Kuinka monessa kotona otetaan alkoholia jouluna? Minkä verran?
Kommentit (153)
on kaikki juhlat tärkeitä koko perheelle ja sitä ei pari viinilasillista muuta miksikään.
Meillä ei aikuiset ole edes pienessä hiprakassa lasten nähden. Jouluna, kuten muutenkin hyvällä aterialla juodaan myös hyvää viiniä. Meille molemmille (minä ja mies) riittää aterian ajaksi yksi lasillinen viiniä. Muita aikuisia ei meillä silloin ole.
Illalla voidaan juoda toiset lasilliset tai sitten mies juo jouluoluen. Mutta niin pitkän ajan kuluessa, että ei siis edes mitään hiprakkaa tule. Yleensä meillä riittää viinipullo kahdelle ihmiselle koko viikonlopuksi. Eikä tässä mielestäni ole mitään tekopyhää, me nyt ei vaan käytetä tuon enempää alkoholia!
Meillä 4 lasta, emmekä ole yhtenäkään jouluna käyttäneet alkoholia, tosin emme sitä muutenkaan kovin usein käytä. Lapsuudenkodissani ei käytetty milloinkaan alkoholia, ei edes olutta. Ei olle mitenkään uskovaisia, mutta en kaipaa alkoholia. Lasten riemu jouluna olkoon meidän ilomme!
Emme ole humalassa lasten nähden mutta pienessä joskus. On siinä eroa kuinka huppeliin itsensä juo, vaikka tutkitusti lapsia usein hämmentävät myös pienessä olevat vanhemmat. Teemme tässä kohtaa ehkä väärin, mutta monessa muussa kohdin oikein. Omatkin vanhempani juhlivat kun olin lapsi ja sukujuhlissa oltiin pienessä sievässä. Itse en muista sitä millään tapaa negatiivisena (mutta tietysti omat lapseni saattavat kokea, kuka tietää).
Joulu on meillä odotettu ja ihana juhla, ja lasten juhla nimenomaan. Silti juomme glögiä, viiniä ja olutta.
Glögiä (alkoholipitoista) lasillinen joulurauhan julistuksen aikaan, pari lasillista viiniä aterialla (plus miehellä ehkä snapsi), mahdollinen konjakki/likööri kahvin kera. Ehkä sitten myöhemmällä miehen kanssa vielä hiukan glögiä tai viiniä, kun pienimmät menevät nukkumaan.
Minä en muuten hiukkaakan usko siihen, etteivätkö suomalaiset osaisi halutessaan käyttää sivistyneesti alkoholia. Ongelmakäyttäjät ovat luku erikseen.
Kahvin kanssa konjakkia tai sherryä tms. Miehet varmaan juovat saunaoluet. Paikalla lähisuku, kaikki aikuiset (6) ottavat.
ja hän kun vieläpä muuttuu tosi ärsyttäväksi kun on kännissä. Hänen juomisensa vuoksi emme vietä koko aattoiltaa mummolassa, vaikka siellä olisi kiva olla kun on muitakin sukulaisia paikalla.
Miehen äiti ottaa muutaman lasillisen punaviiniä. Me saatetaan miehen kanssa ottaa terästetyt glögit ja saunaoluet.
Eli papan juomisen vuoksi joudumme tulemaan kotiin illalla!
t.äiti, isä ja vauva
ja voin sanoa, että alkoholi ei lopu kesken :) Ruoan kanssa on olutta, siideriä, viinejä. Tarjolla on myös glögiä ja saa terästettynä jos haluaa ja kun lapset nukkumassa, otetaan sitten olutta, siideriä, viiniä, viskiä ihan mitä kukin haluaa. Mutta meillä ei kyllä koskaan olla kännissä hihhuloitu, pienessä hiprakassa varmastikkin. Ja ihanat joulut on aina ollut. Mutta me tietty osataan ottaa sitä alkoholia sillä tavalla että kukaan ei oo änkyröissä ja onneksi kukaan ei alkoholia nauttiedda muutu mitenkään muuta kuin että kaikilla on tosi hauskaa, vaikka hauskaa on kyllä ilman alkoholiakin.
Itse juon pari siideriä, koska viini on mulle liian vahvaa. Muut juovat ruuan kanssa viiniä ja saunan jälkeen oluet. Miehen vanhempien luona meno on toisenlaista. Siellä temmotaan kossua naamaan lounaasta asti. Kukaan aikuisista ei ole selvä ja lapsia on paikalla. Ehkä siellä nyt joku aikuinenkin pysyy selvänä, kun minä en ole lapsenvahtina ja mies ryyppykuskina...
glögit joulurauhan julistuksen yhteydessä, saunaolut, viiniä ruualla ja kahvin kanssa avecit. Kun lapset on laitettu nukkumaan, menee viiniä lisää.
Meillä aikuisia paikalla miehen ja mun lisäksi appivanhemmat, heiltä luultavasti jää saunaoluet väliin, itse taas tyydyn tilkkaan viiniä ruualla kun olen raskaana. Kännissä ei meistä kukaan tule olemaan.
Kyllä meillä joulupöydästä löytyy tummaa olutta pullo tai kaksi / hlö eikä mitään viinejä. Punaviinillä voi sit vähän vahventaa mehuglögiä, jos kuka tahtoo
Glögiä (alkoholipitoista) lasillinen joulurauhan julistuksen aikaan, pari lasillista viiniä aterialla (plus miehellä ehkä snapsi), mahdollinen konjakki/likööri kahvin kera. Ehkä sitten myöhemmällä miehen kanssa vielä hiukan glögiä tai viiniä, kun pienimmät menevät nukkumaan.
Minä en muuten hiukkaakan usko siihen, etteivätkö suomalaiset osaisi halutessaan käyttää sivistyneesti alkoholia. Ongelmakäyttäjät ovat luku erikseen.
koska yritän tulla uudestaan raskaaksi ja joulu on minun mielestä lasten juhla ja silloin en muutenkaan halua juoda alkohoolia. Kyllä suomessa niitä muita juhlapäiviä riittä milloin voi juoda esim. vappu tai jussi.
Ota ihmeessä punkkua ihan muutenkin kun jouluna! Se auttaa kiinnittymiseen. Meille lapsettomuuslääkäri ihan suositteli, kun ei kuulemma se pahaakaan tee, kokeilemaan kaikkia mahdollisia keinoja, mukaanlukien tuo punaviini!
Muut tissuttelivat viiniä/olutta ja sitten nuorimmaiselle tuli niin paha hengenahdistuskohtaus että oli pakko lähteä päivystykseen. Eli näillä mennään tänäkin jouluna, en yksinkertaisesti uskalla ottaa sitä riskiä että sattuu jotain tuollaista.
nukkumaan, avataan vielä miehen kanssa viinipullo ja nautiskellaan jouluyön rauhasta...
Työllistäisit silläkin kyydillä jonkun, joka viettää joulunsa töissä päivystäen!
näkäräiset kun siltä tuntuu, kännissä emme ole ikinä olleet jouluna emmekä juuri muulloinkaan -nykyään.
Lapsille ihan sama juotteko kaljaa vai hienoa viiniä, känniääliötiä kuitenkin kaikki.
Antakaa lapsille selvä joulu.
meillä on molemmilla lapsuuskokemuksia aikuisten juhlista vaikka kuinka, jossa meidän omat vanhemmat oli pienessä sievässä. Koskaan ei olla vanhempiamme tai muita aikuisia pelätty.
No, jouluna juodaan meidänkin perheessä alkoholia, koska meille se on juhlajuoma. Meillä ei tarkoituksena ole koskaan humaltuminen, eikä harrasteta mitään kännäilyjä muulloinkaan.