Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin joku uskaltaa ääneen sanoa - Kätilöt huolissaan turhista keisarileikkauksista

Vierailija
05.05.2008 |

Synnytysten normaaliin kulkuun puututaan Suomen Kätilöliiton mielestä liikaa.

Ensisynnyttäjistä joka viides turvautuu keisarileikkaukseen, vaikkei siihen aina ole lääketieteellistä perustetta. Liitto antoi kannanottonsa Kätilöpäivillä Kuopiossa maanantaina.

- Entistä enemmän on siirrytty asiantuntijuudesta asiakaskeskeisyyteen kaupallisten toimijoiden tapaan. Asiakkaat haluavat elämänhallinnan nimissä määrätä lapsen syntymäpäivän. Monet lääketieteellisesti perustelemattomat synnytyksen käynnistykset ja keisarileikkaukset ovat seurausta tästä, kuvaa kehitystä Kätilöliiton puheenjohtaja Terhi Virtanen.

Myös epiduraalipuudutusten käyttö on kymmenessä vuodessa lisääntynyt 28 prosentista 70:een synnyttäneistä.

Keisarileikkauksia tehdään keskimäärin 16,5 prosentissa synnytyksistä, mutta niiden käyttö vaihtelee selvästi sairaaloittain.

STT

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesialääkärin tulee olla siinä määrin kokenut, että havaitsee vieneensä epiduraalipuudutusneulan " liian syvälle" , eli spinaalitilaan. Toki em. puudutuskomplikaatio on mahdollinen, mutta tällöin kyseisen puudutuksen antanut anestesialääkäri on TODELLA TUMPELO! Spinaalitilaan joutuneesta epiduraalineulasta virtaa aivo-selkäydinnestettä, jonka voi havaita välittömästi, mikäli ruiskussa, jolla epiduraalitilaa tunnustellaan, on ollut ilmaa. Mikäli tässä on ollut keittosuolaa/lidokaiinia, on aivo-selkäydinnesteen lämpötila korkeampi (ruumiinlämpöinen) jonka voi havaita kämmenselällä " kokeilemalla" . Mikäli epiduraalineula olisi joutunut spinaalitilaan ja puudutetta sinne ruiskutettaisiin, seuraisi voimakas puutuneisuus lähes välittömästi. Tämän vuoksi epiduraalipuudutetta injisoidaan hitaasti, hyvin pieni annos (n. 0,5.1ml) aluksi ja varmistetaan vielä potilaalta, ilmaantuuko poikkeavia tuntemuksia. Vasta kun anestesialääkäri on varmistanut, ettei näitä ole, jatketaan puudutteen ruiskuttamista. Tämä on siis tapa, jolla puudutus tulisi suorittaa ja ammattitaitoinen anestesialääkäri sen tietää.

Vierailija
62/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no korjataan..

Sektio synnytyksenä on kliininen ja helppo mutta voi itkut sitä toipumista. Minä en todellakaan ollut pystyssä seuraavana päivänä, imetys jne tökki. en kuuna päivänä suosittele sektiota kellekkään jollei vauvan tai äidin terveys sitä vaadi.

T: mamma esikoinen alateitse ja pahat repeämät ja tästä johtuen nro 2 sektiolla ja never ever again

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalipuudutuksen laittaa anestesilääkäri ja vastuu on hänen enkä ota kantaa kenenkään ammattitaitoon. Totesin vain, että epiduraalipuudutuksessa on riskinsä, eikä se ole vaaraton toimenpide, niin kuin joku edellä esitti. Itse sen kolme kertaa saaneena tiedän, kuinka hyvä/huono se voi olla.

Vierailija
64/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

av:laisten mielestä?!

Ehkä ne kuitenkin tietää synnytyksistä enemmän kuin " asiakkaat" .

Vierailija
65/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota epiduraali-kommenttia. Vaikka kätilöiden ammattitaitoon ja inhimillisyyteen luotankin.

Täytyy kuitenkin taas muistaa, että tämän julkilausuman on antanut joku kätilöliiton päätantta, joka ei edes välttämättä kenttätyötä tee. Tuskin jokainen alalla toimiva klö allekirjoittaa näitä ajatuksia.

Vierailija
66/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mukava tapa synnyttää. Olen eri mieltä: minusta se on hyvinkin mukava tapa synnyttää! Ja toipuminenkin ihan mukavaa. :-)

Vierailija
67/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei epiduraalia, ei synnytyksen käynnistystä eikä sektioita

Monesti epiduraalille ja muulle tehokkaalle kivunlievitykselle on myös lääketieteellinen peruste, esimerkiksi monet synnyttäjien sydänviat ovat vähemmän riskejä, mikäli synnyttäjällä on erityisen tehokas kivunlievitys. Näitä ei tilastoida erikseen, ei ole mielipide-epiduraalia ja lääketieteellistä epiduraalia. Varmaan puudutteiden käyttö on tuonut myös kokemuksia niiden käyttökelpoisuudesta ja niitä myös tietyille ryhmille suositellaan lääketieteellisistä syistä.

Vierailija
68/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuvitellut että synnyttäjä saa niin toivoessaan tarvittavan kivunlievityksen? Eikö näin olekaan? Ellei ole sitä " tarvittavaa lääketieteellistä syytä" ? Pihdataanko epiduraalia joissain tietyissä sairaaloissa?

t. entinen peloton, nyt pelokas ensisynnytystä odotteleva

Vierailija
69/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole harvinaista että tunteja samoihin sentteihin juuttunut kohdunsuu aukeaa joutuisaan kun synnyttäjä pääsee rentoutumaan kivunlievityksen ansiosta.

Nainen on tämän yhteiskunnan neekeri, häneen ei paljon resursseja kannata tuhlata. Ja tämä sivistysvaltiossa, voitte vain kuvitella millaista on naisen elämä köyhissä maissa.

Vierailija
70/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen synnyttänyt kaikki lapseni ilman puudutteita, siitä yksinkertaisesta syystä, että pelkään enemmän neuloja kuin kipua. Kaikissa kolmessa synnytyksessä olen joutunut useita kertoja kieltäytymään tarjotusta puudutteista.

Itselleni on jäänyt kokemus, että kätilöt pitävät jotenkin turvallisempana synnyttäjää, joka ei tunne kipua, eikä näin myös huuda eikä karju synnytyksesään. Minulle on jäänyt kokemus, että olen pelottava synnyttäjä, kun kieltäydyn puudutteista ja ponnistusvaiheeseen asti he ovat yrittäneet käännyttää minua.

Tästä syystä tuntuu jeesustelulta, että viitataan siihen, että puudutteiden käyttö olisi osoitus liiallisesta asiakaskeskeisyydestä.

Vierailija
71/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

> synnyttäjä saa niin toivoessaan tarvittavan kivunlievityksen?

> Eikö näin olekaan?

jotkut gynekologit on antanut lehtihaastattelussa ymmärtää, että halutessaan suomessa nainen saisi kivuttoman alatiesynnytyksen. tai sitten toimittaja vääristellyt. anyway, on mielestäni vastuutonta antaa ymmärtää niin.

epiduraalin esimerkiksi antaa aina anestesialääkäri. anesialääkäri ei aina pääse ainakaan heti paikalle, jos on kiinni muissa tehtävissä.

epiduraali auttaa monella. 80-90% kokee että sen tehokkaana tai erittäin tehokkaana kivunlievityksenä. minä kuulun vähemmistöön, joka en havainnut epiduraalin juurikaan auttavan, vaikka sain sen kaksikin kertaa.

mut minun kohdallani ei kuitenkaan käynyt niin kuin serkullani, jolla epiduraali meni jonnekin väärään paikkaan. ei auttanut, mutta sen lisäksi sai armottoman useamman päivän päänsäryn.

itselläni jäi synnytyksestä kammo. se päätyi pitkän yrityksen jälkeen sektioon. synnytyskipu ja siihen liittyvät muistot saattavat itkettää, vaikka tapahtuneesta on yli 4 v aikaa. kauhulla kuuntelen tämänpäiväisiä kätilöliiton näkemyksiä, koska sektio oli suuri helpotus minulle. toki on kipeä sen jälkeen, mutta kipu sentään hallittavissa.

M

Vierailija
72/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis 77: Älä tuudittaudu siihen että varmasti sen epiduraalin saat, vaikka pyydätkin ja vaikka kätilökin sen lupaisi. Välillä anestesialääkäreillä on niin kiire, ettei kertakaikkiaan ehdi antamaan puudutusta synnyttäjälle. Karu totuus kun on että kiireelliset leikkaukset menevät synnyttäjän kivun edelle. Toki näin kuuluu ollakin, mutta ei se paljon kivuissa kärsivää synnyttäjää auta...

Vierailija
73/73 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi