Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien jälkeläiset, miten saitte ekan asuntolainan?

Vierailija
01.02.2015 |

Hieman provosoiva otsikko, mutta jospa se huomataan paremmin.. ;)

Omat ja miehen vanhemmat eivät kykene takaamaan lainaa, enkä sitä mitenkään heidän velvollisuutena edes pidä. Miten te muut köyhien jälkeläiset olette saaneet ekan asuntolainanne ilman takaajia ja omaisuutta? Olettaen siis että ette itsekään ole rikkaita. Esim omat vuosituloni ovat vain vähän päälle 40t.

Ja erityisesti pk-seudulta kämpän ostaneet voisivat kertoa kokemuksiaan! Jossain pohjoisessa asunnot maksavat vain muutamia kymmeniä tuhansia, sellainen laina tuskin on kenellekään työssäkäyvälle vaikea saada.

Sanotaan, että sosioekonominen asema periytyy. Olen itse koittanut kovasti pyristellä tätä vastaan, vanhempani ovat vain peruskoulun käyneitä, toinen pitkäaikaistyötön jne. Itse olen hankkinut AMK-koulutuksen ja työn, mutta huomaan olevani hieman eri asemassa samanikäisiin työkavereihini nähden. He ostelevat siis nyt ensiasuntojaan, vanhempiensa takaamana.

Säästöjä toki on jonkinverran, mutta ne eivät taida yksinään oikein riittää kun pankit myöntävät entistä nihkeämmin asuntolainoja... :S

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin takauspalvelulla.

20-vuotiaana ostin ensiasunnon johon käsirahaa noin 5000€

Luulin että kyseessä oli valtion takaus mutta olinkin ostanut takauspalvelun, no ei se kallis ollut ja päämäärään päästiin. :D

Vierailija
22/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä palkalla. Sain 100 %:n lainan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin omarahoitusosuuden palkkatuloista. Pk-seudullakin saa asuntoja halvimmillaan noin 100 000 eurolla, ja alle 200 000 on jo paljon valikoimaa. Ensiasunnoksi harva hankkii kovin kallista, jos haluaa muutakin elämää kuin asuntolainan maksamista.

Vierailija
24/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vakituisessa työssä ja samoin puolisoni, otettiin laina yksiöön. Toki se oli Helsingin Kalliossa, mutta suht huonossa kunnossa eli jonkin verran edulisempi kun asunnot ko alueella muuten. Asuttiin siinä sitten aikamme, ja hommattiin paritalokolmio espoolaisesta lähiöstä, myös rempan tarpeessa, joka siis tehtiin. Yksiötä ei myyty tässä vaiheessa, vaan se toimi ton kolmion lainan takuuna, yksiö laitettiin vuokralle.  Myytiin se kolmio sitten muutaman vuoden päästä erittäin kovalla voitolla, ja ostettiin okt Etelä-Espoosta. Yksiö on meillä edelleen, on ollut vuokralla nyt 25v, pääsääntöissti sukulaisilla.   

Vierailija
25/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut tarvitsemani lainan. Kun hain tulevan mieheni kanssa lainaa, niin lainan määrä oli suhteutettu järkevästi siihen, mitä pystytään palkoillamme maksamaan. Kummankaan vanhemmat ei olleet takaajina, vaan vakuutena oli asunto-osakkeet. Ei ollut mitään ongelmaa.

Ja olen nyt itseksenikin saanut tarvisemani lainat, kun en ole koskaan ollut pyytämässä mitään utopistisia summia. 

Ja joo, ihan ilman kouluja ja matalalla palkallakin saa asuntolainan, jos on aikasemmin hoitanut asiat kunnolla.

Vierailija
26/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että monella paremmistakaan taustoista tulleella nykyään vanhemmat asuntolainoja takaavat. Kyllä se oma osuus säästetään itse.

Meillä (kuten näköjään monella muullakin) mentiin asumisoikeusasunnon kautta jossa tuli sitten ihan automaattisesti säästettyä se siihen tarvittava summa ensin (osin lainalla) ja sitten siitä sai sen oman pääoman asuntolainaan aika isolta osalta.

Vierailija
27/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin palkasta ja sivutyön palkasta käsirahan pieneen asuntoon. Remppasin sen tip top kuntoon ja myin (ilman välittäjää, itse). Sain siitä hyvin voittoa mikä riitti, ylikin omakotitalon käsirahaan. Ei takaajia. Ei apuja. Nyt kohta vanha omakotitalo rempattu uuden veroiseksi ja sekin menee myyntiin.

Vierailija
28/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin metsää lainan pantiksi.

Vierailija
29/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan säästämällä vaadittu omarahoitusosuus.

Minä ostin ensimmäisen oman asuntoni 26-vuotiaana ilman mitään avustusta vanhemmilta. Mieheni on myös duunariperheestä ja hänelläkin oli jo oma asunto kun tavattiin. Sitten myytiin molempien asunnot ja ostettiin eka yhteinen ok-talo. Nyt ollaan taas etsimässä uudempaa taloa noin puolen miljoonan hintaluokassa täältä Helsingistä pohjoiseen. Pankki ei enää edes pyytänyt mitään vakuuksia kun ollan oltu hyviä asiakkaita ja meillä löytyy sijoituksia (mitä ei kuitenkaan haluta kokonaan laittaa talon ostaan vaan maksetaan mieluummin osa lainalla).

Vierailija
30/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva sanoi, että olisi ihana asua omassa kodissa. Mutta kun sinä olet aina tuollainen tyhjätasku.

Esitin vastalauseeni ja sitten vertailimme säästöt. Meillä oli yhteensä melkein 60 000 euroa säästössä (minulla pari tonnia enemmän kuin rouvalla). Minun säästöni olivat noin kymmenen vuoden ajalta, jotain 250 euroa kuussa.

Pankilla ei ollut mitään ongelmia antaa lainaa huoneiston hankkimiseen kahdelle työssäkäyvälle, elintaso ei romahtanut koska lainan lyhennykseen ja vastikkeeseen meni vain hieman enemmän kuin aikaisemmin vuokraan.

Nykyään taitaa olla paljon vaikeampaa, sillä 4h + k ei taida enää irrota 100 000 eurolla tästä kaupungista.

Vierailija
31/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ensin, koska ureaa meni nuppiisi

Vierailija
32/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin ihan vaan pankkiin kysymään ja kas kummaa; sain asuntolainan, vaikka olen pienituloinen työläisperheen kasvatti.

Tämä. Ja sen köyhän isän takaus riitti. Tosin jouduin tinkimään ostetusta asunnosta. Muutamalla kymppitonnilla markkoja olisin saanut paljon paljon paremman ensiasunnon, jonka jälleenmyyntiarvo olisi ollut satojatuhansia enemmän. Vieläkin harmittaa, kun kuljen tuon kohteen ohi satunnaisesti.

Vierailija
33/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme halunneet vanhempia takaamaan lainaa. Ratkaisu oli ASP laina.

Vierailija
34/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinun vuositulosi on 40k ja miehesi tuo vielä lisää, niin aika vaikea kuvitella ettei siitä saisi parissa vuodessa säästettyä pari- kolmekymmentä donaa. Ja siinähän sitä vipua sitten jo onkin: ensin neukkukuutioon, sitten viiden vuoden sisällä johonkin parempaan. Näin minäkin aikanani toimin. Omat tuloni ovat 45k ja olen tienannut itselleni yksin omakotitalon Tampereelta ja maksanut siinä ohessa kahden lapsenikin kasvatuksen.

Vierailija
35/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ekan kämpän ostin ihan kerrostalokaksion pk seudulta. Omia säästöjä ei tarvinnut kuin 15%. Sijainti oli vähän levottomalta alueelta mutta taloyhtiö hiljainen ja mukava. Muutamassa vuodessa maksoin lainan pois ja sitten aloitin rahastoihin ja osakkeisiin säästämisen. N 10v sitten ostin rivarin hyvältä alueelta johon riitti vakuudeksi se rivari ja eka asuntoni. Nyt saan siitä ekasta asunnosta vuokratuloja ja sijoituksista jo huomattavat osingot. Vanhempani eivät missään vaiheessa auttaneet. Vuosituloni ansiotöistä pyörineet välillä 70-100k.

Vierailija
36/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin ihan vaan pankkiin kysymään ja kas kummaa; sain asuntolainan, vaikka olen pienituloinen työläisperheen kasvatti.

Tämä. Ja sen köyhän isän takaus riitti. Tosin jouduin tinkimään ostetusta asunnosta. Muutamalla kymppitonnilla markkoja olisin saanut paljon paljon paremman ensiasunnon, jonka jälleenmyyntiarvo olisi ollut satojatuhansia enemmän. Vieläkin harmittaa, kun kuljen tuon kohteen ohi satunnaisesti.

Nykyään ei henkilötakaukset enää riitä, eli vanhemmilla pitää olla jotain omaisuutta mitä käyttää vakuutena. Tai vaihtoehtoisesti tallettaa rahaa vakuustilille tietyksi määräajaksi. Eli jos on köyhät vanhemmat (ei velatonta asuntoa minkä pantata) niin takaaminen ei onnistu.

Vierailija
37/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut lainaa, ostin asunnon säästöillä.

Vierailija
38/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin pitkään. Mies oli 35 v. kun ostettiin  ensiasunto, minä 5 v nuorempi. Siinä kai se suurin "salaisuus". Mies varsinkin oli ehtinyt tekemään pitkään töitä tuohon mennessä, vaikkakin pienipalkkaisia

Asuttiin ennen omaa edullisesti, minä mm. soluasunnossa ensin ja sitten yhdessä melkein halvimmassa opiskelija-asunnossa, mitä löytyi. Kiristettiin vyötä vähän joka asiassa mitä keksittiin. (Toisaalta tällöin opintorahan ostovoima oli parempi kuin nyt. Ei sillä silloinkaan pärjännyt, mutta paremmin kuin nyt.) 

Ostettiin ensiasunnoksi huonokuntoinen asunto huonomaineiselta alueelta.

Vierailija
39/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästettiin pitkään. Mies oli 35 v. kun ostettiin  ensiasunto, minä 5 v nuorempi. Siinä kai se suurin "salaisuus". Mies varsinkin oli ehtinyt tekemään pitkään töitä tuohon mennessä, vaikkakin pienipalkkaisia

Asuttiin ennen omaa edullisesti, minä mm. soluasunnossa ensin ja sitten yhdessä melkein halvimmassa opiskelija-asunnossa, mitä löytyi. Kiristettiin vyötä vähän joka asiassa mitä keksittiin. (Toisaalta tällöin opintorahan ostovoima oli parempi kuin nyt. Ei sillä silloinkaan pärjännyt, mutta paremmin kuin nyt.) 

Ostettiin ensiasunnoksi huonokuntoinen asunto huonomaineiselta alueelta.

Ai niin, ASP oli myös.

Vierailija
40/81 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin hiukan ja sitten pankkiin lainan sain helposti,  se on jo maksettu aikoja sitten.

Tuloja ollut keskimäärin 30 k vuoteen.