Ihmettelen kovasti miksi ihmiset maksavat esim. Aurinkomatkojen kiskurihintoja
Katselin tässä juuri talven hinnastoa ja tein muutamia laskelmia
Miami Beach 2 vk marraskuussa 4-henkiseltä perheeltä 5850 euroa
Pienen nettisurffailun jälkeen löysin täysin samaan hotellliin samaan aikaan 4-henkiselle perheelle 2 vk matkan (lennot ja hotelli) hintaan 3660 €
Kyllä omatoimisuus kannattaa! Tuossakin säästää jo matkan käyttörahat kun menee omatoimisesti eikä kalliilla valmismatkalla.
Kommentit (81)
kun taas satoja euroja halvemmalla reittilennolla jopa 10 cm enemmän
pääsette siihen Finnairin välilaskulliseen ahtaaseen lentoon, jolla ei ole edes omaa TV-monitoria vaan ohjelmaa saat katsoa (jos edes näet) pää kurottaen ylhäällä olevista ruuduista.
Mitä väliä ap:lle on kuinka paljon joku toinen matkastaan maksaa?
Itse mietitään nyt reissua Wort Lakeen ensi talveksi ja jos Aurinkomatka tmv. tekee matkoja Floridaan suorin lennoin, niin kyllä me lennot sieltä ostetaan. Maksan mielelläni enemmän siitä, ettei tarvitse kekkuloida koneen vaihtojen kanssa. Asunto ja matkat lentokentältä kyllä hommaamme itse.
Mutta edelleenkin on olemassa porukaa mille ulkomaanmatkailu ei ole kovinkaan tuttua ja luontevaa. Siinä iso kynnys varata netistä taloa ja autoa...
Eikö ole hyvä että kaikille on vaihtoehtoja? mikään sen oikeampi kuin toinen
Kukin matkailkoon kuten haluaa. Itse ainakin puhun vain omasta puolestani.
pääsette siihen Finnairin välilaskulliseen ahtaaseen lentoon, jolla ei ole edes omaa TV-monitoria vaan ohjelmaa saat katsoa (jos edes näet) pää kurottaen ylhäällä olevista ruuduista.
telkkarin takiahan sinne matkalle lähdetään. En voi käsittää että joku maksaa enemmän semmoisesta matkasta jolla on huono tv.
jossa ei ole edes mitään viihdykettä vaikka itse lentomatka olisikin hiukan lyhyempi. Sitten vielä joudut poistumaan lentokoneesta noin tunnin ajaksi ja seisomaan kaikkein typerimpään lentokenttähalliin.
Sitten lentokentällä odotat vielä että kaikki viimeisimmätkin saavat laukkunsa ja löytävät oikeaan bussiin. Omatoimisesti olisit jo hotellissa tai ainakin matkalla hoteliin.
Yksi syy on ollut se, että vanhemmat teki sellaisia reissuja mitä ei paketteina saanut (esim. kolmen viikon kiertely Keski-Euroopassa autolla) ja koska kävimme vaan noilla kiertuereissulla ja kaupunkilomilla. Ja kun vanhemmat puhuivat englantia, ranskaa, ruotsia, saksaa, italiaa ja espanjaa ei kielitaitokaan tuottanut ongelmia. Minullekin on jäänyt päälle omatoimimatkailu, ihan vaan siksi että silloin saa päättä esim. lentojen kellonajat paremmin itse, samoin mahdolliset välilaskut ja lentoyhtiöt. Kilroyn kautta on varattu sekä lentoja että majoituksia ja tosi helppoa on ollut. Lentokenttäkuljetuksetkaan ei ole koskaan olleet ongelma, yleensä ollaan menty julkisilla (mikä ei tietysti toimi jos on hirveä määrä kamaa tms), mikä ei kovin montaa euroa ole kustantanut.
Mun mies meinasi että oltaisiin menty turkkiin niin, että oltaisiin ostettu erikseen lento ja hotelli, mutta kun hän katsoi kohdetta ebookersista niin meinasi pyörtyä pelkkien lentojen hinnoista. Alin hinta valmismatkalla oli n. 500e/vko/henki, lennot oli jotain pari tonnia/hlö menopaluu.
Sairastapauksessa toki yleensä oma matkavakuutus korvaa aika hyvin peruutuksesta johtuvat kulut eli maksetut rahat saa takaisin vaikka olisi itse varannut matkat eikä ottanut pakettimatkaa. Mutta jos peruutuksen syy onkin joku muu, niin valmismatkat pystyy perumaan taikka vaihtamaan uuteen myöhempään varsin vähäisin toimistokuluin vielä aika lähellä matka-ajankohtaa. Sen sijaan, jos metsästät halvimmat lennot ja hotellit, on ne yleensä pakko maksaa heti varaushetkellä (vaikka lähtöön olisi vuosi aikaa), eikä rahoja todellakaan saa takaisin millään.
Itselläni on neljä lasta, ikähaitari 2-9 v. Oltiin syksyllä omatoimimatkalla Portugalissa: lennot, autonvuokra viikoksi, 100 neliön uima-altaallinen talo, yhteensä alle 2500 euroa. Nyt saman paketin saisi vielä monta sataa euroa halvemmalla.
Lennot oli kahdessa palassa, eli yksi välilasku ja 2-3 h kentällä ennen jatkolentoa - ja minusta se just oli aivan loistavaa! Lapset jaksoivat paljon paremmin lentää pari lyhyttä lentoa, kun saivat siinä välissä leikkiä vapaasti, juosta ja liikkua. Yksi pitkä lento (tai eihän se nyt olisi kuin 4-5 h lento Portugaliin, ei voi verrata johonkin kaukomaan kohteeseen 13 h, mutta enpä minä sinne pienten lasten kanssa lähtisikään ) olisi ollut lapsille ja vanhemmille paljon raskaampi ja raastavampi vaihtoehto.
Eli konkreettisesti kone laskeutuu lentokentälle ja sinä + perhe ja kimpsut ja kampsut vaihdatte koneesta toiselle, kenties terminaalia, uudelleen turvatarkastus, koska menette eu.n ulkopuolelle. Jos vaihdatte konetta Amerikassa, joudutte maahantulotarkastukseen, odotatte matkatavaroita, laitatte ne uudelleen hihnalle, portin vaihto ja sitten matka jatkuu.
Euroopassa vaihto ok, Amerikassa vaihto on aina pitkä prosessi ja jos missaat koneen ja olet ostanut liput netistä, onneksi olkoon vaan.
Matkustin hyvin paljon ennen lapsen syntymää ja en voi muuta kuin kehua Finnairin lentoja. Ok, kuohuviini loppuu kesken aina vappuna ja uutena vuotena, mutta siinä miinukset ovatkin.
Ja oikeesti, ei ole isoja hotelleja tullut vastaan maailmalla sellaisia, paitsi hyvin kalliit hotellit, joissa ei noita seuramatkojen riesoja ole. Kyllä sinne hotelliin joku saksalainen ryhmä tekee matkat ja pääset nauttimaan seuramatkalaisten riemuista.
Itse olen ottanut Malesiassa hotellin netistä, jossa oli Finnmatkalaisia. Me saatiin vika kulmahuone, joka oli pienempi ja siellä oli juuri vikan huoneen omainaisuutena eniten eläimiä, pieniä karvaisia lemmikkejä. Eli kun iso asiakas, esim tässä tapauksessa Aurinkomatkat ostavat huoneet, he luultavammin saavan paremmat kuin ns sisään kävelevä asiakas.
Muistakaa vuokrata auto, se on tuollapäin täysin pakollinen juttu ja säästät rahaa, jos kerran sama hotelli on AM.n ohjelmassa, löytyy aulasta heidän opaskirja ja sieltä löydät oppaiden vinkkejä.
Ja koska on erikseen otettuna lennot + hotelli, seuramatkaehdot eivät teihin päde, esim hirmumyrsky jne ei estä rahojen palautumista. Ottakaa matkavakuutus heti !!! Amerikassa se on ehdottomasti pakollinen, lääkärissä pikainen käynti voi maksaa enemmän kuin meikäläisen 2 kk palkka. Silloin netistä saatu alennus on jo kaukana.
Hyvää matkaa !
niin aina pääsee seuraavalle lennolle jos omalta lennolta myöhästyy
Lennon ja hotellin voi varata samasta paikasta, tämähän on sitten nimeltään valmismatka vaikka siis omatoimisesti meneekin ja varaa yms.
on jo osa sitä LOMAA:-) On ihanaa tehdä vertailuja ja suunnitella. Ja jos hotelli ei miellytä tms., ei voi syyttää kuin itseään. Luen huolellisesti aina arvostelut ym. tiedot hotellista ja valitsen tarkkaan.
Tähän asti olen ollut vain kaupunkilomilla omatoimisesti ja säästänyt satasia. Nyt varaan syyslomalle matkaa Turkkiin omatoimisesti. Lennot on jo varattu (1390 / 4 hlöä). Hotellia vielä mietin parin vaihtoehdon välillä, mutta hinnaksi tulee joka tapauksessa n. 500. Halvin pakettimatka meille oli 2300 euroa, ja lähtö oli perjantaina, joten tuohon lisätään vielä yhden päivän palkka pois, n. 150 euroa. Joten säästöä tulee useampi satanen ja lisäksi saadaan 3 tähden sijasta 5 tähden hotelli! Yksi koneenvaihto on Istanbulissa, aikaa menee sihen 2 h. Ei paha, ja minusta taas ihan mielenkiintoista, samoin lapsista:-)
Ei pakettimatkoissa mitään pahaa ole, mutta aion kyllä jatkossakin olla omatoiminen, jos siinä voi säästää näinkin paljon:-)
on jo osa sitä LOMAA:-) On ihanaa tehdä vertailuja ja suunnitella. Ja jos hotelli ei miellytä tms., ei voi syyttää kuin itseään. Luen huolellisesti aina arvostelut ym. tiedot hotellista ja valitsen tarkkaan.
mutta hotellin minäkin valitsen tosi tarkkaan, tripadvisor sun muut on ahkerassa käytössä ennenkuin valitsen sen pakettimatkan hotellin.
- Peruutusturva on tosi hyvä verrattuna itse ostettuihin lentoihin. Tää on oikeasti tosi merkittävä etu, koska lennot omatoimimatkailussa kannattaa varata hyvin aikaisin (lennot usein edullisimpia ostettuna paljon etukäteen) ja sitten taas ei ikinä tiedä, vaikka talous romahtaisi välissä ja haluaisikin rahansa takaisin. Ja tosiaan ne lennot pitää hyvässä lykyssä maksaa melkein vuotta aikaisemmin.
- Itse kasattu loma ei todellakaan tule välttämättä yhtään halvemmaksi, jos haluaa hyvän hotellin. Joskus halusimme Thaimaahan ja halvinta oli ottaa Bangkokin 2vk:n matka halvassa hotellissa Tjäreborgilta kuin ostaa paikat samalle reittilennolle suoraan Finskiltä. Tosin emme siellä hotellissa olleet kuin kaksi päivää, mutta musta oli vaan hyvä esimerkki siitä, kuinka oikeasti matkatoimistot puristavat hintoja.
Hintaa tulee 150 €/menopaluulento ja hotelli 7 yötä 140 € toukokuussa
Yhden ihmisen matka siis 290 € + taksimatka lentokentältä hotelliin ja takaisin noin 20-30 €/hlö.
Aurinkomatkoilla on viikon Ateenan matka toukokuussa 1085 €/hlö. Katsoin että tuohon samaan hotelliin (Jason Inn) saisi huoneen viikoksi 532 € eli henkilöä kohden 266 €/vk. Siihen lisäksi tuo lento 150 ja taksimatkat niin hintaa tulee noin 440 €/hlö. Omatoimisesti matkaamalla säästää siis noin 650 €/hlö! Pariskunta säästää jo 1300 € kun menee omatoimisesti. Hotellin hinnan katsoin vaan yhdeltä sivulta eli voi olla jossain halvempikin.
Lentohan ei ole suora mutta kyllä satojen eurojen säästön vuoksi voi matkustaa 4-5 tuntia pidempään/suunta kuin jos olisi suora lento.
Mä en taas tajua ihmisiä, joilla on aikaa ja halua surffaillla netissä, ja tutkia kaikenmaailman eri vaihtoehtoja. Pitää miettiä lennot, ja hotellit sun muut. Sen takia että säästää vähän rahaa??! En kyllä ymmärrä. Mulle se helppous on kaikista tärkeintä, sama se, vaikka maksaa sitten enemmän. Olen valmis maksamaan siitä, että ei tarvitse surffailla netissä miettimässä vaihtoehtoja.
Nyt onkin korjattava tuota viestiä, Aurinkomatkojen 1085 € hinta olikin 2 vk matkan hinta. Mutta siltikin omatoimisesti säästöä tulee 350 € Aurinkomatkojen hintaan jos menee tuohon samaan hotelliin kuin Aurinkomatkoilla.
Mitä väliä ap:lle on kuinka paljon joku toinen matkastaan maksaa?
Itse mietitään nyt reissua Wort Lakeen ensi talveksi ja jos Aurinkomatka tmv. tekee matkoja Floridaan suorin lennoin, niin kyllä me lennot sieltä ostetaan. Maksan mielelläni enemmän siitä, ettei tarvitse kekkuloida koneen vaihtojen kanssa. Asunto ja matkat lentokentältä kyllä hommaamme itse.