Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä vuoksi kolesteroliarvo nousee nousemistaan?

Vierailija
25.02.2015 |

Olen vegaani sekä raitis. Järkytyin kun sain kuulla kolesteroliarvoni 7,2. En iljennyt kysyä lääkäriltä ajanpuutteen vuoksi miksi arvo on noussut viidestä tuohon nykyiseen arvoon.

En syö rasvaakaan juuri ollenkaan eikä makeakaan ole intohimo. Syön makeaa kohteliaisuudesta kylässä enkä kyläile edes joka viikko.

Voisiko joku viisas selittää mitä minun kannattaisi tehdä tässä tilanteessa? 

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:13"]

Taasko näitä paskajuttuja? Kohonnut kolesteroli on peräisin tulehduksesta, varmaan suurimmilta osin peräisin sellaisesta tulehduksesta, joka tulee verisuonista. Kolesterolin alentaminen on mahdollista eri tavoin, mutta tämä ei paranna infektiota, vaan vaimentaa pelkästään tulehdusta. Miten paljon kolesterolia generoituu tulehduksesta riippuu myös jonkin verran perintötekijöistä. Esim. APOE4-alleelin omaavilla henkilöillä on yleensä korkein kolesteroli versus esim. E3:een ja E2:een. E4-E4 or korkein, mutta harvinainen, E3-E4 on yleisin näistä, joilla korkein kolesteroli. Myös erittäin matala kolesteroli on haitallinen, silloinkin riski kuolleisuuteen lisääntyy. Kolesterolia voi alentaa tehokkaasti ilman lääkkeitäkin, esim. niasiini on tutkitusti tehokas, eikä sillä ole samanlaisia haittavaikutuksia kuin kolesterolilääkkeillä, mutta toisaalta, kuten tuli sanottua, hyödyt kolesterolin alentamisesta ovat kyseenalaisia.

[/quote]

Voiko syynä olla vaskuliitti?

[/quote]

Mikä se on lyhyesti selostettuna?

[/quote]

Tulehdus verisuonistossa.

Vierailija
122/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:13"]

Mites,kun mulla oli  kolesteroli 6.3  lääkäri määräsi lääkityksen yhtään neuvottelematta ?    Marevan lääkitys vaikka ohjeissa ei saa käyttää yhtä aikaa  Simvastatin kanssa. Hoitaja vain tuumasi kait se lääkäri tietää ,kun kerta määräsi.

[/quote]

Lääkäreitäkin on monenlaisia. Ehkäpä ap:lle on määrätty ensin kokeilla kohentaa ruokavaliotaan terveellisemmäksi ja jos se ei auta niin sen jälkeen lääkäri määrää kolesterolilääkkeet.

[/quote]

Lääkäri ei määrää yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:08"]

oletko sä ihan dorka? Johan tuossa ylempänä on kaksikin linkkiä laitettu asiasta!

[/quote]

Mutta ei niitä tutkimuksia, joita väität olevan.

[/quote]

No aika dorka pitää olla jos ei tuolta EFSA:n sivuilta löydä tutkimuksia. Ja jos olisi ymmärtänyt klikata sen Wikipedian artikkelin englanninkielistä versiota, niin taas olisi niitä tutkimuksia lävähtänyt ruutuun.

Ei tää voi olla niin vaikeeta, hei!

Vierailija
124/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:13"]

Mites,kun mulla oli  kolesteroli 6.3  lääkäri määräsi lääkityksen yhtään neuvottelematta ?    Marevan lääkitys vaikka ohjeissa ei saa käyttää yhtä aikaa  Simvastatin kanssa. Hoitaja vain tuumasi kait se lääkäri tietää ,kun kerta määräsi.

[/quote]

Lääkäreitäkin on monenlaisia. Ehkäpä ap:lle on määrätty ensin kokeilla kohentaa ruokavaliotaan terveellisemmäksi ja jos se ei auta niin sen jälkeen lääkäri määrää kolesterolilääkkeet.

[/quote]  Kokeilin jo ruokavaliota, lääkäri vaihtui ei selitellyt mitään puhelimessa vain lääkkeen määräsi.

Vierailija
125/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3 ja 4 välissä. Pillerit tuli. Lääkärit uskoo kaikki poikkitieteelliset tutkimukset kyseenalaistamatta mitään. Tää siis kuuluu diabeteksen oireiden lääkitsemiseen.

Vierailija
127/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
128/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:31"]

lue netistä familiaarinen hyperkolesterolia. Jos perinnöllinen taipumus on, et nyt millään öljyn ja rasvan pyörityksellä selviä! Ota niskastasi kiinni ja mene sisätautilääkärille. Pyydät labrasta ne kolesteroliarvot ja voit kokeilla statiinilääkettä, joka alentaa arvoja. Tunnen saiastuneita jotka ovat elämänsä liikkuneet ja syöneet erittäin terveellisesti. Muuten, jos syöt juustoa, jätä se pois. Sehän on täynnä kovaa rasvaa.

[/quote]

Vegaanit eivät syö maitotuotteita.

Vierailija
129/138 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä katsomassa moninaisia neuvoja. Minulla ei ainakaan pitäisi olla diabetestä. Edes rakausdiabetestä ei ole ollut koskaan.

Vierailija
130/138 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskiintyvät kasviöljyt pois ruokavaliosta. Niissä on liiaksi O6-rasvahappoja, jotka lisää kehossa matala-asteista tulehdustilaa. Vegaani saa niitä liikaakin. Tilalle kylmäpuristettua ekstra-neitsytoliiviöljyä sekä kookosöljyä.

Vierailija
131/138 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviöljyt kehitettiin voiteluöljyiksi teollisuuteen.. ei ihmis ravinnoksi. eikä teidän aivot toimi. ajatelkaa miten vähän kasviöljyjä saa syömällä kasveja. nyt lappaatte litrakaupalla öljyjä mitä saisi vain tipan syömällä kasviksia. sitten kun paistellessa lämmität kasviöljyä. se polymerisoituu eli muuttuu MUOVIKSI !!!

Vegaanit voi kertoa miksi minulla hyvä kolesteroli hieman yli marginaalin ja paha kolesteroli oli alle marginaalin eli erittäin hyvät arvot joista lääkäri hämmästyi..ei silti kysynyt mitä syön mutta kerroin sen silti :D  lihaa menee josta enimmäkseen nautaa kun possu maistuu nii rehulta. 400 grammaa päivässä plus metukkaa leivän päällä ...

Paistan kaiken voissa ja laitan sitä myös leivän päälle makkaran ja juuston alle. perunaa en syö juuri ollenkaan mutta riisiä menee täytteenä..vihanneksia tulee syötyä mutta hedelmiä ja sokeria todella vähän.

Leipä on oikeestaan ainut jauhonlähde mitä suuhuni laitan.. pyrin syömään "yksinkertaisesti" eli en sekota kaikkia mahdollisia aineita keskenäänä ja piereskele sitten kun ne mätänee suolistossa.. olen havainnut fiksummaksi syödä mahdollisimman vähän eri aineosia kerralla. esm beconiin kääritty kukkakaali juustotäytteellä on taivaallista ja vatsaystävällistä kun käyttää oikeeta beconia eikä savuesanssilla maustettuja...kukkakaali porkkana ja parsa menee hyvin yhdessä. siihen kun alkaa muita kasviksia sekottamaan niin alkaa taas kaasua muodostumaan..Sillon harvoin kun piereskelen niin ne ei haise miltään..jos käyn hesessä tai syön vähä karkkia niin huomenna pieru haisee kuvottavalta mädäntyneeltä paskalta. Tupakkiakin poltan mutta alkoa hyvin vähän. aamulla harvoin on nälkä ja monesti ruokailu venyy jopa työpäivän yli ja syön vasta kotona. hyvin jaksaa painaa raksahommiakin kun ei hanki ravintoansa hiilareista nin energiaa riittää tyhjälläkin vatsalla...

Märehtijöillä on kolme vatsalaukkua. lihansyöjillä vain yksi. Montako sinulla on?

Vierailija
132/138 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei syö oikeastaan mitään vihreää. Ruisleipää kylläkin joskus. Syö rasvaisia makkaroita, majoneesia, sipsiä jne. Kolesteroli 3,5 ja ikää jo yli 40. Tupakoinut nuoresta asti paljon.

Itse syön vihreää joka päivä enkä syö rasvaisia makkaroita. Majoneesia ehkä kerran kuussa. Oma kolesteroli yli 7,0.

Jokuhan tässä on.

Vierailija
133/138 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:14"]

Joe et käytä rasvaa lainkaan, on rasva-aineenvaihduntasi häiriötilassa, koska päivän kaloreista tulisi 30 % tulla rasvoista. Toisekseen, mikäli koet ettet käytä rasvoja, kaikki saamasi rasva ts piilorasva on kovaa rasvaa; hyviä rasvoja ei ole piilorasvana.

Saanhan minä rasvaa avokadoista, manteleista, pähkinöistä jne. Jopa kaurapuurossa itsessäänkin on rasvaa! En vain käytä sitä näkyvää ruokaan laitettavaa rasvaa paljoa.

Sepä se, syö sitä oikeaa rasvaa.

Avokadojen, pähkinöiden ja manteleiden rasva on suurimmaksi osin nimenomaan pehmeää eli hyvää rasvaa joka vaikuttaa suotuisasti HDL-arvoon.

Ei sitäkään voi enempäänsä syödä. Äkkiä noilla täyttyy se suositus 30%.

Vierailija
134/138 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labratulokset voivat olla päästä heitettyjä tai jonkun toisen potilaan arvoja.

Liikunnalla huonoa ruokavaliota saa paikattua.

Vierailija
135/138 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei syö oikeastaan mitään vihreää. Ruisleipää kylläkin joskus. Syö rasvaisia makkaroita, majoneesia, sipsiä jne. Kolesteroli 3,5 ja ikää jo yli 40. Tupakoinut nuoresta asti paljon.

Itse syön vihreää joka päivä enkä syö rasvaisia makkaroita. Majoneesia ehkä kerran kuussa. Oma kolesteroli yli 7,0.

Jokuhan tässä on.

Liikutteko yhtä paljon? Stressin määrä? Nukkuminen? Painot, rasvaprosentit?

Vierailija
136/138 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen ja mahdollisesti lähestymässä vaihdevuosi-ikää? Estrogeeni suojaa kolesterolilta kunnes vaihdevuodet tekevät temput ja hyvä kolesteroli laskee, huono nousee ja triglyseridit hyppäävät yli asteikon. Itselleni kävi näin kun munasarjat alkoivat tuottamaan todella vähän estrogeenia ja käytin samalla miniminipilleriä, niin kehossa ei ollut tarpeeksi estrogeenia. Terveellisistä elämäntavoista huolimatta rasva-arvot menivät kuukaudessa punaiselle ja ainoa keino saada hyvät arvot takaisin oli vaihtaa e-pilleri sellaiseen jossa on normaali määrä hormoneja.

Vierailija
137/138 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on familiaalinen hyperkolesteroli. 7,5 kokonaisarvot korkeimmillaan vaikka olen aina ollut laiha, hoikka, nornaalipainoinen ja syönyt hyvin.

Mitään kevyt tms diettituotteita en käytä eikä myöskään noista "alentajista" ole ollut apua. Margariinit myrkkyä keholle!

Pari vuotta sitten muutin osavuotisesti etelä-Eurooppaan ja oliiviöljyn käyttö lisääntyi huomattavasti. Kumma kyllä, kokonaiskolesterolini on enää 6.1 vaikka käytän myös voita, juustot on aina täysrasvaisia jne. 

Mättöä ja höttöä en syö, makean perään olen kovasti

Vierailija
138/138 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vegaanit dyö paljon prosessoitua ruokaa? Vika lienee siinäkin