Naurettavaa, että aikuiset ihmiset viettävät joulun vanhempiensa kanssa
Kommentit (99)
olisi tosi tylsää jos ei omaan kotiin tarvitsisi laitta joulua, tehdä herkkuja, koristella kotia, ostaa joulukuusi jne.
Älkää vain sanoko että kunnon av-mamma tekee kaiken tuon ja silti ei vietä joulua kotonaan.... hakee kuusen ja lähtee pois kotoa. Anna minun kaikki kestää
tehdään pipareita niin anopille kun meillekkin. Laatikot teen kanssa anopille valmiiksi
Mutta minä en olekkaan mikään mamma vaan ÄITI :)
Muistan nimittäin omasta jo kuolleesta mummostani sen, että hän nautti suunnattomasti, jos sai olla jouluaaton YKSIN. Hän halusi olla vähän ns. surumielinen, halusi muistella edesmennyttä puolisoaan, polttaa kynttilöitä, kuunnella joulumusiikkia ja syödä oman jouluateriansa. Kyllä hän ilahtui, kun kävimme aatonaattona isolla porukalla kahvittelemassa ja tuomassa joulumuistamiset ja samoin tykkäsi kun aattoaamuna häenlle vietiin pieni riisipuuroannos, mutta aattona sai vain "piipahtaa" ovensuussa. Hän oli onneksi niin suorasanainen, että sai sanottua oman mielipiteensä ;)
Voi olla, että monet isovanhemmat (etenkin jos on puoliso, kenen kanssa joulua viettää) nauttisivat myös siitä omasta rauhasta. Eri juttu on toki se, jos välimatkat on pitkät ja sukua näkee vain muutaman kerran vuodessa. Mutta jos asutaan lähekkäin ja muutenkin nähdään paljon (ja oletetaan, että mummot hoitaa joka viikonloppu lapsenlapsia), niin ehkä joulu olisikin oikea aika antaa isovanhempien hengähtää...
Kyllä isovanhemmille on iso juttu että saavat laittaa joulua lapsenlapsille. Mummolla ja papalla saattaisi olla suorastaan tylsää kaksistaan.
olis siellä mummolla ja vaarilla yksinäistä jos emme kävisi. Papalla surkea joulu yksin ensimmäistä kertaa anopin kuoltua. Voimme vähän piristää käymällä kylässä. Isovanhemmat käyvät myös meillä.
Syömme kotona ja sen jälkeen mummolaan käymään. Itsekäs ei passaa olla joulunakaan.
Hmmm... Onko isovanhempien mielipide kysytty?
Tähän mennessä olemme olleet vain käymässä äitini luona, mutta anoppi pyysi niin kauniisti, etten enää voinut kieltäytyä (enkä siis halunnutkaan).
Ollaan anoppilassa sitten uusivuosi samaan syssyyn ja tämäkin hänen toivomuksestaan
siis vain minä, mieheni ja lapset. Vuosia ajettiin paikasta toiseen ja oltiin aina joulunpyhien jälkeen tosi väsyneitä. Sit muutama vuosi sitten päätettiin että nyt saa riittää, eikä sen jälkeen olla ravattu missään ja voin sanoo että joulumme on parempia kuin koskaan ennen. Nytkin odotan innolla joulua että saamme olla kaikessa rauhassa ja nauttia yhdessä olosta. Mutta jos joku muu tykkää reissata ja olla isolla porukalla niin mikäs sen parempaa, ei ole minulta pois.
Meillä on mummolaan 400 kilometriä ja emme todellakaan jaksa jähteä ajamaan sinne ja viettämään koko joulun pois kotoa. JA se hulina siellä sitten....koko ajan joku kyselemässä jotain ja lapset suoksee serkkujensa kanssa ja missään ei saa olla rauhassa ..................
Ihanaa olla kotona perheen kanssa ja laittaa koti kauniiksi ja laittaa ruuat jne. Meidän lapset ei halua edes lähteä ajamaan toiselle puolelle suomea.
Mutta av-mammat eivät uskalla sanoa äidilleen ei
onneksi on ihana anoppi ja appiukko ja joulu valmistellaan ja vietetään yhdessä. Onko ihanampaa kuin kunnon sukujoulu lapsuuden muistoiksi omille lapsille?
Joidenkin vanhemmat _haluavat_ valmistaa joulun lapsilleen ja heidän perheilleen.
Ehkä vaan ollakseen toisten iloksi tai vaikka taakan helpotukseksi perheelle jossa on pieniä lapsia tms.
Mekin menemme joka toinen joulu vanhemmilleni ja sinne tulee myös siskoni perheineen. Kaikki osallistuvat joulutarjottavien järjestämiseen, tosin äitini varmaan enemmän kuin me muut.
Tuli mieleen että eikö sinulla ole vanhempia joille mennä jouluksi ap?
Vai ovatko he tehneet selväksi ettei aikuisilla ole asiaa vanhempien pöytään?
No meillä ainakin tuo joulu kestää useamman päivän. Ehditään käymään jo aattona sekä minun että miehen vanhempien luona ja joulu- ja tapaninpäivä on aikaa tuijotella sitä omaakin kuusta.
olisi tosi tylsää jos ei omaan kotiin tarvitsisi laitta joulua, tehdä herkkuja, koristella kotia, ostaa joulukuusi jne.
Älkää vain sanoko että kunnon av-mamma tekee kaiken tuon ja silti ei vietä joulua kotonaan.... hakee kuusen ja lähtee pois kotoa. Anna minun kaikki kestää
mutta sirä av-mammat ei taida tajuta. MINä en ainakaan lähde toiselle puolelle suomea toisten nurkkiin koko jouluksi. eri asia jos mummot asuvat samalla paikkakunnalla
ei se tarkoita sitä ettemme arvostaisi heitä tai tule heidän kanssaan toimeen. Päinvastoin meillä on erittäin hyvät ja lämpimät välit ja hyvä niin sillä he ymmärtävät miksi me tahdomme viettää joulua yhdessä. Olemme kyllä sanoneet että meille kyllä saa tulla mutta me emme jaksa ravata paikasta toiseen kun välimatkat on pitkät. Mutta eivät hekään tykkää joulusta jona täytyy juosta paikasta toiseen, tahtovat hekin viettää sitä kotonaan. Tämä ratkaisu sopii kaikille meille.
T: 13
Pääsee käymään ihan päiväseltään kummassakin paikassa, ei tule ressiä kellekään. Ei se mummoloissa ravaaminen aina tarkoita sitä että sinne jäädään asumaan. Itse emme ole KOSKAAn olleet yötä kummassakaan paikassa lasten kanssa.
No meillä ainakin tuo joulu kestää useamman päivän. Ehditään käymään jo aattona sekä minun että miehen vanhempien luona ja joulu- ja tapaninpäivä on aikaa tuijotella sitä omaakin kuusta.
[
kovin montaa kerttaa ette ehtisi käymään
on eri asia viettää joulua sukulaisetn kanssa jos asuvat samalla paikkakunnalla.... kuin että vanhemmat asuvat 500 kilometrin päässä. me ei ainakaan pari päivän takia ajeta 1000 kilometriä raahaten lapsia ja koiria ja lahjota paikasta toiseen. Ihana rauhallinen joulu kotona oman perheen kanssa... anoppilassa käydään syömässä joulupävänä ja he meillä tapanin päivänä. ei toisten nurkissa asumista
kun on pakko mennä anoppilaan tai vanhempien luo.
Lukijapalstat on täynnä mummojen vinkumista kun pitää aikuisille lapsille laittaa joulu, vaikka haluaisi jo nauttia miehensä kanssa rauhasta ja levätä.
Meille tulee vanhemmat tänä vuonna ja mun sisarukset, viime vuonna oltiin kaikki yhdessä Levillä ja sitä edellinen joulu vanhempieni luona.
Kukaan ei pääse täysin valmiiden patojen ääreen, jokainen hoitaa oman osuutensa jouluruuista.
Että ihanko ap koettaa saada kinaa aikaiseksi siitä, missä kukakin joulunsa viettää? Melkeenpä voisin sanoa, että itse olet naurattava..
Juu ja meillä mummoloihin 250km. Menemme sinne jouluksi! Aattelkaas!!! Silti kerkeämme olla myös kotona miehen loman vuoksi, ja meille tulee kuusikin tänne omaan kotiin vaikkei just joulupyhiä täällä ollakaan! Hui kamala apua, miten mä nyt kestän kun av.lla mut lynkataan!!
Tiedätkö kun se joulu ei ole pelkästään se aattoilta. Me mennään mielellään mun vanhemmille jouluna, meidät on sinne kutsuttu. Illalla tullaan kotiin ja joulupäivänä vanhemmat tulee meille syömään.
Sä varmaan hommaat kaikki kotiin, mutta heivaat ne heti aaton jälkeen roskiin.
Kyllähän me aikuiset ihmiset joulu vietettäisiin mielellään keskenään, mutta lapsille isovanhemmat on niin tärkeät ja mummujakin pitää ajatella ja heidän tunteitaan. He rakastavat näitä jouluja yhdessä lasten ja lastenlasten kanssa. Ei koko joulua vietetä yhdessä, mutta vähintään syömässä on käytävä siellä tai sitten he meillä. Välimatkaa ei onneksi ole kuin 20 km.
No ei ehdittäisikään, mutta mitä se liittyy tähän? Vastasin vain tuolle, jonka mielestä on naurettavaa käydä isovanhempien luona ja tehdä vielä kotiinkin se joulu. Pointtini olikin juuri se, että ei kaikilla ole ne isovanhemmat siellä 350 km päässä, joten miksi pitää ihmetellä, jos jotkut ehtii olla vielä kotonakin?
entäs jos mummolaan olisi 350 km
kovin montaa kerttaa ette ehtisi käymään
Olisi kyllä aika hurjaa jos tuona aikana ei löytyisi päivääkään jonka viettäisimme isovanhempien kanssa. Ap:lle rauhoittava tieto että ollaan ne 12 vrk ihan "omillamme" ja joudutaan jopa joskus laittamaan ruokaa itse :) Yökylään ei sentään tarvitse mennä, siinä menee minun sietokyvyn raja.