Kuinka monessa kotona otetaan alkoholia jouluna? Minkä verran?
Kommentit (153)
Meillä ei ole ikinä kummankaan perheissä kuulunut alkoholi joulupöytään, eikä jouluun muutenkaan. Eikä se siis kuulu nytkään.
Ei sillä että siinä mielestäni mitään pahaa olisi jos ruuan kanssa punaviiniä juo, juodaan mekin joskus muulloin. Mutta meillä se vaan ei kuulu jouluruokien sekaan, en osaisi kuvitella sitä sinne. Glögiäkään ei olla ikinä terästetty.
Eli alkoholittomuus on kai sit meidän jouluperinne..
aattona anoppilassa ehkä yksi lasi punaviiniä, toinen saattaisi ottaa toisenkin.
Sitten ajettais kotiin ja kahdestaan miehen kanssa (tai kolmistaan, jos kaveri tulis kylään) juotas pullo tai pari ja pidettäis levyraatia.
T: Työtön FM
Taitaa olla entisiä alkkiksia kuin noin moralisoi.
Meillä otetaan alkusnapsit, ruoan kanssa viiniä. Jälkiruokakonjakit päälle.
Kun lapset aukovat lahjoja, me aikuiset voidaan maistella sitä konjakkia tai jotain muuta hyvää juomaa lisää.
Koskaan ei olla humalassa silti.
Ai niin, saunaoluet ehdottomasti ja illan aikana maistellaan joululahjoiksi saatuja juomia.
Takseja on olemassa jos jotain sattuu,
ja illalla yleensä otamme hiukan whiskyä, minkä sekaan laitamme kermalikööriä. On muuten namia.
Mies saattaa ottaa muutaman paukun enemmän kuin minä.
Lasten pantua nukkumaan, saatamme korkata vielä viinipullon, pari ja juoda sen.
3 aikuista lasta kumppaneineen, me 2 ja kuopus 7v. Otamme snapsin kalojen/mädin kanssa, viiniä ruualle ja liköörin/konjakin kahvin ja kakun aveciksi. Yksi meistä aina ajokunnossa. Mun mielestä ihan luonnollista, kännejä ei ole tarvis vetää.
paitsi äiti, ja lapsikin on isällään.
Minä juon terästetyn glögin ja pari lasia punaviiniä. Mieheni ei juo lainkaan alkoholia, ei jouluna eikä muutoinkaan. Vanhempani juovat terästetyn glögin, ruoan kanssa punaviiniä, ehkä snapsinkin. jäliruoan kanssa konjakkia. Kännejä ei kukaan vedä, mutta ajokunnossakaan ei olla (paitsi mieheni).
*Glögit (hekuviinistä) iltapäivällä hautuumaalta tultuamme, siellä on aina jäätävän kylmä.
*Pullot valkkaria ja punkkua, olutta (ainakin mäyris ostetaan) jouluaterialla
*Likööri jälkiruualla,
Sitten illan mittaan juodaan viinejä pois jotka ei ruokailun yhteydessä menneet, ja olutta voi ottaa jos haluaa, sekä glögiä saatetaan taas lämmitellä.
Meitä on kolme aikuista ja kaksi lasta.
Niin, ja en muuten pidä itseäni yhtään juoppona. Ja tämä on vielä lapsilleni raitis joulu. Voin puhallella pitkin iltaa alkometriin ja tulla rapsaamaan joulun jälkeen kuinka kännissä sitä tulikaan oltua... Huoh.
mut en kännää, sammalla ja sammu. vissi ero.
ole haitallista heidän odottamilleen lapsille. Ainutlaatuista porukkaa siis.
korkeitaan lasillisen verran mukana oleville aikuisille. Ei muuta. En tajua ihmisiä, jotka ryyppäävät jouluna.
Ihmettelinkin lähinnä sitä, että kaikki juonevat vain yhden lasillisen. Eikö tänne vastaa muut kuin minä, jotka avoimesti myöntävät juovansa enemmän?
Kun lapset ovat menneet nukkumaan, juodaan lisää viiniä ja mies pari olutta. Ei ikinä humalaan asti eikä ikinä niin, että lapset siitä mitään kärsisivät.
Meillä taasen ei peitellä alkoholiongelmaa viinin tissuttelulla tai muillakaan pilaantuneilla mehuilla. Vaan otetaan vaikkapa kossusnapsit ruoan päätteeksi ja muutama olut ja sillä hyvä. Mutta me ei kyllä ollakkaan mitään työttämiä FM:ä jotka pyörivät päivätpitkät viinipöhnässä naama pöhössä ja esitetä rikkiviisaita
[/quote]
En lainkaan epäile, etteikö teillä juotaisi viiniä. Meilläkin juodaan, mutta yksi lasi ei riitä. Meitä on kuusi aikuista joulupöydässä ja kyllä illan aikana kuluu useampikin pullo. Emme ole hiprakassa emmekä humalassa. Hitaasti juoden ruoan kanssa. Ihmettelinkin lähinnä sitä, että kaikki juonevat vain yhden lasillisen. Eikö tänne vastaa muut kuin minä, jotka avoimesti myöntävät juovansa enemmän?
saunassa aattona olutpullo ja luultavammin myöhemmin glögiä ja/tai likööriä. Vaikka ajokunnossa ei välttämättä olla, kontrolli säilyy koko ajan meillä kaikilla. Niin lasten vanhemmilla kuin isovanhemmilla.
On ihan eri asia vetää esim. yllä oleva satsi 2 tuntiin kuin nauttia se päivän mittaan (tyyliin 8-10 tunnin aikana).
Tällä palstalla olevat vastaukset ovat niitä tyypillisiä alikertomisia, sillä jokainen suomalainen vastaaja (siis myös minä!) jättää sosiaalisista syistä ainakin 2 annosta kertomatta esim. lääkärin vast.otolla. Muualla Euroopassa, jossa alkon ottamiseen on terveempi suhtautuminen, ei ole mitään syytä valehdella. Suomessa on perinteisesti vain 2 vaihtoehtoa: olla absolutisti tai vetää perseet.
ja VAIN Suomessa kiistellään ja kysellään alkoholin käytöstä keskustelupalstoilla :)
ja VAIN Suomessa kiistellään ja kysellään alkoholin käytöstä keskustelupalstoilla :)
Pitää olla aika kova viinapää jos kahdesta lasillisesta ei tule humalaan, saati sitten useammasta annoksesta. Mä ainakin olen selvässä nousuhumalassa jos juon 2 lasia viiniä.
Mutta joo, täällä kaikki ovat niin sivistyneitä että edes viini ei päähän nouse, varmaan johtuu siitä että se viini on "parempaa" viiniä.
Pitää olla aika kova viinapää jos kahdesta lasillisesta ei tule humalaan, saati sitten useammasta annoksesta. Mä ainakin olen selvässä nousuhumalassa jos juon 2 lasia viiniä.
Mutta joo, täällä kaikki ovat niin sivistyneitä että edes viini ei päähän nouse, varmaan johtuu siitä että se viini on "parempaa" viiniä.aikamoisen pitkä matka siihen, että akuinen ihminen alkaa örveltämään ja/tai lapset saavat pelätä vanhempiaan!
Tai, no ehkä sitten, jos juo 2 lasia viiniä 10 minuutissa.
Mutta hei, tässä taitaakin olla sen sivistyneen alkon käytön ja humalassa törttöilyn ero!
''
Ja lapsi voi pelätä aikuisen humalatilaa vaikka aikuinen ei örvellä. Mutta tuskin se sua kiinnostaa, muuten sä jo sen tietäisitkin.
Joulupäivänä voidaan ottaa saunan yhteydessä vähän. Itse en oikein välitä muuta kuin viineistä. Meillä on vauva, jota imetän ja jota ei saa pudottaa sylistä. Juon pari lasia viiniä. Mies saattaa juoda saunakaljan pari. Emme esiinny päihtyneinä lastemme edessä, mutta saatamme juoda vähän. Minusta niin on paras,