Kun menet kylään ja kysytään haluatko kahvia - niin mitä sanot?
...Minä sanoin, että otan kahvia, jos isäntäväkikin ottaa
- ja jäin kokonaan ILMAN kahvia...
T. eilen kylässäkäynyt ap ( pk-seutu)
ps. mites muilla?
Kommentit (127)
Vierailija:
Aina pitää olettaa että vieras ottaa kahvia ja sitä on alettava laittaa vaikka olisi myöhä tai olisi itse juuri juonut. Vieras itse kieltäytyy jos ehdottomasti ei halua kahvia. Jos alkaa kysellä haluatko kahvia, se on sama hkuin sanoisi että en viittis sun takia vaivautua, mutta jos nyt välttämättä haluat eli vieras on epätoivottu.
Vierailija:
Taidat nyt sotkea latten tai jonkun muun, ravintolassa esim annettiin vesilasi espresson kanssa koska se on niin kitkerää, ei siitä voi pitää jos ei pidä kahvista vähän sama kuin v
äittäisi että ei pidä suklaasta mutta tumma suklaa on hyvää, yleensä se on toisinpäin
jalostua sellaisiksi ettei meistä ota heti selvää :)
Aina ollaan oltu paineen alla, sodissa monesti itänaapurin kanssa ja on pitänyt tulla toimeen idän ja lännen välissä monesti henkensä kaupalla.
t: itäsuomalainen
Vierailija:
Mikään ei ole oikein hyvä. Ei sais yhtä-äkkiä tupsahtaa käymään, ettei yllätä toista ilman kahvileipää, ja ei sais soittaa, koska se näyttää, että luulee että isäntäväellä ei varmasti ole kahvileipää jos ne yllättää. Ei voi pyytää kahvia, mutta varmasti loukkaantuu jos ei tarjota. Tuputetaan väkisin sitten se kahvileipä kurkkuun. Ne on kyllä helposti loukkaantuvaa, ja töksähtelevää sakkia. Ja myös kateellista, ja juoruavaa.
itse tosin en juo kahvia ja joskus juon kohteliaisuudesta ja sit on vatsa kuralla
Jos tulee vieraita, heidän kanssa ensin rupatellaan hetki ja sitten kysytään " Kai sää/te ny kaffet otat?"
Normaali vastaus on " No kai mää ny yhre kupi..." tai " no jos sää ny sitä olet laittamas muutenki..." ja AINA pannu laitetaan porisemaan, ellei selvästi sanota " älä vaan mun tähre pist ku mää ole jo juanu vaik ku" .i
Jos vieras on tosi tuttu ja tiedetään mitä hän juo, alkurupattelun jälkeen laitetaan pöytään " sorttei" eli pullaa, kuivakakkua...jne ja pannu porisemaan.
jos vieraita on monta, laitetaan kahvi tippumaan ja teevesi kiehumaan ja sortit pöytään kysymättä.
Kahvia tarjotaan lisää suoraan pannusta tarjoamalla jos vieraita on monta.
Yhdeltä vieraalta saatetaan vain kysyä " Kai sää toisenki kupi..?"
Nyt kun olen asunut pk- seudulla pian 10 vuotta, niin olen yllättynyt, että täällä kahvia ei välttämättä tarjota ollenkaan tai jos, niin ei yleensä mitään särvintä...(varmaan siks ku kaikki täällä laihduttaa aina).
Anoppilassakin ärsyttää kun ei aina edes tarjota vaikka tekis mieli!
Ja ihanaan satakuntaan on aina niin ihana palata kyläilemään kun jokaisessa paikassa on aina prötyt ja sortit pöyräs:):):)
saatan lisätä että on tuola mehuakin. jos sitä sattuu olemaan
t: äiti 23v
ja vastaan kysymykseen
kiitos voin kupin ottaakkin.
tai ei kiitos just join
tai ei tarvii ekittä jos et ole itse juomassa. ja sillon myös tarkoitan sitä.
tai ei kiitos ei juuri nyt maistu näin on ihan hyvä.
Minäkin miellän suoran kyllä vastauksen, erikoista kyllä, hieman epäkohteliaaksi...
Kahvia tarjotaan, koska se on kohtelias tapa.
Sen keittäminen on kuitenkin " vaiva" , eikä toista haluaisi " vaivata" ja siksi vastataan " no ei mun takia tartte, mut jos teki..." ja se siis tarkoittaa, että " no kyllä kiitos haluaisin, jos siitä ei ole vaivaa" !!!!!!
Törkeetä kysyä, että juotko kahvia. Mieluummin kysyy, että juotko kahvia vai teetä. Vastaajalle helppoa, ei tarvi selitellä.
...antropologinen katsaus suomalaisten heimojen vieraanvaraisuustapoihin. tutkijat saavat vastaavia tuloksia aikaiseksi kuukausien tutkimusten perusteella...
61 Vierailija:
Miehen äiti pyörii punaisena ja hikisenä ja ahdistavana ja tuputtaa, tuputtaa ja tuputtaa. En ole koskaan kuullut hänen puhuvan mistään muusta kuin ruoasta. Minusta se on oikeasti jo sairaalloista. Ei kai siellä Itä-Suomessakaan ruoka lopu, jos edes viisi sekuntia ajattelee jotain muuta?
siis eteläkarjalaisten tapa on kysyä vieraalta ekan vierailuvartin aikana, että juotko kahvia vai teetä. sitten jos vieras sanoo, että joo teetä, niin keitetään kahvia ja teetä, koska isäntäväki juo kahvia. jos vieraalle maistuu kahvi, keitetään kahvia koko sakille. Jos on useampi vieras, niin sama kysymys toistuu, niin tiedetään kuinka iso vesikattila /kahvipannu tarvitaan. Ja kysyn jo pöytää kattaessani, anteeksi, en muista käytätkö maitoa kahvin kanssa, ja sitten jos vastaus on myöntävä, katan myös maitokannun pöytään, muuten sitä ei saa, kun oma väki ei sitä käytä. Meillä aina saa pöydässä myös jotain kahvileipää, mitä sattuu olemaan. Ja lisäkuppi tarjotaan siinä vaiheessa kun isäntä on kiireisempänä ekan kupillisensa juonut, ja hakee pannun pöydän ääreen ja kysyy kuka ottaa lisää kahvia? On oppinut tavoille, kun aikaisemmin kysyi pers penkillä että ottaako kukaan kahvia lisää, ja sanoin siihen jälkikäteen opettavaisesti, että ei se ole oikea tapa tarjota, koska ei silloin kukaan vieraampi vieras kehtaa sanoa joo, otan, koska se olisi tosi epäkohteliasta juoksuttaa emäntää. yleensä meillä on kyllä kahvipannu pöydässä myssyn alla koko kahvittelun ajan niin ei tartte edes juosta keittiöön hakemaan.
Yleensä kotonakin juon kahvin ilman mitään pullia ja piirakoita, joten minkä takia mulle pitäs kylässä alkaa tarjoilee kaikenmaailman herkkuja. Menen kylään tapaamaan ystäviä, en syömään.
Mulle oli ihan uus tieto tuokin, että jos joku sanoo että otan kahvia jos isäntäväkikin ottaa, että se automaattisesti tarkoittaa että vieras haluaa kahvia. Jos tosiaan haluaa kahvia niin eikö vain sanoa että " kyllä kiitos" , sen ymmärtäisi kaikki.
jos sanot että otat jos isäntäväkikin, niin tottakai voit jäädä ilman kahvia. jos isäntäväki vaikka ei juo itse lainkaan kahvia.
Mutta jos tarjotaan jotain, jota tekee mieli, niin kiitän ja sanon ottavani mielelläni.
Sun vastauksella olisit jäänyt ilman kahvia meilläkin, kun ei sitä itse juoda. Mielelläni keitän vieraille, mutta jos ei kelpaa, niin en sitten tietenkään turhaan keitä.
en ole ikinä ENNEN jäänyt ilman kahvia...
T. ap / (ikää yli 40 v)
ps. isäntäväki oli nuorta
- eivät varmaan tunne sananlaskuja???
vaikka kukaan ei sitä halua? En ymmärrä, en.
Sehän on aivan käsittämätöntä luonnonvarojen tuhlausta keittää pannullinen kahvia ja kaataa se sitten viemäristä alas =o
Mun ystävistä tosi harva juo kahvia. Suurin osa juo teetä, osa mehua.
Mieheni usein kylässä sanoo, että juo kahvia jos joku muukin juo. Olen tähän asti ollut siinä uskossa että tarkoittaa mitä sanoo. Kotonakin hän yleensä juo teetä.