Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien jälkeläiset, miten saitte ekan asuntolainan?

Vierailija
01.02.2015 |

Hieman provosoiva otsikko, mutta jospa se huomataan paremmin.. ;)

Omat ja miehen vanhemmat eivät kykene takaamaan lainaa, enkä sitä mitenkään heidän velvollisuutena edes pidä. Miten te muut köyhien jälkeläiset olette saaneet ekan asuntolainanne ilman takaajia ja omaisuutta? Olettaen siis että ette itsekään ole rikkaita. Esim omat vuosituloni ovat vain vähän päälle 40t.

Ja erityisesti pk-seudulta kämpän ostaneet voisivat kertoa kokemuksiaan! Jossain pohjoisessa asunnot maksavat vain muutamia kymmeniä tuhansia, sellainen laina tuskin on kenellekään työssäkäyvälle vaikea saada.

Sanotaan, että sosioekonominen asema periytyy. Olen itse koittanut kovasti pyristellä tätä vastaan, vanhempani ovat vain peruskoulun käyneitä, toinen pitkäaikaistyötön jne. Itse olen hankkinut AMK-koulutuksen ja työn, mutta huomaan olevani hieman eri asemassa samanikäisiin työkavereihini nähden. He ostelevat siis nyt ensiasuntojaan, vanhempiensa takaamana.

Säästöjä toki on jonkinverran, mutta ne eivät taida yksinään oikein riittää kun pankit myöntävät entistä nihkeämmin asuntolainoja... :S

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten isoja lainoja nykyään annetaan, vaikka asunto onkin vakuutena. Korttitalo voi sortua pieneen asiaan. 

Vierailija
62/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli selvitetty, paljonko voidaan saada puolison vanhempien takauksen kanssa, lähdettiin katselemaan asuntoja rakennusalalla olevan puolison isän kanssa. Kytättiin aika kauan, että löytyi sellainen, johon ei tarvittaisi koko mahdollista lainasummaa edes isomman remontin jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ASP-säästäjä ja säästin 15% itse ja loput takasi valtio. Tiukilla olin monta vuotta säästäessä.

Vierailija
64/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin se 30% asunnon hinnasta asumalla puolison kanssa monta vuotta pienessä yksiössä. Eihän se kivaa ollut mutta saatiin säästettyä tarvittava pesämuna. 

Vierailija
65/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä oli kasaantunut osingoista pankin vaatima 20% omarahoitusosuus. Ei vanhemmat varsinaisesti köyhiä ole, mutta eivät osallistuneet ensiasunnon hankintaan.

Vierailija
66/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki myönsi ja vanhemmat takasi jonkun pienen osan. Olin päässyt yliopistoon, samoin mies, tienattiin opintotuki, n.230€ per nuppi. Kaksi vuotta lyhennysvapaata ensin. 

Vuosi oli 2003, ja ostettiin 41m2 kaksio isosta kaupungista, maksoi muistaakseni 76.000€. 

Vierailija
67/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maalta, mutta minä aina ajattelin, että me kaikki ollaan yhtä köyhiä. Lähes jokaisen ystäväni vanhemmat ovat maatiloilla kasvaneita, eli köyhiä. Taitaa muutenkin suurin osa Suomen suurista ikäluokista olla aika vaatimattomista olosuhteista. Ne rikkaat on tosi harvassa. En tiedä onko siellä pääkaupunkiseudulla sitten enemmän niitä rikkaita sukuja.

Vierailija
68/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain pankkiin kävelin ja pyysin lainaa. Tosin en hakenutkaan mitään 400 tonnia. 150 tonnin tuntumassa oltiin. Luottotiedot kunnossa ja vakituinen työpaikka. 

Vierailija
69/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin rikkaisiin naimisiin. Ei tarvinnut raataa niska limassa talon maksamiseksi, vaan vietän mukavaa ja helppoa elämää.

Vierailija
70/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen puoliso.

Vierailija
71/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin ekoista kesätöistä alkaen, kouluttauduin ja valitsin miehen joka teki samoin. Ei se kovin vaikeaa ollut. N30

Vierailija
72/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO:on sain lainan muutaman tonnin säästöillä.

Vierailija
73/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 vuotta säästin asp-tilille, löysin sopivan asunnon ja jätin lainahakemuksen. Säännölliset tulot, ei maksuvaikeuksia ja asunto alle 100K. Sain lainan, josta ollaan selviydytty jo puoleen väliin.

Vierailija
74/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Öltiin töissä ja tarvittiin lainaa vain 50%. Tosin korko oli 13,6%, mikä oli edullinen 1990-luvun alun markkinakorko.

Vierailija
75/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap sinun vuositulosi on 40k ja miehesi tuo vielä lisää, niin aika vaikea kuvitella ettei siitä saisi parissa vuodessa säästettyä pari- kolmekymmentä donaa. Ja siinähän sitä vipua sitten jo onkin: ensin neukkukuutioon, sitten viiden vuoden sisällä johonkin parempaan. Näin minäkin aikanani toimin. Omat tuloni ovat 45k ja olen tienannut itselleni yksin omakotitalon Tampereelta ja maksanut siinä ohessa kahden lapsenikin kasvatuksen.

Toi ap on kysynyt tätä juttua 9 v. sitten, eiköhän se ongelma ole jo ratkennut tavalla tai toisella.

Grrh... Täällä voisi kyllä näkyä aloituksessa jokin isolla fontilla oleva varoitus, jos viesti on vaikkapa yli vuoden mittainen. Esimerkiksi lihavoituna viestin yläpuolella:

9 VUOTTA VANHA AVAUS

Ei tulisi niin helposti vastattua ikivanhoihin ketjuihin, jotka joku on yhtäkkiä elvyttänyt

Vierailija
76/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap sinun vuositulosi on 40k ja miehesi tuo vielä lisää, niin aika vaikea kuvitella ettei siitä saisi parissa vuodessa säästettyä pari- kolmekymmentä donaa. Ja siinähän sitä vipua sitten jo onkin: ensin neukkukuutioon, sitten viiden vuoden sisällä johonkin parempaan. Näin minäkin aikanani toimin. Omat tuloni ovat 45k ja olen tienannut itselleni yksin omakotitalon Tampereelta ja maksanut siinä ohessa kahden lapsenikin kasvatuksen.

Toi ap on kysynyt tätä juttua 9 v. sitten, eiköhän se ongelma ole jo ratkennut tavalla tai toisella.

Grrh... Täällä voisi kyllä näkyä aloituksessa jokin isolla fontilla oleva varoitus, jos viesti on vaikkapa yli vuoden mittainen. Esimerkiksi lihavoituna viestin yläpuolella:

9 VUOTTA VANHA AVAUS

Ei tulisi niin helposti vastattua ikivanhoihin

Tällaiseen aiheeseen vastaaaminen ei ole vielä niin omituista vaikka olisi 15 vuotta vanha keskustelu. Verrattuna johonkin toiseen yhtä vanhaan keskusteluun jossa ap kyselee miten selvitä 1 vuotiaan yyhoona tms. Huvittavaa lukea miten ihmiset kovin ovat auttavaisella päällä vaikka aiheen "vauva" on jo lukiossa / ammattillisessa oppilaitoksessa

Vierailija
77/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden ASP-säästämisen kautta. Palkkatuloista meni tuolloin jopa 70% asumiskustannuksiin (vuokra+ASP-säästäminen). Jälkeenpäin ajatellen kyllä kannatti.

Vierailija
78/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut asuntolainaa. Nykyisellään sitä saisi kun menisi pankkiin, mutta en tarvitse vieläkään.

Vierailija
79/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin 30% asunnon hinnasta itse. 

Lopulle otin kiinnelainan.

Ihan normaalia toimintaa.

Miten kuvittelet muiden asuntonsa ostaneen? Isän äidin mummon vaarin..jne.

Tuskin kovin moni on asuntoa saanut lahjaksi, vaan ihan työtä tekemällä. Jos et kykene säästämään edes 20-30% asunnon hinnasta niin unohda koko homma. 

Vierailija
80/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin töihin. Säästin/sijoitin.