nauttia oikeuksistaan täysimääräisesti ja yhdenvertaisesti.
Sopimuksen toteutumista valvova komitea on korostanut, että yhteiskunnan tulee tarjota riittävästi tukea ja palveluita, jotta vammaiset ihmiset voivat elää osana lähiyhteisöään.
Suomessa kehitysvammaisten laitoksissa asuu edelleen toistasataa lasta (2014). Hallituksen tavoitteena on, että vuoden 2020 jälkeen kukaan vammainen henkilö ei asu laitoksessa.