Naurettavaa, että aikuiset ihmiset viettävät joulun vanhempiensa kanssa
Kommentit (99)
sinne kun sitten me neljä henkinen perhe sulloudutaan niin ei siinä kovin lepposat oltavat ole. Se joka herää ekana herättää väkisin kaikki muutkin, eli rauha hyvin kaukana.
Saa viettää lähimpien kanssa joulun.
Ja meillä kaikki tekee jotakin eli ei sitä kukaan valmiin padan ääreen meillä mene.
ps. Meillä myös sisarukset samassa paikassa jouluna eli ihanan paljon porukkaa.
olla lapseni kanssa kahdestaan koko joulu? Aivan järjetöntä. Kyllä meille tulisi suoraansanottuna tylsä ja paska joulu. Tottakai menen äitini luokse. Autan jouluruokien ja leipomusten teossa. Kuusen koristelen lapseni kanssa. Näin me olemme aina tehneet ja äitini olisi todella pettynyt jos emme tulisi.
Muistan nimittäin omasta jo kuolleesta mummostani sen, että hän nautti suunnattomasti, jos sai olla jouluaaton YKSIN. Hän halusi olla vähän ns. surumielinen, halusi muistella edesmennyttä puolisoaan, polttaa kynttilöitä, kuunnella joulumusiikkia ja syödä oman jouluateriansa. Kyllä hän ilahtui, kun kävimme aatonaattona isolla porukalla kahvittelemassa ja tuomassa joulumuistamiset ja samoin tykkäsi kun aattoaamuna häenlle vietiin pieni riisipuuroannos, mutta aattona sai vain "piipahtaa" ovensuussa. Hän oli onneksi niin suorasanainen, että sai sanottua oman mielipiteensä ;)
Voi olla, että monet isovanhemmat (etenkin jos on puoliso, kenen kanssa joulua viettää) nauttisivat myös siitä omasta rauhasta. Eri juttu on toki se, jos välimatkat on pitkät ja sukua näkee vain muutaman kerran vuodessa. Mutta jos asutaan lähekkäin ja muutenkin nähdään paljon (ja oletetaan, että mummot hoitaa joka viikonloppu lapsenlapsia), niin ehkä joulu olisikin oikea aika antaa isovanhempien hengähtää...
Kyllä isovanhemmille on iso juttu että saavat laittaa joulua lapsenlapsille. Mummolla ja papalla saattaisi olla suorastaan tylsää kaksistaan.
Mun äiti varmasti sanoo jos joku ei sovi hänelle, joten vaikka sun mummon halusi viettää joulun yksin kynttilöitä poltellen ja miestään miettinen, niin kaikki eivät todellakaan.
samoin mieheni, mutta silti asumme n. 20 km:n säteellä molempien vanhemmista. Meidän vanhemmat kun jo tajusivat muuttaa sieltä perähikiöiltä tänne pääkaupunkiseudulle, missä on paljon opiskelu- ja työpaikkoja, eikä sen takia tarvetta ole ollut meillä lapsillakaan muuttaa sinne satojen kilometrien päähän...
Joka ei voi myydä isoa taloaan (vaimo ei jaksaisi enää siivota sitä) ja muuttaa kaupunkiin kaksioon, koska lapset suuttuvat kun eivät saa perinteistä joulua maalla.
Vaimo sitten laittaa kaiken aikuisille lapsilleen ja siivoaa ja leipoo ja on aattona ihan rättiväsynyt.
On monesti puhunut, kuinka haluaisivat muuttaa palvelujen lähelle pieneen rivitaloasuntoon, mutta lapset suuttuvat kun haluavat säilyttää "perinteet".
...tähän oli kyllä ihan pakko vastata. Mun vanhemmat asuu 1000 km päässä (joo kyllä se on TUHAT kilometriä) ja tulee meille viettämään joulua. :D Itse kunnollisena av-mammana olen tietenkin äippälomalla, mutta miehelläpä ei ole yhtään joululomaa, kaikki joulupäivätkin siis raataa töissä. Ihanaa, ettei tarvi olla lapsen kanssa joulua kahdestaan.
Meillä taas vanhempani sekä miehen vanhemmat tulevat meille, meidän herkkupatojen ääreen. Ja näin on ollut 6 vuotta, että nimen omaan tämä av-mamma tekee itse ruoat ja isovanhemmat tulevat tyttären ja minijän patojen ääreen jouksi.
Ehdin minä myös aikuistua ja viettää monta monta joulua ilman vanhempia, kavereiden kanssa baareissa könyttiin koko joulunpyhät.
Joka ei voi myydä isoa taloaan (vaimo ei jaksaisi enää siivota sitä) ja muuttaa kaupunkiin kaksioon, koska lapset suuttuvat kun eivät saa perinteistä joulua maalla.
Vaimo sitten laittaa kaiken aikuisille lapsilleen ja siivoaa ja leipoo ja on aattona ihan rättiväsynyt.
On monesti puhunut, kuinka haluaisivat muuttaa palvelujen lähelle pieneen rivitaloasuntoon, mutta lapset suuttuvat kun haluavat säilyttää "perinteet".
Jos ovat noin tossun alla, niin se on voivoi.
Tosin on meillä jotain viemisiä ja se kinkku, kuusi yms. on kotonakin. Päivällä mennään vanhemmmilleni, käydään yhdessä haudoilla, syödään ja odotetaan pukkia kylään.
Ja meidät on kutsuttu. Pari joulua ollan vietetty oman perheen kesken ja samoin kun jollain edellisellä, niin meidänkin lapset ovat pyytäneet että, seuraava joulu oltaisiin mummilla ja papalla. Ja ne joulut kun ollaan kotona oltu niin, äiti on ollut pikkasen pettynyt, mutta ymmärtäny kuitenkin.
Se miksi meille eivät vanhemmat tule on se että, heillä on iso talo ja tilaa rutkasti. Joo, ja ollaan kysytty sisaruksien kanssa vanhemmiltamme että miksi eivät muuta pienenmpään asuntoon? eivät halua. Isä tykkää puuhailla autotallissa ja äiti rakastaa puutarhan laittoa. Joulun takia eivät taloaan ole myymättä.
Joskus ollaan mietitty yhdessä että, lähdettäisiin koko porukka jonnekin ulkomaille jouluksi, mutta eipä vielä olla, ehkä ensi jouluna?
ja ihan siksi, että meidät pyydettiin sinne, ja siellä lapsetkin viihtyvät. Halutaan jakaa tuo lasten tuoma joulunilo lasten isovanhemmillekin.
viettämään joulua meidän kanssa. Että älä vaan tukehdu siihen nauruus..
heille. Heistä on hauskaa saada lapsenlapset kylään. Minä hoidan kaikki leipomukset, teen rosollin, pesen saunan ja autan muutenkin joulusiivouksessa. Se siitä loisimisesta. Äitini tekee perunalaatikon ja riisipuuron. Muut ostetaan valmiina/puolivalmiina.
Itse potkisin vanhempiani joululahjaksi, jos heidän luo sattuisin jouluna eksymään.
kohta taas av mammat suuntaavat äidin patojen ääreen jouluksi, tsiisus
miten joulun viettää, omalla porukalla tai sitten vanhempien luona. Tänä vuonna kutsuin anopin miehineen meille, ettei heidän tarvinnut olla ihan kahden. Mutta sitä en ymmärrä että pitää tukka putkella mennä aattona moneen paikkaan ja stressata!! Mun lapsuudessa oli näin ja se oli ihan hirveetä.. ensin yhdelle mummolle, ruoka ja lahjat ja sitten seuraavaan paikkaan. Lopulta myöhään kotiin ja kaikki oli ihan väsyjä. Äiti ja isä jo etukäteen stressasi sitä ajoruljanssia.
Eri asia olla yhdessä paikassa koko aatto esim. mutta että pitäs ajella ristiin rastiin, ei kiitos. Siskoni tekee nykyään ihan samaa, valittaa etukäteen kun pitää kaikilla käydä ja tavata jouluna ja sitten ajetaan tunti, puoltoista yhteen paikkaan ja kohta taas eteenpäin.. huh huh. Ja tämä siis siksi että kun ei sitten ite tarvi laittaa. No ei tarvitse, mutta ei pidä valittakaan!
Onneksi meillä on muihin kuin anoppiin yli 900km matka niin ei tarvitse edes miettiä :)
taas ap:llä ongelma, itse en ole koskaan 900km välimatkaa pitänyt ongelmana, enkä vanhempien kanssa vietettyjä juhlapyhiä outoina. Ei ole käynyt mielessäkään.
Vanhemmat tulevat meille syömään ja teen joululaatikot heillekin.
Joskus voi siis olla toisinkin päin ja meillä näin on ollut jo toistakymmentä vuotta.
Miten aikuisten ihmisten voi olla niin vaikea tajuta että kaikki eivät elä samalla tavalla kuin itse?! Käsittämätöntä!
Olen 30v ja olen 2 jouluaattoa viettänyt eri osoitteessa kun vanhempani (ja siskoni perhe), ne joulut oleme viettäneet mieheni perheen kanssa. Joulupäivänä olemme sitten viettänyt "uutta aattoa" vanhempieni kanssa, lahjoineen päivineen.. Meille (minulle, siskolleni ja vanhemmilleni) yhteinen joulu on niin tärkeä juttu, että se järjestetään tavalla tai toisella! Tänä jouluna saamme olla yhdessä jo aattona. Joo, ja aattona vanhempieni luokse tulee myös siskoni miehen vanhemmat ja veli! Ensimäisen lapsenlapsen synnyttyä he totesivat kyseisen järjestelyn parhaaksi.
Kaikki isovanhemmat eivät ole vanhuksia, vaan ovat työelämässä. Ja jotkut isovanhemmat HALUAVAT viettää joulun lapsiensa ja lastenlasten kanssa. Ja jotkut aikuisetkin haluavat olla yhdessä omien vanhempiensa kanssa. Toiset haluavat ajaa vaikka 1000km jouluna, miten se voi häiritä jotain kotona jouluaan viettävää? Antaaka nyt hyvät ihmiset toisten viettää joulua miten haluaa! Ja jos sinä et tule anopin tai äitisi kanssa toimeen, niin se ei tarkoita ettei kukaan muukaan voisi!
Pahoittelen, että sukulaisenne asuvat kaukana, mutta tässä nyt vain yritetään selittää, että kaikki eivät ole samassa tilanteessa kuin te!!! Kukaan ei ole väittänytkään että teidän pitäisi ehtiä käymään, mutta joillekin se on oikeasti mahdollista eikä mitenkään naurettavaa (mikä oli siis tämän ketjun aihe).