Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin joku uskaltaa ääneen sanoa - Kätilöt huolissaan turhista keisarileikkauksista

Vierailija
05.05.2008 |

Synnytysten normaaliin kulkuun puututaan Suomen Kätilöliiton mielestä liikaa.

Ensisynnyttäjistä joka viides turvautuu keisarileikkaukseen, vaikkei siihen aina ole lääketieteellistä perustetta. Liitto antoi kannanottonsa Kätilöpäivillä Kuopiossa maanantaina.

- Entistä enemmän on siirrytty asiantuntijuudesta asiakaskeskeisyyteen kaupallisten toimijoiden tapaan. Asiakkaat haluavat elämänhallinnan nimissä määrätä lapsen syntymäpäivän. Monet lääketieteellisesti perustelemattomat synnytyksen käynnistykset ja keisarileikkaukset ovat seurausta tästä, kuvaa kehitystä Kätilöliiton puheenjohtaja Terhi Virtanen.

Myös epiduraalipuudutusten käyttö on kymmenessä vuodessa lisääntynyt 28 prosentista 70:een synnyttäneistä.

Keisarileikkauksia tehdään keskimäärin 16,5 prosentissa synnytyksistä, mutta niiden käyttö vaihtelee selvästi sairaaloittain.

STT

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon syytä. Olen molemmat lapseni synnyttänyt alateitse ja nähnyt niin paljon niitä TODELLA KIPEITÄ sektio äitejä, että ei kiitos. Minulla on ollut molemmat synnytykset helppoja eli ei mitään ongelmia palautumisen suhteen. Ja olen kysynyt muutamilta äideiltä joilla molemmat kokemukset, että kumpaan menisit jos olisi vielä edessä, niin kaikki sanoneet että alatiesynnytykseen ehdottomasti.

Ja mitä tuohon epiduraaliin tulee, niin en ole sitäkään koskaan kerinnyt saada ja hyvä niin, olen kyllä pyytänyt, mutta synnytys onkin loppua kohden mennyt sellaista kyytiä, että ei ole kerinnyt. Tosin voisin hyvin sen kolmannenkin ilman epiduraalia synnyttää kunhan olisi yhtä nopeaa kuin kaksi ekaa : )

Vierailija
2/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut molemmat synnytykset.

Alatiesynnytyksessä repesin pahasti ja olin tosi raatona muutenkin useamman viikon ajan. Siihen päälle tuli vielä masennuskin.

Sektion jälkeen olin samana päivänä jo kävelemässä. Vointi oli tosi mainio, kun en tällä kertaa kuluttanut kaikkia voimiani ponnistamiseen.

Istuminen onnistui hyvin ja imetyskin lähti käyntiin ihan kiitettävästi.

Mulla kävi hyvä tuuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakan sektiot määrää lääkäri. Myös ns. Suunniteltluissa tapaukseissa ja myös ns pelkosektiotapauksissa. Maksamalla meillä ei mukavuussektiota saa. Toisin sanoen joku lääkäri on aina tehnyt päätöksen siitä, että hänen mielestään on olemassa lääketieteellinen syy sektiolle - fyysinen tai spyykkinen tai niiden yhdistelmä.

Ja nyt tässä kätilöt sanovat, etteivät lääkärit teekään oikeita ja perusteltuja päätöksiä. Millähän perusteella he sen määrittelevät ja kertooko se jotain heidän ammattitaidostaan?

Vierailija
4/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alapää on niin tohjona, että lapsen ristiäisissäkin tarvitsee särkylääkettä pysyäkseen tolpilla. Valitsisin koska tahansa sektion, jos sen voisi itse valita. Been there done that.

Vierailija
5/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia, että naisen alapäähän laitetaan jopa 30 tikkiä ja jollain repeämä ulottuu peräsuoleen asti. Onko normaalia sekin, että jälkitarkastuksessa vähätellään vaivoja, sanotaan vaan että jumppaa. Ei tutkita kunnolla, eikä korjausleikkauksiin meinaa päästä.

Ja mikä sitten on epänormaali synnytys?

Vierailija
6/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa tehdään todella vähän sektioita, ja muihin Pohjoismaihin verrattuna meillä on kaksinkertainen lapsikuolleisuus synnytyksissä? Suomessa on vain niin tyypillistä, että väkisin pitää pungertaa lapsi alakautta, piittaamatta äidin ja lapsen terveydestä ja hengestä. Muissa Pohjoismaissa sektioluvut ovat suurempia, mutta on niin hengissä selvinneiden vauvuojen luvutkin. Kas, kun ei suostuta näkemään yhteyttä.

Vierailija
7/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin melkein peräsuoleen asti. Synnytys oli todella traumaattinen kokemus ja jälkiseuraamukset kamalat.

Vasta nyt olen leikkaukseen jonottamassa. Kiva Suomi!

Vierailija
8/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Repesin melkein peräsuoleen asti. Synnytys oli todella traumaattinen kokemus ja jälkiseuraamukset kamalat.

Vasta nyt olen leikkaukseen jonottamassa. Kiva Suomi!

Vierailija
9/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun synnytys käynnistettiin kun gyne kysyi, että olenko jo väsynyt odottamaan, sanoin että olen, ja mulle tarjottiin käynnistystä. Mun mielestä se oli hyvä ratkaisu kaikille, lapsikin oli 4 kg ja viikkoja 39

Vierailija
10/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimassa sektiota joilla ei ole mitään käsitystä alatiesynnytyksestä. Jos et ole sitä kokenut, niin ei voi sektiota vaatia. Te joilla pahoja synnytyksiä takana, niin toki teille voidaan se sektio tuossa tapauksessa myöntää. Muttei ihan vain siksi, että minä sen nyt vain haluan : )

Ja te kauhukokemuksen omaavat olette pieni osa siitä joukosta joille menee ihan putkeen koko synnytys. Ja sitten osa jaksaa jauhaa siitä kauheudesta vuosikausia vaikkei kokemus olisikaan ollut " normaalia " synnytystä kamalampi. Toki kipeetä tekee ja niinhän sen kuuluukin tehdä : )

Turhaa hömpötystä koko sektion vaatiminen ensisynnyttäjillä, en suosittele!!!

Vierailija
11/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän umppariakaan leikata ilman kivunlievitystä...

Vierailija
12/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä vedetään johtopäätös tällä palstalla, että sektion vaatimiselle ei olisi mitään perusteita.

Vierailija
13/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy paljon sellaisia, jotka haluavat sektion vain sen takia, ettei vartalo kärsi ja pystyy määräämään lapsen syntymäpäivän. Ja ennen tosiaan sai " mukavuus" sektion kun osasi mennä oikealle lääkärille, erikoismaksuluokka nääs. Nyt se taitaa olla historiaa, joten täytyy keksiä parempia syitä, miksi ei halua synnyttää alakautta. Lääketieteelliset sektiot ovat asia erikseen.

Vierailija
14/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei torttu löysty ja miehen seksielämä huonone

Vierailija
15/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
16/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä suurimmalle osalle sektio tehdään ihan oikeista syistä. Noilla syillä sitä ei tehdä kenellekkään. Tosin jos pelkoon sen " naamioi" voi saada, mutta eiköhän nuo ole TOSI harvassa kuitenkin.

Vierailija
17/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häviävän pieni osa haluaa sektion jonkun päivämäärän vuoksi. Se mitä täällä provoillaan ei ole totta eikä edusta väestöä millään lailla. Pelkkä " tortun levähtäminen" on jo sikäli utopiaa, että sektio ei sitä millään tavoin estä, sen tekee raskaus, ei synnytys, ja suurin osa naisista kyllä tietää tämän.

Vierailija
18/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

häviävän pieni osa haluaa sektion jonkun päivämäärän vuoksi. Se mitä täällä provoillaan ei ole totta eikä edusta väestöä millään lailla. Pelkkä " tortun levähtäminen" on jo sikäli utopiaa, että sektio ei sitä millään tavoin estä, sen tekee raskaus, ei synnytys, ja suurin osa naisista kyllä tietää tämän.

Vierailija
19/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Paitsi että av-legendan mukaan alateitse synnyttäneillä torttu ei leviä, mutta sektiolla synnyttäneillä kyllä leviää. :DDD

Vierailija
20/73 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä ihan oikeasti on jotka tahtovat leikkauksen alapään säilymisen vuoksi, mukavuuden/siisteyden vuoksi tai syntymäpäivän valitsemisen vuoksi.

Tiedän erään joka totesi että hän ei koskaan tule synnyttämään alateitse sillä on kuullut että siellä voi tulla paskat pöydälle. Sai leikkauksen kun tarpeeksi monkui...

Ja minusta siinä oli turha sektio joista jutussa puhuttiin.

Toisaalta myös kipukynnys ja sietokyky vaihtelee joten on hankalaa verrata 2 naista jotka molemmat revenneet (tai tehty eppari) ja saaneet 50 tikkiä. Toinen voi olla vielä valmis synnytykseen ja toinen voi olla täysin järkyttynyt... Olemme erilaisia, minkäs teet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän