*~*~*~TAMMIMAMMAT , viikko 17 ~*~*~*
Tästä se lähtee käyntiin, ensimmäisten tammikuisten piinaviikko...
Oikein paljon plussaonnea piinailijoille!
Onnea kaikille oviksen metsästäjille!
Odottajille kärsivällisyyttä ja hyvää mieltä kaikille!
Kommentit (131)
Mukava lukea Narskun kuulumisia! Käyhän useamminkin meitä moikkaamassa :)
Sofi: Minulla on opiskeluissa sellainen tilanne, että yhtään ei haittaa vaikka jäisikin kesken. Yhdestä amk:n koulutusohjelmasta olen valmistunut. Näistä yo-opinnoista en ota (valmistumisen suhteen) mitään paineita. Opiskelen sen minkä pystyn, that' s it :)
ON: Ei vieläkään mitään uutta. Turhauttava tämä kierron vaihe, kun mitään ei tapahdu eikä voikaan tapahtua :( Ovista odotellessa. Eilen aloitin jo tikuttamisen... Turhaan, mutta on se vaan niin hauskaa se testaaminen. Ihan sama mitä testailee, kunhan testailee ;)
Aurinkoista kevätpäivää kaikille! Nautitaan auringosta :)
-PP
Ajattelin taas kysyä tein mielipidettä tohon mun ovispohdintaan, kun on niin varma olo että kuitenkin meni ohi eli missattiin se :/
Aika tarkkaa kuvailua seuraa, ei oo pakko lukea ellei kiinnosta mein seksielämä ja mun limat liikaa :D
Eli, mitä ootte mieltä, mulla tuli ne kuuluisat kanamunalimat kp14 aamupäivällä, sitten pupuiltiin yöllä kp14 ja jotain limoja tuli vielä jonkuu verran kp15 päivällä ni pupuiltiin vielä sitten yöllä mutta oli jo aika kuivaa...Kp16 jäi väliin kun mies ehti nukkua ja mä en raaskinu herättää ja toisaalta oli jo niin kuivaa ettei oikein ois limakalvot tykänny varmaan pupuilusta kolmatta yötä putkeen...
En oo mittaillu lämpöjä enkä käyttänyt testejä, mitään ihmeempiä oviskipuja en tässä kierrosa tuntenu (voiko jopa siis olla etten edes ovuloinut?)
Niin, eli, jos ne kanamunalimat tuli kp14 niin luin että ovis on siitä 1-2 päivän päästä, ja kun lopetettiin kp15 yöllä pupuilut nin kauankohan ne simpat huonoimmillaan elää, eli jos ovis oli vaikka vasta kp16 kuitenkin (jolloin ei enää pupuiltu paitsi edeltävänä yönä) niin missattiinko nyt sitten tää kierto automaattisesti? Joo ne voi elää monta vuorokautta, mutta jos lähetään siitä että on heikkoja eli elää minimin, nii onko se ihan vaan 1 tunti vai 12 tuntia siinä tapauksessa vai mitä?
No, tätä mä siis edelleen vatvon, aika harmillisen vakuuttunut olo että ohi lentää haikara taas :(
Kertokaa jooko jos on jotain mutu ajatusta tohon ees? :)
amber kp21/26-30 yk7
Aurinkoinen kiitos kaikille, jotka ovat tukeneet minua tässä miehen työmatkan sattumisessa tänä viikonloppuna oviksen kohdalle. :) Iloisena uutisena voin kertoa, että eilen mennessäni töistä kotiin, oli mies jo suunnitellut viikonlopun matkansa niin, että aikaisin lauantaiaamuna olisi vielä siemennyksen ajoitus ja toinen sitten sunnuntai-iltana. :) Voi että miten voi tulla näin pienestä asiasta onnelliseksi! Ihana mies :)
Vauvakuume raastaa välillä ihan sydäntäni. Näiden kahden vuoden aikana se on kasvanut niin paljon. Vauvan kaipuu on valtava, sitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Tässä kierrossa olen jättänyt pois lämpöjen mittailemisen ja greippimehun juomisen. Foolihappoa ja omenaviinietikkatabletteja yhä syön ja oviksen aion vielä tikuttaa ovisoireiden mukaan. Pärjään 1-3 tikulla kyllä, sillä tunnen jo oman kroppani ja oviksen niin selvästi.
Onneksi ulkona on niin kaunis ilma, että vauvakuumeenkin saa edes hetkellisesti pois mielestä. :)
Aurinkoista päivää kaikille!
Rizza kp 10/30, yk 25
Täällä alkaa JO olla kärsivällisyys koetuksella, ja juttujanne luettuani taidan seuraavaks piipahtaa kotitesti.fi:n sivuille niiitä herkkiä testejä tilaamaan... :)
Naranja, ihanaa kun käyt täälläkin moikkailemassa!! :)) Tuli tosi hyvä mieli, sä oot kyllä oikee yks pikku aurinko kun jaksat aina käydä tsemppailemassa ja ajattelemassa positiivisesti:) Kiitos sulle siitä<3 Ja mukava kuulla että sun raskaus on tähän saakka mennyt vähäoireisena, ettet ainakaan vielä joudu pahoivoinnista kärsimään:) Tsemppiä jatkoon ja neuvolasoitteluun ja ihan kaikkeen!!! :)
Muutamalla ovisplussia, oikein suuret onnittelut niistä ja koittakaa vaan hyödyntää oikein kunnolla, vaik tosiaan ovat kyllä ikäviä nuo aikataulut jotka ei ikinä tunnu menevän yhteen just oviksen aikaan. Onnea matkaan! :)
).( Tylsää ja malttamatonta. Jotenkin vajaa viikko on nyt hirmu pitkä aika. Jos nyt pitäis veikkailla niin täti tulee, koska valkkaria tulee ihan hirveesti! Sama oli viime kierrossa, ja täti siis tuli. Yritän pitää lippua korkeella. Eri päivinä vaan on niiiin eri fiilis.
Nyt kyl painun tilaamaan niitä testejä... :)
tikru. kp24/(27-)30 dpo9 yk2
Mammaa:
Millä tavalla sun lämmöt heittelee? Ovuloidussa kierrossa lämmöt voikin heitellä: päivä ennen ovulaatiota lämmöt yleensä laskee, sitten ovulaation jälkeen lämmöt nousee perustasoa korkeammalle, kiinnittymisen aikaan lämmöt voi taas laskea hetkellisesti (ns. kiinnittymisdippi) ja kiinnittymisen jälkeen lämmöt saattaa nousta vielä korkeammalle (tämä nousu voi tapahtua kyllä ilman raskauttakin).
Täältä palstalta olen saanut sen kuvan, että samalla naisella eri raskaudet voi oirehtia hyvinkin eri tavoin. Tosin itsekin odotan aina niitä samoja merkkejä mitä esikoisesta oli. Älä siis vielä heitä kirvestä kaivoon, lähettelen plussasäteitä sinne!
Daim:
Ei ole varmaan ollenkaan harvinaista, että miehelle iskee pieni paniikki kun yritys lähtee käyntiin. Jos epäilet että niin käy tälläkin kertaa, niin miten ois keskustelun avaus aiheesta jo nyt ennen varsinaisen yrityksen alkamista? Saisi mies käsitellä mahdolliset pelon tunteensa ennen kuin yritys alkaa. Tsemppiä kovasti, toivottavasti miehesi kuitenkin on valmis toukokuun koittaessa!
Amber04:
Ihan hyvinhän teillä on yritykset osunut kohdilleen. Yleensähän simpat elää sen 1-2vrk. Vai onko teillä todettu että miehellä on lyhytikäisiä simppoja? Siihen en osaa kommentoida, että jos on lyhytikäisiä simppoja, niin kuinka lyhytikäisiä ne voi olla. Toivotaan että tämä kuukausi on teille SE!
ON:
Malttamattomana testasin taas tänään negan. Tiedän, olen ihan kauhean kärsimätön. Mutta ennemmin testailen tiuhaan negoja (vaikka niiden näkeminen niin tympäiseekin) kuin ensin elättelen toiveita monta päivää ja sitten putoan korkealta.
Jotain oireita saattaisi olla, mutta luulenpa että ovat vain pms-oireita:
-lämmöt nousseet vielä korkeammalle
-ajoittaista pahoinvointia
-mahassa outoa kipuilua
Mutta jatketaan odottelua! Mullekin jäi sellainen kuva, että joulukuun plussasaalis oli aika niukka kuumeilijoiden keskuudessa, joten eiköhän tämän kuun kuulu tasapainottaa tilanne!
anna061 dpo10 yk4
Tässä pikkuhiljaa on taas vauvakuume nousussa ja palailen takaisin pinoihin. Ihana auringonvalo on taas saanut hormoonit hyrräämään... mieli kaipailee sitä pikkukakkosta koko ajan...
Oma napa odottelee parhaillaan oviksen tuloa; täällä monet onkin jo menossa kohti piinapäiviä!
Peukutuksia siis tammimammoille; tammikuu olisi ihana kuu saada pienikäärö! (tai no mikä tahansa kuu käy, mutta aloitetaan nyt alusta eli tammikuusta...)
Tutustulen teihin paremmin tässä pikkuhiljaa ja odottelen tietty niitä limoja.
-vauvaksi- kp 13/28 ja yk 9 km jälkeen
Kiitos Anna kun annoit toivoa ajoituksesta meille ;) Ei ole todettu mitään miehen simpoista, mä vaan oon niin pessimisti että lähen aina huonoimmasta ajattelemaan, ja miehellä on ollut tässä viime vuosina muutama sellainen isompi sairausjuttu, että on joutunu aika rankoille lääkkeille, niin sitäkin vähän ajattelen jos on jotenkin vaikuttanut hedelmällisyyteen.
Jos nyt en ole raskaana, niin meille tulee vuosi täyteen että ollaan yritetty tätä toista lasta, syksyllä tosin tulin raskaaksi (yk4 niinkuin esikoisestakin) mutta se meni kesken rv7+4 tai en tiedä olisko ollut tuulimuna vaikka,
kun alkoi silloin se vuoto, kävin heti yöllä lääkärillä joka tutki ja sanoi että paikat on kiinni eli ei ole tullut ulos ainakaan vaikka runsaasti vuotaakin (?) mutta ei voi sanoa onko elossa vai kuollut mutta antoi lähetteen ultraan ja seuraavana päivänä kävin ultrassa ja toinen lääkäri sanoi ettei siellä näy kuin jotain repaleita ehkä istukasta eli lähes täysin tyhjentynyt kohtu, mutta noiden kahden lääkärissä käynnin välissä ei ollut tullut mitään suurempia hyytymiä enää eikä vuotanutkaan muistaakseni niin hurjasti että liekö sitten ollut alun alkaenkin pelkkä istukka siellä?
No, laskettuaika siitä olis ollut nyt ensi maanantaina eli 28.4. ja testaan sen " kunniaksi" (kp27) josko olis saatu joku pieni tilalle :)
Eli ei auta kuin toivoa parasta ja koittaa olla pelkäämättä pahinta sen tädin suhteen vapuksi ;)
amber kp21/26-30 yk7 (nollattu kmsta)
Pinoudunpa minäkin vielä :)
anna061 lämmöt on siis seilannut ylös ja alas, mutta varsinaista jyrkkää laskua/nousua ei oo tapahtunut :(
Tikru. Mäkin tilasin aamusella testejä! Jee huomenna saapuvat ja 5kpl tilasin ni riittää sitten maanantaille jos torstaina alotan testaílun :) On se vaan niin mukavaa puuhaa, vaikka sieltä negankin saa niin silti sitä testiä kääntelee ja vääntelee, tiiraa ja tarkkailee´:D
mammmaa
Eikös se vähän niin ole, että aurinko jotenkin lisää tuota hedelmöittymisen määrää...=) Eli peukutuksia nyt kaikille, että tästä keväästä tulisi erittäin hedelmällinen kaikille!!
Ja onnittelut niille keille ovisplussa on ilmaantunut, toivottavasti ne aikautalut menee yhdellä sun toiselle nappiin!=) Ja kenenkäs mies se sai ihanasti järjestettyä matkansa ovisaikatauluihin, onnea siitä...=) Sori en muista vielä nimimerkkejä kovinkaan...
Tikru. ja pinkspinks: Meidän oli kanssa tarkoitus, että kun mun valmistuminen on vasta vuonna 2010, että olis masu pystyssä valmistunut. Ja järjellä ajateltuna se fiksua olisikin... Mutta tämä vauvakuume kun ei oikein järkeä kuuntele...;) Eli aikaistui tämä yritys sitten meilläkin! Tosin päinvastoin kuin sulla pinkspinks, mulla vaan on paineet valmistua, kun ei vielä tutkintoa ole...=/
Mutta eipä tässä enempää, omassa navassa ei vielä tässä vaiheessa ole kerrottavaa... LAskurin mukaan ovis olis noin 5.5., että kuten joku sanoi, odottavan aika on pitkä...=)
Sofi kp2-28, yk1
On sitä vaan niin onnellinen olo koko ajan kun ajattelee mehdollisuuttakin että EHKÄ jotain tuolla sisällä vois nyt tapahtuakin. Ja varsinkin kun mies eilen oli niin innostunut vielä puuhailemaan kun kuuli et eilen oli ovis päivä. Aamulla vielä kun töihin lähti niin taputteli vatsaa että toivottavsti siellä jotain pian olis :)) On ne miehet vaan niin ihanaia ja suloisia kun niilläkin on vaavikuume...niinkuin siellä jonkun mies oli jo suunnitellut työmatkankin ihanasti vauvaprojektin mukaan :)
Tseppiä kaikille!
@lise kp 21/32-33 yk1
Täällä on taas ollut vähän extra aikaa mietiskellä asioita, joten olen miettinyt valmiiksi miten kerron miehelle raskaaksi tulosta, miten vanhemmille ym. Onko kukaan muu yhtä hurahtanut? Täällä ei vieläkään mitään tuntemuksia...Mutta oon päättänyt etten masennu, vaikka antaisi pikku kaveri itseään odotuttaa. Se vaan on jonkun muun käsissä tää homma, yrityksen puutteesta ei ainakaan oo ollut kiinni. Toivotaan että mahdollisimman moni plussais tältä kierrolta, jotta loppukesästä (miksei aiemminkin) olisi paljon kauniita kellikkamahaisia naisia liikenteessä. Mun mielestä nainen on raskausaikana kauneimmillaan, joten sitäkin täällä kovasti odotellaan että sen mahan sais. Plaah, ei teitä varmaan mun vuodatukset paljoo kiinnosta, mutta oli pakko päästä purkamaan ajatuksia!!!
-wenla- kp 20/25
Taitaa se tosiaan niin olla, et kuume vaan pahenee kun kierto lähestyy loppua:)
Wenla, hyvin samantapaisia tuntemuksia on mullakin:) Mietin että miten ja koska kertoisin miehelle, entä vanhemmilleni ja miehen vanhemmille, miten he vauva-uutisen ottaisivat jne... Ja kadulal tuijottelen naisten vatsoja niin, että raukat luulevat mua jotenkin häiriintyneeksi:DD Mutta kyllä se niin on, että raskaana ollessa monet naiset ikäänkuin " puhkeavat kukkaan" ja näyttävät hyvältä. Varmaan raskaus myös tietyllä tapaa parantaa itsetuntoa(??) ja lisää naisellisuuden tunnetta... kuvittelisin.. :)
Sofi121, meillä myös niin että tarviis tutkinto saada... Kummallakaan ei sitä vielä ole. Joten vähän on huoli silti tulevasta... Mutta kaikilla asioilla on puolensa. Ja halutaan lapset nuorina jos se meille suodaan, joten kyllä kaikki järjestyisi:) Suunnitelmat on valmiina, että miten:)
Mitenköhän, mammmaa, kun sieltä kotiesti.fi:stä tilaa niin kuinka nopeasti tulevat? Sunko jo huomenna kun tänään tilasit? Nopeaa!! :) Jos testit tulee jo huomenna niin kuinka maltan niiden kanssa!! Tilasin tosin vain 2kpl herkkiä puikkomallisia, kun tavallisia liuskatestejä on useampi kaapissa... :) Et ei niistä paljon riitä jos en malta odottaa testailun alotuksessa:DD
Mahaa nipistelee... Pientä toiveikkuutta ilmassa... Samoin pelkoa; viime kierrossakin psyykkasin itselleni oikein kunnon raskausoireet.
Niin ja vielä niistä ihanista miehistä:) Kukas se olikaan kommentoinut... anteeksi kun en muista:( Mutta se miehen vauvakuume, kyllä se on niin ihanaa ja jotenkin liikuttavaa! :) Oma mies on käyttäytynyt tosi paljon samoin kuin sun:) Niin suloista ja ihanaa kun tietää, ettei ole yksin!
aurinkoisin terkuin kaikkia moikaten
tikru. yhäkin vain kp24/(27-)30 dpo9 yk2
Systeri löysi mulle ajat sitten suomi24:n sivuilta ilmoituksen, jossa ovistestit ja r.testit 1¿/kpl. Mulla oli niitä viime kierrol käytös, mut olin niin toiveikas että tärppäis, joten tilasin liian vähän. Nyt tein taas äsken tilauksen. Niin, ja pk:t vaan 1¿. Kantsii käydä kattoo ilmoitus, hänellä on niitä jatkuvasti myynnissä.
Heippa!
Nyt voi kyllä sanoa että odottavan aika on pitkä. Olen jo oviksesta asti odotellut että kierto tulisi loppuun ja tietäisi miten käy. Samalla yritän olla optimistinen ja aatella että tässä iässä ei tämä välttämättä ole kauhean helppoa. Olen kyllä samanlainen kuin moni kanssajännittäjä eli kovasti on kaikkia oireita mahaa nipistelee ja rinnat on niin kipeät ettei mahallaan voi enää nukkua. Harmi että raskaus- ja menkkaoireet on niin samanlaiset ettei osaa sanoa kumpia oireet on. En oikein tiedä milloin uskallan testata kun ovis oli vasta kp 19. Miehelle en ole viitsinyt kertoa oireista lainkaan kun vähän epäilen että olen itse kehitellyt oireet itselleni. Yritän jaksaa viikonloppuun testailujeni kanssa jos ei sitten täti kyläile ennen sitä.
Jaksamista odottamiseen ja plussatuulia kanssajännittäjille!
Aliina. kp27/28-?
Noista testeistä piti vielä tulla sanomaan, että suosittelen lämpimästi kotitesti.fi sivuihin tutustumista niille, ketkä testejä (o tai r) meinaa tilata.
Itse tilasin sieltä sekä ovis- että raskaustestejä. Toimitus on supernopea: jos tilaat tänään ennen klo 16, niin testit tulee postiluukusta huomenna. Tuotteet toimitetaan lisäksi ilman toimituskuluja.
14 kpl ovistestejä (liuska) maksoi 13,90¿ ja 2 kpl raskaustestejä (puikko) 7,70¿.
No, tuossa ehken riittävästi ilmaista mainosta kyseiselle firmalle :)
Onpa muuten ollut mukavan aktiivista porukkaa täällä tammikuisissa! Minun kotipino oli pitkään tuo Vauvatoiveet2009, mutta siellä on viime aikoina ollut kovin hiljaista.
Jatketaan aktiivisella linjalla :)
Hyvät yöt kaikille!
-PP
Ensinäkin onnittelut vauvahaaveita odottajalle! La meni joulukuun puolelle, mutta minun puolesta voit jatkaa tammikuisissakin =) Paljon tarrasukkia sinulle!!
Putulinius kotitesti.fi ovulaatio ja raskaustestit ovat hyviä. Ovulaatiotestit ovat näyttäneet mulle plussa, mutta raskaustestit valitettavasti vielä negaa =) Mutta ovat tosi selkeitä ja herkkiä testejä myös! Nyt kun olisin tilannut, olivat loppuneet. Te olitte kaikki ehtineet ennen mua! :) Noh tilasin mammaksi.fi ovu- ja raskaustestejä. Toivottavasti on yhtä hyviä.
Aijaijai...jännitys tiivistyy. Täällä on tosi monta piinailijaa. Tikru, Putulinius, anna061, -wenla ja Aliina. ++++++++uutisia toivotaan!
Mammmaa älä turhaan pahoittele omanapaisuutta, toivottavasti loppupäiväsi meni vähän paremmin. Toisinaan vaan on päiviä kun tuntuu ettei mikään mene niin kuin pitäisi. :( Jaksamista ja toivottavasti sinunkin piinaviikko palkitaan plussalla =)
@lise toivottavasti joku simppa menee perille asti kun ovuloit! Mulla on kyllä tosi vähäiset limat valion greippimehusta. Rybb&deckersistä tuli paljon enemmän. Ostin juuri lidl greippimehua ja ajattelin testata sitä nyt.
Pinkspinks ja Daim: mulla on kanssa menossa tää tylsä vaihe kun odotellaan ovulaatiota ja toivotaan et päivät menisi nopeammin eteenpäin. Mut siitä se huvi taas alkaa kun aloittelee tikuttelemaan ovista.
amber04 kyllä mun mielestä teidän pupuilut voi hyvinkin ajoittua suotuisiin ajankohtiin :) Toivotaan näin!
Rizza mukavaa kun miehesi on huomaavaisesti koittanut sumplia työjuttuja. Olit niin harmissasi, että hienoa kun nyt on paremmat mahikset =) Toivon todellakin, että saisit plussan. Olet jaksanut pitkään odottaa ++uutisia. Paljon jaksamista sinulle.
Annihelen@lle kanssa paljon peukkuja, että joku pikkunen löytää oikeaan aikaan perille!
Nyt kaikille peitonheilutus tuulia, vaikka ovulaatiota ei olisikaan =)
).( Täällä ovulaatiota odotellaan...siihenkin on vielä aikaa.. Eli ei mitään mielenkiintoista täällä suunnalla :/
Lila82 kp8/29-38 yk9
Mainitsinkin tuossa aikaisemmassa viestissä, että nyt on ollut outoa mahakipua. Tämän päivän mittaan kipuilu on selkeästi paikantunut jonnekin vasemman munasarjan tienoille. En usko sen siis mitenkään liittyvän raskauteen. Huolestuttaa vaan mitä ihmettä on. Alkoi epäilyttämään jos siellä onkin munasarjakysta. No eihän se ole mitään vakavaa, mutta kun googlasin aiheesta niin ymmärsin että saattaa hidastaa raskautumista. Ja jos on oikein iso kysta niin se saatetaan joutua leikkaamaan pois. Ja se siis tarkoittaisi tämän vauvaprojektin siirtymistä ties minne. Voi itku, kunpa ei nyt olis mitään kummallista...
anna061 dpo10 yk4
...Kipuilee välillä munasorjojen toinen puoli, mutta uskoisin että liittyy vaan normaaleihin naisten juttuihin. Kun tuolla sisuksissahan tapahtuu koko ajan jotain... Eilen illalla juili oikealle puolelle munasarjaa: oon ihan varma että mulla se merkkaa elimistön valmistumista menkkoihin. Älä huolestu vielä, sehän voi olla että sulla onkin kaveri jo matkassa. Ainakin toivon niin...
-wenla- kp 21/25
tänne tipuin tuolta joulukuisista piinallisen odottamisen jälkeen. Eli normaalisti hyvin säännöllinen 28 päivän kierto muuttui tässä kuussa 39 päivän kierroksi.
Mutta, eipä tässä muu auta, kuin alkaa ovistestejä tilailemaan jostakin päin.
Terv. Pötkö kp2/28-39, esikoinen 05/05
Täälläkin omaa napaa tulee. Virallisesti yk 1 lähti käyntiin tossa 17.4. Pelkään vaan kauheasti, että tässä käy samoin kuin ton esikoisen kohdalla, että sitten kun sovittu yritys(toukokuun 1päivä) lähtee käyntiin niin mies jänistää... Meinaan vieläkin halusi ehkäsyä käyttää vaikka toukokuun alkuun on niin vähän aikaa.
Esikoisen kanssa sain taivuteltua melkein sodan kanssa, että nyt kun on sovittu niin kortsut pois...huokaus..
Mulla ovis ois justiinsa vapun jälkeen 4-6päivä ja toivottavasti saan miehen houkuteltua puuhiin iman kumimiehiä.;D
Oon aina vähän kateellisena lueskellut niitä pareja joilla mies on mukana yhtä innokkaasti..huokaus..Noh hyvä isähän toi mies on, mut näissä suunnitelmissa vois olla vähän innokkaammin mukana.:/
Kai se on, että jotkut raskautuvat hitaammin ja joillakin kestää monta vuotta taivutella miestä vauvanyrityspuuhiin..ikäviä asioita kummatkin, varsinkin jos vauvakuume on ihan kauhea...:/
hassua, että jotku jo piinailevat ja toiset vasta pääsevät yrityshommiin. Toivotaan, että mahdollisimman moni raskautuis nyt tästä kierrosta ja saatais monta tammivauvaa..:)
Aurinkoista päivää kaikille..kai sitä pitää lenkille lähteä kohtapuoliin koiruuksien ja ton pikkumiehen kanssa.:)
T: Daim yk1 6/29-32