Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äiti ja viimeinen lapsi

Vierailija
08.03.2009 |

Olen 28-vuotias vanhoillislestadiolainen äiti ja odotan neljättäni. Tämä lapsi jää viimeiseksi, näin olen tämän raskauden aikana päättänyt. Elämäntilanteemme (miehen mielenterveysongelmat, mittavat ulosottovelat ja taloudelliset ongelmat, vaativa erityislapsi, oma jaksaminen) on kestämätön hankkia enää yhtään uutta lasta. Mielummin yritän huolehtia ja jaksaa näiden lasten ja vielä syntymättömän kanssa ja säilyttää oma mielenterveyteni, kun se toiselta on jo mennyt. Olemme tulleet tiemme päähän tämän lapsiasian kanssa. Ei jaksa, ei pysty - edes uskon voimalla.

Olen myös päättänyt vastata rehellisesti mahdollisille kyselijöille ja utelijoille tulevaisuudessa : me emme enää halua ja jaksa lisää lapsia. Jos rehellisyyden vuoksi joku lakkaa pitämästä minua oikein uskovana, se olkoon hänen ongelmansa. Minulle tämä päätös ei ole uskomisen este. Se on minun henkilökohtainen ratkaisuni.

Nautin jo valmiiksi ajatuksesta, ettei minun enää koskaan tarvitse tämän jälkeen pelätä raskaaksituloa, tehdä testiä siinä toiveessa, ettei se näyttäisi plussaa. Ei koskaan pelätä synnytystä ja väsyttävää pikkuvauva-aikaa. Saan olla ja viihtyä omassa kropassani - olla minä itse ilman pakkoa raskautua. Mieleni piristyy jo pelkästä ajatuksesta!

Lapset ovat parasta, mitä olen saanut. Haluan antaa heille jaksavan ja mukavaolevan äidin vielä, kun olen sitä. Tämä raskaus on ollut jo niin vaikea hyväksyä ja niin vaikea kestää - en uskalla kuvitellakaan, mitä se olisi kymmenennen raskauden kohdalla. Siksi vihelsin pelin poikki.

Kiitos.

Kommentit (684)

Vierailija
61/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatko vielä selventää, miksi vain vl:t pelastuisivat? En ymmärrä, mihin tuo perustuu. En löydä raamatustakaan sellaista kohtaa.

Kiitos.

Asiallisiin kysymyksiin on mukava vastata

Vierailija
62/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyin, että millä perusteella vain tämän maapallon vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaaseen? Kysyin, koska mielestäni tällainen näkemys on mahdoton jo Raamatunkin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kommentteja tarkoitat joissa näyttäis armo puuttuvan?

Mielestämme (yleisesti vlt) me emme tuomitse, vaan Jumalan Sana tuomitsee.

Se onko ap.n ratkaisu oikea muiden vl mielestä, niin haluamme (yleisesti vlt) jättää tuon asian Herran päätettäväksi.

Onko toisten omat ratkaisut uhka? Eivät ne ketään pahenna, jos siihen on terveydelliset syyt.

miksi armo näyttää puuttuvan vl-keskustelijoiden keskuudesta (kommenttien perusteella)?

Miksi moni vl tuomitsee ap:n tuntematta häntä ja hänen perhettä mitenkään, suoralta kädeltä? Miksi toisten omat ratkaisut ovat uhka?

Kysyn vilpittömästi, haluan vain ymmärtää.

Kysykää asiallisia kysymyksiä, mutta jättäkää ne panettelevat kuulopuheet pois.

Vierailija
64/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näihin sinänsä jäsennettyihin ja asiallisiin kysymyksiin.

Ehkä ensimmäistä kertaa joutuvat kyseenalaistamaan, ja se on varmaan kiellettyä.

Vierailija
65/684 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän me uskovaiset ihmiset ajatellaan, että terveysjutut täytyy ottaa huomioon, jos Taivaan Isä antaa perheeseen sairauksia, myös mielenterveysongelmia, niin ei se lasten määrä ole mikään uskon mitta! Mehän luotetaan koko elämässä siihen johdatukseen, ja kyllä se niinkin on, että myös mielenterveysongelmat on Taivaan Isän sallimia, ja silloin jokaisen perheen täytyy tehdä se ratkaisu miten toimitaan. Olen itse kysellyt vanhemmilta naisilta, ja kyllä se kanta on aina ollut, että jos ei terveys perheessä kestä, niin silloin ne lapset loppuu siihen. Ja miksi se ei koskisi isää, isänkin terveyttä? Ennen ei olla näin hyvin tunnettu ja osattu hoitaa mielenterveyttä ym, mutta ytiedän anisen, jolle on tehty sterilisaatio sydänvaivojen vuoksi, ja varmasti on kaliisti uskomassa edelleen. Oikeasti, ei ne lapset on mikään taivasavain...

Näillä palstoilla mustavalkoisia kommentteja tulee enimmäkseen niiltä, jotka näiden asioiden kanssa ei ole joutuneet koskaan painimaan. Ehkäisy oman mukavuuden, helpon elämän ja itsekkyyden vuoksi on aivan eri asia. Mistäpäin olet, ap? Puhupa vaikka uskovaisen kätilön tai lääkärin kanssa, ja rohkeasti muidenkin kanssa, luulen, että tätä mieltä meistä useimmat on! Tuomitsijoita ja kyttääjiä löytyy aina, mutta lopulta on kyse vain henkilökohtaisesta uskosta, sitä ei voi kukaan varmuudella toisen kohdalla arvioida. Ja tuo oli naurettavaa, että joku pääsee Taivaaseen helpommalla, kyllä sinun elämäntilanne on aivan tarpeeksi vaikea, huh huh. Eikä seuroista ejeta ketään pois näiden juttujen vuoksi, tyhmää väittää semmosta, mistä ei tiedä.

t. 7 lapsen 28v. vl-äiti, joka on tyytyväinen elämäänsä eikä koe painostusta tai ulkopuolelta tulevaa ehkäisykieltoa

Vierailija
66/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl:ien mielestä meidän uskomme ainoastaan täyttää ne Jumalanlapsen tunnusmerkit. On liian pitkä alkaa niitä tunnusmerkkejä tässä luettelemaan.

Jaksatko vielä selventää, miksi vain vl:t pelastuisivat? En ymmärrä, mihin tuo perustuu. En löydä raamatustakaan sellaista kohtaa.

Kiitos.

Vierailija
67/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksesi perusteella kysyn vielä: miksi sitten ette jätä Jumalalle tuomiota, vaan olette täällä ikäväänkin sävyyn kommentoimassa AP:n kirjoitusta? En tarkoita juuri sinua persoonallisesti, vaan monia "teistä" tässä ketjussa.

Mielestämme (yleisesti vlt) me emme tuomitse, vaan Jumalan Sana tuomitsee.

Vierailija
68/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta teemme myös väärin, jos puhumme muuta kun mitä uskomme opettaa. Jos annamme ymmärtää, että hyväksymme, vaikka on mielestämme syntiä, teemme synnin itse.

Vierailija
69/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl:ien mielestä meidän uskomme ainoastaan täyttää ne Jumalanlapsen tunnusmerkit. On liian pitkä alkaa niitä tunnusmerkkejä tässä luettelemaan.

Vierailija
70/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näihin sinänsä jäsennettyihin ja asiallisiin kysymyksiin.

Ehkä ensimmäistä kertaa joutuvat kyseenalaistamaan, ja se on varmaan kiellettyä.

Kyllä minä ainakin aikanaan kyseenalaistin.

Vierailija
71/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimit tai vaikutat, etteivät lapsesi seuraisi (tai heidän ei tarvitsisi seurata, jos eivät halua) sinun jalanjälkiä tässä lastenlukumäärä-asiassa?

Voisinpa tulla hakemaan sinut kotoasi ja viedä sinut vaikka leivoskahveille ja katselemaan hetkiseksi kaupungin humua. Istuttaisiin kahvilan ikkunapöydässä ja katseltaisiin ohikulkevia, sisään poikkeavia ja ulos lähteviä ihmisiä ja mietittäisiin, millaistahan noiden ihmisten elämä on, missä ne asuu, onko niillä perhettä, työtä tai opiskelupaikkaa, onko niillä kiire tai vapaapäivä, ovatko ne onnellisen vai onnettoman näköisiä, kenen kanssa haluaisin päiväksi vaihtaa elämiämme. Ostaisin toisen samanlaisen leivoksen sinulle kotiin vietäväksi ja vain sinua varten ja ajaisin sinut toivottavasti edes vähän enemmän ilmaa keuhkoihisi saaneena takaisin yhtä aikaa rakkaan ja vaativan perheesi luokse.

Tätä mallia en haluakkaan siirtää lapsillemme. Haluan että he voivat tehdä elämässään muutakin kuin olla sairaalassa ja synnyttää lapsia. Itse en ikänä aloittaisi tätä rumpaa uudelleen. Vaikka rakastankin jokaista lastani se surettaa että en voi olla heidän elämässään niin kiinni kuin haluaisin , haluaisin olla aidosti tekemisissä mukana. Nyt en voi en yksinkertaisesti voi sillä pienimmät ja sairaat lapset vie kaiken ajan ja huomion sekä kaikki varat mitä meillä on. Ystävä perheemme matkustelevat ulkomailla koko ajan. Itse en ole 6 vuoteen käynyt edes kaupungilla kaupoissa. Ei ole ollut rahaa eikä aikaa sillä on oltava kotona että homma pyörisi. Ei ihmisen tarvi viettää nykyyhteiskunnassa tällaista elämää. Itse olen pakotettu viemään sen loppuun mutta lapsilleni en halua tätä.

Vierailija
72/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 12.3.2009 12:27 (ID 1522981)

Annatko vaikka raamatunkohdat niin katson sitten itse ajan kanssa?

Toisekseen niitä on pitkin matkaa raamatussa.

Vierailija
73/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata katkeroitua toisen/toisten vl-äiditien ja perheiden synneistä. Kyl se on synti joka nyt ap:ta on kiusaamassa. Riittää kun itse jaksaa elää kuuliaisena. Toisen puolesta ei yksikään voi uskoa. Ei siis tarvitse tuomita, eikä katkeruutta kantaa. Jokainen vastaa viimeisellä tuomiollaan omista synneistää. Niin se on:)

Kyllä jumala on omistaan luvannut huolen pitää ja antaa murheen ja onnen aikoja. Vaikeuksien allakin kun vaan jaksaa olla kuuliainen, niin sellaiset Jumala on luvannut hyvin siunata. Jos suunittelun lapsiasiassa ottaa omiin käsiin niin et sinä ap usko Jumalasta riittävästi hyvää, kyl se siunaus puuttuu silloin. Hyvä on nyt tietysti uskotella kaikenlaista hyvää omaksi parhaaksi, mutta aika näyttää sen että kyllä se tosi on, että Jumala ottaa siunauksensa pois. Kukaan ei potki sinua poissa vl-yhteisöstä tms. Itse sen potkaisun sitten tekee, kun huomaa eroavansa muiden ajatusmaailmasta. Ei pysty elämään uskovaisena uskovasten joukossa. Rukouksiin voisin liittää sinut ja perheesi. Vaikka aivan outoja ehkä olettekin.

t.5.n lapsen vl-äiti:)

Vierailija
74/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
75/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan osannut/uskaltanut/kenellekään tullut mieleen punnita ja pohtia juuri tätä kohtaa? Minuakin kiinnostaa se raamatullinen perusta, josta tämä oppi nousee.

Luetteko hyvät vl-äidit itse Raamattua? Saako seurakunnassanne edes tuoda esiin millään tavalla sitä, mitä on itse kokenut Jumalan edessä vaikkapa Raamattua lukiessaan? Ja onko tosiaan kaikki kyseenalaistaminen kiellettyä?

Kiitoksia jo etukäteen vastaajille.

Kiitos.

Vierailija
76/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että se ei voi olla yksi Jumalan siunauksista, että meille on annettu (toisin kuin eläimille) rationaalinen ajattelu - että voimme mm. punnita, mitä pystymme kestämään psyykkisesti ja fyysisesti ja ekonomisesti?

Ja entä jos vl-äiti ei kykene antamaan tarpeeksi aikaa kaikille lapsilleen? Onko se siunausta?

Kyl se on synti joka nyt ap:ta on kiusaamassa. Hyvä on nyt tietysti uskotella kaikenlaista hyvää omaksi parhaaksi, mutta aika näyttää sen että kyllä se tosi on, että Jumala ottaa siunauksensa pois.

Vierailija
77/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamasti kommentoinutkin ja vl kolmen lapsen äiti. Minusta on ollut ihanaa huomata se kuinka useat ei vl-liikkeesesn kuuluvat kirjoittajat ovat olleet tukemassa meitä vl-äitejä vaikeiden päätöstemme keskellä, kantaneet huolta ja ehkä suruakin puolestamme. Nyt tiedän jonkun ajattelevan, että eihän niillä "uskottomien" mielipiteillä ole mitään merkitystä....Mutta muistakaahan ystävät, että meidän ympärillämme on paljon ihmisiä jotaka eivät vl-liikkeeseen kuulu, joiden kanssa kuitenkin päivittäin olemme tekemisissä, osa näistä ihmisistä on meille hyvinkin läheisiä ystäviä. Ainakin omalla kohdallani on näin, äitikavereistani suurin osa ei kuulu vl-liikkeeseen ja silti minä näen heidät itselleni yhtä tärkeinä ihmisinä kuin ne monet rakkaat vl-äiti ystävät. Itse pidän tärkeänä sitä, että me emme vetäisi rajaa "uskottomien/uskovaisten" välille, vaan näkisimme kaikki läheisemme yhtä arvokkaina Jumalan luomina ihmisinä. Toki tiedän sellaisiakin vl-perheitä joilla ei ole koskaan käynyt "epäuskovaisia" kylässä, itse en vain voisi elää niin "eristettyä" elämää....

Vierailija
78/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että me muut kristityt emme osaa mieltää, että vl:ät tulkitsevat raamatunkohtia eri tavalla. Ne siis tarkoittavat vl-yhteisössä eri asioita kuin esim. luterilaisessa teologiassa.

Mikseivät muut kuin vl:t sitten löydä niitä?

Vierailija
79/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ihminen huuli pyöreänä, että mites tässä näin kävi.

Moni uskovainen kuvittelee, että juuri tällä uskolla livahdan portista keveästi sisään. Mutta kas kummaa, siellä saattaakin olla ihan eri ihmiset kuin he kuvittelevat.

Ihminen on ottanut liikaa Jumalan roolin tässä maailmassa ja tuomitsee itse taivaaseen menijöitä ja sieltä tippujia.

Olen itse sitä mieltä, että minun tehtäväni ei ole uskoa, että juuri minä sinne pääsen, koska se on suuremmassa kädessä. Mutta minä voin rukoilla sitä muiden puolesta ja toivoa, että heille oltaisiin armollisia.

Oma elämäni on ollut sellaista, että portit ovat sulkeutuneet minulle jo aikoja sitten. Ja en tule koskaan niin hyväksi ihmiseksi, että ne minulle koskaan aukeaisivat. Mutta tunnen niin monta hyvää ihmistä, että rukoilen heille niiden porttien aukeavan. Samoin rukoilen niille murhatuille ja raiskatuille lapsille ja lapsisotilaille, jotka ovat joutuneet vallan koneistoon. Ovat he sitten mitä uskoa tahansa tai eivät.

t. eräs pakana

Vierailija
80/684 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät sen?

Minulla on uskovaisessa lapsuudenkodissani opetettu, että synti on se mikä vieroittaa Jumalasta.

En oikeastaan ollenkaan ymmärrä, miten oman ruumiin ja tasapainon kunnioittaminen, pienempään lapsilukuun keskittyminen ja ehkäisy voisivat vieroittaa Jumalasta?

Kyl se on synti joka nyt ap:ta on kiusaamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän