Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki kotikonstit virtsatietulehdusten hoitoon/ehkäisyyn, kamala kierre menossa :(

Vierailija
26.01.2009 |

Jatkuvasti pukkaa tulehduksia, estolääkitystäkin söin monta kuukautta ja heti sen loputtua elämäni kivuliain tulehdus. Puolukkaa koitan syödä päivittän, pesen alapäätä yms. yms. Ei auta. Seksin jälkeen aina tulehdus eikä ilman seksiäkään viitsisi olla, varsinkaan kun se on hyvää.

Onko kukaan kokeillut pestä alapäätä/virtsaputken suuta puolukka- tai karpalomehulla, jos se kerran sisäisestikin auttaa niin toimisiko noinkin?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli:

Mielummin karpalomehua, paljon sitruksia, C-vitamiiniä 500mg-1g/pv, siankärsämöteetä - saa luontaistuotekaupasta

Maitohappobakteereita sekä suunkautta että kuurina emätinpuikkoja

Siteet ja suojat kertiksistä kestoihin

Suojaa kylmältä eli helposti villahousut jalkaan

Älä pese liikaa, muuten tuhoat normaaliflooran joka suojaa pahoilta bakteereilta. Vesipesu tai jos ihan välttämätöntä niin lactacyd tms.

Rakko tyhjäksi ennen ja jälkeen seksin

Vierailija
2/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tuleekin kalliimmaksi kuin puolukat. Syön paljon appelsiineja, mandariineja yms. että saisin sitä C-vitamiinia

Käytän Gefilus-tuotteita (ja vastaavia), ihan erillisiin maitohappobakteerikapseleihin tms. ei ole varaa

En käytä siteitä vaan kuukuppia

Kylmääkin koitan vältellä parhaani mukaan.

Pesen alapään aina vain vedellä, kerran päivässä ja useimmiten seksin jälkeen huuhtaisu vielä.

Pissillä käyn ennen seksiä jos on vähänkään hätä, silloin en voi käydä heti seksin jälkeen koska rakko on tyhjä. Jos en ole käynyt ennen seksiä niin sitten heti seksin jälkeen.

Ja silti tulehdusta vaan pukkaa :( Pidimme reilun kahden viikon tauonkin seksissä että tilanne rauhottuisi, ei auttanut yhtään

T:Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta tulehduskierre loppuisi ja pimpsa normalisoituisi.

Juo karpalo- ja appelsiinimehua.

Mulla auttoi lääkkeet, mutta mulla oli ns. täsmäestolääkitys. Eli otin yhden pillerin yhdynnän jälkeen, jos siltä tuntui tai jos oli tärkeä meno lähellä (ainakin jos oli 2-4 yhdyntää päivässä tai jotenkin normaalia pidempi sessio). Mulla oli myös lupa ottaa 3 päivän kuuri tarvittaessa, mutta en tarvinnut.

Luulen, että jos jatkuvasti syöt lääkkeitä, elimistö tottuu. Eli suosittelisin kokeilemaan tota täsmäestoa.

Vierailija
4/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää noin pitkää taukoa. Seksi on kuitenkin todella hyvää, ja mieskin sitä tyyppiä että hänen tekee mieli parikin kertaa päivässä (yleensä seksiä on n.5 kertaa viikossa)

Söin siis jo tuollaisen pitkän estolääkityskuurin (lääke aina seksin jälkeen), eikä se auttanut. Tai auttoi nippa nappa niin kauan kuin lääkkeitä riitti. Ei tullut kuin harvoin lieviä oireita, mutta heti jos jäi lääke ottamatta ja kuurin loppumisen jälkeen vaivat palasivat taas.

T:ap

Vierailija
5/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käy usein pissalla. Niin bakteerit eivät jää muhimaan rakkoon.

Vierailija
6/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen myötä käytyä pissallakin, ei pitäisi minkään päästä muhimaan. Yritän vielä tuota karpalomehua, ja jos sekään ei auta niin pakko saada lääkäriltä uusi estolääkekuuri, vaikka ei huvittaisikaan niitä antibiootteja taas kuukausitolkulla syödä :(

Vierailija
7/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan kokeile puolukka-tai karpalomehua sinne virtsaputken suulle, liian ärhäkkää herkille limakalvoille. Ootko koskaa mitannut paljon sulla on pissan pH? Kun syö ja juo paljon hapanta - puolukoita ja karpaloa ja c-vitamiinia - pissasta tulee herkästi niin hapanta, että pelkästään se polttelee rakossa ja virtsaputken suulla. Nyt kun yrität noita nauttimalla estää tuledusta, virtsaputkensuu on jatkuvassa ärsytystilassa ja kun harrastatte seksiä virsaputki ärsyyntyy entisestään. Itselläni virtsateitä ärsyttää myös liiallinen tomaattien syönti ja kahvin juonti.

Vierailija
8/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mikä kumma tällaisen kierteen laukaisee, aiemmin ei ole ollut tällaisia ongelmia ja nyt sitten jo melkein vuoden olen tästä kärsinyt eikä mikään tunnu tepsivän. Kahvia en juo, joten se ei voi ärsytystä lisätä, mutta tomaatteja tulee syötyä aika paljon. Ehkä pitää niitäkin sitten vältellä ja katsoa mitä tapahtuu

Älä vaan kokeile puolukka-tai karpalomehua sinne virtsaputken suulle, liian ärhäkkää herkille limakalvoille. Ootko koskaa mitannut paljon sulla on pissan pH? Kun syö ja juo paljon hapanta - puolukoita ja karpaloa ja c-vitamiinia - pissasta tulee herkästi niin hapanta, että pelkästään se polttelee rakossa ja virtsaputken suulla. Nyt kun yrität noita nauttimalla estää tuledusta, virtsaputkensuu on jatkuvassa ärsytystilassa ja kun harrastatte seksiä virsaputki ärsyyntyy entisestään. Itselläni virtsateitä ärsyttää myös liiallinen tomaattien syönti ja kahvin juonti.

Vierailija
9/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taustalla vain se, ettei paikat ole ehtiny toipua kunnolla? Monta tulehdusta peräkkäin on voinu heikentää paikkoja ihan rakenteellisesti...

Ovatko kotikonstisi varmasti oikeanlaiset?

Vai onko sinulla jokin muu sairaus, rakennevika tms. joka altistaa virtsatietulehukselle?

Seksi on tärkeä asia, mutta niin on terveyskin. Sinuna menisin erikoislääkärille, enkä luovuttaisi ennen kuin kierteen syy ja ratkaisu sen katkaisemiseen on löytynyt. Ilman antibioottejakin!

Olin joskus aiemmin vastannut samaan aiheeseen, ja antanut vinkkejä kotikonsteihin:

"Tulehdus paranee itsestään tai antibioottikuurilla, mutta tulehduksen aiheuttama ärsytys saattaa viedä pitkän ajan parantua täysin - ja ärtyneet paikat ovat herkempiä uudelle tulehdukselle... Ongelman toistuminen voi johtua nimenomaan tästä. Paikat eivät ehdi oikeasti toipua täysin. Ensimmäinen askel olisikin antaa paikoille kunnon loma.

Jos jännität yhdyntää alussa tulehdusvaaran vuoksi, tai olet väsynyt, et ehkä kostu heti riittävästi, ja silloin paikat ovat herkempiä hankaukselle ja bakteerien pääsylle väärään paikkaan. Minun kultainen neuvoni: kun olet peseytynyt (viileällä vedellä ja LV-saippualla, saippuaa ainakin peräaukon pesemiseen), suihkuta virtsatien aukolle Aqualan Oilia! Se muodostaa suojaavan kerroksen ja estää hankautumisen ja tulehdukset paremmin kuin mikään muu!!

Pidä huoli myös siitä että miehesi peseytyy aina ennen yhdyntää. Mikäli vehje koskettaa vahingossa liian lähelle peräaukkoasi vehje pitäis käydä heti pesemässä, niin ikävältä kuin kuulostaakin. Ethän ole steriili pesustasi huolimatta, ja peräaukon bakteerien siirtämistä etupuolelle tulisi kaikin keinoin välttää. Ei esim. sorkkimista likaisin käsin eikä pyyhkimistä väärällä tavalla.

Riittävää veden juontia joka päivä ei voi liikaa korostaa. Unohda antibiootit, ellet juo riittävästi vettä lähtökohdat ovat pielessä. Runsas veden juonti takaa sen että bakteerit eivät pääse lisääntymään liikaa vaan ne huuhtoutuvat pois kun käyt useammin pissalla. Lisäksi elimistösi ei pääse kuivumaan eikä puolustusjärjestelmäsi sen takia alenemaan. Riittävä nukkuminen on myös tärkeä.

Taustalla voi olla alentunut immuniteetti johtuen esim. hormonaalisesta ehkäisystä tai pitkäaikaisesta stressistä. Niiden poisjäämisen edut näkyvät kuitenkin vasta kuukausien viiveellä. Yhdyntää kannattaa joka tapauksessa välttää jos satut olemaan poikkeuksellisen uupunut, koska silloin elimistön puolustus on alhaisempi. Myös paleltuminen alentaa puolustusta."

Oletko kokeillut Aqualan Oilin käyttöä? Suojaava öljykerros estää tehokkaasti bakteerien pääsyn väärän paikkaan. Tuosta mehun ulkoisesta käytöstä en tiedä, mutta alhaisen pH:n vaikutus bakteerien tappamiseen on tuskin niin tehokasta tulehduksen välttämiseksi kuin se, että estetään hiertyminen ja ylipäänsä bakteerien pääsy väärään paikkaan.

Mikä on muuten virtsasi pH?

Vierailija
10/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itsekin aikoinaan samasta vaivasta

Vierailija
11/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietyt ruuat voi aiheuttaa kirvelyä (itsellä mausteiset ruuat ja turkinpippuri-karkit), sitäkin kannattaa seurata.

Itselläni oli järkyttävä lähes 3 vuoden kierre jonka aikana sairastin lähemmäs 15 tulehdusta, kerran jouduin sairaalaankin. Tulehduksia tuli myös estolääkkeiden (mm. Trimopan) syömisestä huolimatta.

Pääsin kierteestä irti kun eräs iäkkäämpi lääkäri määräsi estolääkkeeksi Hipexal- lääkettä (tai ainakin jotain sinnepäin se nimi oli), ei siis ole antibiootti kuten ne muut estolääkkeet. Kuulemma nuoret lääkärit ei edes tunne tuota ikivanhaa, hyväksi havaittua lääkettä. Söin sitä muistaakseni 3-4 kuukautta, ja sen jälkeen tulehdukset on olleet poissa (yhtä raskausaikana sairastettua lukuunottamatta) lähes 2,5 vuotta!! *koputtaa puuta*

Jos menet lääkärille niin kysäise jos tuo lääke sopii sulle, ei tietty välttis auta kaikkia mutta en tiedä miten itse olisin selvinnyt "hengissä" jos tuota kierrettä ei olisi saatu poikki.

Jaksamista!

ps. mulle pahimpaan kipuun auttoi kuumassa kylvyssä istuminen, sitä tein sitten välillä klo 04 yöllä kun tulehdus iski...

Vierailija
12/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussairautta tms. minulla ei ole (tietääkseni, eli kaipa asiaa pitäisi tutkia tarkemmin)

Olen koittanut netistä etsiä tietoa mahdollisimman paljon ja sen mukaan kokeillut noita itsehoitokonsteja, lääkäriltäkin sain joitakin neuvoja pesusta yms. mutta eivät ole auttaneet.

Aqualan Oilia en ole kokeillut, mutta käytämme seksissä liukkaria jotta mikään kohta ei hankautuisi liikaa ja sen takia pahentaisi tilannetta. Lisäksi olen kokeillut laittaa aina pesun jälkeen ACO:n intiimialueille tarkoitettua suojaavaa voidetta.

Vierailija
13/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli limakalvojen kunto voi esim. estrogeeninpuutteesta (jo nuorellakin) olla huono, siihen löytyy paikallisvoiteita tms. mutta kysy lääkäriltä.

Onko sinulla ollut tulehduksia lapsena? Jos ei, niin on hyvin epätodennäköistä että sinulla olisi mikään rakenteellinen vika joka altistaisi tulehduksille (siis vika munuaisten/virtsajohdinten rakenteessa). Itselläni tosin ultrattiin munuaiset jossain 10. tulehduksen jälkeen, vaikka lääkäri sanoi olevansa lähes 100% varma ettei rakennevikaa ole koska tulehduksia olisi tullut jo lapsena jos niin olisi.

Muutenkin olen täsmälleen samaan mieltä nro 11 kanssa, kaikki nuo neuvot ovat ehdottoman hyviä. Itse käytän Ceridal-öljyä limakalvoille, ihan vastaavaaa kuin Aqualan oil. MUTTA: jos sinulla on taipumusta hiivatulehduksiin(kin), öljy saattaa pahentaa hiivatilannetta, sillä hiiva tykkää kasvaa juuri siellä öljyn ja limakalvon välissä. Mutta öljy on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, eikä varmastikaan kaikilla hiiva-altiilla ihmisillä altista hiivalle.

t. nro 12

Vierailija
14/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on todella inhottava vaiva josta ei viitsi edes kaikille puhua ja hankaloittaa elämääkin aika lailla. Usein olen päivällä ihan väsynyt jos olen herännyt aamuyöstä vessanpöntölle kärvistelemään ja itkemään kivusta :(

Nuo lämpimät kylvytkin ovat tulleet jo hyvin tutuiksi, siellä tulee aikaa vietettyä reilusti kun olo on kurjimmillaan

Ja tietyt ruuat voi aiheuttaa kirvelyä (itsellä mausteiset ruuat ja turkinpippuri-karkit), sitäkin kannattaa seurata.

Itselläni oli järkyttävä lähes 3 vuoden kierre jonka aikana sairastin lähemmäs 15 tulehdusta, kerran jouduin sairaalaankin. Tulehduksia tuli myös estolääkkeiden (mm. Trimopan) syömisestä huolimatta.

Pääsin kierteestä irti kun eräs iäkkäämpi lääkäri määräsi estolääkkeeksi Hipexal- lääkettä (tai ainakin jotain sinnepäin se nimi oli), ei siis ole antibiootti kuten ne muut estolääkkeet. Kuulemma nuoret lääkärit ei edes tunne tuota ikivanhaa, hyväksi havaittua lääkettä. Söin sitä muistaakseni 3-4 kuukautta, ja sen jälkeen tulehdukset on olleet poissa (yhtä raskausaikana sairastettua lukuunottamatta) lähes 2,5 vuotta!! *koputtaa puuta*

Jos menet lääkärille niin kysäise jos tuo lääke sopii sulle, ei tietty välttis auta kaikkia mutta en tiedä miten itse olisin selvinnyt "hengissä" jos tuota kierrettä ei olisi saatu poikki.

Jaksamista!

ps. mulle pahimpaan kipuun auttoi kuumassa kylvyssä istuminen, sitä tein sitten välillä klo 04 yöllä kun tulehdus iski...

Vierailija
15/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipeksal eli metenamiinihippuraatti ei sopinut ainakaa mulle, siitä tuli ihan törkee kirvely. Tk:n vuodeosastolla sitä syötettiin mummoille ja itsekin pyysin sitä lääkäriltä, kun halusin kokeilla jotain muuta kuin perinteistä estolääkitystä.

Ap:lle vielä kysymys : Oletko synnyttänyt? Onko sulla kystoceleä eli virtsarakon laskeumaa? Silloin jää herkästi jäännösvirtsaa ja siellähän ne bakteerit viihtyvät.

Vierailija
16/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuitenkin se jolla 3 vuoden kierre.

Vierailija
17/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä mutta jos ei mene niin sillon lääke ei vaan sovi. Sitä syötetään mummoille koska heillä antibiootteja vältetään useista syistä ja lisäksi eräs estoantibiootti saattaa vanhuksilla aiheuttaa vaarallisia keuhkoreaktioita. Mutta ei ole mikään mummolääke, mielestäni kannattaa kokeilla jos on kierre päällä antibiooteista huolimatta.

Mummoilla voi Hipeksalin kanssa olla sekin ongelma että jos käyttää vaippoja, hipexalin "terästämä" virtsa voi ärsyttää ihoa. Mutta ei siis ole ongelma niille jotka normaalisti pissaavat pönttöön...

Hipeksal eli metenamiinihippuraatti ei sopinut ainakaa mulle, siitä tuli ihan törkee kirvely. Tk:n vuodeosastolla sitä syötettiin mummoille ja itsekin pyysin sitä lääkäriltä, kun halusin kokeilla jotain muuta kuin perinteistä estolääkitystä.

Ap:lle vielä kysymys : Oletko synnyttänyt? Onko sulla kystoceleä eli virtsarakon laskeumaa? Silloin jää herkästi jäännösvirtsaa ja siellähän ne bakteerit viihtyvät.

t. edelleen se 3 vuoden kierre -tyyppi

Vierailija
18/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan lapsena tulehduksia. Pari tulehdusta (eikä läheskään näin oahoja kuin nyt) oli 18-vuotiaana kun ensimmäistä kertaa alkoi säännöllinen seksielämä mutta sen jälkeen ei yhtään ennen kuin noin vuosi sitten, jonka jälkeen en ole pysynyt edes laskuissa montako on ollut. Joka kerta en ole edes lääkäriin mennyt (kun tulehdus iskee en muutamaan tuntiin pysty olemaan pöntöltä poissa edes viittä minuuttia niin että lääkäriin meno on silloin mahdotonta).

Vierailija
19/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkäri neuvoi silloin välttämään joitain seksiasentoja, joissa virtsaputkeen kohdistuu paljon hankausta ja bakteerit pääsevät kulkeutumaan virtsaputkeen.

Kannattaa pyytää kunnon tutkimuksia, ettei esimerkiksi sulla oo ns. takaisinvirtausta, että pissa ei tule kaikki ulos vaan menee takaisin virtsaputkeen, jolloin syntyy helpommin tulehduksia. Toivon, että tulehduksesi loppuisivat, tiedän, että niiden kanssa on erittäin tuskallista ja inhottavaa elää!

Vierailija
20/37 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tahtia ei edes huvita yrittää raskaaksi tullakaan kun on jo nyt näin pahoja ongelmia :(

Virtsaputki tuntuu nykyään todella kipeältä tulehdusten välilläkin, ja usein pissatessa virtsa ei tule tasaisesti, vaan suihku tuntuu välillä "nykivän" ja välillä tuntuu kuin siellä olisi ilmakuplia seassa. Vaikea selittää mutta ei vaan tunnu normaalille ja sellaiselle kuin ennen