Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äiti ja viimeinen lapsi

Vierailija
08.03.2009 |

Olen 28-vuotias vanhoillislestadiolainen äiti ja odotan neljättäni. Tämä lapsi jää viimeiseksi, näin olen tämän raskauden aikana päättänyt. Elämäntilanteemme (miehen mielenterveysongelmat, mittavat ulosottovelat ja taloudelliset ongelmat, vaativa erityislapsi, oma jaksaminen) on kestämätön hankkia enää yhtään uutta lasta. Mielummin yritän huolehtia ja jaksaa näiden lasten ja vielä syntymättömän kanssa ja säilyttää oma mielenterveyteni, kun se toiselta on jo mennyt. Olemme tulleet tiemme päähän tämän lapsiasian kanssa. Ei jaksa, ei pysty - edes uskon voimalla.

Olen myös päättänyt vastata rehellisesti mahdollisille kyselijöille ja utelijoille tulevaisuudessa : me emme enää halua ja jaksa lisää lapsia. Jos rehellisyyden vuoksi joku lakkaa pitämästä minua oikein uskovana, se olkoon hänen ongelmansa. Minulle tämä päätös ei ole uskomisen este. Se on minun henkilökohtainen ratkaisuni.

Nautin jo valmiiksi ajatuksesta, ettei minun enää koskaan tarvitse tämän jälkeen pelätä raskaaksituloa, tehdä testiä siinä toiveessa, ettei se näyttäisi plussaa. Ei koskaan pelätä synnytystä ja väsyttävää pikkuvauva-aikaa. Saan olla ja viihtyä omassa kropassani - olla minä itse ilman pakkoa raskautua. Mieleni piristyy jo pelkästä ajatuksesta!

Lapset ovat parasta, mitä olen saanut. Haluan antaa heille jaksavan ja mukavaolevan äidin vielä, kun olen sitä. Tämä raskaus on ollut jo niin vaikea hyväksyä ja niin vaikea kestää - en uskalla kuvitellakaan, mitä se olisi kymmenennen raskauden kohdalla. Siksi vihelsin pelin poikki.

Kiitos.

Kommentit (684)

Vierailija
561/684 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittonen sanoi haastattelussa, ettei ole kenenkään asia mennä tutkimaan, mitä puolisoiden makuukamarissa tapahtuu. Tämän hän vastasi siis toimittajalle, kun hän kysyi, mitä siitä seuraa, jos ehkäisyä käytetään ja se luonnollisesti myös näkyy siinä, ettei uusia lapsia enää synny.

Käytännössä on kuitenkin niin, että ehkäisevän parin katsotaan hyljänneen uskonsa ja hän elää synnissä.

EI ehkäisy ole kielto..vaan kehotus

Vierailija
562/684 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaipaillut tätä ketjua. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/684 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vain, pieni huilitauko, ja pian alkaa uusi ketju vanhoista aiheista...

Hiiiiop!

Olen kaipaillut tätä ketjua. :)

Vierailija
564/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt vl:ksi. Voimia ap, ja 39 vaikutat ihanalta ihmiseltä.

Vierailija
565/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt vl:ksi.

Oma pappani oli tiukka vl, mummo jostain vl:n ja peruskristityn väliltä. Äitini erkaantui tuosta uskosta lopullisesti kun muutti omilleen ja nykyään ihan tavallinen "tapakristitty", toki sellainen perususko näkyi lapsuuskotimme arjessa.

Vl:t olivat hyvin ilkeitä, painostavia ja julmia mummoani kohtaan, silloin kuin pappa oli jo edesmennyt. Kehtasivatkin käydä paasaamassa helvetin tulesta ja kaikista hänen synneistään, kuolemansairaalle vanhukselle. Hävettävää sakkia.

Vierailija
566/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta pienestä kommentistasi näkee, että et ole lainkaan selvillä siitä, mitä "elämän ottaminen omiin käsiin" tarkoittaa. Suostu jo siihen, ettei sinunkaan tarvitse elää sääntöjen alla tässä asiassa. Varsinkaan, kun raamatussa ei ole mainintaakaan asiasta. On vain vl-yhteisön menneisyyden kirous, joka vaan jatkuu ja jatkuu ja pitää jäseniään vankinaan.

Ap, ihanaa että olet päässyt tähän päätökseen! Siunausta sinulle ja perheellesi.

Oletko siis ajatellut ottaa elämän omiin käsiin? Luotatko vielä Jumalaan ja siunaukseen?

Vierailija
567/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tole vl, mutta suuresta perheestä haaveilleena mittani tuli täyteen justiinsa neljännen lapsen kohdalla. On ighan kiikun kaakun, pystyikö olemaan riittävän hyvä äiti neljälle alle kouluikäiselle.

Mielestäni on oikein ymmärtää vastuunsa ihmisistä, jotka on vastuulle uskottu. JOku superäiti voi hyvinkin onnistuia huolehtimaan hyvin kymmenestä lapsesta, toisella taito ja voimat riittävät neljälle tai yhdelle lapselle.

Ehkäisy on ok, siinä ei surmata sikiöitä vaan estetään niiden muodostuminen. Sikiöiden synty estyy myös pidättäytymällä seksistä. En ymmärrä mitä eroa sillä on.

Miksi riidella lapsista, joita ei ole koskaan ollutkaan.

Autetaan sillä energialla vaikka Unisefin kautta, käsiviä, jo syntyneitä lapsia eri puolila maalimaa.

Vierailija
568/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP on tehnyt saman, kuin että ajaisi autolla punaisia päin, silloin kun kyydissä olisi esim. luokkaantunut lapsi tai vaikkapa synnyttävä nainen ja olisi kiire sairaalaan, olisi yö eikä muita autoja mailla halmeilla. Odottaisitko sinä, että valo vaihtuu vihreäksi=noudattaisit normia/sääntöä/määräystä? Jolloin muutamat ylimääräiset sekunnit saattaisivat koitua kohtalokkaaksi kyydissäsi olevalle akuuttia apua tarvitsevalle.

Ei Jumala ole kieltänyt maalaisjärjen käyttöä. Myös Jeesus paransi sairaita sapattina, vaikka se oli vastoin normeja. On synti tehdä omaatuntoaan vastaan. Hyvinvointiyhteiskunnassamme myös jokaisella lapsella tulisi olla oikeus syntyä haluttuna. Surullista, jos äiti toteaa raskaustestin tehtyään: Voi ei taas, en jaksaisi, mutta tulkoon kun en muutakaan voi.

Tiestysti voitaisiin ajatella, että Jumala antaa voimat tai että Jumala koettelee, ítse ei saa ottaa hallintaansa asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Kuitenkin täytyy muistaa, että Jumala näkee sisimpäämme, ei Hän ole tyhmä ja tuomitse ihmistä sokeasti vajavaisten tekojemme ja päätöstemme suhteen. Hän näkee mitä oikeasti olemme ja mihin uskomme, missä sydämemme on.

Jos joku katkeroituu siitä, että AP pääsee ns. "helpommalla" taivaaseen, hän on omalla uskontiellään kyllä hakoteillä. Ensinnäkään, emme voi koskaan tietää toisen ihmisen uskonelämästä, näyttipä se ulospäin kuinka hurskaalta tai maalliselta tahansa. Toisekseen, ns, taivaspaikka ei ole lunastettavissa omilla teoillamme tai tekemättä jättämisillämme. Jos näin olisi, silloinhan Jeesuksen sovitustyö olisi täysin turha. Synnin tekeminen on väärin, mutta siltä emme voi välttyä, eivät uskovatkaan.

Vaikka kokisit olevasi "todellisempi" uskovainen, kun et ehkäise, verrattuna niihin jotka ehkäisevät, teet silti syntiä ja Jumalan silmissä olet samalla viivalla. Voit esimerkiksi kadehtia lähimmäisesi omaisuutta (itse ainakin syyllistyn tähän harva se päivä), puhua toisesta pahaa selän takana tai käyttäytyä töykeästi esimerkiksi mustalaista tai vaikkapa psyykkisesti sairasta henkilöä kohtaan, tai jotakuta, joka ei sinua miellytä tai jonka seurasta et välitä. Me olemme kaikki Jumalan armoa vailla, yhtä paljon. Taivaaseen/osalliseksi autuudesta ei päästä omilla teoilla.

Ap, rohkea päätös. En usko, että sinua tullaan hyljeksimään ja pudottamaan pois yhteisöstäsi, olet järkevä ihminen, niin kuin monet muutkin VLät ja rauhanyhdistyksen piiristä löytyy varmasti rakastavia ja ymmärtäviäkin ihmisiä. Kenelle tahansa irtautuminen, edes osittainkin siitä, mihin on kasvanut, mihin oma identiteetti perustuu ja mihin uskoo, on iso muutos. Voimia sinulle. Toivon, ettet syöksy toiseen ääripäähän tai hylkää kaikkea sitä hyvää mitä yhteisössäsi on.

Ja vielä. En itse ole VL, mutta ei heillä käsittääkseni ole mitään ehkäisykieltoa. Kutsuisin sitä ehkä yhdessä hyväski havaituksi ns. normiksi, joka on yksi osa pyrkimystä Jumalan mielen mukaiseen elämään. Uskon, että heidänkin piireissään suurin kaikista on rakkaus. Lähimmäisenrakkauden lasien läpi tulisi myös katsoa niitä, jotka eivät välttämättä elä täysin yhteisten normien mukaan, syystä taikka toisesta. Mielestäni olisi tärkeää jokaisen kuitenkin miettiä normiensa merkitystä ja vaikutusta omaan uskonelämäänsä. Noudattaako normeja vain koska ne ovat sääntöjä, ja uskoo niin olevansa autuas? Vai ksyykö, mikä merkitys elämälleni on esim. sillä, etten katso telkkaria? VAstaus voisi olla, että silloin jää enemmän aikaa perheelle ja vaikkapa rukoukselle, eikä mieli jää liiaksi kiinni toisarvoisiin asioihin, kuten vaikka joihikin sarjoihin ja vie näin ollen meitä kauemmaksi elämämme ykkösasiasta, Jumalasta. Olisi hyvä keskittyä siihen uskoon itsessään, eikä ulkoisiin seikkoihin.

Näistä asioista ei ole väärin tulla tänne kertomaan. Sehän synnyttää keskustelua, mikä lieneekin keskustelupalstan tarkoitus. Ehkä joku muukin voi löytää vastauksia tai miettimisen aihetta omaan elämäänsä.

Vierailija
569/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me opeta että omilla teoilla ansaittaisiin taivaspaikka, mutta "hedelmistään puu tunnetaan". Kaikki me ollaan yhtä syntisiä, sama armo kuuluu kaikille. Elämässämme haluamme seurata Jeesusta ja kulkea ristin alla.

Kaikki tämä pilkka mitä saamme, niin Raamatussa on kirjoitettukin meidän saavan.

Eli 'kauniisti' annetaan ymmärtää, että toki saat olla eri mieltä, mutta oletkin sitten helvettiin menossa. Mutta entäs jos joku on uskossa, ja haluaa olla, ja uskoo Jumalan oikeasti tarkoittavan jotain hyvää ihmisille, eikä elämä ole mikään esterata ennen taivasta.

Tämä ketju on saanut minut ajattelemaan valitettavasti lestadiolaisista eri lailla kuin ennen. Pidin heitä ennen vilpittöminä kristittyinä, jotka vaan vähän ikävällä tavalla eristäytyvät muista uskovista. Mutta nyt alkaa tuntua, onko heidän opetuksensa ylipäätään kristillistä, jos kerran opetetaan, että omilla teoilla ansaitaan taivaspaikka, ja että joku ihminen voisi olla synnittömämpi kuin joku toinen.

Tää on kyllä yli hauska ketju. Miksi ihminen ei voi itsekseen tehdä ratkaisua onko vl vai ei? Voisko joku vl selittää? Pakottaako joku olemaan uskossa ja tekemään lapsia? Jos vl-usko ei sääntöineen miellyttä, onko siinä pakko olla? Eikö se riitä kun sanoo että ei ole enää vl?

Vierailija
570/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinä olet sanomaan mitään, kun et edes ole vl. Ap.kin tietää sen, ettei epäuskosten mielipiteet näissä meidän uskonasioissa mitään merkkaa.

Minä kirjoitin silloin tuosta "katkeroitumisesta" ja kuten jo aiemmin korjasin se oli väärä sana. Mulla vaan kiehahti tuo ap sanoma, että on vain heidän asiansa. Minä ainakin kipuilen kasvavan perheen kourissa, enkä usko että kukaan muukaan jaksaa 10...11..12.. lastaan vastaanottaessaan niin onnellinen aina olla. Se vaan oikeasti vaikuttaa muihinkin, ainakin jos he eivät puhu ehkäisystään. Mulla ainakin on tullut mieleen, että miten noilla yhtäkkiä loppui lastentulo vaikka ensin tuli tiheään ja itselle tulee ainavaan uusia raskauksia vaikka ei voimia niin olisikaan. Se jos tosiaan suoraan sanoisivat ehkäisevänsä olis helpompi muille/mulle. Minä ainakin koen synnyttämisen helpommaksi, kun näen että muut on samassa "veneessä".

"Jumala on elämän ja kuoleman Herra" ja "Lisääntykää ja täyttäkää maa"

me haluamme olla kuuliaisia näille Jumalan sanoille.

Minusta AP on tehnyt saman, kuin että ajaisi autolla punaisia päin, silloin kun kyydissä olisi esim. luokkaantunut lapsi tai vaikkapa synnyttävä nainen ja olisi kiire sairaalaan, olisi yö eikä muita autoja mailla halmeilla. Odottaisitko sinä, että valo vaihtuu vihreäksi=noudattaisit normia/sääntöä/määräystä? Jolloin muutamat ylimääräiset sekunnit saattaisivat koitua kohtalokkaaksi kyydissäsi olevalle akuuttia apua tarvitsevalle.

Ei Jumala ole kieltänyt maalaisjärjen käyttöä. Myös Jeesus paransi sairaita sapattina, vaikka se oli vastoin normeja. On synti tehdä omaatuntoaan vastaan. Hyvinvointiyhteiskunnassamme myös jokaisella lapsella tulisi olla oikeus syntyä haluttuna. Surullista, jos äiti toteaa raskaustestin tehtyään: Voi ei taas, en jaksaisi, mutta tulkoon kun en muutakaan voi.

Tiestysti voitaisiin ajatella, että Jumala antaa voimat tai että Jumala koettelee, ítse ei saa ottaa hallintaansa asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Kuitenkin täytyy muistaa, että Jumala näkee sisimpäämme, ei Hän ole tyhmä ja tuomitse ihmistä sokeasti vajavaisten tekojemme ja päätöstemme suhteen. Hän näkee mitä oikeasti olemme ja mihin uskomme, missä sydämemme on.

Jos joku katkeroituu siitä, että AP pääsee ns. "helpommalla" taivaaseen, hän on omalla uskontiellään kyllä hakoteillä. Ensinnäkään, emme voi koskaan tietää toisen ihmisen uskonelämästä, näyttipä se ulospäin kuinka hurskaalta tai maalliselta tahansa. Toisekseen, ns, taivaspaikka ei ole lunastettavissa omilla teoillamme tai tekemättä jättämisillämme. Jos näin olisi, silloinhan Jeesuksen sovitustyö olisi täysin turha. Synnin tekeminen on väärin, mutta siltä emme voi välttyä, eivät uskovatkaan.

Vaikka kokisit olevasi "todellisempi" uskovainen, kun et ehkäise, verrattuna niihin jotka ehkäisevät, teet silti syntiä ja Jumalan silmissä olet samalla viivalla. Voit esimerkiksi kadehtia lähimmäisesi omaisuutta (itse ainakin syyllistyn tähän harva se päivä), puhua toisesta pahaa selän takana tai käyttäytyä töykeästi esimerkiksi mustalaista tai vaikkapa psyykkisesti sairasta henkilöä kohtaan, tai jotakuta, joka ei sinua miellytä tai jonka seurasta et välitä. Me olemme kaikki Jumalan armoa vailla, yhtä paljon. Taivaaseen/osalliseksi autuudesta ei päästä omilla teoilla.

Ap, rohkea päätös. En usko, että sinua tullaan hyljeksimään ja pudottamaan pois yhteisöstäsi, olet järkevä ihminen, niin kuin monet muutkin VLät ja rauhanyhdistyksen piiristä löytyy varmasti rakastavia ja ymmärtäviäkin ihmisiä. Kenelle tahansa irtautuminen, edes osittainkin siitä, mihin on kasvanut, mihin oma identiteetti perustuu ja mihin uskoo, on iso muutos. Voimia sinulle. Toivon, ettet syöksy toiseen ääripäähän tai hylkää kaikkea sitä hyvää mitä yhteisössäsi on.

Ja vielä. En itse ole VL, mutta ei heillä käsittääkseni ole mitään ehkäisykieltoa. Kutsuisin sitä ehkä yhdessä hyväski havaituksi ns. normiksi, joka on yksi osa pyrkimystä Jumalan mielen mukaiseen elämään. Uskon, että heidänkin piireissään suurin kaikista on rakkaus. Lähimmäisenrakkauden lasien läpi tulisi myös katsoa niitä, jotka eivät välttämättä elä täysin yhteisten normien mukaan, syystä taikka toisesta. Mielestäni olisi tärkeää jokaisen kuitenkin miettiä normiensa merkitystä ja vaikutusta omaan uskonelämäänsä. Noudattaako normeja vain koska ne ovat sääntöjä, ja uskoo niin olevansa autuas? Vai ksyykö, mikä merkitys elämälleni on esim. sillä, etten katso telkkaria? VAstaus voisi olla, että silloin jää enemmän aikaa perheelle ja vaikkapa rukoukselle, eikä mieli jää liiaksi kiinni toisarvoisiin asioihin, kuten vaikka joihikin sarjoihin ja vie näin ollen meitä kauemmaksi elämämme ykkösasiasta, Jumalasta. Olisi hyvä keskittyä siihen uskoon itsessään, eikä ulkoisiin seikkoihin.

Näistä asioista ei ole väärin tulla tänne kertomaan. Sehän synnyttää keskustelua, mikä lieneekin keskustelupalstan tarkoitus. Ehkä joku muukin voi löytää vastauksia tai miettimisen aihetta omaan elämäänsä.

Vierailija
571/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on tullut mieleen, että miten noilla yhtäkkiä loppui lastentulo vaikka ensin tuli tiheään ja itselle tulee ainavaan uusia raskauksia vaikka ei voimia niin olisikaan.

Mutta minun mielestä nämä ovat niitä uskomattomimpia juttuja vl-uskossa. Ei teidän kohtunne ja kehonne ole yhtään sen parempaa tekoa kuin muillakaan. Muillekin saattaa lääkäri sanoa (useamman sektion jälkeen esim) että nyt loppuu se lapsenteko tai se on henki pois. Sitäkin pitää kunnioittaa, on se äidin henkikin tärkeä. On olemassa myös ns sekundääristä lapsettomuutta, teillä ja meillä muillakin.

Teidän uskontonne perustuu johonkin uskomattomaan kyttäämiseen ja suorastaan vahingoniloon toisia perheitä kohtaan.

Vierailija
572/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvästi hän oli kristitty ja uskova ihminen.

Mikä sinä olet sanomaan mitään, kun et edes ole vl. Ap.kin tietää sen, ettei epäuskosten mielipiteet näissä meidän uskonasioissa mitään merkkaa.

Vierailija
573/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän sen jos lääkäri toteaa, että kohtu ei kestä, mutta siitähän voisi silloin puhua. Sekundäärisen lapsettomuudenkin ymmärrän, mun kaverilla on sitä, mutta voiko se tulla yhtäkkiä jos ensin saa 4-5 lasta tiheään?

Kaverillani on yksi lapsi ja toista eivät ole saaneet..

Meidän kehomme tai kohtumme parempaan tekoon en tiedä, mutta voisiko hormonaalisella ehkäisyllä olla vaikutusta (e-pillerit) teidän hormonitoimintaanne?

Ja Jumala haluaa lisätä kansaansa...

Kyttäämistä varmaan on, mutta vahingoniloa en soisi kenelläkään olevan. Ja haluan sanoa sen, että ihmisinä me emme ole yhtään sen parempia kuin tekään. Olemme taipuvaisia syntiin ja synti asuu meissä, mutta meillä on halu panna syntiä pois. Haluamme olla nöyriä ja kuuliaisia.

Mulla ainakin on tullut mieleen, että miten noilla yhtäkkiä loppui lastentulo vaikka ensin tuli tiheään ja itselle tulee ainavaan uusia raskauksia vaikka ei voimia niin olisikaan.

Mutta minun mielestä nämä ovat niitä uskomattomimpia juttuja vl-uskossa. Ei teidän kohtunne ja kehonne ole yhtään sen parempaa tekoa kuin muillakaan. Muillekin saattaa lääkäri sanoa (useamman sektion jälkeen esim) että nyt loppuu se lapsenteko tai se on henki pois. Sitäkin pitää kunnioittaa, on se äidin henkikin tärkeä. On olemassa myös ns sekundääristä lapsettomuutta, teillä ja meillä muillakin.

Teidän uskontonne perustuu johonkin uskomattomaan kyttäämiseen ja suorastaan vahingoniloon toisia perheitä kohtaan.

Vierailija
574/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin silloin tuosta "katkeroitumisesta" ja kuten jo aiemmin korjasin se oli väärä sana. Mulla vaan kiehahti tuo ap sanoma, että on vain heidän asiansa. Minä ainakin kipuilen kasvavan perheen kourissa, enkä usko että kukaan muukaan jaksaa 10...11..12.. lastaan vastaanottaessaan niin onnellinen aina olla. Se vaan oikeasti vaikuttaa muihinkin, ainakin jos he eivät puhu ehkäisystään. Mulla ainakin on tullut mieleen, että miten noilla yhtäkkiä loppui lastentulo vaikka ensin tuli tiheään ja itselle tulee ainavaan uusia raskauksia vaikka ei voimia niin olisikaan. Se jos tosiaan suoraan sanoisivat ehkäisevänsä olis helpompi muille/mulle. Minä ainakin koen synnyttämisen helpommaksi, kun näen että muut on samassa "veneessä".

Jos lasten vastaanottaminen on uskon hedelmä, miksi se sitten tuntuu niin vaikealta? Eikö uskon hedelmien pitäisi aivan itsestään vuotaa siitä uskosta? Ja miksi sinusta tuntuu niin vaikealta jos joku toinen ei saa yhtä monta "uskon hedelmää" eli lasta? Musta tuo sun kirjoitus kuulostaa suorastaan oudolta. Uskon hedelmät oikeasti vuotavat siitä uskosta, ja ne ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus ja puhtaus. Entäs ne toiset hedelmät? Ne huonot? Eikö niihin kuulu mm. kateus?

Vierailija
575/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakymppi, et kyllä tasan ole vl,

Eipä passaa meidän muiden provosoitua, näillä avoimilla palstoilla liikkuessa täytyy aina muistaa, että tänne voi joku tulla esittämään toista mitä on ja provosoida ihan älyvapailla ja kärjistetyillä kommenteilla. Tämä tyyppi haluaa ilmeisesti antaa vlstä ihan pöljän kuvan, esittämällä moisia kommenttejaan vln nimissä.

Vierailija
576/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muulle kuin itsellesi.

Mutta tämän tekstin kirjoittajaa ihmettelen. Mä en ymmärrä mitä ihmettä se sulle kuuluu jos jollekin ei tulekkaan enää lapsia tai tuleekin pidempiä taukoja. Eiköhän se usko ole henkilökohtainen asia. Mitä sitä muita alkaa kyttäämään :O

Ja toisekseen miten sinun elämää helpottaa jos tiedät että joku käyttää ehkäisyä?

(ilmeisesti voisit jo mielessäsi tuomita hänet helvettiin?)

Mun mielestä lasten synnyttämisellä ei ole mitään tekemistä autuuden kanssa.

Meille ei ainakaan nyt toistaseksi tule ainakaan useampaan vuoteen vauvaa koska en kertakaikkiaan jaksa. Viisi lasta on jo ja mitä se kennellekkään kuuluu.

Ja olen vl. Tässä uskossa ja elämäntavoissa on niin paljon hyvää että en halua irrottautua mihinkään yhteisöstä. On hyviä ystaviä ja turvallinen kasvuympäristä lapsilla.

"Jumala on elämän ja kuoleman Herra" ja "Lisääntykää ja täyttäkää maa"

me haluamme olla kuuliaisia näille Jumalan sanoille.

Vierailija
577/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän sen jos lääkäri toteaa, että kohtu ei kestä, mutta siitähän voisi silloin puhua.

että jos lääkäri sanoo että elimistö ei enää kestä, niin sillä ei ole mitään merkitystä sillä niitä lapsia nyt vaan tehdään niin kauan kun luojanne suo. Mä ymmärrän erittäin hyvin että niistä asioista ei puhuta, sillä tuohan lukitellaan välittömästi itsekkyydeksi - että ihminen päättää että se oma keho on tärkeämpi kuin tulevan lapsen elämä.

Vierailija
578/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin epäuskoinen?? Koita perustella. Tämä ketju kyllä osoitti, että vl-yhteisö on todella pahasti sairas, jos kaikki muut uskovat leimataan epäuskoisiksi.

Ja ei tämä keskustelu ja vl-yhteisön säännöksistä ole sitä pilkkaa, mistä Jeesus puhui. Se vaan halutaan sellaiseksi vääntää, että vl-ihmiset näyttäisivät omasta mielestään ainoilta oikeassa olevilta uskovilta. Ymmärtäkää edes kritiikin ja pilkan ero. Raamatuntulkintanne esilleottamissasi lauseissa on myös vääristynyttä. Kaukaa on haettu, että ne tarkoittaisivat ehkäisyn kieltämistä.

Vierailija
579/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tämä pilkka mitä saamme, niin Raamatussa on kirjoitettukin meidän saavan.

Mitä enemmän pilkkaa MEITÄ kohtaan, sitä enemmän ME olemme oikeassa, koska Raamatussa luvataan vainoja jne. kristityille. Ongelma vain on siinä, että tätä samaa perustelua käyttävät erilaiset kristilliset suuntaukset. Mikäs niistä sitten on eniten oikeassa? Se, jota pilkataan kaikkein törkeimmin? Ei voi mennä näin!

Miksi joku tai jotkut vl-keskustelijoista haluaa pönkittää tätä me uskovaiset - te epäuskoiset -asetelmaa? Millä oikeutuksella kutsutte vl-liikkeen ulkopuolisia ihmisiä kategorisesti epäuskoisiksi? Kapea ja ahdas on maailma, jos aitoa kristillisyyttä ei kykene näkemään muussa kuin omassa kuppikunnassa. Haloo, meitä kristittyjä on täällä muitakin!

Vierailija
580/684 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vastaanottaminen on uskon hedelmä. Mutta ei sitä ole silti aina niin helppo hyväksyä, raskausaika ei ole helppoa, synnyttäminen on kivuliasta ja pienen vauvan kanssa arki ei ole helppoa ison lapsilauman keskellä. Uskonhedelmät vuotaa itsestään sillä ehkäisemättömyydellä. Meissä asuu myös "vanha aatami" eli syntiin taipuvaisia ihmisiä ollaan. Emme me ole fariseuksia. Jos me osaisimme elää noiden hyveiden mukaan, mihin enää tarvittaisiin Jeesuksen sovitustyötä. Synti tarttuu ja sen takia me olemme usein kerjäämässä anteeksiantoa.

Kateus on syntiä.

Ja vielä tuohon lastensaamiseen, ei tietenkään kaikki saakaan yhtä monta lasta, mutta ehkäisy on asia erikseen. Ja nyt en jaksa enää vastata, sillä tiedän ettei mikään vastaus teitä tyydytä. Mulla on oikeus uskoa näin kun uskon.

Jos lasten vastaanottaminen on uskon hedelmä, miksi se sitten tuntuu niin vaikealta? Eikö uskon hedelmien pitäisi aivan itsestään vuotaa siitä uskosta? Ja miksi sinusta tuntuu niin vaikealta jos joku toinen ei saa yhtä monta "uskon hedelmää" eli lasta? Musta tuo sun kirjoitus kuulostaa suorastaan oudolta. Uskon hedelmät oikeasti vuotavat siitä uskosta, ja ne ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus ja puhtaus. Entäs ne toiset hedelmät? Ne huonot? Eikö niihin kuulu mm. kateus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan