Nyt vinkit kehiin!! Ekat ruoka-illalliset tulossa, mitä tarjotaan?
Kommentit (32)
illanistujaiset.
Illalliset on juhlatilaisuus jossa ruoka sen mukaista, illanistujaiset on kokonaan eri asia. Kenties tarjoilijat paikalla jne.
Kumpaa olet hakemassa?
Kun näin avauksen etusivulla lähti minulla ajatuskuvio liikkeelle, juhlat, juhlalliset tarjottavat, juhlapuvut, liinoitukset, hieno kattaus jossa katelautaset ja kateliinat.
Sitten klikkasin koko jutun ja kyseessä illanistujaiset joka taas sai omanlaisensa ajatuskuvion liikkeelle, tilaisuus vapaamuotoisempi, rento meininki, pukeutuminen farkut ja paita, boolia jne. Pikkusuolaista.
Täältä lähtisi ideoita jos tietäisin minkälainen tilaisuus on kyseessä.
Keittiömestari
mitä vikaa ois makaroonilaatikossa?
Kutosen ehdotukset ei saisi kannatusta..
Minä valitsisin kutosen tai 17:sta pöydän antimet! Nam!
Mun mielikuvitus venyy tällä hetkellä tähän:
Parmankinkkuleivät uunissa + salaatti
Broileria vuohenjuustopestopäällysteellä + lohkoperunat
Pavlova
Jos on ihan kunnon illallinen niin lähtisin varmaan tällä menulla tällä hetkellä (talvi kun on):
- alkuruoaksi blinit (punasipulia, suolakurkkua, kermaan tehtyä sienisalaattia, smetanaa, voisulaa pikkuisen blinien päälle)
- pääruoaksi kokonaisena paistettu naudan sisäfile (itsetehty yrttivoi) ja uunissa paahdettuja yrttivihanneslohkoja (peruna, bataatti, lanttu, porkkana, timjami, rosmariini jne)
- jälkiruoaksi itsetehty suklaamousse jossa suklaahippusia sisällä
Jos tietäisin että ilta venyy pitkäksi ja alkaa aikaisin tarjoaisin myös myöhemmin juustotarjottimen pähkinäsiirapilla.
Jos on taas kyseessä relampi ilta ja pitää saada vaan jotain suolaista ja makeaa pöytään niin tarjoaisin varmaan sienipiirakkaa, kinkku-aurajuustopiirakkaa, erilaisia vihreitä salaatteja sherryvinaigretella pähkinöillä koristeltuna ja makeaksi jonkun hyvän kakun (Sacher yms).
6:lla ja 28:lla oli hyviä ehdotuksia. Varmaan repeisin nauruun, jos joku kantaisi illallisilla tai illanistujaisissa makaroonilooran pöytään. Vain ketsuppi puuttuu :D
kun ketjun alullepanija ei voi kommentoida mitään tai antaa lisätietoja,mitä jotkut kyseli.. =( murrr...
Mä tekisin:
Kärkeen: bataattivuodenjuusto sosekeiton
pääruoaksi: kreikkalainen moussaka
Jälkkäriksi: tiramisuJuomaksi alkuun makeahko valkoviini (italialainen) moussakan kanssa kevyehkö punaviini ja tiramisun kanssa hyvä kahvi ja sherry.
Sama menu käy niin lapsille kuin aikuisille. Viineistä lisää alkosta :)
En ole ap, mutta meidän illanvieton menu ratkesi tämän myötä. Hyvää ja kehnompikin kokki osaa valmistaa!
pataruokaa, risottoa (siis sellaista oikeaa italialaista jossa tulee juustoa riisin sekaan), wokkia tai pastaa. Alkupalat voisi olla jotain naposteltavaa (antipasto-tyylisesti), valmiiksi tehtyjä leipiä (savukala, rapu tms) tms. Jälkkäriksi juustoja tai hedelmiä ja jäätelöä/suklaa- tai vanilijakastiketta tms.
Tärkein neuvo kuitenkin on se, että älä tee ruokaa jota et ole koskaan aiemmin tehnyt :) Sillä tavalla ei tule paineita tai yllätyksiä.
Mä tekisin:
Kärkeen: bataattivuodenjuusto sosekeiton
pääruoaksi: kreikkalainen moussaka
Jälkkäriksi: tiramisuJuomaksi alkuun makeahko valkoviini (italialainen) moussakan kanssa kevyehkö punaviini ja tiramisun kanssa hyvä kahvi ja sherry.
Sama menu käy niin lapsille kuin aikuisille. Viineistä lisää alkosta :)En ole ap, mutta meidän illanvieton menu ratkesi tämän myötä. Hyvää ja kehnompikin kokki osaa valmistaa!
edullinen ja hyvä vaihtoehto salaatin kera
Olen itse ruokahullu, joka aina näen kovasti vaivaa mitä tarjotaan. Kun sitten itse saan kutsun kylään syömään, tarjoilut on uskomatonta peruskamaa, jota ei oikein osaa kehuakaan (vaikka kai pitäis). Valmislihapullia, mautonta salaattia, nachoksia ja dippiä -tyyliin. Mä haluan kanssa kylään niille, jotka telkee oikeaa ruokaa!!!!