Miksihän tuttavaperheen äiti ei tee KOSKAAN MITÄÄN yhdessä perheen kanssa??
Okei, kyllähän he nyt kotona varmasti ovat koko porukalla, mutta kodin ulkopuolella ei ikinä. Isä vie lapset aina yksin leikkipuistoon, uimahalliin, elokuviin, hiihtämään, pulkkamäkeen, sukulaisten luo, mökille...
Minusta tämä on todella outoa.
Kommentit (29)
miten jotain kiinostaa noin hirveästi tuttavaperheen asiat. Mä ainakin annan ihmisten elää omaa elämää.
minä kirjoitan kirjaa ja se prosessi ei vaan edisty jos lapset on jaloissa koko ajan. Mies vie lapsia 3x viikossa johonkin 2-3tunniksi jotta saan työtä eteenpäin.
Työlleni on tilaaja ja sille on aikaraja. Toivottavasti kesällä taas ehdin enemmän perheen mukaan, ei tämä ole mikään mukava tilanne, mutta nyt pakollinen.
uimaloihin. Reissuissa olen mukana ja kotona harrastelen lasten kanssa piirtelyä, luen satuja tms.
On niin vaivalloista raahautua jonnekin ja en itse yhtään nauti niistä jutuista joista lapset. Esim uinti ja pulkkamäki ovat ihan kauhistus. Eli mies saa hoitaa ne hommat. Kotona olen se kuuntelija joka seurustelee lasten kanssa. Mies ei sitä hallitse.
Selviämme yksinkin. Näemme kotona jatkuvasti ja ulkoilua on mukava suorittaa ilman toista.
on minä+ esikoinen, minä+ kuopus, minä + molemmat.
Mies + esikoinen, mies+ kuopus, mies+ molemmat
ja sitten myös toki kaikki yhdessä ja vanhemmat myös joskus kahdestaan jne.
ei me joka paikkaan käsi kädessä mennä koko perheenä!
Pidän näitä asioita samanarvoisena työnä. Itse olen arkena paljon lasten kanssa kun työpaikkamme on kotona joten mies viettää vapaalla enemmän aikaa lasten kanssa ja sillä aikaa itse teen kotityöt. Teemme yhdessä yrittäjinä töitä joten näemme miehen kanssa arkisin liikaakin toisiamme.
ehkä ne kodin ulkopuolella tapahtuvat jutut vaan on "isän ja lasten juttuja", ja "äidin ja lasten jutut" tapahtuu kotona. virikkeiden tarjoaminen lapsille kun ei aina vaadi kodin ulkopuolelle menemistä.
meillä ainakin homma toimii niin, että esim. loma-aikoina pyritään tekemään ainakin yksi koko perheen reissu johonkin, kuten nyt tässä talvilomalla on käyty viimeksi tänään laskiaisriehassa. joskus tuo perheen kesken reissu tarkoittaa sitä, että käydään kaikki yhdessä jossakin kahvilla/syömässä tai vastaavaa. mutta se, joka lähtee lapsen/lasten kanssa vaikka sinne uimahalliin olen minä, samoin useimmat muutkin tällaiset harrasteet. ainoastaan pulkkamäkeen on tänä talvena joutunut mieskin lähtemään, johtuen siitä että mä olen raskaana enkä näiden pulkkamäkikelien aikana ole pystynyt enää luottamaan siihen, että voisin lapsia nostaa syliin tai pystyyn kun pyllähtelevät, kaatuilevat tai muuta siellä mäessä. mutta yleensä ne siis ovat mun tehtäviäni.
miehen yleisin reissu kodin ulkopuolelle lasten kanssa on kauppareissu, sekin on hyvin harvinaista. kotona sen sijaan hän keksii jatkuvasti lapsille toimintaa - maalaavat vesiväreillä tai akryyliväreillä, piirtävät sekä kynillä että liiduilla, muovailevat, leipovat, askartelevat, ottavat valokuvia, kuvaavat omia lyhyitä videoita ja editoivat niitä, laulavat, soittavat, nauhoittavat niitä ja tekevät omia biisejä, musiikkivideoita yms. hyvin monipuolisesti kaikkea, mitä mies osaa ja mitä harrastaa itsekin suurimman osan ajasta. minäkin tosin teen lasten kanssa kotona omia harrastuksiani, ompelemme, kudomme, virkkaamme, askartelemme, huovutamme yms. mitä kaikkea nyt mieleen tuleekaan tehdä. lapset ovat saaneet koko viime syksyn ja talven kovasti kehuja päivähoidosta, kun osaavat paljon erilaisia kädentaitoja ja auttavaisia kun ovat, auttelevat ryhmässä muita.
mutta siis, pointti oli siinä, ettei todellakaan joka paikassa liikuta koko perheenä, eikä edes kotona kovin usein tehdä kaikki samoja asioita - kun mies touhuaa lasten kanssa, minä saan tehdä rauhassa omia asioitani tai tekemistä odottavia töitäni, ja päinvastoin. välillä pyritään antamaan toisillemme aikaa olla kotona aivan rauhassa, tehdä mitä tykkää ilman että muu perhe mekastaa edes viereisessä huoneessa, joten toinen poistuu lasten kanssa jonnekin. mies kauppaan, minä uimaan tai ulkoilemaan.
minä kirjoitan kirjaa ja se prosessi ei vaan edisty jos lapset on jaloissa koko ajan. Mies vie lapsia 3x viikossa johonkin 2-3tunniksi jotta saan työtä eteenpäin.
Työlleni on tilaaja ja sille on aikaraja. Toivottavasti kesällä taas ehdin enemmän perheen mukaan, ei tämä ole mikään mukava tilanne, mutta nyt pakollinen.
Paitsi ettei työlle ole tilaajaa tai aikarajaa, kirjoitan omasta halustani. Millaisesta kirjasta on kyse?
Kyllä minä ehdin olla lasten kanssa ihan riittävästi, vaikka mies hoitaa ilta- ja vkl-ulkoilut sekä uimahallireissut. Ulkoilen kyllä aamupäivästä (tosin vältän ulkoilua talvisin, se pahentaa atooppista ihoa) ja kyläreissuilla, kirjastossa ym. käyn kyllä lasten kanssa.
tekee varmaan ihan hyvää kaikille, että joskus isä viettää laatuaikaa lasten kanssa.