40v kahvit päivällä suvulle ja tutuille. Mitä mieltä tästä kahvipöytätarjoilusta?
3 erilaisia pieniä voileipiä:
ruisleipä + lohi
vaalea leipä + suolaliha+ persikka
vaaleä leipä + aurajuusto + viinirypäle
(+ koristeita yrteistä)
Brita-kakku (mansikkatäyte)
tuoreet pyöreät pullat
juomaksi kahvi/tee/limsa/pillimehu
Kommentit (51)
noi neuvothan oli ihan fiksuja. Tuli melkoisen selväksi, että yleistä on, että juhlissa on joku raskaana ja takuulla lapsivieraita, ja että hedelmät ei ole enemmistön mieleen voileivissä. Eikös ap neuvoja hakenutkin.
no mä olen sekä kalalle,että mansikalle allerginen,paha laktoosi-intoleranssi,joten mulla jäisi vaaleat leivät syömättä,pullat ja kalat eli en voisi syödä mitään,mutta enpä minä olekkaan tulossa kylään :)
. Pikkuleivät on sitten erikseen.
itse pitäisin makeasta. voileipiä saa kotonakin, niitä voi olla ja hyvä onkin olla jotain suolakkaa, mutta juhlissa on kiva maistella eri sortimentteja juhlaherkkuja. tuo britakakku on hyvä ajatus, mutta voisi olla lisäksi muitakin makeita herkkuja. esim. sacherkakku, pikkuleipiä, vadelmakermalla täytettyjä tuulihattuja tms.
Kun on kerran 40 v synttareista kyse, korkkaisin pullon, pari kuohuviiniakin. Autoilijoille ja lapsille muuta.
mutta itse olen jumiutunut lapsuudenperinteeseeni, että juhlissa pitää olla montaa lajia ja nimenomaan juhlalajeja. Osaan kyllä nauttia muutamastakin lajista, ja myönnän, että oma tapani on rasite, mutta meillä on juhlapöytä rakentuu (tylsästi) aina seuraavista elementeistä: kranssipullaa, paria pikkuleipää, makea ja suolainen piirakka, joita otetaan ekalla kierroksella. Toisen kahvikupin kanssa aloitetaan sitten täytekakku, joita joskus on kahtakin lajia. Ja en siis itse määrää, koska mitäkin saa ottaa, vaan vieraat itse toimivat tämän vanhan tavan mukaan.
Minusta ap yhden leipävaihtoehdon voisi vaihtaa pikkuleiväksi. Pullaa en taas pidä liian arkisena, onha sitäkin olemassa juhla- ja arkilaatua.
niin ehkä nuo leivät menettelee. Muuten lohi- ja sinihomejuustoleivät jää syömättä eikä suolalihakaan ole odottajalle suositeltavaa. Eikö leivissä voisi olla kasvisleipä- ja esim. kalkkuna-vaihtoehto?
Miksi kaikki nelikymppiset tuntuu haluavan Brita-kakun? Ne on kamalia ja mummomaisia. Miksei raikas täytekakku?
Myöskään lapsille noista tuskin pullaa lukuunottamatta kelpaa juuri mikään.
Esim. Hanna-tädin piparkakut eivät todellakaan ole niitä ruskeita piparkakkuja, joita jouluna syödään, vaan vaaleita, mureita pikkuleipiä. Voi olla vähän alueellisia eroja tässä, mutta Länsi-Suomessa ainakin on näin.
Piparkakkuja on siis monia eri lajeja joista ne joulupiparit ovat vain yksi. Joulupiparkakkuja sanotaan täälläpäin esimerkiksi Paraisten piparkakuiksi, siirappipiparkakuiksi tai siirappileiviksi. Pelkkä piparkakku sanana ei vielä kerro, että kyseessä on joulupipari.
"Ei hedelmiä leivälle"
No voi kettu syökää kotona niitä meetvurstisämpylöitänne napa täyteen jos ei homejuusto ja hedelmät kelpaa....
HYVÄ HYVÄ AP...... LEivät on tosi OK.... JA Britatorttu harvinaisempaa herkkua
Yleensä saa vaan sitä iänikuista kinkkupiirkkaa (ja sekin vitun kevytcremeillä pilattuna) kera makeiden kakkupullien!!!!
Täytän itse muutaman vuoden kuluttua, enkä tosiaan ajatellut olevani niin vanha, että suvun pitäisi vaeltaa kuin sopulilauma juhlimaan tämmöistä metusalemia. Koen olevani ihan nuori ja nuorekas ala-asteikäisten äiti ja nyt pitäisi keittää kahvia ja vääntää pullakranssi ja "juhlia tasavuosia" ja kutsua anopista lähtien kaikki tylsät ihmiset paikalle.
Onkohan mulla joku ikäkriisi, mutta tämä ketju masensi mut todella.
Täytän itse muutaman vuoden kuluttua, enkä tosiaan ajatellut olevani niin vanha, että suvun pitäisi vaeltaa kuin sopulilauma juhlimaan tämmöistä metusalemia. Koen olevani ihan nuori ja nuorekas ala-asteikäisten äiti ja nyt pitäisi keittää kahvia ja vääntää pullakranssi ja "juhlia tasavuosia" ja kutsua anopista lähtien kaikki tylsät ihmiset paikalle.
Osaan kyllä jutella kevyttä small talkia ja olla kohtelias myös pakkopullasukulaisille. Ihmettelen vaan, että onko 40 v. semmoinen rajapyykki, että sitä pitäisi juhlia moisin menoin. Miten tästä sait pääteltyä, että minulta puuttuisivat sosiaaliset taidot? Jos joku toinen haluaa juhlia nelikymppisiään mainitulla tavalla, menen kyllä paikalle ja otan osaa ilonpitoon ja pidän mielipiteeni ominani. Mutta että itse järjestäisin vastaavanlaiset kemut - no, ehkä sitten muutaman kymmenen vuoden kuluttua.
leivät ovat tosi ala-arvoisia, vaikka oliskin hienosti tehty ja kallista päällä. Voileipäkakku on huomattavasti näyttävämpi juttu ja kalakakku tummasta leivästä.
Hauskoja juhlia !
..eli en todellakaan vaihtaisi sitä mihinkään kirsikkatomaattiin! Pullat kyl vaihtaisin johonnii muuhun vaihtoehtoon... =) Toisaalta mikset pidä omaa päätäsi ja teet sellaiset leivät mistä itte tykkäät..ei kannata kysellä neuvoja kateellisilta av-ämmiltä... ;)
Siis nyt apua. Pidättekö te oikeasti jotain kahvikestejä, kun täytätte 40???
Taytan 40 myos muutaman vuoden paasta ja ajattelin pitaa isot bileet esim. ravintolassa tai vastaavat. Tunnen itseni kylla ihan teiniksi viela. ; D Odotan nyt kolmatta lastanikin vasta.
Kaikki ystavapiirini 40 v -bileet ovat olleet enemmankin iltajuhlia kuin kahvitilaisuuksia . Jarkkasin miehelle 40 v yllatysjuhlat viime kesana ja juhlat jatkuivat aamuun asti. :) Vanhemmille sukulaisille jarjestan kylla varmaan kakkukahvit vaan. Tosin kylla niistakin mummoista voi pari bilehiletta loytya... ; ) Vanhempani ainakin viihtyvat tanssilattialla yomyohaan.
Tosin ei kaikki tykkaa samoista jutuista, monet ehka haluavat kahvitella vaan, tai eivat viihdy isoissa juhlissa.
Ei helvata mitään KAHVIkutsuja nelikymppiset pidä! Joku raja!
Tässä sulle menu 40 v. sukulaiskemuille:
Kuohuviiniä ja tapaksia alkuun
Paellaa ja sangriaa
Britakakku, kahvi, konjakki
laita myös voileipiä ilman leipiä, jotta karppaajatkin saavat jotain syötävää
jos joku vieraista tulee vasta viikon päästä, säilyykö voileipien yrtit tuoreen näköisinä
älä laita mansikkabritaa, ettei kukaan lapsivieraista sotke juhlavaatteitaan
varaa myös tuttelia, jos tulee pieniä vauvoja ja äidiltä loppuu juuri juhlissa maidontulo
yäääk - mun mies inhoo pullaa, kun joutu syömään sitä lapsena liikaa