Minkä vuoksi kolesteroliarvo nousee nousemistaan?
Olen vegaani sekä raitis. Järkytyin kun sain kuulla kolesteroliarvoni 7,2. En iljennyt kysyä lääkäriltä ajanpuutteen vuoksi miksi arvo on noussut viidestä tuohon nykyiseen arvoon.
En syö rasvaakaan juuri ollenkaan eikä makeakaan ole intohimo. Syön makeaa kohteliaisuudesta kylässä enkä kyläile edes joka viikko.
Voisiko joku viisas selittää mitä minun kannattaisi tehdä tässä tilanteessa?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:54"]
Olen vegaani sekä raitis. Järkytyin kun sain kuulla kolesteroliarvoni 7,2. En iljennyt kysyä lääkäriltä ajanpuutteen vuoksi miksi arvo on noussut viidestä tuohon nykyiseen arvoon.
En syö rasvaakaan juuri ollenkaan eikä makeakaan ole intohimo. Syön makeaa kohteliaisuudesta kylässä enkä kyläile edes joka viikko.
[/quote]
Kokonaiskolella ei ole mitään arvoa, mites HDL,LDL ja trigly?
Syö rasvaa enemmän. Ei kuitenkaan mitään beceliä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:10"]
Jos liikuntaa kuitenkin jo harrastat, niin kai sulle jää enää vaihtoehdoksi lääkitys. Tosin ensin voisit jollain Becelillä kokeilla, se auttaa monella hyvin. Vai käykö se vegaanille...
[/quote]
Käytän todella vähän rasvaa ruoanlaitossa koska syön muussattua avokadoa leivän päällä. Ruokaa laittaessa käytän rypsi- tai oliiviöljyä. Paistamiseen sinistä Keijua.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:10"]
Jos liikuntaa kuitenkin jo harrastat, niin kai sulle jää enää vaihtoehdoksi lääkitys. Tosin ensin voisit jollain Becelillä kokeilla, se auttaa monella hyvin. Vai käykö se vegaanille...
[/quote]
Käytän todella vähän rasvaa ruoanlaitossa koska syön muussattua avokadoa leivän päällä. Ruokaa laittaessa käytän rypsi- tai oliiviöljyä. Paistamiseen sinistä Keijua.
[/quote]
Käytä nyt ihmeessä rasvaa enemmän. Ei keijuja.
Mites,kun mulla oli kolesteroli 6.3 lääkäri määräsi lääkityksen yhtään neuvottelematta ? Marevan lääkitys vaikka ohjeissa ei saa käyttää yhtä aikaa Simvastatin kanssa. Hoitaja vain tuumasi kait se lääkäri tietää ,kun kerta määräsi.
Sulla on ihan väärät rasvat käytössä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:19"]En tosiaan usko, että täysin vegaaninen ruokavalio + tiettyjen rasvojen käyttö estää mitään sairautta, kuten ap:llä kolesterolin nousua. Tämä osoittaa, että kuka tahansa voi sittenkin sairastua, ruokafanaatikot mukaan lukien.
[/quote]
No tuollainen ruokavalio nimenomaan sairastuttaa!
Minkäikäinen olet? Naisilla nousee kolesteroli vaihdevuosi-iässä, kun hormonit hiipuvat
No ihan ensimmäiseksi todellakin kannattaa vaihtaa esim. juuri siihen Beceliin. Siitä on niin monet ja hyvät tutkimukset tehty.
Jopa Yle.fi sen kertoo:
Viranomaiset ovat vuodesta 2008 lähtien käyneet tiukalla seulalla läpi erilaisia terveysväitteitä, mitä elintarvikkeista käytetään. Terveysväitteitä arvioiva Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on käynyt läpi tuhansia terveysväitteitä. Peräti noin 90 prosenttia väitteistä ei ole läpäissyt viraston seulaa.
Hyväksyttyjen väitteiden listalle pääsivät Suomessakin tunnetut kasvistanolit ja –sterolit (mm. Benecol ja Becel Pro Activ), jotka tutkitusti vaikuttavat veren kolesteroliin. Seulan läpi pääsi myös purukumeista tuttu xylitol, joka tutkitusti vähentää mm. plakkia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:14"]
Joe et käytä rasvaa lainkaan, on rasva-aineenvaihduntasi häiriötilassa, koska päivän kaloreista tulisi 30 % tulla rasvoista. Toisekseen, mikäli koet ettet käytä rasvoja, kaikki saamasi rasva ts piilorasva on kovaa rasvaa; hyviä rasvoja ei ole piilorasvana.
[/quote]
Saanhan minä rasvaa avokadoista, manteleista, pähkinöistä jne. Jopa kaurapuurossa itsessäänkin on rasvaa! En vain käytä sitä näkyvää ruokaan laitettavaa rasvaa paljoa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:13"]
Taasko näitä paskajuttuja? Kohonnut kolesteroli on peräisin tulehduksesta, varmaan suurimmilta osin peräisin sellaisesta tulehduksesta, joka tulee verisuonista. Kolesterolin alentaminen on mahdollista eri tavoin, mutta tämä ei paranna infektiota, vaan vaimentaa pelkästään tulehdusta. Miten paljon kolesterolia generoituu tulehduksesta riippuu myös jonkin verran perintötekijöistä. Esim. APOE4-alleelin omaavilla henkilöillä on yleensä korkein kolesteroli versus esim. E3:een ja E2:een. E4-E4 or korkein, mutta harvinainen, E3-E4 on yleisin näistä, joilla korkein kolesteroli. Myös erittäin matala kolesteroli on haitallinen, silloinkin riski kuolleisuuteen lisääntyy. Kolesterolia voi alentaa tehokkaasti ilman lääkkeitäkin, esim. niasiini on tutkitusti tehokas, eikä sillä ole samanlaisia haittavaikutuksia kuin kolesterolilääkkeillä, mutta toisaalta, kuten tuli sanottua, hyödyt kolesterolin alentamisesta ovat kyseenalaisia.
[/quote]
Voiko syynä olla vaskuliitti?
[/quote]
Mikä se on lyhyesti selostettuna?
[/quote]
Syö vähemmän hiilareita.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:26"]
No ihan ensimmäiseksi todellakin kannattaa vaihtaa esim. juuri siihen Beceliin. Siitä on niin monet ja hyvät tutkimukset tehty.
Jopa Yle.fi sen kertoo:
Viranomaiset ovat vuodesta 2008 lähtien käyneet tiukalla seulalla läpi erilaisia terveysväitteitä, mitä elintarvikkeista käytetään. Terveysväitteitä arvioiva Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on käynyt läpi tuhansia terveysväitteitä. Peräti noin 90 prosenttia väitteistä ei ole läpäissyt viraston seulaa.
Hyväksyttyjen väitteiden listalle pääsivät Suomessakin tunnetut kasvistanolit ja –sterolit (mm. Benecol ja Becel Pro Activ), jotka tutkitusti vaikuttavat veren kolesteroliin. Seulan läpi pääsi myös purukumeista tuttu xylitol, joka tutkitusti vähentää mm. plakkia.
[/quote]
Pistäpäs vähän näyttöä näistä tutkimuksista.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:21"]
Minkäikäinen olet? Naisilla nousee kolesteroli vaihdevuosi-iässä, kun hormonit hiipuvat
[/quote]
41-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:26"]
Jopa Yle.fi sen kertoo:
[/quote]
Pistäpäs vähän näyttöä näistä tutkimuksista.
[/quote]
Etkö sä ole ikipäivänä moisiin törmännyt? Nehän (ja ne terveysvaikutukset) on ollut tiedossa jo vuosia! Ainakin ysäriltä asti.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:17"]
Sulla on ihan väärät rasvat käytössä.
[/quote]
Minkälaista rasvaa pitäisi sitten syödä?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:14"]
Joe et käytä rasvaa lainkaan, on rasva-aineenvaihduntasi häiriötilassa, koska päivän kaloreista tulisi 30 % tulla rasvoista. Toisekseen, mikäli koet ettet käytä rasvoja, kaikki saamasi rasva ts piilorasva on kovaa rasvaa; hyviä rasvoja ei ole piilorasvana.
[/quote]
Saanhan minä rasvaa avokadoista, manteleista, pähkinöistä jne. Jopa kaurapuurossa itsessäänkin on rasvaa! En vain käytä sitä näkyvää ruokaan laitettavaa rasvaa paljoa.
[/quote]
Sepä se, syö sitä oikeaa rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:19"]En tosiaan usko, että täysin vegaaninen ruokavalio + tiettyjen rasvojen käyttö estää mitään sairautta, kuten ap:llä kolesterolin nousua. Tämä osoittaa, että kuka tahansa voi sittenkin sairastua, ruokafanaatikot mukaan lukien. [/quote] No tuollainen ruokavalio nimenomaan sairastuttaa!
[/quote]
Miksi?
Mä epäilen perintötekijöitä. Tai sitten nuo ravintosuositukset on väärässä. Mä syön lihaa, voita, hiilareita, juon alkoholia joskus, syön munia, paljon äyriäisiä yms. Mun kolesteroliarvo on 3,2, josta hyvää 1,8. Ja ikää on yli 50 v.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:32"]
[/quote]
Syö vähemmän hiilareita.
[/quote]
Kuinka se auttaa korkeaa kolesterolia vastaan?