Kuinka monessa kotona otetaan alkoholia jouluna? Minkä verran?
Kommentit (153)
nukuttua toiset oluet ja ehkä kolmannetkin tai terästettyä glögiä.
Tissutellaan joka lauantai tuon verran, useimmiten otetaan ne ekatkin oluet iltasadun ja peittelyn jälkeen. Humalassa ei kumpikaan ole oltu vuosiin. Pikkuhiprakassa maksimissaan. Useimmiten ei edes sitä. Alkoholimäärä mun kohdalla noissa lauantaitissutteluissa vaihtelee 1- 5 oluen tai viinilasin välillä. Jos haluaisin itseni kunnolla humalaan, tarvisin varmaan 10-15 annosta.
Eli en koskaan vahingossakaan ollut edes hiprakassa lapsen aikana, mutta auta armias kun lapsi oli mummolassa tms. niin vedin karmeet perseet. Olen nyt vasta vanhemmiten oppinut ottamaan alkoholia vähän.
Jouluna minä, äitini, isäni ja siskoni juomme varmasti enemmän tai vähemmän. Kun lapsi nukkuu niin miehenikin saattaa ottaa muutaman.
Yhteensä meillä menee jouluaattona pari pulloa punkkua ja muutamat snapsit. Miehille jouluoluet ja naisille glögisiiderit. Ei elämä ole niin vakavaa ja lapset ei siihen kuole jos vanhemmat joskus on hiprakassa.
olut ja siiderikään ei mielestäni kuulu jouluun, joten täysin selvinpäin koko porukka, joka kanssamme joulun viettää.
En itsekään aina ymmärrä alkoholia, mutta tuon sinun perusteesi mukaan kukaan ajokortiton tai autoton ei saisi olla lapsen kanssa... Ongelmia varten on taksit ja hätätilanteessa soitetaan ambulanssi.:)
Muut tissuttelivat viiniä/olutta ja sitten nuorimmaiselle tuli niin paha hengenahdistuskohtaus että oli pakko lähteä päivystykseen. Eli näillä mennään tänäkin jouluna, en yksinkertaisesti uskalla ottaa sitä riskiä että sattuu jotain tuollaista.
Ja että kaikilla on hyvä olla! Ei kai kaikkien tarvitse olla alkoholisteja, vaikka alkoholista tykkäisikin. Se määrä kai siinä ratkaisee. Meillä alkoholi kuuluu juhlaan, ei siitä ongelmaa tarvitse tehdä! Se kellä siitä on ongelma olet varmasti itse, kun noin ajattelet!
Minullakaan ei sitä ole ja olen useinkin joutunut tilanteeseen, jossa olen taksia joutunut käyttämään lasteni kanssa. Autolla en joulunakaan kortittomana voi ajaa, joten muutama siideri ei perheessämme ongelmaa tee mihinkään suuntaan. Kellä juomisesta ongelma on, olkoon juomatta. Varahan on aina valita.
Yleensä ohjelmassa on glögi, snapsi ja ruokajuoma (viiniä/olutta). Nämä siis nautitaan noin välillä 15-21 joten ei siitä känniin tule. En ole nähnyt vanhempiani humalassa koskaan, eikä meidänkänä lapsi meitä.
heidän kanssaan ei joulua vietetä :). Mutta siis, me juodaan päivällä pari glögiä (viinin vahvuista), jouluruoalla hyvää punaviiniä pullo puoliksi, saunaoluet, sekä illalla vielä punaviiniä tai glögiä. Kyllähän siinä päivän mittaan noita annoksia tulee, mutta ei missään vaiheessa olla ns. humalassa. Sen verran kuitenkin normaalistikin käytetään alkoholia, että ei tuommoiset määrät tunnu, kun koko päivän aikana juo.
sain lapsena kuulla ihan tarpeeksi tota että enhän mä ikinä ole nähnyt mun vanhempia humalassa.. no en humalassa joo mutta pienessä viinissäkin riitti...
toivoisin jouluksi jokaiselle lapselle, edes yhtä raitista aikuista jonka puoleen kääntyä.
Mä en halua haista alkoholille jouluna enkä humaltua, eikä pitkin päivää tissuttelu ole mun juttu.
yleensä vajene, 2-4 saunakaljaa
aikuisia on 6
Mä en voi nauttia yhtään alkoholia, jo lasillinen saa mut oksentamaan.
Pakkoabsolutisti
tykkään älyttömästi punkusta ja jouluna tulee otettua 1-2 lasillista ruoan kanssa.
Kun lapset ovat jo nukkumassa, voin juoda terästetyn glögin.
Uutena Vuotena sitten shamppanjaa ja Sol-olutta, meillä kun on meksikolais-teemalla uusi vuosi kaveripariskunnan kanssa.
Mitään kännejä lasten ollessa kotona ei vedetä, olen lapsuudenkodissa nähnyt sitä ihan tarpeeksi.
Ja samaa linjaa jatkamme. Jouluaterialla avataan yleensä joku lahjaksi saatu punaviinipullo ja jos se on hyvää, saatan ottaa toisenkin lasillisen.
Oluesta en pidä ja siideriä/lonkeroakin tulee juotua hyvin harvoin, koska en halua niitä ylimääräisiä kaloreita kun vettäkin voi juoda.
Joulupäivänä niillä koko suku vetää lärvit -minä lähden silloin aina lasten kanssa omien vanhempieni luo
pöydän antimien kanssa. Varmasti menee enemmän kuin 2 lasillista, mutta ei kukaan kännissä ole, todellakaan!
on taas pieniä lapsia, ei oteta tippaakaan.
tai siis minä otan ruokailun aluksi snapsin ja kun lapset menneet koisimaan niin pullon valkkaria. Siinäpä se ei paljon tenuteta kun on yksin lasten kanssa.
Minä ja isäni tykätään juoda muutama lasi enemmän kuin äitini ja mieheni :)
Eli äitini ei juo ollenkaan ja mieheni pari olutta koko iltana. Minä ja isäni juodaan valkkua kalojen kanssa ja punkkua sitten kinkun ja laatikoiden kanssa. Kahvin kanssa konjakit ja ehkä tämän jälkeen vielä myöhemmin lasillinen viiniä. Sanoisin, että yhteensä n. 5-7 annosta kuuden tunnin aikana.
Pienessä hiprakassa saatan olla, kun pöydästä noustaan ja aletaan äidin kanssa korjata astioita ja tiskata (heillä ei ole tiskikonetta :)) Kun kahvit ollaan vihdoin saatu tarjolle, on "pahimmat" höyryt jo häipyneet.
jouluna seuraavasti: kun on käyty kävelyllä, mies juo saunaoluen ja minä alkoholittoman siiderin. Aperetiiviksi glögiä lasilliset, ruokapöydässä on valkoviiniä kalojen ja alkupalojen kanssa (1-2 lasia), punaviiniä kinkun ja lisukkeiden kanssa (1-2 lasia). Kahvin ja jälkiruuan kanssa tarjotaan lasilliset konjakkia tai jotain makeaa jälkiruokaviiniä. Sen jälkeen laitetaan pöytään konvehteja ja juustoja, joiden kanssa tarjotaan punaviiniä tai kuohuviiniä, niille jotka haluavat. Snapseja ei juoda, ne eivät kuulu jouluumme. Yömyssyksi mies tarjoaa yleensä jonkun drinkin.
Vietämme joulua vanhempieni kanssa. Minä en tänä jouluna juo, koska imetän. Ja ruuan kanssa yleensäkin juon laimeaa mehua tai kivennäisvettä, maistan lasistani viiniä kun skoolataan. Kun lapset on menneet nukkumaan otan lasin roseeta juustojen kera ja kuohuviiniä pari lasillista, pidän siitä.
52 taitaa olla alkoholisti kun miettii kaikki keinot valmiiksi että voi juoda