No mitä sitten tekisitte tässä tilanteessa?
Kun odotin esikoistani, saimme ystävältäni jonkin verran vauvan vaatteita sekä tarvikkeita. Osasta maksoin, osasta hän ei halunnut mitään hintaa, koska halusi päästä eroon turhasta tavarasta. Lisää lapsia heille ei kuulemma pitänyt enää tulla. Nyt tuo ystäväni on kuitenkin raskaana. Pitäisikö minun tarjota heiltä saamani / ostamani tavarat takaisin, vaikka meillä itselläkin on niille käyttöä? Suoraan hän ei ole niitä takaisinkaan pyytänyt, mutta toisaalta puhuu siitä, että joutuu nyt hankkimaan kaiken uudestaan.....
Kommentit (111)
noin niinkuin juridisesti ottaen tavarat ovat sinun, joten ei ole ns. velvollisuutta antaa mitään ystävällesi.
Mutta moraalisesti, jos olet ystävä niin tietysti annat/tarjoat jotain takaisin. Jos ystävä on ollut sinulle ystävällinen niin sinä olet tietysti vastaavasti yhtä kiva hänelle. Kaikkea ei voi mitata rahassa, esim ystävyyttä. Jota ei sitten rahalla saa ostettua jos sen menettää.
Kaikkihan on sitten ihan hyvin, ja hänen pitäisi kiitellä sinua.
Kiitos, tuo oli kaunis ehdotus!
Ketjun tarkoitus oli - kuten jo aiemmin kerroin - kysellä ihmisten mielipiteitä asiasta. Itselläni on huono omatunto tavaroiden vuoksi, mutta toisaalta tilanteemme on tällä hetkellä sellainen, että joudun itse pulaan, jos luovun kaikesta. Mielestäni yksien potkareiden tarjoaminen ei ole ratkaisu tähän ongelmaan.
Jos olisin niin ilkeä, pihi, itsekäs ja ahdasmielinen ihminen kuin osa teistä minua tuntematta väittää, miksi edes miettisin tätä asiaa?
Päinvastoin, tunnen piston sydämessäni, vaikka luultavasti ihan turhaan. Ystäväni ei ole ollut tavaroitaan takaisin kysellyt eikä heidän taloutensa varmasti kaadu siihen, vaikka hän hankkisi tavarat uutuuttaan kiiltävinä - puhumattakaan siitä, että heidän paikkakunnallaan kirpparitoimintakin on ihan eri sfääreissä kuin täällä meillä päin, eli käytettynäkin tavaraa löytyy todella hyvin.
Onneksi löytyy myös muutamia ihmisiä, jotka tuntuvat ymmärtävän myös minun tilanteeni, kiitos teille siitä.
ap
että on täällä vittumaisia ihmisiä!!!!!
Enkä tarkoita ap:ta, vaan noita muutamia, jotka tahallaan vääntelevät ja vääristelevät ap:n sanomisia. Vai mahtaako kaikkien noiden kirjoitusten takana olla yksi ja sama ihminen?????
Minun mielestäni ap ei ole toiminut millään tavalla väärin. Ihmettelen, että edes mietit koko asiaa!
Joillakin vain ei tunnu olevan yhtään kykyä empatiaan. Jos aina on saanut kaiken kultalusikalla (tai paremminkin kauhalla), voi olla todellakin vaikeaa asettua ap:n tilanteeseen, jossa toimeentuloa joutuu ilmeisesti toisinaan miettimään.
Olet toiminut viisaasti säästäessäsi esikoisen tavarat. Nauti nyt siitä äläkä anna näiden idioottien pahoittaa mieltäsi.
Vierailija:
Jos olisin niin ilkeä, pihi, itsekäs ja ahdasmielinen ihminen kuin osa teistä minua tuntematta väittää, miksi edes miettisin tätä asiaa?
ap
En voi mistään tietää, kuka kirjoittaja on minkäkin kommentin takana, jos sitä ei ole missään mainittu. Enkä ole tietääkseni haukkunut ketään tai kenenkään ehdotuksia omissa viesteissäni. Joten mitä ihmettä mahdat tarkoittaa?
ap
Eli epäitsekkään ihmisen tulisi saattaa itsensä ja perheensä pulaan, muussa tapauksessa hän on itsekäs? Mitään välimuotoa ei ole olemassa?
Jos se nyt on hyvä ystävä ja vielä sikarikaskin niin kyllä se varmaan tietää että ap:lla on rahat tiukalla, ja olisi sanonut että anna olla, älä murehdi, hän voi helposti ostaa uutta. Kukaan ei joudu pulaan.
Vierailija:
En voi mistään tietää, kuka kirjoittaja on minkäkin kommentin takana, jos sitä ei ole missään mainittu. Enkä ole tietääkseni haukkunut ketään tai kenenkään ehdotuksia omissa viesteissäni. Joten mitä ihmettä mahdat tarkoittaa?ap
Ja sitten miettiä onko niille todellista käyttöä vai ei ja kuinka kauan. Jos ystäväsi on antanut sinulle esim. aivan pienen vauvan vaatteita, niin et varmaankaan tarvitse niitä enää. Ja jos olet esim. saanut sitterin, niin sitäkään tuskin tarvitset enää silloin kun kaverisi vauva syntyy.
Jotenkin minusta tuntuu, että et kerro oikein koko totuutta.
valitset vaan näistä:
Siis
A) annat JOTAKIN mitä liikenee, esim. muutaman vaatteen
B) et anna mitään jos kerran mitään ei liikene
[/quote]