Kun menet kylään ja kysytään haluatko kahvia - niin mitä sanot?
...Minä sanoin, että otan kahvia, jos isäntäväkikin ottaa
- ja jäin kokonaan ILMAN kahvia...
T. eilen kylässäkäynyt ap ( pk-seutu)
ps. mites muilla?
Kommentit (127)
Munkin suku on Itä-Suomesta ja siellä kaikkea tuputetaan. Tuntuu et täällä on niin, et ei niin paljoa ruveta arvailemaan, et haluisko toi nyt kuitenkin..
Aina pitää olettaa että vieras ottaa kahvia ja sitä on alettava laittaa vaikka olisi myöhä tai olisi itse juuri juonut. Vieras itse kieltäytyy jos ehdottomasti ei halua kahvia. Jos alkaa kysellä haluatko kahvia, se on sama hkuin sanoisi että en viittis sun takia vaivautua, mutta jos nyt välttämättä haluat eli vieras on epätoivottu.
mä oon idästä kotoisin ja mulla kotikasvatuksen myötä tullut tapa että keitetään kahvit, teevesi sekä mehua , vissyä laitan tarjolle sen kummemmin vieraalta kysymättä, totean vaan että keitetäänpäs kahvit....
vieras saa olla juomatta jos haluaa mutta aina tarjotaan jotakin eikä kysellä etukäteen että otatko ?
niin ei sitä kahvia tulisi. Miksi sitä keittäisin vieraalle jos on juuri kieltäytynyt siitä. Meillä kun ei itse kahvia juoda.
itäsuomalainen tarjoaa ilman muuta vieraalleen kahvia
- sanoi vieras mitä tahansa
-vieraanvararaisia ollaan Itä-Suomessa aina
T. ap, asuu pk-seudulla
(otan ensi kerralla termariin kahvia mukaan kylään...)
joka erikseen sanoo, ettei halua kahvia. Todella töykeää.
puoli kuppia voi juoda, vaikka ystävyyden kunniaksi
itäsuomalaiset ovat myös huumorintujuisia
eivätkä ole pitkävihaisia
T. ap
vieraanvaraisia ollaan, kysyn korkeintaa että otatko kahvia vai laitanko teeveden kiehumaan siis vaihtoehdot ,laitan joka tapauksessa jotakin ! kamalaa mennä kylää jos ei anneta edes sitä mehulasillista!
Puhutaanko siellä itä-suomessa muistakin asioista käänteisesti?
Aikamoista tuhlausta jos kaikkea laitetaan pöytään, vaikka vieras ei edes halua. Tekee vain paineita, että on pakko ottaa..
Länsi-suomalainen
mitäs jos sanoisit sen sijaan että kyllä, kiitos?
koska meistä ei kumpikaan juo kahvia. Tuntuu vaan, että kahvinjuojien on sitä vaikea ymmärtää ja meille kyllä yritetään oikein tunkemalla tunkea kahvia melkein joka kyläreissulla ;-)
Mielellämme kuitenkin tarjoamme kahvia, teetä, limua tai mehua, mitä nyt vaan vieraat haluavatkaan. Ja lisäksi vielä vaikkapa jauhelihapiirakkaa ;-) Mutta valitettavasti emme voi tietää jokaista sananlaskua..
Voit sitten ens kerralla sanoo, että juon termaristani, jos isäntäväkikin ottaa.
ja kyllä meillä nämä jutut menee ihan ilman kiemuroita. Vieraiden tullessa kysytään, ottaisitko kahvia. Jos vieras sanoo, että joo, niin keitän, jos että ei kiitos, niin en, ja jos sanoo että jos sinäkin juot niin sitten mietin olenko niin ähkyssä etten mitenkään jaksa kahvia :) Jos vieras sanoo, että en juo kahvia, niin kysyn ottaako teetä ja alan sitä laittaa.
Minusta on tosi epäkohteliasta alkaa vain väsätä kahvia vieraalta kysymättä. Itse olen joutunut tosi ikäviin tilanteisiin, kun olen esim juuri juonut kahvia ennen kyläilyä enkä mitenkään pysty enää juomaan kuppiakaan ilman että alan hypellä seinille. Ja näissä tyrkkypaikoissa ei sitten sitä teetä yleensä ole vaihtoehtona... Siinä sitten valitset, oletko töykeä ja ilmoitat jämäkästi että älä nyt minulle ainakaan keitä, vai oletko töykeämpi ja jätät pöydässä juomatta :(
ja todella töykeitä. Anoppi vääntää kahvia ja ruokaa pöytään koko ajan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että se vie 98 prosenttia hänen keskittymisestään. Hän kun ei voi samalla keskustella ja puuhata. Yksi prosentti on sitten niiden tarjoomusten kehumista (ja muiden tarjoomusten haukkumista).
Olen kala-allergikko (olen ollut koko sen 24 vuotta, kun olen anopin tuntenut ja 20 vuotta ennen sitäkin) ja silti ruokapöydässä on aina kalaa. Ja sitä sitten päivitellään se loppu 1 prosenttia ajasta ja kaivellaan kaapeista jotakin, joka minulle " kelpaisi" , kun olen niin kranttu, etten voi ottaa kalaa.
T. ap
Ps. LOISTAVIA vastauksia:)))
Ja AP saa kyllä syyttää itseään. En minäkään olisi alkanut sitten enää kahvia keittämään, jos olisit sanonut ottavasi kahvia jos minäkin otan, olisin tarjonnut sitten kylmää juotavaa tai teetä.
Vierailija:
...Minä sanoin, että otan kahvia, jos isäntäväkikin ottaa
- ja jäin kokonaan ILMAN kahvia...T. eilen kylässäkäynyt ap ( pk-seutu)
ps. mites muilla?
Mutta en ole sitä ihmetelly.
Usein sanon, että voin mä juoda jos tekin, mutta ei mua varten pelkästään tarvi alkaa keittämään. Mä kyllä myös tarkotan sitä, jos noin sanon.