Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äiti ja viimeinen lapsi

Vierailija
08.03.2009 |

Olen 28-vuotias vanhoillislestadiolainen äiti ja odotan neljättäni. Tämä lapsi jää viimeiseksi, näin olen tämän raskauden aikana päättänyt. Elämäntilanteemme (miehen mielenterveysongelmat, mittavat ulosottovelat ja taloudelliset ongelmat, vaativa erityislapsi, oma jaksaminen) on kestämätön hankkia enää yhtään uutta lasta. Mielummin yritän huolehtia ja jaksaa näiden lasten ja vielä syntymättömän kanssa ja säilyttää oma mielenterveyteni, kun se toiselta on jo mennyt. Olemme tulleet tiemme päähän tämän lapsiasian kanssa. Ei jaksa, ei pysty - edes uskon voimalla.

Olen myös päättänyt vastata rehellisesti mahdollisille kyselijöille ja utelijoille tulevaisuudessa : me emme enää halua ja jaksa lisää lapsia. Jos rehellisyyden vuoksi joku lakkaa pitämästä minua oikein uskovana, se olkoon hänen ongelmansa. Minulle tämä päätös ei ole uskomisen este. Se on minun henkilökohtainen ratkaisuni.

Nautin jo valmiiksi ajatuksesta, ettei minun enää koskaan tarvitse tämän jälkeen pelätä raskaaksituloa, tehdä testiä siinä toiveessa, ettei se näyttäisi plussaa. Ei koskaan pelätä synnytystä ja väsyttävää pikkuvauva-aikaa. Saan olla ja viihtyä omassa kropassani - olla minä itse ilman pakkoa raskautua. Mieleni piristyy jo pelkästä ajatuksesta!

Lapset ovat parasta, mitä olen saanut. Haluan antaa heille jaksavan ja mukavaolevan äidin vielä, kun olen sitä. Tämä raskaus on ollut jo niin vaikea hyväksyä ja niin vaikea kestää - en uskalla kuvitellakaan, mitä se olisi kymmenennen raskauden kohdalla. Siksi vihelsin pelin poikki.

Kiitos.

Kommentit (684)

Vierailija
81/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teologisukua, enkä koskaan ole kuullut että juuri vl:t pelastuisivat erityisesti.

Sen sijaan juutalaiset ovat VT:n mukaan peräti erityisasemassa ("Jumala ei ole kansaansa hylännyt" -kohta). Mutta vl:ista en ole löytänyt koskaan erityismainintaa.

että me muut kristityt emme osaa mieltää, että vl:ät tulkitsevat raamatunkohtia eri tavalla. Ne siis tarkoittavat vl-yhteisössä eri asioita kuin esim. luterilaisessa teologiassa.

i]

Vierailija
82/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin kovin hämmentynyt, kun luen, että muut kristitytkin ovat kaikki epäuskoisia ja joutuvat helvettiin. Siunausta sinullekin sisko!

T. alunperin 183

muutamasti kommentoinutkin ja vl kolmen lapsen äiti. Minusta on ollut ihanaa huomata se kuinka useat ei vl-liikkeesesn kuuluvat kirjoittajat ovat olleet tukemassa meitä vl-äitejä vaikeiden päätöstemme keskellä, kantaneet huolta ja ehkä suruakin puolestamme. Nyt tiedän jonkun ajattelevan, että eihän niillä "uskottomien" mielipiteillä ole mitään merkitystä....Mutta muistakaahan ystävät, että meidän ympärillämme on paljon ihmisiä jotaka eivät vl-liikkeeseen kuulu, joiden kanssa kuitenkin päivittäin olemme tekemisissä, osa näistä ihmisistä on meille hyvinkin läheisiä ystäviä. Ainakin omalla kohdallani on näin, äitikavereistani suurin osa ei kuulu vl-liikkeeseen ja silti minä näen heidät itselleni yhtä tärkeinä ihmisinä kuin ne monet rakkaat vl-äiti ystävät. Itse pidän tärkeänä sitä, että me emme vetäisi rajaa "uskottomien/uskovaisten" välille, vaan näkisimme kaikki läheisemme yhtä arvokkaina Jumalan luomina ihmisinä. Toki tiedän sellaisiakin vl-perheitä joilla ei ole koskaan käynyt "epäuskovaisia" kylässä, itse en vain voisi elää niin "eristettyä" elämää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamassa. Ihan asiaahan sinä kirjoitit, mutta unohdit sen, että ett voi ymmärtää ap:n elämää, ett kenenlään sellaisen vl-äidin elämää joka on ehkäisyyn päättynyt. Et ole kantanut heidän taakkojaaan, itkenyt heidän kyyneleitään, etkä loppuun asti uupunut niiden monien taakkojen alle. Monien kyyneleiden ja tuskien kautta he ovat ehkäisyyn päätyneet, ei siinä ole ajateltu eikä tavoiteltu oman elämän helppoutta. Ehkä sitten kun olet tämän elänyt omalle kohdallesi voit nostaa sen syyttävän sormen.

Vierailija
84/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ottakaa Pyhä Henki. Joille te synnit annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te ne pidätätte/joille pidätte, niille ne ovat pidetyt." Raamatussa on monissa kohdissa viittauksia seurakuntaan, joka on "yksi, pyhä ja yhteinen", "lammashuone", "hakomaja yrttitarhassa" jne.

Pyhä henki on kulkenut kautta ajan uskovaiselta toiselle. Suomeen kulkeutui aikanaan Ruotsin Lapista Maria-nimisen naisen mukana.

Täällä palstalla ei voi näistä kunnolla keskustella, kun pitäisi väikkäri tiivistää yhteen kappaleeseen :D Tästä on kirjoitettu hyviäkin tutkimuksia (ks. Seppo Lohi, Pohjolan kristillisyys)

Muutenkin olisi toivottavaa, että keskustelut käytäisiin kasvotusten, täällä anonyyminä jotkut voivat kirjoittaa ihan mitä sattuu. Tervetuloa seuroihin kaikki! Sieltä löytyy varmasti halukkaita keskustelijoita. Lähes joka paikkakunnalla on oma rauhanyhdistys.

Vierailija
85/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ottakaa Pyhä Henki. Joille te synnit annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te ne pidätätte/joille pidätte, niille ne ovat pidetyt." Raamatussa on monissa kohdissa viittauksia seurakuntaan, joka on "yksi, pyhä ja yhteinen", "lammashuone", "hakomaja yrttitarhassa" jne.

Vierailija
86/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistojen teolog. tiedekuntiin opiskelemaan menevät vl:t tunnetusti usein irtautuvat taustastaan opintojen aikana, kun saavat monenlaista tietoa ja alkavat ajatella itse.

[b] Ei siis tarvitse ihmetellä miksi eivät täälläkään halua vastata kysymyksiinne. [/b]

Kyseenalaistaminen on aivan liian uhkaavaa!

Olen teologisukua, enkä koskaan ole kuullut että juuri vl:t pelastuisivat erityisesti.

Vierailija
87/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se evankeliumi on sama kaikille, minulle omassa kerrostaloasunnossani Suomessa tai monirikolliselle eristyssellissään Argentiinassa, aivan kaikille kaikkialla. Siksi älköön kukaan omiko vain itselleen synninpäästön oikeutusta tai raamatullisen seurakunnan statusta. Ja Pyhä Henki toimii niinkuin tahtoo, kuin tuuli, "kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee", kuten Raamatussa sanotaan. Hän, Pyhä Henki on siellä, missä sydän janoaa Jumalaa ja ojentautuu Häntä kohden.

Mutta kiitos sinulle kun keskustelet ja vastaat. Minua kyllä oikeasti kiinnostaisi käydä vl-seuroissa. :)

Pyhä henki on kulkenut kautta ajan uskovaiselta toiselle. Suomeen kulkeutui aikanaan Ruotsin Lapista Maria-nimisen naisen mukana.

Täällä palstalla ei voi näistä kunnolla keskustella, kun pitäisi väikkäri tiivistää yhteen kappaleeseen :D Tästä on kirjoitettu hyviäkin tutkimuksia (ks. Seppo Lohi, Pohjolan kristillisyys)

Muutenkin olisi toivottavaa, että keskustelut käytäisiin kasvotusten, täällä anonyyminä jotkut voivat kirjoittaa ihan mitä sattuu. Tervetuloa seuroihin kaikki! Sieltä löytyy varmasti halukkaita keskustelijoita. Lähes joka paikkakunnalla on oma rauhanyhdistys.

Vierailija
88/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaan haluaisin sanoa, että minä henkilökohtaisesti olen tosi onnellinen tässä yhteisössä. Vaikka siellä Taivaassa, (jonne toivottavasti pääsen) huomaisin, että siellä on joka ikinen ihminen, joka koskaan on Maan päällä elänyt, Saddam Husseinia ;) myöten, niin olisin pelkästään onnellinen. Uskovaisethan haluavat kaikkien pääsevän Taivaaseen!

Sitten vaan ajattelisin, että "aha, käsitin siis jotain väärin" :D

Mutta pointti on se, että en koe elämääni kamalaksi, raskaaksi , kireäksi, rajoitetuksi ja mitä kaikkea täällä onkaan sanottu. Vaan minulle tämä yhteisö on jo taivas maan päällä. En vaihtaisi osaani kenenkään kanssa, mistään hinnasta.

Sori kaikki kirjotusvirheet, kauhee kiire!

*vl-äiti minäkin*

Vierailija
89/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostut liittämään EHKÄ rukouksiin vaikka aivan outoja ovatkin...

Elät niin suljetussa ympyrässä, että et edes huomaa kiristystä ajatusmaailmassanne. Jos et tee näin, niin sitten näin.

Siis onko ehkäisy terveydellisiin syihin vedoten ok vai ei?

Ja jos ehkäisyn käyttäminen on puutumista jumalan luomistyöhön, heräsi minulle kysymys:

- Jos jumala on luomistyöllään antanut vl:lle syövän. Saako sitä hoitaa, vai onko sekin syntiä, koska yritetään muuttaa jumalan luomistyötä?

- Pitääkö kaikki ottaa vastaan vaikka se uhkaisikin henkeä? Eikö ihmisten hengellä ole mitään arvoa?

- Pitääkö oikeasti monen lapsen jäädä ilman toista vanhempaa tai tulla huostaanotetuiksi vain uskon vuoksi, vaikka terveellä järjen käytöllä näinkin ikävät asiat voisi ehkäistä?

- entä jos oikein uskovat pääsevät "taivaaseen" tai tulevat pelastetuksi, niin riittääkö, että elän ihan normaalia elämää mahdolsimman kauan ja ihan viimeisinä vuosina sitten liityn joukkoonne? Saisinko näin lunastettua taivaspaikkani? En siis sano, että näin edes haluaisin tehdä. Haluan lopuun asti päättää omista asioistani ja omasta ruumiistani eli haluan olla vapaa.

ei kannata katkeroitua toisen/toisten vl-äiditien ja perheiden synneistä. Kyl se on synti joka nyt ap:ta on kiusaamassa. Riittää kun itse jaksaa elää kuuliaisena. Toisen puolesta ei yksikään voi uskoa. Ei siis tarvitse tuomita, eikä katkeruutta kantaa. Jokainen vastaa viimeisellä tuomiollaan omista synneistää. Niin se on:)

Kyllä jumala on omistaan luvannut huolen pitää ja antaa murheen ja onnen aikoja. Vaikeuksien allakin kun vaan jaksaa olla kuuliainen, niin sellaiset Jumala on luvannut hyvin siunata. Jos suunittelun lapsiasiassa ottaa omiin käsiin niin et sinä ap usko Jumalasta riittävästi hyvää, kyl se siunaus puuttuu silloin. Hyvä on nyt tietysti uskotella kaikenlaista hyvää omaksi parhaaksi, mutta aika näyttää sen että kyllä se tosi on, että Jumala ottaa siunauksensa pois. Kukaan ei potki sinua poissa vl-yhteisöstä tms. Itse sen potkaisun sitten tekee, kun huomaa eroavansa muiden ajatusmaailmasta. Ei pysty elämään uskovaisena uskovasten joukossa. Rukouksiin voisin liittää sinut ja perheesi. Vaikka aivan outoja ehkä olettekin.

t.5.n lapsen vl-äiti:)

Vierailija
90/684 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen osaan kuuluu ottaa vastuuta omasta elämästään ja antaa Jumalan hoitaa omaa osuuttaan.

Ei ole mitenkään kristillisen uskon mukaan perusteltavissa, että ihminen antaa elämänsä ajautua umpikujaan - liittyy se mihin tahansa elämän alueeseen - puuttumatta tilanteeseen ja jää suu auki rönöttämään Jumalan eteen ja huutaa, että tässä ollaan, viitsitkö korjata jäljet. Ihmiselle on luotu paitsi sukupuolielimet, myös aivot ja molempia on lupa käyttää.

Oletko siis ajatellut ottaa elämän omiin käsiin? Luotatko vielä Jumalaan ja siunaukseen?

Vierailija
91/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka joistakin kirjoituksista tuli täällä kauhea olo (ne jotka kirjoittivat millainen taakka elämä on eikä vuosikausiin ole ollut mitään muuta kuin kotona kykkimistä jne.).

Mutta kiitos sinulle kun keskustelet ja vastaat. Minua kyllä oikeasti kiinnostaisi käydä vl-seuroissa. :)

Vierailija
92/684 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Jeesusta ei enää tarvita taivaaseen pääsyyn. Olisi antanut suoraan ilmoituksen, että lapsia siittämällä ja synnyttämällä taivaspaikka on taattu.

Jos sinä valitset katkeroitumisen ja toisten mieliksi elämisen, et voi syyttää siitä niitä, jotka elävät elämäänsä toisin ja vastaavat siitä Jumalalle - niin kuin jokainen valinnoistaan, ovat ne sitten millaisia tahansa. Katkera ihminen myrkyttää ihmissuhteensa ja on lopulta itse suurin häviäjä.

Vaikka sinä ajatteletkin, että se on vain teidän perheen asia, niin kyllä se vaikuttaa muihinki. Minua ainakin katkeroittaa ajatus, että toiset käyttää ehkäisyä ja kulkee seuroissa ja muka pääsevät samalla lailla taivaaseen. Miksi kukaan muukaan sitten niitä lapsia niin paljon ottaisi vastaa, jos vähemmälläkin pääsisi??

vl äiti

Vierailija
93/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettelin ja selailin pikaisesti jotakin VL-keskustelufoorumia ja sieltä löysin tällaisen käsitteen kuin "viestikapulausko". Ymmärsin, että ajatuksena on se, että oikea usko välittyy ainoastaan oikein uskovien kautta. Synninpäästö on pätevä vain, jos sen on antanut oikeauskoinen.

Kyseessä on siis kaiketi tietynlainen "apostolinen suksessio" (alunperin Jeesuksen opetuslapsista alkanut seuraavien apostolien, myöhemmin piispojen hyväksyntä kätten päällepanemisella), jos oikein ymmärrän. Oikea usko ja Jumalan valtakunta on siis välittynyt Jeesuksen ajoista oikeauskoisten ihmisten (mm. Saksassa Luther) kautta Lapin perukoille (lukijaisuus, Lapin Maria, Laestadius...) ja on siitä syystä nyt vain vanhoillislestadiolaisten parissa ilmenevää.

Mielenkiintoinen pieni huomio löytyi myös keskustelupalstalta, kun joku kysyi perusteluja tähän oikea pelastava usko -ajatteluun, toinen keskustelija vastasi: "Ei se ole ihmisten oma keksintö vaan Jumalan säätämys. Tämä usko on Raamatun mukainen ja Raamatun mukaan vain yhdellä uskolla pelastuu. Raamatun kohtia en nyt lähde tähän yhteyteen hakemaan, kirjoitin vain miten olen asian kuullut, oppinut, ymmärtänyt..." Ei voi välttyä ajatukselta, että tärkeintä on viestikapulan siirtyminen, eikä sen sisälle tarvitse katsoa, mitä se pitää sisällään.

Tämä on varmasti näiden keskustelujen ikuinen kompastuskivi: jos ei ole koskaan purkanut (saanut purkaa) viestikapulaa osiin, ei edes ymmärrä, mitä toiset kysyvät, kun he tivaavat, että kerro nyt, mitä siellä kapulassa on, mistä se on tehty ja miksi meidän kapula ei kelpaa. Jos taustalla on se, että on itse yrittänyt joskus kurkkia sinne viestikapulan sisään, kysellyt liikaa ja saanut näpeilleen tai on nähnyt niin käyvän toiselle ihmiselle, ahdistus nousee varmasti, jos joku muu aloittaa saman uteliaan tai kyseenalaistavan kysymisen.

Jokaisella meistä on itsestäänselvyyksiä, joita emme osaa hyvin sanoittaa, miksi ne ovat tärkeitä tai miksi toimimme niin kuin toimimme. Jos asia liittyy johonkin arvolatautuneeseen asiaan, älähdämme ja kivahdamme, varpaillemme on astuttu. Juuri näiden itsestäänselvyyksien tarkastelu on minusta mielenkiintoista, mutta se edellyttää rohkeutta katsoa myös syviin kuiluihin ja tyhjyyteen - niitäkin voi tulla vastaan monen arvokkaan sisällön joukossa.

Koska on vain yksi ainoa oikea usko.Vl:ien mielestä meidän uskomme ainoastaan täyttää ne Jumalanlapsen tunnusmerkit. On liian pitkä alkaa niitä tunnusmerkkejä tässä luettelemaan.

Jaksatko vielä selventää, miksi vain vl:t pelastuisivat? En ymmärrä, mihin tuo perustuu. En löydä raamatustakaan sellaista kohtaa.

Kiitos.

Vierailija
94/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa jollain vl:llä olisi riittävästi rohkeutta ja älliä vastata tälläiseen. Mutta lienee turha toivo.

Mielenkiintoinen pieni huomio löytyi myös keskustelupalstalta, kun joku kysyi perusteluja tähän oikea pelastava usko -ajatteluun, toinen keskustelija vastasi: "Ei se ole ihmisten oma keksintö vaan Jumalan säätämys. Tämä usko on Raamatun mukainen ja Raamatun mukaan vain yhdellä uskolla pelastuu. Raamatun kohtia en nyt lähde tähän yhteyteen hakemaan, kirjoitin vain miten olen asian kuullut, oppinut, ymmärtänyt..." Ei voi välttyä ajatukselta, että tärkeintä on viestikapulan siirtyminen, eikä sen sisälle tarvitse katsoa, mitä se pitää sisällään.

Tämä on varmasti näiden keskustelujen ikuinen kompastuskivi: jos ei ole koskaan purkanut (saanut purkaa) viestikapulaa osiin, ei edes ymmärrä, mitä toiset kysyvät, kun he tivaavat, että kerro nyt, mitä siellä kapulassa on, mistä se on tehty ja miksi meidän kapula ei kelpaa. Jos taustalla on se, että on itse yrittänyt joskus kurkkia sinne viestikapulan sisään, kysellyt liikaa ja saanut näpeilleen tai on nähnyt niin käyvän toiselle ihmiselle, ahdistus nousee varmasti, jos joku muu aloittaa saman uteliaan tai kyseenalaistavan kysymisen.

Vierailija
95/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ymmärtäisi paremmin tämän yhteisön ajattelua ja toimintaa yleensä.

Minuakin :)

vaikka joistakin kirjoituksista tuli täällä kauhea olo (ne jotka kirjoittivat millainen taakka elämä on eikä vuosikausiin ole ollut mitään muuta kuin kotona kykkimistä jne.).

Vierailija
96/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ne vl.t, jotka noudattavat tiukasti yhteisön sääntöjä. Ovat katkeria jo siitä jos sinne pääsee äiti, joka on käyttänyt ehkäisyä.

Voisihan siinä vähän kokea itsensä petetyksi......

Sen vaan haluaisin sanoa, että minä henkilökohtaisesti olen tosi onnellinen tässä yhteisössä. Vaikka siellä Taivaassa, (jonne toivottavasti pääsen) huomaisin, että siellä on joka ikinen ihminen, joka koskaan on Maan päällä elänyt, Saddam Husseinia ;) myöten, niin olisin pelkästään onnellinen. Uskovaisethan haluavat kaikkien pääsevän Taivaaseen!

Sitten vaan ajattelisin, että "aha, käsitin siis jotain väärin" :D

Mutta pointti on se, että en koe elämääni kamalaksi, raskaaksi , kireäksi, rajoitetuksi ja mitä kaikkea täällä onkaan sanottu. Vaan minulle tämä yhteisö on jo taivas maan päällä. En vaihtaisi osaani kenenkään kanssa, mistään hinnasta.

Sori kaikki kirjotusvirheet, kauhee kiire!

*vl-äiti minäkin*

Vierailija
97/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tahansa vl-äiti voi milloin tahansa alkaa päättää oman ruumiinsa ja terveytensä ja jaksamisensa puolesta.

Hirveän alistettuja ihmisiä.

Voisihan siinä vähän kokea itsensä petetyksi......

Vierailija
98/684 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka alkavat puhua asioista siellä, missä saavat tukea omalle ajattelulle.

Itse en yleensä kannusta, kun ihmiset avaavat hyvin henkilökohtaisia asioita avoimessa nettikeskustelussa muiden räävittäväksi, mutta tässä kohtaa kiitän ap:tä ja muita hänen kaltaisiaan, että he uskaltautuvat täällä puhua sydämensä

vaikeista ratkaisuista. Ei ole nettikeskustelujen vika, jos ihmisellä ei ole luotettavia ihmisiä lähellään, joille voisi avautua.

Toivon, että vl-liikkeen sisällä alkaisi syntymään sellainen sisäinen uudistus, missä on lupa puhua, pohtia, kipuilla elämänsä vaikeuksista ilman, että kuuntelijalla on tarve sanoa, miten asiat pitäisi "oikein" hoitaa ja että oikeita ratkaisuja on aina vain tasan yksi. Usein elämässä joutuu valitsemaan kahdesta huonosta vaihtoehdosta, muuta ei ole tarjolla ja tällaisessa tilanteessa oleva ihminen tarvitsee ja ansaitsee ehdotonta rakkautta ja tukea.

Toinen, mitä toivon, että että me vl-liikkeen ulkopuoliset kristityt voisimme kohdata, todeta reilusti ja avoimesti eroavaisuudet ajattelussamme, mutta myös yhdessä etsiä sitä, mikä yhdistää ja sitä kautta tukea toisiamme ja samalla julistaa elämämme kautta Jumalan rakkautta ja sovinnontekoa.

Mä en osaa sanoa sulle ap oikeastaan mitään. Mielestäni tämä on aivan väärä paikka puhua tästä asiasta. Minä kyllä ymmärrän vaikean elämäntilanteesi ja ajatuksesi, olenhan niitä käynyt läpi itsekin. Mutta mitenkään en voi ymmärtää, että sinulla on tarve tulla puhumaan tälle palstalle tällaisesta asiasta.

Toinen vl, eli seiska

Vierailija
99/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä todellakaan tiedä, pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun tällaisia kommentteja lukee... :-D

Mulla muuten tökkii tosi pahasti se ajatus, että ollaan vain omaa taivaspaikkaa petaamassa, muulla ei väliä esim. lähimmäisillä. Se on ilmeisen kaukana siitä ajatusmaailmasta, jonka minä yhdistän uskovaisuuteen. (Itse olen uskonnoton.)

ei kannata katkeroitua toisen/toisten vl-äiditien ja perheiden synneistä. Kyl se on synti joka nyt ap:ta on kiusaamassa. Riittää kun itse jaksaa elää kuuliaisena. Toisen puolesta ei yksikään voi uskoa. Ei siis tarvitse tuomita, eikä katkeruutta kantaa. Jokainen vastaa viimeisellä tuomiollaan omista synneistää. Niin se on:)

Kyllä jumala on omistaan luvannut huolen pitää ja antaa murheen ja onnen aikoja. Vaikeuksien allakin kun vaan jaksaa olla kuuliainen, niin sellaiset Jumala on luvannut hyvin siunata. Jos suunittelun lapsiasiassa ottaa omiin käsiin niin et sinä ap usko Jumalasta riittävästi hyvää, kyl se siunaus puuttuu silloin. Hyvä on nyt tietysti uskotella kaikenlaista hyvää omaksi parhaaksi, mutta aika näyttää sen että kyllä se tosi on, että Jumala ottaa siunauksensa pois. Kukaan ei potki sinua poissa vl-yhteisöstä tms. Itse sen potkaisun sitten tekee, kun huomaa eroavansa muiden ajatusmaailmasta. Ei pysty elämään uskovaisena uskovasten joukossa. Rukouksiin voisin liittää sinut ja perheesi. Vaikka aivan outoja ehkä olettekin.

t.5.n lapsen vl-äiti:)

Vierailija
100/684 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tämä monikon ensimmäisen persoonan käyttö (me, meidän, meille...), ihan kuin olisi kyse yhdestä suuresta päästä, jolla on n. 100 000 vl-liikkeen jäsenten vartaloa. Yhteyttä voi luoda ja varjella muutenkin kuin vaatimalla kaikilta samaa ajattelua. Riski on suuri tähän vanhaan sanontaan: "Jos kaikki ajattelevat samalla tavalla, kukaan ei ajattele mitään."

En kiellä etteikö elämäsi ole varmasti rankkaa, mutta etkö saa apua mistään?

Meidän mielestämme myös ehkäisemättömyys on uskonhedelmä. Järjellä ei uskonasioita voi ajatella, järki sotii vastaan.

vl äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme